Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

naar de brugklas - het opendagencircus


Jamie

Jamie

06-01-2016 om 07:41

Renee

Dat van die sportklas klopt, er waren daadwerkelijk leerlingen in een sportklas geplaatst die dat uitdrukkelijk niet wilden. Dat begrijp ik dan ook totaal niet. Een school heeft niet alleen sportklassen maar om de sportklassen vol te krijgen konden ze alleen daar geplaatst worden.

Ik denk dat anders ook niet kan anders halen scholen met speciale klassen precies die krenten uit de pap die ze willen (science, technasium, gymnasium) als je kunt kiezen voor een bepaalde klas in plaats van voor een school maar toch is het belachelijk dat je als kind in een sportklas geplaatst kan worden als je dat niet wil.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 07:43

nonono

Waarom vind je dat jouw kind wel recht zou moeten hebben op een gymnasiumklas en kind van TS niet op een technasiumklas? Of, om verder te gaan, kind van Tango niet op een sportklas?

Met andere woorden: is het niveau niet het belangrijkste waar op gesorteerd moet worden in plaats van de extra's er om heen?

Voor jouw kind is het simpel: maak een top 10 van alle scholen met gymnasiumklassen.

nonono

nonono

06-01-2016 om 09:07

Jamie, dat zei ik niet

Ik zei nergens dat mijn kind ergens recht op zou hebben en het kind van Temet, of andere kinderen, ergens geen recht op zouden hebben. Wil je ajb niet mijn woorden verdraaien.
Bermbrand, dank je dat stelt weer wat geruster. Ik dacht dus echt dat Atheneum en Gymnasium andere niveau's zeg maar waren. Zoals VMBO en HAVO dat ook zijn. Maar dat is dus niet zo, weer wat geleerd

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 09:43

nonono

Ik weet dat je dat niet zei maar dat wordt het wel als je vindt dat een kind wat gymnasium wil daar op moet komen. In mijn ogen is het gewoon een ander extraatje op het VWO, net als technasium of science of TTO.

Nog vreemder vind ik dat je niet wist dat gymnasium en atheneum gewoon allebei VWO is, je krijgt hetzelfde diploma maar met wat andere vakken. Hoe kan het toch dat mensen zulke elementaire dingen niet weten als hun kind moet gaan kiezen in groep 8? Heb je zelf gymnasium gedaan?

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

06-01-2016 om 09:50

Jamie

Jamie, je kan wel heel hard roepen dat het allemaal hetzelfde is, maar je ziet een belangrijk punt over het hoofd. In de eerste drie jaar is het gymnasium-programma overduidelijk zwaarder dan een gewoon atheneum. Je leert namelijk twee talen extra. Extra. En dat zijn talen waar behoorlijk veel tijd in gaat zitten. Pas vanaf de vierde (profiel) mag je stellen dat het 'even zwaar' is (kan zijn). Maar dan moet je wel eerst die onderbouw zien te overleven. Het is niet voor niets dat in de onderbouw nogal wat kinderen afstromen naar het gewone VWO.
'een leuk extraatje'.
Je vraagt of nonono zelf gymnasium heeft gedaan. Waarschijnlijk omdat ze 'dan beter zou moeten weten'? Grappig. Heb JIJ gymnasium gedaan dan?

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 09:53

lezen

Ik zeg dat het niet anders is dan technasium of science of TTO, een extraatje bovenop atheneum dus. Nu verdraai jij mijn woorden.

Verder weet je net zo goed als ik dat het voor sommige kinderen een makkie is dat Latijn en Grieks en ze het liever doen dan Frans of Duits of Natuurkunde of Scheikunde of noem maar op.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 09:55

oja

Nee, ik heb geen gymnasium gedaan en daarmee insinueer jij dat ik daar niet over mee mag praten wellicht?

Als iemand gymnasium heeft gedaan en nog steeds denkt dat het verschil tussen vmbo en havo gelijk is aan tussen atheneum en gymnasium maakt duidelijk wat ze de mensen wijs maken op het gymnasium ja.

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

06-01-2016 om 10:08

Jamie

"Verder weet je net zo goed als ik dat het voor sommige kinderen een makkie is dat Latijn en Grieks en ze het liever doen dan Frans of Duits of Natuurkunde of Scheikunde of noem maar op."
Maar dat speelt dus pas in de bovenbouw. In de onderbouw is het en en.

"Nee, ik heb geen gymnasium gedaan en daarmee insinueer jij dat ik daar niet over mee mag praten wellicht?"
Nee hoor. Het was even een spiegel: je stelde namelijk precies diezelfde vraag aan nonono.

