Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

11-07-2013 om 21:57

Musical-avond, mogen bij jullie broers/zusjes aanwezig zijn?

Dochter heeft volgende week dinsdag de musical 's avonds. Deze week hoor ik dus dat haar jongere broertje die avond niet aanwezig mag zijn (hij ziet de musical overdag onder schooltijd al). Ik had hier dus helemaal geen rekening mee gehouden. Opa en oma gaan mee, kunnen dus niet oppassen, man en ik gaan samen (man organiseert bovendien het geluid en ik assisteer ook). Mijn zus kan niet op komen passen want heeft een baby en geen vervoer naar ons toe. Kortom ik zou niet weten wie ik moet laten oppassen.
Begin van de week sprak ik een van de juffen hierover. Zij zei dat we moesten proberen het op te lossen maar als we echt niemand hadden dat zoon wel mocht komen. Nu vandaag heeft andere juf in de klas nog eens flink staan preken tegen de kinderen (vind ik ook al zo vervelend) dat jongere broers en zusjes absoluut niet mogen komen en er geen discussie over mogelijk is.
Ik baal er zo vreselijk van, dit gedoe net in de laatste schoolweek van dochter. Juffen houden vol dat deze regel altijd al zo is geweest, maar hoe kan ik dat weten, heb niet eerder een kind in groep 8 gehad? Man was vanavond zelfs zo boos dat hij heeft gezegd dat hij het geluid gewoon niet gaat regelen als zoon niet mag komen, dan gaat hij wel met hem naar Mc Donalds. Maar ik vind dat dan weer erg sneu voor dochter.
Als we het allemaal eerder hadden geweten had ik het anders georganiseerd. W.s. had mijn moeder opgepast dan of mijn vader (die nu dus meegaan) maar die wil ik nu ook niet meer teleurstellen. Pfff, je doet van alles voor school en dan krijg je dit terug. Hoe gaat dat bij jullie groep 8-musical? Mogen daar broers en zusjes wel mee? Of wordt er tijdig gecommuniceerd dat het niet mag en niet een week vantevoren?


Bij ons

Hier was afgelopen dinsdag de musical. Elk kind kreeg 5 kaartjes en dat werkte ook prima voor 6. Jongste ging gewoon mee en zat op schoot. Hier hetzelfde praktische probleem met de oma's die altijd oppassen en nu mee waren. Scheelt misschien wel dat onze musical in een klein theater was met voldoende zitplekken.
Ik zou gewoon melden dat ie mee gaat en eventueel op schoot zit (als ie daar niet te groot voor is). Desnoods even via directie aankaarten (laat ze maar met goede argumenten komen waarom het niet zou kunnen).
Succes en alvast veel plezier!

Niet mee

Hier mochten ook nooit broertjes en zusjes mee omdat het anders teveel mensen werden, daar was de ruimte niet op berekend. Maar dat werd netjes aangekondigd in de nieuwsbrief of in een A4-tje.

Ook niet

Hier mochten er ook geen jongere broertjes of zusjes mee en eerlijk gezegd was ik er blij om. In het verleden mocht het wel en toen kon je amper verstaan wat er op het toneel gebeurde door het lawaai van huilende peuters en kleuters die moe werden en gingen zeuren. Maar hier is de afscheidsavond met musical een avondvullend programma wat veel te lang duurt voor kleintjes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2013 om 22:34

Mocht hier ook niet

Maar bij musical van oudste zijn de jongste twee toch gewoon meegegaan. Scheelt ook wel dat we geen opa's en oma's meenamen. Het was bij ons trouwens niet algemeen bekend gemaakt anders was ik vast ook wel braver geweest. Nu kon ik doen alsof mijn neus bloedt.

Ik zou in geval van to gewoon open kaart spelen bij de weigerende juf. Je wist het niet, en het kan nu niet anders opgelost worden. Dit kan niet geregeld worden over de rug van je kind vind ik.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Tango

Tango

11-07-2013 om 22:45

Weinig

Groep 8 heeft 14 kinderen, waarvan slechts 5 een jongere broer of zus hebben. Om de hoeveelheid hoeven ze het dus niet te laten. Ook mogen de kinderen elk 4 mensen meenemen en daar zitten we ook aan (man en ik tellen niet omdat wij assisteren, is gezegd en via de mail bevestigd door de eerste juf).
Zoon is overigens 8 en kijkt zeer regelmatig naar voorstellingen van zijn zus. Is dus gewend om lang stil te zitten. Het is wel een lang programma, de kinderen worden na de musical nog toegesproken door de juf, maar evt. kan zoon dan al naar huis met opa en oma.

pooh bear

pooh bear

11-07-2013 om 22:46

Hier mag het wel

Hier krijgt elk kind 5 kaartjes. Broertjes en zusje mogen mee maar dan wel met 1 van de kaartjes.
Dochter neemt behalve ons en opa en oma ook een vriendin mee die al op de middelbare zit.
Hier zijn overigens ook kinderen die niet genoeg aan die 5 kaartjes hebben en dan aan iedereen gaan vragen of ze nog een kaartje over hebben.

