Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar huis vanwege afwezige juf

Hallo allemaal,

Het volgende.

Vanochtend kwam ik aan op de basisschool van mijn dochter (8 jaar, groep 4). Alwaar geen juf. Via de congierge werd gevraagd aan de ouders de kinderen weer mee naar huis te nemen omdat de juf ziek was en er geen vervanging was gevonden. Als naar huis geen optie was konden de overgebleven kinderen worden verdeeld onder de lagere groepen. Dat is de tweede keer in twee maanden tijd. En eigenlijk is het de voorgaande jaren ieder jaar wel 1 of 2 keer voorgekomen. Woest ben ik. Buiten dat vraag ik me ook af hoe dat op andere basisscholen wordt gedaan. Wordt jullie ook wel eens gevraagd kinderen thuis te houden vanwege de afwezigheid van de juf/meester? En mag dat uberhaubt wel van de leerplicht?

Ik heb een beetje het gevoel dat de school zich geen onderdeel van de oplossing vindt maar naar mijn mening wel de oorzaak is van het probleem. Maar dat is wellicht niet terecht. De directrice deed er nogal luchtig over toen ik navraag bij haar deed en zei dat ze door de marge-uren dit op deze manier konden oplossen. Klopt dat?

Dank alvast!


mijk

mijk

16-06-2014 om 22:51

nog nooit

en ik heb er 1 in groep 8 en 1 in groep 5. als het echt niet anders kan dan worden kinderen over andere groepen verdeeld maar dat is bij mijn zoon in 8 jaar denk ik 3 keer gebeurd. Een keer gebeld om ze te komen halen toen de riolering stuk was en ook toen was er opvang geregeld.

Mijk

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 22:58

Nog nooit

Ik heb een jaar of 13 basisschoolervaring en heb nog nooit meegemaakt dat een klas naar huis werd gestuurd vanwege ziekte. Bij voorkeur valt de duo in, of een vaste invaller, en in uiterste nood de IB'er of directeur.

Jesse_1

Jesse_1

16-06-2014 om 22:59

Vaker discussie over geweest

Bij ons op school is het nog niet (bij een van onze kinderen iig) voorgekomen.
Als je je kind toch op school kan laten, wat is dan het probleem?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2014 om 23:02

waarom 'woest'?

Dat snap ik dus niet zo goed, dat je 'woest' bent. Het is toch gewoon een VRAAG? Waarom ben je boos over een vraag?
Er is geen vervanging, dus de kinderen worden over de andere klassen verdeeld. Lijkt mij de enige haalbare optie. Ik vind het prima als de school in zo'n geval zegt: jongens, dit is niet ideaal, voel je vrij om je kind lekker thuis te houden. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Thursday Next

Thursday Next

16-06-2014 om 23:07

zolang het

om 1 a 2 keer per jaar gaat zou ik genieten van die extra vrije dag.
School moet inderdaad wel opvang bieden, maar dat doen ze toch ook?
Hier gebeurt het ook wel eens, meestal horen we dat dan een dag van tevoren. In de 8 jaar dat onze kinderen naar de basisschool gaan is het denk ik 3 a 4 keer gebeurd (en niet altijd met "mijn" klas).

Libertine

Libertine

16-06-2014 om 23:11 Topicstarter

Probleem

De aanvliegroute vind ik lastig. Dat in de eerste plaats wordt gevraagd de kinderen thuis te houden en als het écht niet anders is de kinderen dan worden verdeeld. Ik heb daar wel moeite mee. Het voelt aan alsof er een appél op mij wordt gedaan waar ik niet aan kan voldoende, omdat ik nu eenmaal net als de rest van de ouders werk. Daarnaast lijkt het geen incident te zijn. Eigenlijk vind ik dat de school een oplossing moet zoeken. Inderdaad in de vorm van een invaller, de IBer of desnoods de directrice zelf. Dat heb ik ook geopperd aan de directrice maar daar kon ze niet aan beginnen (dat zei ze letterlijk)

Thursday Next

Thursday Next

16-06-2014 om 23:17

ja maar

als jij moet werken dan kan het toch ook echt niet anders? De directrice kan zelf ook wel andere afspraken hebben die ze niet zomaar kan afzeggen, en ook de IB-er heeft eigen werk. School heeft een oplossing, namelijk de (overgebleven) kinderen verdelen over de klassen. Klaar, voel je niet schuldig omdat je haar niet weer meeneemt.

