Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Groep 7 en open dagen bezoeken

Ik wou net ook een draadje openen, maar mijn vraag past hier prima bij
Mijn zoon zit nu in groep 7 en wij wilden nu alvast scholen gaan bekijken.
Zouden middelbare scholen hier raar van opkijken?

Egel

Egel

24-01-2016 om 23:04

Nee

Dat is totaal normaal. Misschien wat afhankelijk van waar je woont, maar ik denk dat het over het algemeen onverstandig is om niét te gaan als je kind in groep 7 zit.
Ik ging met mijn dochter zelfs al in groep 6, waarom ook niet.

Sanne

Sanne

25-01-2016 om 23:10

Dank

Voor de magister tip. Voor mij nieuw, maar ik heb er expliciet naar gevraagd op de open dag en een 'rondleiding' gekregen. Al het huiswerk, toetsen met een speciaal gekleurd icoontje. Echt top!

Temet

Temet

26-01-2016 om 10:50 Topicstarter

tussenstand - een circus is het

Even een tussenstand, zodat ik even kan pruttelen. Man, wat een circus is het inderdaad hier in Amsterdam. We zijn nu naar 4 scholen geweest. 2 bij ons in de buurt, buiten de ringweg, 2 categorale gymnasia in Zuid en Centrum. Overal is het druk. Alleen is het in Nieuw West tot nu toe erg druk, en op de scholen binnen de ring idioot druk. Bij de open dag van het Ignatius (dat zojuist de titel 'excellente school' heeft mogen prolongeren) waren er zoveel mensen dat mijn zoon, die niet zo heel groot is, eigenlijk in de lokalen amper wat kon zien.

"Ga naar de open dagen en proef de sfeer op de school" - kolder is het, in dat soort situaties. Hoe kan je in 's hemelsnaam een reële indruk krijgen van school, leerlingen en leraren als je als haringen in een ton opeengepakt in een scheikundelokaal moet staan. Zoon had een vriendje gespot waar hij een gezellige avond mee heeft doorgebracht, maar had nauwelijks aandacht voor de school en toen ik hem daarop aansprak merkte hij op - ook wel terecht - dat hij immers zo goed als niets had kunnen zien. Er was wel een inleidend praatje van de rector, waar wij wel alles hoorden en zagen omdat we al voor de officiële aanvangstijd een stoel in de aula hadden bezet, maar dat praatje vond hij saai, wat ook wel begrijpelijk is.

In mijn oorspronkelijk veel te lange lijst van te bezoeken scholen is nu gesnoeid, en later deze week ga ik gewoon zonder zoon naar een open avond, om een indruk van het gebouw te krijgen en een eventueel inleidend praatje van de bovenbaas aan te horen, en dan rapporteer ik wel aan zoon

Groeten,

Temet

Nur

Nur

26-01-2016 om 14:28

Groep 7

Ja, dat kan in groep 7 prima. De oudste wist al naar welke school hij wilde maar ik wilde toch nog dat hij de andere twee scholen in ons dorp ging bekijken. Dat hebben we toen in groep 8 gedaan. Hij bleef overigens bij zijn eerste keuze. Scholen buiten het dorp hebben we niet bekeken omdat hij daar geen zin in had en toch al wist wat hij wilde. Ik had nog even een paniek moment omdat het even leek alsof hij geen VMBO-T advies zou krijgen. En lager dan dat heb je hier in het dorp niet dus dan hadden we alsnog naar de stad gemoeten. Toen wilde ik wel dat ik al in groep 7 was gaan kijken bij potentiele scholen daar. De scholen in het dorp ken ik redelijk door de verhalen van kennissen maar de scholen daarbuiten veel minder. En we hebben hier in de buurt een stad met veel scholen plus nog een paar andere plaatsen waar ook scholen zijn. Dus ja, dan was een extra jaar orientatie wel heel fijn geweest. Gelukkig niet nodig en zoon kon naar VMBO-T.

Onze tweede wist niet naar welke school hij wilde en had al jong veel interesse. In groep 7 zijn we dus met hem al een paar scholen in de stad gaan bekijken. De scholen in het dorp hebben we bewaard voor groep 8. Overigens gingen ze met groep 8 ook die scholen in het dorp bezoeken dus daar was veel voorlichting over. Hij heeft gekozen voor het gymnasium in de stad. Ik ben blij dat we in groep 7 al zijn gaan kijken want hij had meer tijd nodig om te beslissen.