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

06-01-2016 om 11:09

en daarom vind ik het dus raar

En daarom vind ik het dus raar dat in dat lotingsgebeuren geen onderscheid gemaakt wordt tussen gewoon VWO en VWO+. En dat het dus zomaar kan gebeuren dat je als 'gewone' VWO-leerling 'verplicht' kan worden om naar een gymnasium te gaan. Of (zoals laatst iemand hier op het forum schreef) naar een TTO. Het maakt de opleiding gewoon een stuk zwaarder.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 13:21

maar

Je praat er nu gewoon over heen maar vind jij gymnasium zwaarder dan technasium, science of TTO of wat ze dan ook meer verzinnen?

Vind jij dat een kind wat daarvoor kiest dan ook voorrang moet krijgen en zo ja waarom is dat belangrijker dan de keuze van de school?

Oja ik spiegelde niet, ik vroeg het alleen maar. Handig om te weten namelijk als iemand zoiets stelt, toch?

Over het algemeen begrijp ik dat hele gymnasium niet meer zo in 2016. Is het niet veel beter om die vlotte VWO'ers volledig Spaans of Chinees te geven of extra bètavakken? Daar heb je toch veel meer aan?

nonono

nonono

06-01-2016 om 13:57

ikzelf

Heb inderdaad niet het Gymnasium gedaan. En het is alweer dertig jaar geleden dat ik zelf op de middelbare school zat dus er zal wel veel verandert zijn. Ik zat op een scholengemeenschap mavo/havo/atheneum. Ergens in de stad zaten wel een paar gymnasia wist ik maar dat leek me nog een flink niveau moeilijker en verder heb ik er nooit mee te maken gehad. Tot nu dus omdat ik een kind heb wat naar het gymnasium wil, dat is overigens niet dit jaar maar het volgend jaar. Ik vind het fijn dat we het hier met elkaar kunnen hebben over het lotingssysteem, wat behoorlijk ingewikkeld is, in een experimeteerfase zit en steeds verandert. En dat we elkaar hier met informatie wijzer kunnen maken en elkaar kunnen helpen. Maar, Jamie, ik vind je erg vijandig klinken, dat hoeft toch niet. Nogmaals, ik zeg nergens dat mijn kind andere rechten zou hebben of voorrang verdient. En dat je het vreemd vindt dat ik sommige dingen niet weet, vind ik vervelend dat je dat schrijft. Laten we terug naar de discussie gaan.

Moni

Moni

06-01-2016 om 14:12

Het gymnasium is net zoiets als de sportklas

Een kind dat een hekel heeft aan sporten, zou moeten kunnen aangeven dat ze niet in de sportklas wil maar wel naar het technasium. Ook al zouden beide klassen op vwo-niveau zijn.
En een kind dat graag sport, wil graag in een klas met meer kinderen die graag sporten. Als die klassen er zijn, moet je je voorkeur ook kunnen aangeven en moeten ze daar rekening mee houden.

Voor het gymnasium is dat niet anders. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

En ja, ik denk dat het gymnasium moeilijker is dan TTO. TTO kan lastig zijn aan het begin omdat veel in het Engels moet. Maar de vakken worden er niet moeilijker door.

Hier kan ik vergelijken tussen gymnasium en vwo+ klas t/m 3e. VWO+ heeft hier twee extra vakken maar die zijn allebei 1 uur per week. Dat is echt makkelijker dan Latijn en Grieks erbij met in de tweede en derde klas 6 uur les. Die uren worden deels gecompenseerd door andere vakken minder te geven maar je moet dan wel dezelfde stof leren.
Op het gym gaven ze daarnaast ook nog technisch ontwerpen en O&O (niet tegelijk).

Een science richting ken ik niet.

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

06-01-2016 om 16:00

Voorrang?

"Vind jij dat een kind wat daarvoor kiest dan ook voorrang moet krijgen en zo ja waarom is dat belangrijker dan de keuze van de school?"

Ik vind het Amsterdamse systeem sowieso een gedrocht, omdat er vrijwel niets te willen is voor leerlingen. Ik vind dat iedere leerling het type opleiding (en de school) zou moeten kunnen kiezen dat hij wil en aankan.

Maar binnen het huidige Amsterdamse systeem vind ik het absurd dat kinderen 'verplicht' naar bijvoorbeeld een gymnasium gestuurd kunnen worden terwijl ze dat niet ambiëren. je kunt niet een kind verplichten die extra vakken 'er maar even bij te doen'.

