Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anonimium

Anonimium

24-05-2016 om 09:36

Naar 2HAVO of 2VWO?

Hallo mede ouders,

Ik zoek wat ervaring en steun bij de keuze van onze dochter, zij zit nu in een gemengde HAVO/VWO brugklas en moet gaan kiezen wat zij in het tweede jaar gaat doen. De school heeft als voorlopig advies HAVO gegeven. Haar punten zijn wel genoeg om VWO te mogen doen (krap aan, maar wel genoeg). Van de basisschool heeft zij een VWO advies en de CITO score was 542 (heel goed in taal, slecht op rekenvaardigheden).

Ik heb nog twee kinderen en die zou ik typeren als echte VWO'ers, ze hebben een bepaald inzicht waardoor ze vraagstukken en problemen sneller doorzien. Dochter heeft dat veel minder (of eigenlijk niet) en moet er dus echt hard voor werken. Ze krijgt cijfers op beide niveaus, HAVO is altijd prima, zevens, achten. Maar als het op VWO niveau wordt genormeerd zitten er uitschieters bij naar tweeen en drieen. Ze kent de stof, maar juist de bij inzichtvragen (het toepassen van de stof) gaat ze de mist in.

Ik heb al heel wat gegoogled, ook op dit forum, en de consensus lijkt te zijn: altijd naar VWO, je kunt altijd nog afzakken. Maar kan dat "inzicht' nog groeien? Is ze niet beter af op de HAVO? Is het niet vervelend om altijd zo hard te leren, de stof te kennen en dan toch een slecht cijfer te krijgen omdat je de stof minder goed kunt toepassen?

Sociaal inzicht is bij haar weer heel goed ontwikkeld Ze heeft naast school ook veel activiteiten die ik haar graag gun. Twijfel twijfel.....iemand een inzicht? Tip?

Dank!!

Motivatie

Wat vind ze zelf? Heeft ze al een idee wat ze wil worden en wat daar voor nodig is? Is er een mogelijkheid om bijles te geven voor vakken waar ze stelselmatig uitschieters heeft naar beneden?
Het eerste jaar is net voorbij. Hoe zit het met haar vaardigheden om haar werk te plannen en uit te voeren? Kun je haar daarbij ondersteunen?
Dat is soms ook echt wennen als je van de basisschool komt. En kan verbeterd zijn in de 2e waardoor er regelmatiger betere cijfers kunnen komen.
Wat zijn de argumenten van school om een voorlopig HAVO advies te geven? Herken je dat?
Die activiteiten naast school zou ik niet al teveel ruimte geven. School gaat voor en dan blijft er vaak toch genoeg tijd over als het niet om een speciale tijdrovende hobby gaat.
En dan, wat wil ze zelf, alles overziende?

onze ervaring

Oudste is een harde werker, had 8en en 9s op HAVO-niveau, 6n en 7s op VWO, dus VWO. Maar daar zat gewoon geen rek meer in. De stof ging te snel, te weinig inzicht en is alsnog afgestroomd naar HAVO (met dank aan de starre houding van school met een jaar verlies ook nog). Achteraf denk ik dat hij VWO niet had moeten doen. Hij heeft sowieso niet de instelling wat voor wetenschappelijk onderwijs handig is. Doet nu met veel plezier een HBO opleiding, wel leren maar heel praktisch toepasbaar, en gaat nu met zelf gestreken overhemd onderweg naar een gesprek voor zijn stage. Daar ziet hij echt naar uit.

Trix

Trix

24-05-2016 om 10:00

Veel te jong

Ik weet het niet hoor, volgens mij 'zie' jij dingen waarvan ik me afvraag of ze wel bestaan. (juiste vwo hersenen oid)
Wat ik iig wel zeker weet is dat veel kinderen niet door deze bril bezien worden. Niet door school, en niet door ouders. Doorgaans is er maar één bril; die vd cijfertjes. Bezien door die bril zou ze dus gewoon naar vwo gaan.
Misschien zie jij het juist hoor. En zijn er zoveel kinderen die de juiste cijfers halen maar toch de capaciteiten missen en later vastlopen, en had dat door oplettende mensen eerder gesignaleerd kunnen worden.
Ik zelf geloof daar toch niet zo in, en geloof dat kinderen (ook zoiets als inzicht) ook gevormd worden door het onderwijs.