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 23:18

Zo zou ik ook denken

Ik zou mijn kind meenemen als het kon, en anders gewoon op school laten. Maar ik vind het wel een beetje makkelijk van die school om gewoon geen vervanging te regelen. Hebben wij het dan altijd zo getroffen?

Libertine

Libertine

16-06-2014 om 23:19 Topicstarter

Plus

Mn boosheid kwam niet alleen voort uit deze ochtend. Er spelen nog meer dingen op deze school (doordrukken van continuerooster, samenvoegen van klassen tegen de zin van de ouders, 30 kinderen in een klas van 49m2 waarvan de ramen niet open kunnen). Denk dat het de spreekwoordelijke druppel was. En alle voorgaande punten zijn opzij geschoven met het argument dat het allemaal binnen de regels valt. Wellicht en ik naarstig p zoek naar iets dat eens niet binnen de regels valt. Vandaar mijn vraag over de leerplicht bijvoorbeeld.

Leerplicht

Een school is volgens de wet verplicht leerlingen minimaal 940 lesuren aan te bieden. Als het goed is plant een school marge-uren in: X uur extra inplannen om in geval van overmacht gemiste uren te kunnen compenseren. Vaak worden die dagen aan het eind van het jaar, als ze niet gebruikt zijn, omgezet in vrije dagen.

Zolang deze school met (of liever gezegd zonder) deze twee dagen nog aan de 940 uur komt blijven ze binnen de regels. Pak de kalender erbij en ga tellen, dan weet je het.

skik

Schering en inslag

Toen mijn kinderen klein waren was dit fenomeen schering en inslag.
Een van de oplossingen die daarvoor bedacht is, is dat scholen nu verantwoordelijk zijn voor het organiseren van tussenschoolse opvang. Daar bestaat een leverplicht van ten opzichte van de ouder(s) met naam en toenaam. Als het er niet is kan de school aangesproken worden.

Die situatie bestaat niet op die manier met onderwijs. Dus eigenlijk: alles is binnen de regels want regels zijn er niet.

Swaen, ik vind dat je terecht boos bent. Dat het verschijnsel 'geen juf' nu weer vaker voorkomt, is een budgetkwestie. Het overkoepelend schoolbestuur (dat zich niet zelden als een soort overheid gedraagt), trekt achter de schermen de touwtjes steeds strakker, waardoor er steeds minder geld is voor vervanging bij ziekte.

Ja, jouw agenda en de de flexibiliteit van kinderen wordt hier als extra rek in het schoolbudget gezien. Dat kan - juist omdat het aan regels ontbreekt - ernstige vormen aannemen.
Ik zou wel een dossier maken van het aantal gemiste uren.

Een regel die overigens wel overtreden wordt, is de gebruiksvergunning van het gebouw (brandweer, veiligheid).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-06-2014 om 07:51

Hier

wordt het alleen gevraagt als een kleuterjuf ziek is en niet vervangen kan worden. En ik heb dat altijd als een lekker extra dagje vrij gezien. Maar ik werk niet buitenshuis, dus voor mij was dat geen probleem.
Bij de hogere klassen valt de directeur of ibér in als het niet anders kan. Die klassen worden nooit naar huis gestuurd.

caton

caton

17-06-2014 om 09:03

conclusies

er worden wel makkelijk conclusies getrokken door sommigen: lekker makkelijk/kostenbesparend dat school geen vervanging regelt. Het kan toch ook zijn dat de directrice al vanaf 7 uur vanmorgen heeft geprobeerd een vervanger te regelen? Soms zijn er echt geen vervangers te krijgen.
Hier is het overigens nog nooit gebeurd dat er geen vervanging gevonden werd.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 09:47

Hier

Hier opgeteld 17 jaar ervaring op een basisschool en volgens mij is het één keer gebeurd bij mijn kinderen (max 2) en dat was dat echt tijdens een soort griepepidemie of iets dergelijks. Je mag gewoon je kind op school laten. Het zal in totaal dus vaker zijn gebeurd maar ze kiezen in eerste instantie dan voor kleuters en nooit een klas twee keer achter elkaar. Dat jij het dus voor de tweede keer in twee maanden hebt maakt mij wel duidelijk dat er iets niet klopt (of alle andere klassen zijn in die twee maanden ook al een keer geweest of de klas van jouw kind is twee keer het haasje: beide opties zijn fout).