Tango

Tango

11-07-2013 om 22:50

En oh ja

Op schoot kan zoon evt. ook nog wel want hij is met zijn 8 jaar niet zo groot, ongeveer 1.24m en een lichtgewichtje.
Een van de argumenten van juf 1 was ook nog dat jongere broers/zussen dan al kunnen zien wat er na de musical gebeurt en dit geen verrassing meer is als zij eenmaal in groep 8 zitten. Vond ik ook geen steekhoudend argument. Zoon heeft nog 4 jaar te gaan, gaat pas naar groep 5 en bovendien vraag ik me af of hij tot en met groep 8 op school blijft i.v.m. zijn dyslexie, te grote klassen in de bovenbouw en niet al te begripvolle juffen. Dit incident is nou niet bepaald het eerste.

Fiorucci

Fiorucci

11-07-2013 om 22:54

Mja

Ik vond het ook erg flauw, al zat de aula al bomvol met de drie personen die mochten komen. Aan de andere kant, de musical werd ook vertoond aan de andere klassen. Dus de musical zien is geen probleem.

Hier wel

Iedere leerling van groep 8 kreeg 3 kaartjes, daarmee zijn man, dochter en ik gaan kijken naar de musical.
Dochter is overigens 8, had de musical eerder die dag al gezien en heeft met heel veel plezier de musical nog een keer gekeken 's avonds.
De kinderen die aanwezig waren zaten nagenoeg allemaal vooraan op gymmatten. Geen enkel probleem geweest.

Marie

Marie

11-07-2013 om 23:23

Nee

Hoi
Bij musical oudste (38 kinderen) mochten alleen wij als ouders aanwezig zijn. Broertjes/zusjes konden de musical in de dagen ervoor overdag op school zien. De gemeenschapsruimte zat op de avond zelf echt al helemaal vol met alleen de ouders en het onderwijzend personeel, daar had echt niks meer bij gekund. Daarnaast was er op deze manier echt aandacht voor de leerlingen die afscheid namen na de musical. Directeur sprak ze één voor één nog even toe, etc. Was dus echt niet geschikt voor jongere kinderen (worden in mijn beleving dan echt "stoorzenders").
Bij musical jongste (andere basisschool) 36 leerlingen geloof ik. Zij mocht 4 kaarten uitdelen en werd er ook dringend verzocht om geen jongere broertjes en zusjes mee te nemen, maar er zaten er hier en daar toch een paar. Was ook een leuke avond, maar lang zo gezellig en intiem niet als op afscheidsavond van oudste.
Over het uitdelen van de kaarten en niet mee mogen nemen van broertjes/zusjes werden we 2 weken van te voren geïnformeerd geloof ik.
Over het geen oppas kunnen vinden. Je hebt toch ook buren? Kun je die niet vragen of een oppascentrale inschakelen? En je zus kun jij die zelf niet halen en brengen? Desnoods dat ze een nachtje blijft logeren? Beetje creatief denken dus.
succes

Tango

Tango

12-07-2013 om 00:01

Oppas

Buren heb ik inderdaad en die hebben nog nooit opgepast. Aan de ene kant een gezin met 3 kleine kinderen, aan de andere kant een gezin met 3 oudere en 1 kleintje. Tja, het is niet alleen oppassen als zoon in bed ligt, maar ook naar bed brengen e.d. Dus niet heel handig als je zelf ook een gezin hebt. En verder laat ik dat toch liever doen door iemand die hij goed kent. Oppascentrale dus ook geen optie.
Zus halen en terug brengen kost behoorlijk wat tijd, die ik niet heb want moet die dag ook nog werken 's middags. Logeren wordt al helemaal lastig want wij hebben daar niet echt plek voor. Zou ze met haar kindje bij een van onze kinderen op de kamer moeten. Wordt niet echt een rustige nacht vrees ik.
Maar ik moet toegeven, ik heb ook vooral geen zin om van alles te gaan regelen. Ik weet dat als ik mijn moeder vraag, ze nog ja zou zeggen ook. Maar dat vind ik voor haar weer jammer. Eerst maar proberen de juf te bewerken.

