Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

muziek lessen MAVO onderbouw

Hallo ouders,
Ik ben heel benieuwd wat bij jullie kinderen op school de inhoud is van de muziek lessen op de MAVO - onderbouw? Is het normaal dat er alleen maar in groepsverband wordt gewerkt door de leerlingen om bv een hoorspel te maken of een musical? Of word bij jullie kinderen op school ook wel algemene muziekleer (bv noten lezen), muziekgeschiedenis etc. aangeboden?
Repelsteeltje

Lokaal denk ik

Het zal lokaal verschillen denk ik. Dochter zat aanvankelijk in een mavo/havo klas en rond Sinterklaas hadden ze een muziekstuk ingestudeerd en werd er opgetreden en kregen de kinderen een roos en een diploma. Alleen in de groep en uitvoerend dus.
Echter op de basisschool wist de directeur veel geld te dirigeren naar muzieklessen en zoon heeft daar dan ook zijn eerste noten leren lezen. Maar ook was er een serie waar de leerlingen eerst muziekgeschiedenis en wat inleiding kregen waarna ze naar het concertgebouw gingen.

Goudvis

Goudvis

12-01-2016 om 08:27

geen echte muziekles

Ze maken hier filmpjes en moeten er met een app muziek bij zetten. En ze maken raps. Het is meer "creatief met multimedia" dan muziekles. Mijn zoon vindt dit prima, die heeft al 4 jaar lang instrumentles gehad.

angel3

angel3

12-01-2016 om 09:07

voor zover ik weet

(Maar zoon is net begonnen in brugklas,) is het muziek maken met elkaar. Zingen. Beetje zelf op een instrument. Ik kreeg vroeger ALLEEN maar klassiek en geschiedenis. Wat haatte ik het. Muziek maken doe je met elkaar en voor elkaar, bezig zijn, jammen, in een flow met elkaar. Ik gunde mijn kind dat echt en ben blij dat het moderner is geworden.
Wij moesten vroeger luisteren naar bach en dan opschrijven welke instrumenten je hoorde , dat soort onzin.

Fonneke

Fonneke

12-01-2016 om 11:15

Muziekleer e.d.

Zoon krijgt juist alleen maar muziekleer, muziekgeschiedenis e.d. Met een hoorspel of een musical zijn ze nooit bezig. Ik vind het wel leuk dat hij ook wat noten leert lezen. Hij heeft nooit op muziekles gewild, maar vindt het op school wel heel gemakkelijk. Helaas wil hij nog steeds geen instrument leren spelen.

40er

40er

12-01-2016 om 11:57

van alles

Zo moesten ze met kerst, met een groepje een kerstlied vertolken. Instrumenten bespelen, noten leren. Ze werken ad hand van een boek, met hierin oa queen, abba, black eyed peas. Best leuk eigenlijk.
Binnenkort moet hij een liedje leren, moet aan diverse voorwaarden voldoen, waarschijnlijk doet hij U2.

40er

40er

12-01-2016 om 11:58

Hij doet geen mavo, maar school werkt met hetzelfde boek voor alle 1e klassers

Puck

Puck

14-01-2016 om 21:48

Mag TL ook

Bij mijn kind op school wordt in geen enkel traject muziekles gegeven. Ze doen helemaal niets aan muziek, wel aan andere kunstvormen zoals drama en creatieve vakken.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2016 om 22:14

Hier...

Wat geschiedenis maar ook gewoon op een instrument iets eenvoudigs leren spelen.

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 09:27

hier

Had mijn dochter het eerste en tweede jaar in de Havo muziekles: noten lezen, piano en gitaarles, zang en dan ook nog in groepjes van 3 of 4 een liedje spelen en zingen met de geleerde noten en akkoorden.
Begon met Vader Jacob en later liedjes uit de top 40. Best leuk zei ze...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.