Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BrugpieperVader

BrugpieperVader

22-01-2015 om 10:15

Naar een andere middelbare school gaan, hoe regelen.

Dochter zit in de brugklas VWO. We willen de overstap maken naar een andere school. Lang over nagedacht en het besluit staat vast. We zijn nu zover dat we haar in gaan schrijven op de school waar ze graag naartoe wil. Waarschijnlijk zal ze over kunnen stappen volgend schooljaar en dan instromen in VWO 2. Het is alleen niet duidelijk of er plek is. Hoor verschillende verhalen hierover. Via de mail werd mij verteld dat er nu geen plek is maar dat er meer inzicht zou zijn aan het einde van het schooljaar. Toen ik met de open dag een leraar sprak zei hij dat de VWO brugklas niet vol is en dat ik er snel bij moet zijn. Vandaar dat ik dus de inschrijf formulier heb ingevuld. Op dit formulier heb ik ook de huidige school waar dochter nu zit ingevuld. Ik wil het inschrijf formulier morgen even langsbrengen. Nu vraag ik mij af of de nieuwe school de oude school gaat bellen en of ik dus nu al de oude school moet vertellen dat we een andere school zoeken? Waar ik bang voor ben is dat dochter op school dan anders behandeld zal worden. Ze moet wel het schooljaar afmaken en dus het nog even volhouden. Wat sowieso al niet meevalt. Is het handiger om de school te bellen of mailen en te vragen of ik een iemand kan spreken over eventuele instroom van dochter. Ik heb het gevoel dat ze bij voorbaat nee zeggen zodat ze eerst kunnen zien wie ze binnenhalen. Pffff hoe pak ik dit handig aan?

overstap

Als je overstapt naar een andere VO school is het gebruikelijk dat de nieuwe school contact opneemt met de oude. dus ik zou de school waar je dochter nu zit wel laten weten dat jullie gaan overstappen. Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat ze haar dan opeens anders gaan behandelen.

Als de school waar je naartoe wilt mogelijk geen plek heeft zou ik wel vast gaan kijken naar alternatieven.

Hier een zoon in gym 3 die na dit schooljaar naar een andere school gaat. Omdat hij nu ook te maken heeft met profielkeuze enzo gaat hij ook naar informatiebijeenkomsten daarover op de nieuwe school. Daar krijgt hij van de huidige school gewoon vrij voor. Geen enkel probleem.

BrugpieperVader

BrugpieperVader

22-01-2015 om 10:29

Jippox

Bedankt voor je reactie. Inderdaad wel handig als ze het eerst van ons horen. Kan ik hiervoor het beste de Mentor bellen om een afspraak te maken hierover?

Linda K

Linda K

22-01-2015 om 10:49

Zomaar een vraag

Ik weet natuurlijk niet wat de reden van de overstap is, maar ik vraag mij wel af of je dochter inderdaad nog 6 maanden naar deze school zou moeten gaan als deze jullie/haar dusdanig slecht bevalt dat jullie willen overstappen.

mentor

Wij hebben inderdaad gesproken met de mentor van onze zoon.

Op de nieuwe school hebben we een afspraak gemaakt met de afdelingscoördinator. Die heeft ons (zoon en mij) een rondleiding gegeven, we hebben verschillende docenten gesproken en we hebben alle voor en nadelen van een overstap besproken. En vooral ook gekeken: past de school bij het kind en past het kind bij de school. Uiteindelijk hebben wij besloten om niet halverwege het jaar maar na dit schooljaar over te stappen.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 13:06

maar

Stel dat je nu gaat verhuizen, dan hoeft je kind toch ook niet tot de zomer op de oude school te blijven? Of moet ze op de oude school blijven omdat er geen plek is in de brugklas? Hier houden ze altijd plek ivm verhuizingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.