Hier denk ik ook weleens dat dochter inzicht mist, brugklas gym.
Maar geen haar op m'n hoofd die haar nu al voorzichtigheid toewenst en naar havo laat gaan.
Tenzij ze dat zelf heel graag zou willen.

lieverdje

lieverdje

24-05-2016 om 10:06

volgens mij weet je het zelf al

en denk je aan HAVO, of niet? Haar cijfers zijn eigenlijk net niet hoog genoeg om relaxed naar het VWO te gaan, en ze mist inzicht. De school geeft bovendien een voorlopig HAVO-advies.

Ik zou zeggen dat er ook wat te zeggen is voor een prettige tijd op de middelbare school, dat je niet meer elke avond na het eten nog weer aan het huiswerk moet en dan nog maar zessen en een enkele 7 halen. (Lijkt mij een goed recept voor een toekomstig burnt-out). Hoeveel activiteiten je dochter heeft en of dat misschien ietsje minder kan, kan ik niet inschatten. Op zich ben ik het wel met Annej eens dat school voor moet gaan, maar er moet wel ruimte blijven voor ontspanning. Je dochter gaat volgend jaar pas naar de 2e en het zwaardere werk komt pas in de bovenbouw. Ze kan toch nog stapelen, of HBO doen (kan dat nog, een HBO-propedeuse) en dan naar de universiteit, mocht ze dat willen?

En bovendien, er zijn toch teveel hoogopgeleiden. Mocht je dochter geen speciale ambities hebben op academisch niveau, dan zou ik niet heel hard inzetten op VWO als ze toch de capaciteiten momenteel niet heeft.

Els

Els

24-05-2016 om 10:09

Ja, inzicht kan groeien

Mijn eigen ervaring is dat ik moeite heb moeten doen om het VWO met een 5 voor wiskunde af te ronden en dat ik, toen ik later een opleiding deed waar ook wiskunde bij zat met gemak 9's en 10-en haalde!

Moeder

Moeder

24-05-2016 om 10:13

Mijn zoon

mocht ook aan het eind van ieder havojaar naar het VWO maar we hebben het niet gedaan omdat zijn Engels onder mavo-niveau zat. Hij zat ook fijn in de klas waar hij dat op de basisschool niet zat en we waren bang (daar waren ook redenen voor) dat hij niet zo prettig in de groep zou liggen op het VWO.

Hij doet nu examen Havo, heeft hele hoge cijfers en heeft pas dit jaar zijn achterstand Engels in gehaald (je moet daar toch een vijf voor hebben om te slagen en dan niet ook eentje op nl en wk). Ik denk dat hij het op het VWO niet had gered op Engels omdat hij dus nu pas het Engels heeft ingehaald. Op het VWO was de achterstand te groot geweest.

Hij staat ingeschreven voor een HBO opleiding maar als hij uitgeloot wordt gaat hij alsnog VWO doen. Hij is sociaal gezien heel goed uit de Havo gekomen en ook daarvan weet ik niet hoe dat op het VWO was gegaan. Achteraf hebben we de juiste keuze gemaakt denk ik maar dat weet je nooit zeker.

Als ze wel VWO doet: zorg dan dat je heel zeker bent als ze van VWO3 naar 4 gaat want als het daarna mis gaat moet ze terug naar begin HAVO4 en dat wil je niet. Ze heeft dus twee jaar om het te laten zien.

Over dat inzicht. Onze andere zoon doet basis en zit tegen kader aan en bij hem zegt school dat het inzicht er inderdaad niet is. Hij gaat gewoon lekker een MBO2 en daarna een MBO3 doen zoals onze oudste na het HBO altijd nog een master kan doen.

Els

Els

24-05-2016 om 10:14

ook nog

Ik denk ook dat het in het belang van school is om doubleren (in de toekomst) te voorkomen. Dat zij er dus meer belang bij hebben om de richting te adviseren waarbij de kans dat de leerling zonder doubleren of afstromen het grootst is. Het geven van kansen (probeer het, lukt het niet kun je altijd nog kruislings (van 2V naar 3H bijvoorbeeld) overgaan, doubleren (2V - 2V) of afstromen en doubleren (2V - 2H) heeft niet de voorkeur. En dat heeft volgens te maken met hoe 'goed' een school presteert (in 1x havo is beter dan VWO proberen) en ook met de bekostiging.