Mijn oudste dochter had er in groep 7 weinig belangstelling voor. We zijn in groep 8 gaan kijken. Maar dat kon ook makkelijk omdat ik inmiddels al een veel beter beeld had van de scholen hier in het dorp, in de stad en in een paar andere plaatsen. Daarnaast had dochter ook geen zin om heel veel scholen af te gaan. Ze twijfelde tussen de plaatselijke scholengemeenschap en het gymnasium waar broer zit. Het is het laatste geworden.

nonono

nonono

26-01-2016 om 20:43

ga wat later

Temet, de open dagen zijn nog maar net begonnen. Vorig jaar was er ook een enorme drukt vooral in het begin. De eerste open dag was toen van het Gerrit van der Veen en heeft zowat alle kranten gehaald vanwege de enorme belangstelling, rijen op straat enz. De meeste scholen hebben later meer open dagen, die waren de vorige keer een stuk rustiger! Dus ik zou zeggen ga naar de laatste open dag die de school heeft. Als dat kan. En mijn dochter heeft lesjes middagen gedaan, er zijn scholen waar je van te voren kunt opgeven. Dat was ook prima te doen en dan kijken de kinderen daar zelfstandig onder begeleiding van een docent of oudere leerling rond. Ze vond dat heel leuk.

Temet

Temet

27-01-2016 om 11:47 Topicstarter

nonono

Helaas kan dat in de meeste gevallen niet, want dan wordt die latere open dag dwarsgezeten door andere bezigheden of de open dag op een andere school. Overigens zijn er aardig wat scholen die wel 2 open dagen houden, maar heel kort op elkaar (bijvoorbeeld HLW: op 2 en 3 februari). Of er is een open avond door de week en een open ochtend op zaterdag, als ik al die zaterdagen inplan mist zoon een heleboel scoutingopkomsten, is ook weer zonde. Dat soort triviale dingen maken de planning soms nog lastig.

Het jammere aan die lesjesmiddagen is dat ze gewoonlijk op woensdag zijn, en dan al vrij vroeg beginnen. De school van mijn kinderen heeft een continurooster waardoor men pas om 14 uur uit is. Dat blijkt in de praktijk niet echt lekker te combineren met lesjesmiddagen, helaas (ander punt is dat ik voor zoiets ook opvang voor jongste moet regelen, maar dat terzijde).

Het zou in de Amsterdamse situatie beter zijn als er per school niet 2, maar 4 open avonden/dagen werden gehouden, waarvan een deel voor en een deel na de kerstvakantie. Dat smeert de boel wat uit. Voor scholen is dat natuurlijk dan weer belastender.

Groeten,

Temet

nonono

nonono

27-01-2016 om 15:10

woensdagen

Bij mijn dochter ook continurooster, ze kregen daarvoor gewoon vrij van basisschool. Jouw zoon moet dat maar aan zijn leerkracht vragen, kan me niet voorstellen dat dat per school verschilt; dat recht hebben ze volgens mij gewoon.
Maar al met al, merkte ik echt minder drukte na de eerste extreem drukke start. Maar het moet maar net kunnen allemaal ja.. We hebben het er vorig jaar behoorlijk druk mee gehad, puzzelen, plannen. Maar ach op een gegeven moment is alles weer achter de rug. Zelf je school kiezen is ook belangrijk

Groep 7

Daarom ging ik met mijn kinderen al in groep 7 een klein rondje maken. Op de open dagen even naar binnen om sfeer te proeven en folders mee te nemen, we maakten geen gebruik van rondleidingen. Als het dan superdruk was, was er geen man overboord, dan gingen we gewoon weer verder. Met de indrukken van de bezoekjes in groep 7 planden we in groep 8 de open dagen waar we echt wat beter rond wilden kijken, welke scholen de moeite waard waren om een info-avond te bezoeken en op welke scholen de kinderen proeflessen wilden doen. Scheelde een hoop stress.

skik

lennest

lennest

28-01-2016 om 10:17

met de basisschool het vo bezoeken?