Arendje

Arendje

06-01-2016 om 20:20

Jamie

'Je praat er nu gewoon over heen maar vind jij gymnasium zwaarder dan technasium, science of TTO of wat ze dan ook meer verzinnen?'

Ja, de eerste drie jaar zijn zwaarder. Want je hebt twee vakken meer dan de anderen.

Temet

Temet

06-01-2016 om 22:21 Topicstarter

Arendje

Ik heb gym gedaan op een scholengemeenschap, en in mijn tijd ging de tijd voor Grieks en Latijn gewoon af van andere vakken. Met name dingen als tekenen etc. Wij hadden vziw niet meer uren dan de atheneumleerlingen, ze werden alleen anders ingevuld.

Groeten,

Temet

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

06-01-2016 om 23:12

Temet

Temet, het gaat ook niet alleen om extra uren. Het betekent in de praktijk meestal dat de leerlingen andere vakken dus in minder uren moeten doen. Want ze krijgen namelijk wel dezelfde toetsen; er worden aan die andere vakken immers geen lagere eisen gesteld.. Minder instructie dus, meer zelfstudie, meer huiswerk. Als ik het gymnasium van mijn kinderen vergelijk met een regulier VWO, dan hebben ze én iets meer uren én sommige andere vakken (o.a. Nederlands, Wiskunde) moeten in minder tijd.

Jamie

Jamie

07-01-2016 om 08:21

maar

Dat kan precies zo ingericht zijn voor een technasium, voor science en voor TTO. Bij die laatste kost het meer tijd om alle gewone vakken te leren. In mijn ogen is het allemaal extra werk en extra tijd en voor sommige kinderen zijn de bètavakken lastiger en voor anderen de talen.

Dat betekent nog steeds niet dat het een heel niveau hoger is.

Verder zijn er natuurlijk zat kinderen die buitenschools erg druk zijn met iets: sport, muziek, dans etc. Iedereen kan het op zijn eigen manier zwaarder maken.

Arendje

Arendje

07-01-2016 om 08:32

Temet

'Wij hadden vziw niet meer uren dan de atheneumleerlingen, ze werden alleen anders ingevuld'

Dat is nu dan blijkbaar anders. Bovendien heb je voor twee vakken extra huiswerk.

Dat is het wel

Jamie, het niveau is hoger. Zelfs wettelijk. Aan een gymnasiumdiploma worden extra eisen gesteld (extra vak eindexamen, extra uren in de jaren ervoor).
Maar vooral in de praktijk. Gewoon omdat men het een hoger niveau vindt. Vooral gymnasia zelf en de leerkrachten die daar werken. De Amsterdamse gymnasia zijn helemaal niet blij dat er geen verschil in verwijzing meer is tussen vwo en gymnasium.

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

07-01-2016 om 11:18

Jamie

Je bedoelt dat het verschil tussen atheneum en gymnasium kleiner zou zijn dan het verschil tussen bijvoorbeeld Kader en Basis? Geen idee. Maar dat er een flink niveauverschil is, dat lijkt mij evident.

Maar je lijkt er een probleem mee te hebben.... Waarom hamer je er zo op dat gymnasium écht geen hoger niveau zou zijn (terwijl het dat wel is)?

Temet

Temet

07-01-2016 om 11:36 Topicstarter

ik heet dan wel geen Jamie

Ik heet geen Jamie, maar volgens mij is haar punt dat er tussen VWO en Gymnasium geen wezenlijk groter niveauverschil is dan tussen gewoon VWO en Technasium, VWO en Kunstklas, VWO en Sportklas, etc. Die laatste drie zijn varianten met extraatjes (die tijd kosten, dus zwaarder) binnen het reguliere VWO, maar dat is Gymnasium volgens Jamie feitelijk ook, als ik haar argument goed begrepen heb.

Groeten,

Temet

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

07-01-2016 om 11:40

zou kunnen

Zou kunnen Temet. Ik kan alleen over gymnasium versus atheneum praten, van de andere studies weet ik te weinig.

