Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Alfa-moeder

Alfa-moeder

21-01-2015 om 13:29

Na-de-brugklasdilemma: havo of vwo?

Dochter zit in de h/v brugklas. Havo advies gekregen, altijd al beter geweest in taal en zaakvakken dan rekenen. Echte alpha.

Nu, na ruim een half jaar staat ze een ruime 8,5 gemiddeld over alle vakken. Een 6 op wiskunde, verder alleen 8en, 9s en 10en . Ruim voldoende voor een vwo doorstroom advies. Ze werkt hard, maar niet overdreven. Goede werkhouding, en serieus. Vindt school ook echt heel leuk.Ze volgt sinds 2 weken de inhaal/ extra uren latijn voor kinderen met evt interesse in gymnasium2. Meerderheid docenten was daar nav resultaten tot nu toe niet op tegen. Ze is erg enthousiast. Ik weet zelf niet zeker of ze een echte vwo er is, maar zal haar altijd het voordeel vd twijfel geven. Niet geschoten, altijd mis, ze wil zelf graag, en op een lyceum is terug naar de havo altijd een optie. Ook in klas 3 nog.

Nu kreeg ze deze week de scores mee van de taal/ reken cito's van begin dit schooljaar. Tellen niet mee voor de overgang, maar ik was wel een beetje in shock. Ik wist wel dat ze een taal meisje is, maar dit was wel heel extreem: Op alle taalcategorieeen scoorde ze op vwo niveau ruim boven het 90 e percentiel, op alle rekenonderdelen onder het 10e. Het rijtje kruisjes in de tabel zag er absurd uit. Eerst een stuk of 8 tegen de rechter kantlijn geplakt, en toen 5 of 6 helemaal links.

Nu weet ik echt wel dat rekenvaardigheid snel weg zakt, en na een lange zomer vast niet op zijn best was, en dat oefening kunst baart en zo, maar ik vond het wel heel extreem. En met de verplichte rekentoets in het vooruitzicht vraag ik me wel af wat ik hier nou van moet vinden. En wat we er verder mee kunnen of moeten....

Iemand ervaring met een dergelijke situatie..

Alfa- moeder

Moni

Moni

21-01-2015 om 13:41

Voor de rekentoets maakt havo of vwo niet uit

Beide richtingen doen de rekentoets op hetzelfde niveau.

Wiskunde (en straks natuurkunde) kan wel een probleem worden. Op het Vwo kan ze vanaf klas 4 overstappen op Wiskunde A of Wiskunde C. Dat is makkelijker. Andere beta-vakken kan ze vanaf klas 4 laten vallen.
Op de Havo is wiskunde nog geen verplicht eindexamenvak.

Ik zou toch kiezen voor VWO. Kijk daar hoe het gaat. De wiskunde in de onderbouw zal niet zoveel verschil maken met de Havo. Natuurkunde ook niet.
In haar geval is het ideaal dat ze de mogelijkheid heeft om na de derde klas nog terug te gaan naar Havo binnen dezelfde school.

Karin

Karin

21-01-2015 om 14:13

Geen twijfel

Gewoon VWO. CITO in de hoek mikken en waar nodig haar 2V en 3V door de exacte vakken heen slepen. Bijles, huiswerkbegeleiding. Ze hoeft het 'alleen maar' twee jaar lang op niveau 5,5 zien te houden. Misschien wordt dat even moeilijk, maar iemand met inzet en motivatie en verder deze hoge cijfers krijgt dat vast voor elkaar. Aanvullende tip: ga de probleemvakken vanaf het begin (laten) begeleiden. Kijk niet eerst of het mis gaat maar pak het van het begin af aan op. Leert zij het meest van en hoeft ze niet te knokken om behaalde lage scores weg te werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 14:44

Eens: vwo!