Destijds bij mijn dochter ging de hele klas op bezoek bij een aantal vo-scholen, gewoon tijdens een normale lesdag. Naar het vmbo, een scholengemeenschap, een zelfstandig vmbo-t/mavo en een zelfstandig gymnasium. Alle leerlingen, de beoogde vmbo-leerlingen gingen ook mee naar het gymnasium en de vwo-klantjes ook naar het vmbo. Leerlingen werden rondgeleid door oud-leerlingen van de basisschool. En gewoon op de fiets. Geen ouders, geen drukte, een les meedraaien (een echte!), een lunchpauze meemaken en om twee uur weer naar huis. Natuurlijk zijn we ook naar de open dag geweest, maar dochter gaf zelf aan dat het bezoek met haar klas, leuker was geweest en haar een betere indruk had gegeven. Iets om voor te stellen op de basisschool?

Renée

Renée

28-01-2016 om 10:44

Lennest, onwerkbaar

Beste Lennest, dat is onwerkbaar in Amsterdam. Weet je hoeveel basisscholen er zijn? Met allemaal twee groepen 8. En dan gaan ze allemaal naar vier scholen. Op de middelbare scholen gaan de kinderen die er zitten voor, er kunnen toch niet wekenlang achtstegroepers meedoen.

lennest

lennest

28-01-2016 om 11:51

natuurlijk niet alle scholen

maar een paar moet toch wel kunnen? Ik woon in een dorp/kleine stad met meer dan 20 basisscholen, in onze wijk zijn er al 2. In de stad hier vlakbij zijn ook veel scholen voor voortgezet onderwijs, 1 scholengemeenschap vmbo/havo/vwo bezocht, 1 vmbo, 1 gym en 1 mavo. Allemaal in de buurt van de basisschool, het verzorgingsgebied zeg maar, maximale afstand een kilometer of 6. En dat is echt goed te doen, ook met twee/vier klassen. Alle scholen bezoeken gaat niet, niet in Amsterdam, maar ook niet in Groningen of Maastricht. Het gaat per vo-school om maximaal 4-5 dagen. En geloof me, dat kan er echt wel bij. Er zijn nu snuffellessen, open lesdagen, open dagen, proeflessen, laatst zag ik ergens een Challenge, werkelijk geen idee wat dit voor moest stellen, een high tea, gymnasium workshops, weet ik veel, scholen gooien hun deuren open.

Temet

Temet

28-01-2016 om 13:06 Topicstarter

lennest

Zoiets hebben ze een aantal jaren terug op de school van zoon ook gedaan, toen werd de nabijgelegen middelbare school bezocht. Heel leuk, maar geen oplossing voor het gedoe hier. Men wil het liefst dat je een lange lijst met in aanmerking komende scholen invult. Dan zou je dus idealiter die scholen bezocht moeten hebben. En dat is dan per kind, maar in éen basisschoolklas zitten natuurlijk kinderen met heel verschillende adviezen dus dat compliceert de boel. Je kan realistisch misschien 1 of 2 scholen bezoeken op deze manier, en dat zullen dan meestal scholen in de buurt zijn (je wilt niet met een basisschoolklas dwars door Amsterdam fietsen). Da's niet genoeg.

Gisteren overigens bij het Sint Nicolaaslyceum wezen kijken. Op de aanvangstijd stond er een grote groep ouders te wachten om te worden binnengelaten. Bij de deur stonden mensen met van die tellertjes om te tellen hoeveel mensen er door de deur kwamen. Er hing een bordje op de deur (overigens ook al een aankondiging op de site): als er teveel mensen binnen zijn kan het zijn dat we de deur tijdelijk moeten sluiten ivm brandveiligheid. Dat bleek geen loos dreigement. Toen wij weggingen, na ongeveer een uur, bleek er een forse groep mensen voor de dichte deur te staan (de uitgang lag naast maar was gescheiden van de ingang). En het gebouw van deze school is echt heel groot.
Er waren verkeersregelaars actief bij de school, volgens mij zijn die speciaal voor deze open avond ingezet.

Het is compleet krankjorum.

Groeten,

Temet

Nur

Nur

28-01-2016 om 13:28

Hier

In het dorp gaan ze wel met de basisschool op bezoek bij de middelbare school. Ze beperken zich echter tot de scholen hier in het dorp. Ze gaan sowieso naar de scholengemeenschap hier in het dorp. Verreweg de meeste kinderen gaan ook naar die scholengemeenschap toe.Daarnaast heb je nog een dependence van een andere scholengemeenschap in het dorp (alleen onderbouw) plus nog een andere middelbare school. Daar gaan veel minder leerlingen naar toe. Meestal brengt groep 8 aan die scholen ook een bezoekje. Soms lukt het niet om dat rond te krijgen. Het is wel leuk en waardevol om hier met de klas heen te gaan want ze krijgen dan een persoonlijke rondleiding met alleen de klas en ze mogen vragen stellen aan huidige leerlingen.