Arendje

Arendje

07-01-2016 om 11:59

Temet

'Die laatste drie zijn varianten met extraatjes (die tijd kosten, dus zwaarder) binnen het reguliere VWO, maar dat is Gymnasium volgens Jamie feitelijk ook'

Dat zou kunnen, zo goed ken ik die andere varianten niet. Voor de vervolgstudie maakt het overigens niets uit, er zijn maar weinig universitaire studies waar Grieks en/of Latijn verplichte vakken zijn (volgens mij alleen bij de studie Griekse en Latijnse cultuur).
Wat er voor pleit om kinderen vooral dat te laten doen wat ze leuk vinden

Het echte verschil

De zwaarte of intensiteit van het onderwijs hangt in hoge mate af van hoe de leerkrachten ermee omgaan en wat zij verwachten van de leerlingen. Voor het gymnasium bestaat er een lange traditie van leerkrachten en ouders van die het sprookje of zo je wilt de schijnvoorstelling hoog houden.
Die kinderen leren meer. Er wordt meer van ze verwacht. Het tempo ligt hoger. Er is een extra aan cultuur, debat, cultuur en wetenschap. Dat staat niet in boeken of lesprogramma's. Het komt extra aan bod tijdens de weken die over zijn als het boek al uit is of de hoofdstukken al gedaan zijn. Het komt zelfs in plaats van die boeken en dat huiswerk omdat men meent dat deze kinderen wel zonder kunnen.

Bij TTO, technasium en sprtoklassen is dat verschil er niet op die manier.
Dat zijn vwo's die het gewone programma volgen - trouw het lesprogramma en de noodzakelijke hoofdstukken per boek, met iets extra's.

Gymnasium is een achterhaald concept, maar het is een model waarin iedereen - vooral ook de ouders - zijn rol weet en het extra aanbod vanzelf neerdaalt.

klopt

Wat M. Lavell zegt herken ik. Het is hier ook al wel weer een hele tijd geleden, maar toen mijn zus en ik (schelen een jaar) op de middelbare school zaten, werd er op het categoriale gymnasium waar ik zat inderdaad meer van je verwacht dan op het lyceum waar mijn zus op zat. Onze centrale eindexamens waren op twee vakken na hetzelfde, maar op school zelf herinner ik me nog dat mijn literatuurlijst veel langer was, 25 versus 12 boeken moesten we lezen, en welke boeken goed genoeg waren voor je lijst scheelde ook nogal. Zo waren er nog wel meer dingen. Debatclub, extra filosofieles na schooltijd, ik vond dat soort dingen allemaal geweldig maar het is toch heel raar dat je daar nu als Amsterdamse VWO leerling niet meer voor kan kiezen of het juist kan uitsluiten.

Temet

Temet

07-01-2016 om 17:28 Topicstarter

maaike

Over de eisen aan de boekenlijst etc kan ik niets zeggen, maar wat betreft de extraatjes: die heb je nu werkelijk op iedere school. Echt, ze buitelen over elkaar heen met de toeters&bellen, als je zo de keuzegids en de site eens bekijkt. Dan heb ik dus gekeken bij scholen die bijv. alleen gymnasium hebben maar ook bij scholen die lopen van VMBO-T t/m gym. Allemaal diverse extra's, zowel binnen het onderwijs als ihkv buitenschoolse activiteiten.
Dus er valt genoeg te kiezen. Te veel eigenlijk om het nog een beetje overzichtelijk te houden.

Groeten,

Temet

Zelfde diploma

Wellicht dat het op een categoraal gymnasium een extra vak gangbaar is, maar het is aperte onzin dat het verplicht zou zijn. De enige verplichting is dat er examen wordt afgelegd in 1 klassieke taal op een school waarop zowel Grieks als Latijn worden aangeboden in onder-, en bovenbouw.

Dat hoogstaande culturele klimaat zal zich ook wel beperken tot categorale gymnasia. Ik heb het niet terug gezien in lycea met een gymnasiumafdeling.

Het programma is in de onderbouw zeker zwaarder, maar daarna is er weinig verschil meer. Behalve dat je in plaats van in een levende taal examen doet in een dode.

niet-amsterdammer

niet-amsterdammer

07-01-2016 om 17:33

Miriam

Ach, ik heb het nog niet eens over dat soort extra's. Ik heb het alleen maar over de twee vakken die de kinderen extra doen. Die staan gewoon wel in de boeken. Heeft niets met verwachtingen, sprookjes of wat dan ook maar te maken. Het lesprogramma is de eerste drie jaar gewoon voller, that's it.

Temet

Kijk vooral naar die toeters en bellen. Mijn Amsterdamse nichtje maakt bijna elk jaar wel een schoolreis van het soort waarbij je als ouders bijna een tweede hypotheek op je huis moet nemen.

Let overigens niet op de planten

Als je denkt: "Wat een gezellige groene school is dit, met veel planten!", vraag dat dan even na, meestal zijn dat gehuurde planten die na afloop weer worden weggehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.