Ze worden wel vaak onderverdeeld hier, dat kan echt wel 5-10x per jaar zijn. Ze hebben dan een map met werkjes die meegaan naar de andere klas. De klas waar ze naar toe gaan staat ook vast en daar werken ze dan in en ze doen een beetje mee in die klas waar mogelijk.

creabea

creabea

17-06-2014 om 09:57

ik zou ook niet blij zijn

Zeker als het zo vaak voorkomt zou ik me achter de oren krabben. Je verwacht toch dat kinderen gewoon onderwijs krijgen, en je zelf gewoon aan het werk kunt? En inderdaad, waarom is er geen vervanging, is daar geen geld voor ofzo?

Momenteel hier ook een gevalletje waarbij school ervan uitgaat dat de ouders wel beschikbaar zijn. Deze week is er het schoolreisje; kinderen moeten om half 9 op school zijn, en om 9 uur zwaaien we de kinderen uit. Daarná gaan pas de kleuters weg. Nu wordt er dus verwacht dat je tot na negenen op school blijft rondhangen om je kinderen uit te zwaaien, en de kleuters zijn ook nog eens op tijd terug. Net te laat voor de bso, maar ruim voor het eind van de werkdag van papa en mama.

Mira

Mira

17-06-2014 om 10:08

Hier wordt ook verwacht dat je er bent

Werkende moeders (of in ieder geval twee werkende ouders) lijkt school hier nog niet aan gewend. Uitjes gaan altijd onder begeleiding van een groep ouders die rijden en meehelpen. Sportdag worden ook ouders gevraagd. En inderdaad met schoolbrede festiviteiten zijn ze ineens al om 14 uur uit ipv 15 uur. Dit wordt vrij slecht aangegeven.
En dan is de BSO nog niet open. Ik weet nog een tijd dat dit soort dingen met de BSO werd afgestemd, maar daar zit nu de klad behoorlijk in.
Tot mijn spijt is het dus een keer voorgekomen dat mijn kind eerder uit was en ik dacht dat de BSO de kinderen op 14 uur op zou halen. Helaas er was niemand. Gelukkig is mijn kind toen opgevangen door een vriendinnetje, maar mijn kind was behoorlijk overstuur. En ik werd om 15.30 door de BSO gebeld. Ze vonden het ook vreemd dat alle kinderen van die school er niet waren.
En dat was de eerste keer dat dit misging, er volgde nog een paar van dit soort voorvallen, met gelukkig niet mijn kind in de hoofdrol.
Inmiddels hebben ze geen BSO meer want ze zijn groot genoeg.

Maar ik moet zeggen bij ziekte is er wel altijd een vervanger hier.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 10:12

maar

School moet dit toch regelen met de BSO? Hier kun je je kind altijd kwijt als de school eerder uit is of na een schoolreisje.

Mira

Mira

17-06-2014 om 11:22

Ja dat zou moeten

Maar dat betekent in de praktijk nog niet dat het ook gebeurt helaas.

amk

amk

17-06-2014 om 12:14

BSO

zou leuk zijn maar kan meestal niet op zo korte termijn. Ook daar moet personeel worden ingehuurd en opgetrommeld.
Niet alle kinderen gaan naar de bso, of naar dezelfde bso. Wie is er dan financieel aansprakelijk: de ouders, de school?

Hier is het nog nooit voorgekomen, maar dat komt omdat bijna alle klassen een duo-docent hebben. Sommigen hebben dan 2 of meer klassen per week. De meesten werken deeltijd. Die vallen dan in. En dan is er nog de overkoepelende invalpool.
Verdelen over andere klassen heb ik ook nog niet meegemaakt, wel om onderwijstechnische redenen. 2 groepen 3/4 die dan splitens in 1 groep 3 en 1 groep 4, voor rekenles bv.

creabea

creabea

17-06-2014 om 12:18

inderdaad

hier is het ook wel eens (een paar keer) gebeurd dat de school niet goed had overlegd met de bso.