Anonimium

Anonimium

24-05-2016 om 10:26

Wat antwoorden

Wat fijn, deze reacties. Ze zetten me aan het denken, waarvoor dank.

Wat antwoorden op jullie vragen:

Ik ben al begonnen met haar te ondersteunen met plannen en leren. Leer samen met haar de toetsen. Ik zie dat ze de stof prima weet, maar de inzichtvragen moeilijk vindt. Komt ook doordat ze supersnel is afgeleid, dan kan ze haar concentratie erbij houden tot de feiten, maar bij het toepassen van diezelfde feiten raakt ze in de war.

School baseert advies op het feit dat de taalvakken en geschiedenis goed gaan, de rest (wiskunde, bio, aardrijkskunde) houdt niet over. Dit zal alleen maar lastiger worden. Natuurlijk denk ik dat zij liever een goede HAVO leerling hebben dan VWO afstromers (slecht voor hun cijfers), maar ik herken het dus wel. Strikt genomen zijn haar punten voldoende dus als zij niet in een gemengde klas had gezeten was ze gewoon over naar 2VWO. Dat zorgt voor mijn twijfel...

School gaat voor. Ja, daar ben ik het mee eens, tot op zekere hoogte. Zij is niet iemand die nu al zegt dat ze wil studeren, heeft veel hobbies en een buitenschoolse activiteit waar ze veel van geniet. Voor mij is het belangrijk dat ze happy is, en hoeft ze niet op haar tenen te lopen. Bijles heeft ze op de basisschool gehad. Ik zou dat best wel een belasting vinden voor haar om dat weer te doen. Daarbij zou ik niet weten voor welk vak, omdat het over verschillende vakken heen gaat. Ondersteuning met leren en plannen kunnen wij haar geven.

Als dochter met ons praat wil ze VWO (onze insteek is: gewoon proberen, afstromen kan altijd), na het gesprek dat ze met mentor heeft gehad, neigt ze naar HAVO (weet niet precies wat daar gezegd is). Ik ga zelf nog met mentor praten.

Over 'juiste VWO hersenen": hoe jong ze ook is: ik zie echt duidelijk verschil tussen haar en mijn andere kinderen, in dat ze veel minder snel dingen doorheeft, minder snel verbanden legt etc. Maar misschien is dat ook een kwestie van rijpen....

Tja, het lijkt of ik zelf ook neig naar HAVO inderdaad. Maar vandaar ook de twijfel, las net weer een onderzoek: "Bij advies havo-vwo pakt vwo-keus gunstiger uit".

Nogmaals dank!

Moni

Moni

24-05-2016 om 10:28

Wat wil ze zelf?

Ik vind de brugklas nog te vroeg om te bepalen of een kind inzicht heeft.
Mijn zoon haalde bijvoorbeeld in de brugklas geregeld lage punten voor Wiskunde, heel wisselvallige scores had hij. In de tweede klas hetzelfde met Natuurkunde.
Nu in de derde zijn de cijfers voor de meeste vakken constant, zeker voor de bètavakken en staat hij er beter voor dan de vorige jaren.

desie

desie

24-05-2016 om 11:00

havo

Ik zou kozen voor havo. Je dochter heeft wat meer tijd nodig, haalt VWO net en havo gaat lekker. Daarnaast vindt ze andere dingen ook leuk. Waarom zou je haar niet naar havo laten gaan? Ze haalt haar diploma lekker, kan de tijd nemen om de stof tot zich te nemen, heeft tijd voor andere dingen. Als ze dan in haar tempo en met lekkere cijfers de havo heeft gehaald, kan ze altijd nog door naar VWO. Of naar het hbo (omdat jij zegt dat ze niet echt een WO-kind is). Ik snap het helemaal, ik heb ook 2 echte VWO-kinderen en 1 niet. Die laatste doet havo en dat gaat prima. Hij wil zeker niet naar de universiteit en dat vinden man en ik heel verstandig van hem.

Trix

Trix

24-05-2016 om 11:09

hoe gaat het nu

Nu redt ze het dus.
Hoe doet ze dat?
Je schrijft dat ze "echt hard moet werken". Wat is dat? Huilend achter huiswerk, om 22 uur nog bezig?

