Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorothea paradijs

dorothea paradijs

01-10-2015 om 17:38

na diploma nog vakken examen doen?

Weet iemand of dat kan en zo ja, hoe? Als je je diploma havo hebt, je wilt een vervolgopleiding doen op het hbo en je mist 1 of 2 vakken om die opleiding te doen. Kan je dan nog ergens een jaar die vakken volgen of zijn er inhaalcursussen? Ja, ik weet het, niet de handigste vakkenkeuze maar als je pas later weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 17:47

ja hoor

Op de VAVO, kan ook 's avonds.

four

four

01-10-2015 om 17:52

of zelf

Zelf voorbereiden en staatsexamen doen is ook een mogelijkheid.

Hadewich

Hadewich

01-10-2015 om 18:30

Of bij de vervolgopleiding zelf

De hogeschool hier in de buurt biedt diverse cursussen aan (wiskunde b, natuurkunde en nog een paar) voor als je er geen examen in hebt gedaan, maar je het wel nodig hebt voor je opleiding.

dorothea paradijs

dorothea paradijs

01-10-2015 om 18:37

hoop

Dat klinkt goed. Vooral de reactie van Hadewich. Het gaat om oa natuurkunde. Kind heeft daar wel tl examen in gedaan, ook nog eens heel goed. Kind wilde het ook wel kiezen op havo maar het paste niet in het profiel. Nu in het examenjaar is kind erachter gekomen dat het het nodig heeft. Ik zal eens kijken of ik daar iets over kan vindenop de hbo's hier in de buurt.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 19:33

mwoah

Als je het echt nodig hebt willen ze gewoon dat je een vak als natuurkunde al hebt gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat ze je dan eerst toelaten en dan een beetje gaan bijspijkeren.

Hadewich: geef eens een voorbeeld over een studie waar dat op gaat voor natuurkunde?

Angela67

Angela67

01-10-2015 om 19:55

jamie

het kan als aanvullende eis worden gesteld tijdens je eerste jaar. 1000 jaar geleden gold dat voor universitaire studie Sociale Geografie. Als je geen wiskunde VWO had gedaan kon je een avond-cursus volgen en kreeg je alsnog een bewijs daarvan en dat gold dan als 'wiskunde gevolgd op vwo'. Voor studies van vergelijkbare aard weliswaar, dus geen officieel staatsexamen, maar wel tijdens je studie te doen.
Ik heb geen recente voorbeelden, maar het is dus niet heel raar.
gr Angela

Hadewich

Hadewich

01-10-2015 om 20:03

Jamie

Het gaat om de vakken wiskunde, economie en natuurkunde. Je moet deze wel met voldoende resultaat afronden voordat je met je studie begint. Het is dus niet zo dat ze je tijdens je studie gaan bijspijkeren!

Je kunt een cursus volgen in het voorjaar of in de zomer. Zo'n cursus is ook te gebruiken om je kennis op te frissen.

Ik zou zo gauw geen studie weten te noemen, maar als het kind van TS al goed natuurkunde kon, dan zou zo'n cursus toch moeten lukken. Het zal wel behoorlijk intensief zijn, om in een dag of tien klaargestoomd te worden voor een tentamen, maar blijkbaar lukt dat: ze bieden het al een aantal jaren aan.

De cursus moet dus wel rondom het eindexamen gedaan worden (lijkt mij niet handig) of net daarna. Of tijdens een tussenjaar, maar dan lijkt de vavo me toch wat relaxter.

dorothea paradijs

dorothea paradijs

01-10-2015 om 20:29

opgezocht

Ik heb gezocht op de site van de hogeschool in de buurt. Met profiel (EM met wiskunde en informatika) kan kind toegelaten worden. Kind moet dan een opfriscursus natuurkunde doen in de maand juni, 2 x per week. Die moet met goed gevolg worden afgerond. Man en ik voorzien niet zoveel problemen darmee mits de motivatie goed is, aanleg is aanwezig. Fijn, dit nieuws.

Hadewich

Hadewich

01-10-2015 om 20:57

Dorothea

Fijn dat het bij die hogeschool ook kan!

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 21:47

Hadewich

Ik zie nu dat ik je verkeerd begrepen heb, je moet het dus vooraf doen en wel halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.