Of nog "leuker": een verstrooide kleuterjuf die niet onthield welke kinderen er naar de bso moesten, wie er op de fiets was of niet. Juf is inmiddels een beetje berucht, want het is al meerdere keren (bijna) mis gegaan: kindjes die niet werden opgehaald, fietsjes die achterbleven op school etc. Heel onhandig.

Mira

Mira

17-06-2014 om 13:06

BSO voor zieke leerkracht

Dat lijkt me ook onhaalbaar op zo'n korte termijn. Ik zou me denk ik ook druk maken om de gemiste lestijd.
Scholen doen soms mega-moeilijk als je je kind ongeoorloofd van school houdt. Zelfs als er een best goede reden voor is.
Dan kan het toch niet zo zijn dat kinderen ongestraft een hele dag geen onderwijs krijgen? Ik weet niet op welke groep het gaat, maar ik hoor hier leerkrachten zeggen dat het best aanpoten is om de hele lesstof in het jaar erdoorheen te krijgen.

Het gedoe hier met de BSO heeft er mede toe geleid dat wij met de BSO gestopt zijn. Je kiest voor BSO omdat je met een gerust hart kan gaan werken omdat de opvang van je kind goed is geregeld. En als je dat dan niet krijgt kun je de opvang beter anders regelen was ons idee. Maar het steeds grotere kostenplaatje heeft ook meegespeeld.

Ik ben nu thuis gaan werken en mijn kinderen zijn ook wat groter. Als ik er niet ben hebben ze een sleutel en ze weten waar ik uithang. Maar dat is over het algemeen uitzondering.
Wel een stap terug moeten doen op mijn werk, maar het zij zo.

hier

Als er een leerkracht ziek is en niet direct kan worden vervangen worden de kinderen over andere klassen verdeeld. Vaak wordt er wel vervangen, door een loslopende docent of soms ook een klasse-assistent, maar regelmatig ook niet.
Ik heb twee keer meegemaakt dat echt werd verzocht om kinderen weer mee naar huis te nemen. Eén keer toen de school volkomen werd overvallen door het bericht dat een klasse-assistent volkomen onverwacht was overleden, waardoor de docenten die met haar samenwerkten volkomen van de kaart waren, en éen keer toen er een ernstige lekkage was en het halve gebouw blank stond. Kinderen die in dat deel van het gebouw les hadden werden bij voorkeur weer naar huis gestuurd. Maar ook toen was er wel opvang als de ouders moesten werken.

Dus alleen terug naar huis bij calamiteiten. Daar kan ik mee leven.

Als bij ons vroeger een leerkracht ziek was kwam er in mijn herinnering een 'kwekeling' of de een of andere invaljuf of -meester, maar dat zie ik eigenlijk niet meer. Tenzij die mensen in een andere hoedanigheid toch al op die school rondlopen.

Groeten,

Temet

na 12 jaar BS ervaring nog nooit gebeurd

Hier naar huissturen nog nooit voorgevallen. Er is altijd inval, soms kan de een vaste kracht invallen voor een andere klas, maar vaak uit de invalpool.
Wel zijn de kinderen tijdens een griepepidemie enkele jaren geleden onderverdeeld in de klassen. Ongeveer de helft van de kinderen was niet ziek, de helft van de leerkrachten was toen ziek, maar thuishouden was toen niet aan de orde.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 15:52

bedoelde ik niet amk

Ik reageerde op iemand waar je kind niet naar de bso kon bij een schoolreisje of een uur eerder uit. Niet op dit probleem!

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 15:53

creabea

Waarom is een juf nu ook al verantwoordelijk dat kinderen hun fiets meenemen?