Tsja vwo hersenen. Gelukkig heeft niet ieder kind op vwo oudere broers of zussen waarmee vergeleken kan worden
Hier valt dochter in de vergelijking ook ongunstig op. Maar ik realiseer me wel dat broer meer-dan-vwo inzicht en begrip heeft. Dat ze minder snel snapt dan hij zegt dus niet meer dan dat.
Beoordeel je haar wel eerlijk? Volgens mij is het in brugklas vrij gewoon moeite te hebben met inzichtvragen. (ik vind geschiedenis ook typisch inzicht hoor, hier een toets gezien poeh)
Vergeet ook niet dat kinderen zich graag plooien naar verwachtingen.

nonono

nonono

24-05-2016 om 14:08

hier ook

Een dochter die tussen Havo en VWO zit. Mijn dochter heeft moeite met engels, dat heeft ze op de basisschool helemaal niet gehad en nu een juf in de brugklas die geen orde kan houden waar ze veel last van heeft. Eigenlijk heeft ze niet zo veel moeite met engels dus maar ze had wel een achterstand meteen vanaf het begon, die ze goed heeft ingehaald vind ik zelf. Engels komt ze net een half puntje te kort om de juiste cijfers voor vwo te hebben. Ze is juist heel erg goed in wiskunde en kan niet wachten tot ze scheikunde en natuurkunde krijgt. Ik ben bang dat ze vanwege engels niet vwo advies krijgt, terwijl ik haar dat erg gun voor de exacte vakken die haar interesses hebben. Ik vind ook dat gestimuleerd moet worden dat meiden op een hoog niveau wiskunde, natuurkunde etc gaan doen. Meer vrouwen in de exacte vakken toch? Ze is erg makkelijk beïnvloedbaar, zal meegaan in een havo-niveau van vriendinnen als ze daar zit of zal meegaan in een vwo niveau. Ik heb ook de twijfel, zal ze niet te hard moeten werken op het vwo? Men zegt dat het een stuk sneller gaat op vwo? En ook hier wordt gesproken over vwo hersens, een bepaald inzicht, een typisch vwo-kind.. Wat is dat dan? Is dat zo duidelijk herkenbaar? Ik kan niet aan mijn kind zien of ze beter Havo of VWO zou kunnen doen.

Kan er nog een tandje bij?

Daar zou ik naar kijken. Is er nog wat ruimte (tijd, maar ook energie en motivatie) om er een stapje bij te doen als dat nodig is. Die vraag zou ik mezelf en haar stellen. In de tweede wordt de stof (veel) meer in 2 vwo. Als ze dus nu al aan haar tax zit moet je dat niet willen. Kan ze nog een tandje bijzetten en wil ze zelf echt graag (motivatie is erg belangrijk) geef haar dan de kans.

Moni

Moni

24-05-2016 om 18:29

Een tandje erbij is niet altijd nodig

2VWO is meer stof dan de brugklas. Maar kinderen worden ook ouder. Ze gaan wat sneller en efficiënter werken. En ze plannen beter.
Deze ouder is nu begonnen met het helpen plannen. Andere ouders doen dat juist aan het begin van de brugklas. Hulp in de aanpak kan veel verschil maken. Maar dat heeft tijd nodig.

Fransien

Fransien

24-05-2016 om 21:34

havo

Uit je beschrijving haal ik dat je dochter hard werkt, op havo-niveau goed meekan, op vwo-niveau bij de inzichtvragen de mist in gaat. Ze heeft hobbies en interesses buiten school en wil dat graag blijven doen. Op het vwo zal ze er echt heel hard aan moeten trekken, op de havo zal ze met normaal werken goede cijfers halen en energie overhouden voor haar hobbies. En vergeet ook niet dat tot de betere middenmoot behoren ook een heel goed gevoel geeft, je dochter krijgt er zelfvertrouwen van als ze na goed leren een goed cijfer haalt.
Op basis van de gegevens die jij geeft zou ik hier echt havo adviseren.

bieb63

bieb63

24-05-2016 om 21:42

Ik zou ook HAVO doen

Maar goed, ik ken jouw dochter natuurlijk niet, dus moeilijk inschatten. Belangrijke vraag: hoe ziet zij het??
Ik zou kiezen voor HAVO. Dan is het iets relaxter voor haar, en zolang ze niet gaat onderpresteren (kan ik niets zinnigs over zeggen wbt haar), is dat alleen maar fijn en motiverend. Met goede resultaten kan ze dan evt alsnog doorstromen naar VWO. En anders HBO als dat beter bij haar past.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.