Tink

Tink

12-07-2013 om 00:03

En hier

... mochten de broertjes/zusjes ook beslist niet mee, wegens plaatsgebrek. Zij zagen de musical onder schooltijd. Verder was er een aparte avond voor opa's/oma's etc., waar elk kind 4 kaarten voor kreeg. En wij als ouders dan de laatste avond, met een afscheidsfeest er achteraan.
Hier is dat zeer ruim vantevoren al gecommuniceerd via mails en brieven dus we wisten het ruim op tijd. De puberdochters van een vriendin hebben hier thuis die avond opgepast.
(Grappig trouwens Marie, ook hier een enorm grote groep 8 van 38 kinderen, net als bij jou. De aula was inderdaad afgeladen )

Prakje

Prakje

12-07-2013 om 06:43

Hoe laat is de musical dan?

Hier begint de musical om 19:00 uur en is om 20:15 afgelopen. Lijkt me dat je zoon best wat langer kan opblijven, dan hoeft hij niet naar bed gebracht te worden door een niet zo bekende oppas.

Is misschien spelen bij een vriendje een oplossing? En dan gelijk na de musical ophalen?!

Hier twee voorstellingen. Een voor ouders met beperkt aantal kaartjes per kind. Andere avond voor overige belangstellenden. Wij splitsen dus op

Yvonne

Yvonne

12-07-2013 om 07:31

Hier

ook een aantal kaartjes per kind. Vind ik logisch vanwege de beperkte ruimte. En ook dat geprobeerd wordt zusjes/broertjes die de musical al gezien hebben te beperken. Als er 30 kinderen meedoen en 's avonds zit de zaal vol met tussen de 30 en 60 broertjes/zusjes die bovendien de musical al gezien hebben. Maar soms kan het niet anders. En dan gaat broertje dus gewoon mee. Dat weten die juffen ook wel en vinden ze ook helemaal niet erg volgens mij. Maar nu wordt iedereen dringend aangespoord eerst te proberen iets anders te regelen, vast omdat ze eerder ervaren hebben hoeveel broertjes/zusjes de zaal vullen als ze dat niet doen!

69er

69er

12-07-2013 om 08:42

Alleen ouders

geen broertjes/ zusjes, opa's en oma's. Ook geen kaartjes, want je kan 1 of wel 4 ouders hebben. Het is ook echt een afscheid dat genomen wordt van de school en leerkrachten met hapje, drankje tot een uur of elf/twaalf. Naast de musical wordt er ook persoonlijk met anekdotes ed. afscheid genomen van de kinderen. Daar zouden verdere familie en vrienden totaal uit de toon vallen. Het neemt een stuk intimiteit weg.
( broertjes/ zusjes zien op school wel de "generale")

Simone

Simone

12-07-2013 om 08:58

Hier verdeeld over 2 avonden

Maandagavond is het opa en oma avond. Ze krijgen 4 kaartjes en deze Mogen ze zelf verdelen. (hier is er nog maar 1 opa, dus gaat tante en 2 neven mee) Dinsdag is het eindavond en dan is het alleen voor ouders/verzorgers en onderwijzend personeel. Absoluut geen broertjes of zusjes, die hebben de musical ook al die dag op school gezien. Na afloop is er hier ook nog een drankje en hapje. Duurt dus zeker tot 11 uur. Veel te laat voor de andere kinderen die gewoon de volgende dag weer naar school moeten.

Lie

Lie

12-07-2013 om 09:36

Ik ben blij

Ik ben blij dat ze bij ons op school niet zo moeilijk doen. Broertjes en zusjes in de jengelleeftijd zien ze natuurlijk liever gewoon thuisblijven bij 'n oppas. Maar 'n kind dat tijdens de musical stil kan zitten is gewoon welkom. Net als opa's en oma's. Leuk juist! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Dan dóe je het tenminste nog ergens voor, zo'n musical.

Knurf

Knurf

12-07-2013 om 09:57

Grappig lie

'Maar 'n kind dat tijdens de musical stil kan zitten is gewoon welkom. Net als opa's en oma's'

Hahaha, dus alleen opa's en oma's die stil kunnen zitten, zijn welkom

Conference

Conference

12-07-2013 om 10:01

Kaartjes

Hier krijgt zoon 4 uitnodigingen die hij mag verdelen. Tot grote teleurstelling van opa en oma, want die willen ook dolgraag zijn musical zien.

pooh bear

pooh bear

12-07-2013 om 10:31

Ik mag de mucical overigens 2x gaan bekijken want vanmiddag voeren ze hem op voor de hulpouders en daar heb ik ook een uitnodiging voor.
Leuk kan ik vanmiddag wat foto's maken en dinsdag gewoon rustig kijken!