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 15:55

oja amk duo

Mijn zus werkt ook parttime, dus samen met een duo maar het is dan toch niet zo vanzelfsprekend dat de duo kan opdraven als de ander ziek is? De meesten hebben zelf kinderen en hebben die dag geen opvang of ze hebben gewoon wat anders gepland?

bibi63

bibi63

17-06-2014 om 16:05

Eens met Caton

Het hangt ook van de situatie af. Als het een relatief kleine school betreft, dan lopen er geen IB'ers en adjuncten rond, die even een klas kunnen overnemen. Ook een directeur heeft andere afspraken en vaak, op een kleinere school, ook een paar dagen een eigen klas. Kan dus niet zomaar te pas en te onpas een andere klas overnemen. Evt. pt leerkrachten zijn ook niet altijd beschikbaar op hun vrije dag, net als uurloners. Zeker als een leerkracht zich 's ochtends om 8 uur ziekmeldt, kun je er net vanuit gaan dat een vrije pt'er of uurloner (invalkracht) ad-hoc beschikbaar is. School zou dat wel willen en vast ook bellen, maar bij geen gehoor of niet kunnen van de betreffende leerkracht houdt het op.
En uiteraard bij langer ziek dan 1 dag zou er toch iets van vervanging geregeld moeten (kunnen) worden. En dat gebeurt natuurlijk ook. Maar een ad-hoc ziekmelding 's ochtends is niet altijd zomaar a la minuut op te vangen. Alleen door de kinderen te verdelen over andere klassen. Niet ideaal, maar dat is dan niet anders. En dan is het altijd wel zo prettig als er een aantal ouders zijn die hun kind thuis kunnen laten. Als dat niet kan, dan kan dat niet en wordt kind bij een andere klas gezet. Dus dat school dat vraagt lijkt mij logisch en aan iedere ouder vrij om daar 'nee kan niet' op te antwoorden.
Het is net als in het werkzame leven. Als een collega zich 's ochtends ziekmeldt op een dag dat dat echt problemen oplevert omdat er anders dingen fout gaan, dan kan je ook niet verwachten dat de werkgever a la minuut iemand anders volledig kan inzetten. Je mag hopen en verwachten dat de rest van de collega's er alles aan doen om te zorgen dat hetgeen echt moet gebeuren voor elkaar komt, maar ook daarin zijn grenzen en moet er geroeid worden met de riemen die er zijn. C'est la vie.

Bibi

creabea

creabea

17-06-2014 om 16:42

Dalarna

Het lijkt mij dat een kleuterjuf er nog wel op moet toezien dat alle kinderen die op de fiets gekomen zijn, ook weer op de fiets naar de bso gaan. Vooral omdat zij ook de sleutels in beheer heeft.

Erg onhandig hoor, als je je kinderen ophaalt van de bso en je hebt geen plek op je eigen fiets om ze weer mee te nemen, terwijl je 2,5 km. naar huis moet lopen met een 4-jarige.
Bovendien blijft dat fietsje dan weer onbeheerd op het schoolplein staan en dat is ook niet ideaal i.v.m. diefstal/vandalisme.

geen vervanging is geen vervanging

Het niet kunnen vinden van een vervanger is geen budgetkwestie. Vervanging wordt betaald door het vervangingsfonds. Dat kost de school geen extra budget afgezien van de bijdrage aan het vervangingsfonds, maar die staat toch al vast.
Als je geen vervanging kunt regelen is dat echt heel naar. Voor de kinderen, voor de ouders, voor de school.
Een groep verdelen klinkt leuk maar is in praktijk vaak heel ontwrichtend voor de groepen. Afhankelijk van de ruimte in de andere groepen. Het kan, en als het moet, dan moet het. Maar hier heeft dan de hele school last van.

Als je dat kunt voorkomen, dan is dat beter. Kun je het niet voorkomen dan is het niet anders.

Voor school, ouders en kinderen is de beste, makkelijkste en prettigste oplossing dat er een invaller wordt gevonden. Ga er gerust vanuit dat als dit niet kan en er geen invaller wordt gevonden, er iemand in de schoolorganisatie rondloopt met een stevige hoofdpijn.

En ja, je kunt dan boos worden, en als dat helpt een geschikte invaller te vinden, dan zou ik het zeker doen. Zo niet, dan kun je je afvragen waartoe het dan bijdraagt.

amk

amk

17-06-2014 om 19:48

Dalarna

jouw openingszin luidt toch echt " school moet dit toch regelen met de BSO" !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.