Echter hier in het dorp zit geen gymnasium en het laagste niveau is VMBO-T. Ieder die dus gymnasium wil gaan doen of naar een ander VMBO moet heeft weinig aan deze uitjes. Nou ja, voor de aankomende gymnasiast is het prima om ook even het atheneum te checken want uiteraard is dat ook een optie. Voor degenen die lager scoren dan VMBO-T en dat al weten is het wel een beetje een sneue exercitie. Kijk hier is de school. Leuke school. maar daar mag jij niet heen.

Noet

Noet

28-01-2016 om 14:16

soms is het makkelijk

als je op het platteland woont. In mijn geboorte regio is het heel simpel: iedereen uit de hele regio gaat naar 1 middelbare school er is namelijk geen andere.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 14:39

Lennest

Hier gaan de basisscholen naar 1 voortgezet onderwijs school voor een ochtend maar die school is dan wel dicht voor de gewone leerlingen. Je kunt een school toch geen week dichtgooien? Verder vind ik het onzinnig dat beoogde vmbo'ers mee moeten naar een gymnasium en andersom, is gewoon zonde van de tijd voor de basisschool, de VOschool én de leerling. Als de leerling wil kijken kan die naar een open avond. Die middelbare school hier heeft dan ook alle niveau's dus iedereen kan erheen en wordt in drie groepen gesplitst: vmbo b/k mavo en havo/vwo. Naar meer scholen vind ik echt zonde van de tijd.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 14:40

Noet

Precies, daarom vind ik ook dat er veel te veel aanbod is in Amsterdam wat het onduidelijk maakt. Ze hadden daar beter meerdere filialen van 1 soort school kunnen maken zodat je niet zo moeilijk hebt met kiezen. Je gaat naar het filiaal in je buurt als je naar die school wil en overal in al die filialen werken ze dan hetzelfde.

Krullevaar

Krullevaar

28-01-2016 om 20:36

niet alleen in het dorp hoor

Hier in Den Haag gebeurt het ook. Basisscholen die een stuk of 4 VO scholen bezoeken zodat kinderen een goed beeld krijgen van VO scholen en ook de verschillen kunnen zien. Voor kinderen is het een grote overstap en dit helpt hen hierbij.

Houd er ook rekening mee dat lang niet alle ouders de moeite nemen om een aantal scholen te bezoeken.

Jamie

"Precies, daarom vind ik ook dat er veel te veel aanbod is in Amsterdam wat het onduidelijk maakt. Ze hadden daar beter meerdere filialen van 1 soort school kunnen maken zodat je niet zo moeilijk hebt met kiezen. Je gaat naar het filiaal in je buurt als je naar die school wil en overal in al die filialen werken ze dan hetzelfde."

Als het zo zjn zijn als je hier beschrijft, dan zou loting&matching waarschijnlijk wel een succesvollle manier van verdeling zijn. Er is dan immers niks meer te kiezen, alleen de afstand telt.

De realiteit is (gelukkig) anders en je kan (in theorie) kiezen tussen meerdere scholen en ondeewijssoorten voor een school die bij je kind past. In theorie, want bij die keuzevrijheid komt door loting&matching een belangrijke factor geluk bij kijken. Die alle scholen omvattende loterij veronderstelt dat die scholen allemaal gelijkwaardige keuzes zijn voor alle kinderen.

Temet

Temet

29-01-2016 om 22:09 Topicstarter

Bermbrand

"Die alle scholen omvattende loterij veronderstelt dat die scholen allemaal gelijkwaardige keuzes zijn voor alle kinderen."

Ik vind het opvallend dat die boodschap nu ook uitgedragen wordt. In de gemeentelijke keuzegids, maar ook in de brochures etc van de scholen zelf. Nou niet dat de scholen precies gelijkwaardig zijn, maar wel het "er zijn gelukkig heel veel goede scholen in Amsterdam"- verhaal, met de strekking dat je op een andere school ook vast goed terechtkomt. Ik krijg de indruk dat dat nieuw is, dat men nu beseft dat je jezelf als onderwijs ongeloofwaardig maakt als je aan de ene kant uitdraagt dat elke school uniek is en precies de juiste keuze van eminent belang is, terwijl je aan de andere kant als kinderen op een andere school dan de voorkeursschool geplaatst worden ineens roept dat het allemaal uiteindelijk weinig uitmaakt.