Bij je man zitten?

Kan hij niet bij je man zitten als die t geluid doet? als hij gewend is om stil te zitten dan zal t toch niet zo'n probleem zijn?
Of idd anders even bij een vriendje spelen, zo losten wij t ook op. Vinden ze vaak ook erg stoer, savonds spelen

P

P

12-07-2013 om 11:27

Lie

Hier is het gewoon een regel van de brandweer, in DIE ruimte mogen maar een X aantal personen. Vandaar dus het aantal kaartjes. Brusjes mogen wel als ze in het aantal kaartjes passen. Jengelende jongere brusjes worden echt niet gewaardeerd!

Lie

Lie

12-07-2013 om 12:04

Dat is hier natuurlijk ook. Maar school bepaalt niet WIE die personen zijn, dat is aan de kinderen zelf. Ieder kind krijgt 'n paar kaartjes en er kunnen kaartjes worden bijbesteld... Of die naar opa en oma gaan, de buurvrouw, een vriendje van voetbal of een broertje of zusje, dat maakt voor school niet uit.

Vic

Vic

12-07-2013 om 12:42

Hier

Dochter heeft 2 jaar geleden haar musical gehad. Ook hier was vooraf duidelijk gemaakt dat kleinere brusjes niet welkom waren. Toch had niet iedereen zich daaraan gehouden en er was ook wel wat (irritant) gejengel. En ook scheve ogen, van ouders die wél heel veel moeite hadden gedaan om een oppas te regelen (zoals ik!).

Volgens mij vrij gebruikelijk

In elk geval op de scholen waar ik werkte en de scholen die ik ken. Beperkt aantal plaatsen i.v.m. brandweer en geen jongere brusjes i.v.m. rust in de zaal. Was trouwens ook al zo toen ik in de zesde klas in 1976 Meester Pennelik zong, dus volgens mij niet bepaald iets nieuws.

P

P

12-07-2013 om 14:10

Lie

Je zei: hoe meer zielen hoe meer vreugd maar het blijkt dus toch om het aantal kaartjes te gaan.

Tango

Tango

12-07-2013 om 18:53

Volgens mij is het geregeld.

Ik heb juf 2 gemeld wat juf 1 gezegd heeft. Ze zei dat ze er absoluut niet blij mee was en dat ze het naderhand nog even zou checken. Heb daarna niets meer gehoord, dus geen idee of dat gebeurd is. Ik ga er maar vanuit.
Even 's avonds ergens spelen is overigens geen optie want de musical duurt tot ongeveer 21.30 u. Wordt dus een latertje met slapen, maar daar kan zoon gelukkig aardig goed tegen. Hij moet tenslotte de volgende dag gewoon naar school i.t.t. tot dochter die dan al vrij is.
Verder gaat zoon inderdaad bij mijn man zitten, misschien de hele musical en anders in ieder geval als de kinderen worden toegesproken (als hij dan niet al naar huis gaat met opa en oma maar dat ligt er ook aan wat opa en oma willen).

Ilva

Ilva

12-07-2013 om 21:13

Bij ons

Bij ons op school is het geen probleem. Het is zelfs zo dat de kinderen die 's-avonds de musical hebben gezien de volgende ochtend later op school mogen komen. Toen oudste hier de musical had mochten zijn twee jongere broers gewoon mee. Ook al hadden ze de musical overdag ook al gezien. Ik zou m'n kind gewoon meenemen, hadden ze het maar eerder moeten zeggen hoor.

liora

liora

13-07-2013 om 06:31

Tango

Zelfs ik weet dat en ik heb nog nooit een kind in groep 8 gehad. Ik ben altijd zo verbaasd als mensen geen oppas hebben trouwens, maar dat is off topic.

vlinder

vlinder

13-07-2013 om 10:06

Geen ruimte voor meer dan twee personen per kind

Het is een groep van 32 leerlingen. De ruimte is niet toereikend voor meer dan 2 per kind. In de praktijk houdt niet iedereen zich daaraan, en dat geeft - logisch- scheve ogen. Ter plekke iemand terug sturen gebeurt niet, maar vervelend is het wel voor mensen die zich wel aan de afspraken houden.

In jouw situatie zou ik opa of oma vragen niet mee te gaan maar op je andere kind te passen en samen wat leuks te gaan doen. Als oma zou ik dat gerust doen. Is best leuk hoor, musical, maar om er nou zo'n drama van te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.