En kijk eens of ze vrijstelling kan krijgen op basis van dyscalculie. Ze valt namelijk wel heel erg uit.

four

four

21-01-2015 om 14:52

kan niet

Dyscalculie geeft geen vrijstelling voor de rekentoets. Ik zou proberen uit te zoeken waar het probleem zit bij rekenen. Is het begrip, problemen met automatiseren? Met die mooie cijfers bij andere vakken vermoed ik veel eerder een automatiseringsprobleem dan daadwerkelijk echt een rekenprobleem.

Is uitgezocht waar haar zes voor wiskunde vandaan komt? Ook daar kan het namelijk best wel eens gaan om automatiseringsproblemen zonder dat ze echt uitvalt op begrip van wiskunde.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 15:22

wat

Wat haalde ze op de basisschool op rekenen? Dus ABCDE?

Als ze geen dyscalculie heeft kom je er best wel met extra hulp, hulp die ze op die andere vakken totaal niet nodig heeft dus ik zou wel VWO proberen. Ze kan inderdaad altijd weer terug naar de HAVO.

Om de rekentoets hoef je het inderdaad niet te laten: op het VWO heeft ze een jaar extra om die te halen en wie weet verandert daar nog wel het één en ander.

Mijntje

Mijntje

21-01-2015 om 15:59

Hella Haasse

Ik las ergens dat Hella Haasse (schrijfster) op school ook bedroevend slecht was in wiskunde, maar dat het maar goed is dat wiskunde toen geen verplicht eindexamenvak was.
Ik was ook geen ster in wiskunde, maar gelukkig kon ik dit met de andere vakken ruim compenseren.

Ik zou gewoon vwo doen en wiskundebijles.
En in die rekentoets moet ze wat handigheidjes leren, daar kan je haar in begeleiden.

Alfa moeder

Alfa moeder

22-01-2015 om 16:59

Dank

Voor jullie reacties. Ik zal haar zeker naar Vwo 2 laten gaan hoor, als haar cijfers er naar zijn, maar met zulke extreme verschillen is het toch wel logisch je even achter de oren te krabben en een slag om de arm te houden? En kan me haast niet voorstellen dat de docenten ( al telken die toetsen officieel niet mee) zich stiekem ook afvragen of dat wel goedkomt. Maar goed, wie weet maakt ze de eindejaarstoetsen wat minder dramatisch...we'll see.

Overigens is haar pure rekenen normaal gesproken best aardig, en ben ik zelf bang dat ze eerder op inzicht gaat stranden.bmicht het vwo worden en blijven dan voorzie ik een super talen pakket met muziek en geschiedenis erbij of zo. Dat is ook wat ze leuk vindt, dus prima.

Wat betreft de begeleiding...dat komt wel goed. Ik ben afgestudeerd in een keiharde beta wetenschap en zorg er nu al voor dat ze zo netjes mogelijk op het wiskunde paadje blijft. Dat moet ook echt wel, want ze heeft een docent die de kinderen erg zelfstandig laat werken...en zij heeft echt wat meer begeleiding nodig. Maar dat zal in klas 2 en 3 vast nog wel pittig worden. Het werkt wel trouwens....ze heeft net een . 7.5 gescoord...

Overigens...Barvaux....op de basisschool meestal b-tjes, en af en toe een c. Geen vwo niveau dus, maar dat wist ik wel.

Alfa - moeder

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 17:27

alfa

Ja maar ook niet echt een drama vind ik op rekenen (B/C). De cijfers die ze nu heeft gescoord zijn dan toch veel lager? Hoe bedoel je dan 10%? Waar staat dat gelijk mee? Dat er nog 10% slechter dan haar scoort op VWO? Lijkt me niet echt een probleem. Mijn zoon deed ook zo'n test en waar alles op VWO niveau was was Engels onder mavo-niveau. Dat was dan wel een reden waarom we VWO niet aandurfden maar niet de enige en hij had het prima naar zijn zin op de havo/technasium (vwo had geen technasium). Je kunt haar prima begeleiden en dat scheelt natuurlijk ook al heel veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.