Maar misschien roept men dit al jaren en heb ik het alleen niet opgemerkt omdat wij nog niet met het keuzegedoe zaten.

Groeten,

Temet

Temet

Ik denk dat je gelijk hebt, ik hoor nu voor het eerst op een open dag een rector zeggen dat ouders zich niet druk hoeven te maken over loting&matching want "de andere categorale gymnasia zijn heel vergelijkbaar met ons, dat zijn ook heel fijne scholen."

Vorig jaar zijn bij de zeven categorale vwo's (5 gymnasia plus Amsterdams en Hyperion) overigens veel kinderen uitgeloot en door elkaar gehusseld. Verreweg de meeste kinderen wilden naar het Hyperion of Amstedams, daar zjn de meeste kinderen uitgeloot en geplaats op een lagere voorkeur. Het maakt toch uit als je het liefste atheneum op het vernieuwende Hyperion in noord wil doen en geplaatst wordt op het Vossius, met ouderwets degelijk gymnasium onderwijs.

"Open dagen circus"

Mijn dochter zit nog niet in groep 8 en vroeg direct na de kerstvakantie of ze met die en die vriendin mee mag naar een aantal open dagen om te kijken. Vond ik prima, is waarschijnlijk ook wel makkelijker kiezen volgend jaar.
Ik verbaas me inderdaad over de "open dagen circussen" zoals het hier genoemd worden, dochter kon van een school niet eens echt noemen wat er leuk aan is, aandacht ging meer uit naar lekkere broodjes die de potentiele brugklassers kregen en dat de band leuke muziek maakte.(En folders met dat de school werkt met ipads cambridge dansklassen tto en wat dan wel meer waardoor je echt voor deze school moet kiezen)

Ik heb begrepen dat de groep 8 van de basisschool ook in het geheel naar een middelbare school Wellant gaat. Dat is als ik op internet kijk een school die alleen vmbo aanbiedt. Ik snap niet zo goed waarom een gehele groep 8 mee moet als misschien de helft een advies havo of vwo heeft, dat is mij geheel onduidelijk.

Mijn dochter is overigens wel naar een gymnasium geweest en ook naar het wellant maar dat is meer voor de grap heb ik het idee. (gymnasium zijn nerds en op wellant scheren ze koeien zegt mijn dochter)

Aandacht techniek

Wat mij ook verbaasd is dat volgens mij elke school benadrukt dat de school heel veel aandacht besteedt aan technische vakken. (en bijna elke school is ook heel erg cultureel maar daar gaat het nu even niet om)
Waarom moet dat? Wat nou als een kind een ramp is in technische vakken en dus zeker geen technische studie kan en wil volgen?
Mogelijk heb ik een bepaalde hype gemist?

Temet

Temet

01-02-2016 om 23:09 Topicstarter

Izabela

Ik vermoed dat er in die klas heel veel leerlingen een VMBO-advies hebben en dat die Wellant school dichtbij is en daardoor makkelijk te bezoeken. Ik weet niet of er in meer plaatsen scholen zijn met die naam, in Amsterdam zijn er 2 en die doen inderdaad alleen VMBO vziw, en dan met name groen en dierenverzorging.

Op de school van mijn kinderen hebben ze wel eens het Caland Lyceum bezocht, dat is dan in elk geval nog een school van VMBO-k t/m VWO - maar ook daar kan dan niet iedereen terecht.

Groeten,

Temet

Wellant

Wellant zit nagenoeg overal in Nederland. Wij hebben ook nog een ander vmbo. Het is bekend dat dat andere vmbo bekend staat om leerlingen die drugs gebruiken op school en ouders die hun kind naar een nettere school willen sturen voor welant kiezen. (Al heb ik ooit gehoord dat beter presterende leerlingen daar erg gepest worden maar wellicht is dat op meerdere scholen zo)

De andere vmbo school is dichterbij. Welant is christelijk en mijn dochter zit op een openbare school. Ik weet niet waarom kinderen in groep 8 daar allemaal als schooluitje heen gaan. Vorig jaar zou onze basisschool zelfs 50% vwo adviezen hebben gegeven aan de leerlingen, ik hoorde echter dat een ander jaar er juist meer vmbo adviezen geweest zijn dan in andere jaren maar toch weer 1:3 deel vwo advies en veel havisten.

