Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

04-09-2013 om 11:00

Mr vraag

Voor de zomervakantie is in onze MR de indeling van margedagen voor het huidige schooljaar (2013/2014) voorgelegd. Nu blijkt op de website van de school dat de data van deze dagen zijn gewijzigd ten opzichte van hetgeen in de MR is besproken. Kan de MR hier nog wat aan doen?

Nils

Nils

04-09-2013 om 15:34

Antwoord

De MR heeft hier adviesrecht, geen instemmingsrecht. Als in samenspraak met de MR afspraken zijn gemaakt, moet de schoolleiding zich hier wel aan houden of de nieuwe data voorleggen en om advies vragen. Dat laatste lijkt mij wat kort dag.

Alice

Alice

04-09-2013 om 19:42

Vergeten...

Na de MR vergadering waarin de data zijn voorgelegd door de directeur en de MR positief heeft geadviseerd zijn de data gewijzigd. Schoolleiding zegt hierover (met excuses) dat vergeten is de MR over de wijziging te informeren. Hoe zinvol is dan een adviesrecht eigenlijk?
Natuurlijk is het erg laat om nog iets aan data te wijzigen maar er is ook nog wel iets principieels aan, MR adviseert positief en vervolgens wordt een ander besluit genomen.

Nils

Nils

04-09-2013 om 19:58

Alice

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde ook te zeggen dat de schoolleiding de nieuwe data eerst moet voorleggen voordat ze in de agenda opgenomen kunnen worden. Als jullie negatief adviseren gaan er weer weken overheen, want dan moet inhoudelijk gereageerd worden op jullie bezwaren. Adviesrecht houdt niet in dat de schoolleiding, zonder zich wat van de geledingen aan te trekken, beslissingen mag nemen. Als MR-lid heb je ook recht op scholing, daar krijg je als MR ieder jaar een flink bedrag voor. Er zijn veel cursussen over de Wet Medezeggenschap, ik kan je het echt aanraden. Ik heb er inmiddels flink wat jaren en cursussen opzitten en dat is ook echt wel nodig. Ik ken geen schoolleiding die zit te wachten op een stevige MR, maar voor een school, haar personeel, leerlingen en ouders is het een zegen. Ik zou zeggen, bewaak de grenzen en fluit de schoolleiding terug! De MR is geen praatgroepje, maar een orgaan met wettelijke bevoegdheden.

Adviesrecht

Er wordt vaak gedacht dat de directie een advies van een MR gewoon naast zich neer kan leggen. Dat is niet zo. De directie moet, als ze van het MR-advies wil afwijken, dit vooraf goed motiveren en onderbouwen.

Ik heb ik mijn MR-tijd cursussen gehad via de NKO waar we veel aan gehad hebben. Via http://www.50tienregsvr.nl/50tien.htm kan je kijken welke ouderorganisatie bij jouw school past. Ze maken cursussen op maat, via modules. De prijs is schappelijk en kan via het bedrag dat de school krijgt om de MR te faciliteren betaald worden. Heel waardevol!

skik

Alice

Alice

06-09-2013 om 14:43

Nu = nu

Dank voor jullie adviezen, ik zal zeker in de komende MR-vergadering (waar weer nieuwe leden aantreden) een cursus 'eisen'.

Maar, moet ik me er nu bij neerleggen dat dit een gemiste kans is of zou er nog iets kunnen gebeuren als wij als MR laten weten dat we helemaal niet gediend zijn van deze 'vergissing'.
Lastig aspect is ook dat we al jarenlang een heel goede verstandhouding hebben met de schoolleiding en dat de directeur juist tijdig en beargumenteerd zaken bespreekt danwel voorlegt. In uiteindelijke beslissingen is dan steeds juist de mening van de MR al verwerkt zodat er eigenlijk nooit sprake is van 'negatief' advies of niet instemmen. In dit geval was de vergadering waarin positief is geadviseerd ook de laatste vergadering van deze directeur. Vervolgens is er een ad interim aan het roer gekomen (samen met adjunct) en ik weet natuurlijk niet wat het moment van veranderen is geweest, 'voor of na de directeur'. Op zich niet relevant maar van de oude directeur zou het me verbazen.

Ter aanvulling:
(we hadden een discussie over de voor ouders niet wenselijke splitsing van vrije dagen op een ander moment in het jaar, om de MR tegemoet te komen heeft de directeur twee juist door de MR gewenste dagen ingepland. Dit niet nadat er sprake was van een negatief advies maar de directeur had juist voorzien dat de MR niet blij ging zijn met de genoemde splitsing en had juist al de twee gewenste dagen toegekend, als tegemoetkoming)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.