Maaike

Maaike

02-02-2016 om 08:48

ach

Ach, kinderen gaan toch wel meer naar uitjes die niet voor iedereen interessant zijn? Ik ging vroeger met de klas ook naar een soort huishoudschool (LHNO) terwijl ik wist dat ik daar niet naartoe zou gaan. Ik vond het destijds wel leuk, die grote keukens en we mochten ook iets maken. Alhoewel ik ook blij was dat het niet mijn school zou worden. Er is niets mis in iets breder kijken en zien hoe het er elders aan toe gaat.

Hecht er niet te veel waarde aan, voor de kinderen is het toch een leuk en leerzaam uitstapje.

Kunstmatig gedoe

Jamie "Precies, daarom vind ik ook dat er veel te veel aanbod is in Amsterdam wat het onduidelijk maakt. Ze hadden daar beter meerdere filialen van 1 soort school kunnen maken "
Dat is al zo. Er zijn in werkelijkheid maar 3 of 4 schoolbesturen (hang me niet op aan een meer of minder). Die scholen hebben zelf altijd een punt gemaakt van de onderlinge verschillen.

Als het aan ouders en leerlingen ligt dan houden ze het simpel. De kinderen gaan naar de school in de buurt, naar die waar hun vader of moeder zat of naar die waar de meeste kinderen uit de klas heen gaan.

Het zijn die paar schoolbesturen (en de gemeente) die het vervelend vinden dat op die manier kiezen resulteert in grote scholen (kinderrijke wijk) en lege scholen ( vergrijzende wijk) en plotseling groeiende scholen (nieuwbouw of renovatie).

Het gaat op een totale populatie van meer dan 7000 leerlingen om een feitelijk lastpost van 500 leerlingen. Per school nog geen 10 leerlingen, dus eigenlijk geen probleem. Het wordt een probleem omdat vestigingen op de ene locatie te kort komen, weg kwijnen, te duur worden, terwijl ze op de andere locatie uit de ruimte groeien.

Scholen met een grotere toeloop mogen alle leerlingen toelaten. Uit die groei ontstaat vanzelf recht op subsidie van een grotere ruimte. De meeste scholen hebben bovendien geld om uitbreiding voor te financieren. Er is dus niks aan de hand.

Maar die scholen, vestigingen onder hetzelfde bestuur, hebben de opdracht niet te veel te groeien zodat de leerlingen een beetje gelijk over de vestigingen verdeeld raken. Dus zeggen ze dat ze bij een bepaald aantal vol zijn. Daardoor kan niet iedereen naar de school van zijn ouders, of die in de buurt of die waar de meeste kinderen heen gaan. Daarom zijn scholen jaren geleden al promotie campagnes begonnen om ouders nieuwe argumenten te geven om te kiezen. Maar nu ook dat de scholen niet het gewenste resultaat oplevert worden er langzaam nieuwe waarden ingezet.

Lever een voorkeurslijst van 10 in is hetzelfde als zeggen dat het je niet uitmaakt op welke school het kind komt. Maar je zult zien dat zelfs dat niet helpt. Er blijven nu eenmaal vergrijzende wijken, gerenoveerde wijken, etc. Wacht maar tot IJburg of Zeeburg 12 wordt.

Voorkeurslijsten online (Amsterdam)

Osvo heeft een overzicht van de basisschooladviezen en de corresponderende voorkeurslijsten online gezet.
http://www.verenigingosvo.nl/overstappovo/

Wachten tot plaatsing

De aanmeldperiode in Amsterdam is gisteren gesloten, op 7 april volgt de uitslag met de plaatsing.

Er starten vijf nieuwe scholen, o.a. afsplitsingen van het Spinoza en Cartesius lyceum, de Vinse school en de humanistische mavo. Deze nieuwe scholen lijken een goede start te gaan maken, afgaand op de drukke open dagen. Het zal de druk op bestaande populaire scholen enigszins verminderen.

Toch zal er opnieuw een groep ongelukkigen zijn. Het nieuwe algoritme belooft tov vorig jaar meer kinderen op hun eerste voorkeur te plaatsen maar tegelijk ook meer kinderen buiten hun top 5 of zelfs top 12.

We hebben een lijst van 12 scholen gemaakt, waarvan we de eerste zeven hebben bezocht. We wachten nu in spanning af.

Hoeveel scholen hebben anderen bezocht?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.