Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liane

Liane

10-02-2017 om 10:24

Motivatie slimme leerling ontbreekt

Zoon zit op een scholengemeenschap in 3 gym en gaat (als hij overgaat) volgend jaar naar 4 VWO. Prima. Hij is behoorlijk slim/kan redelijk makkelijk leren (als hij wil), maar (net als veel van die jongens) liever aan het gamen, Netflixen, youtuben etc. Doet dus erg weinig aan school. Is ook nog eens van begin september en erg jong in zijn doen en laten. Heeft nog geen doel om voor te leren.

Nu staat hij diverse onvoldoendes, nog op te halen om over te gaan, maar vooral voor Latijn en Grieks ontbreekt de motivatie helemaal. Ik ben bang dat Grieks een 4 op zijn lijst wordt (dan zit hij al in de bespreekmarge), hopelijk niet lager, en Latijn een 5 (of met pech ook een 4). Nb Huiswerkbegeleiding heeft niet geholpen en is dus weer gestopt. Het zit hem echt in zijn motivatie.

De regel is dat als je hier voor gymnasium kiest je 3 jaar gym doet en daarna evt. naar VWO over kunt stappen. Toch zijn er al, ik geloof, 2 jongens uit de gymnasiumklassen recent gestopt met Latijn en Grieks (wel vervangend programma om uren te halen). Zijn mogelijk wel bijzondere omstandigheden, niet alleen "geen zin", zoals bij onze zoon. Is de school niet blij mee heb ik gehoord.

Zoon wil over, wij ook, en voor alle vakken behalve La en Gr moet dat zeker lukken (op het eind gaat hij dan wel werken om alles op te halen). We hopen dat hij uiteindelijk (op tijd) de geest en motivatie krijgt om hard genoeg te werken om school (en later studie) gewoon netjes af te maken.

Wat zouden jullie op dit moment doen zowel richting zoon als (eventueel) richting school?


Teuntje

Teuntje

10-02-2017 om 10:49

Even los van

de vraag hoe hard je een kind van die leeftijd aan een 3-jarig commitment moet houden, gaat hij dan wel genoeg motivatie opbrengen om voldoendes te halen voor de vervangede vakken/uren? Want extra tijd om te gamen moet het niet worden lijkt me. Gewerkt worden moet er toch.

Toneelgroep

Heeft de school ook activiteiten waar ll bij betrokken zijn? Ik denk aan mediaprojecten of assisitent geluidsman bij toneeluitvoeringen of deelname aan discussieprojecten.
Andere activiteiten om te laten zien wat je in je mars hebt, deelnemen aan een projektgroep verhoogd de betrokkenheid met school. School gaat dan meer leven en dit werkt motiverend. Iets bouwen, iets uit je handen laten komen en de ohhh en ahhh in ontvangst nemen is fijner dan docenten die aan je twijfelen, (of ouders die aan je twijfelen. .)

HIer

Zoon had het in de tweede al bekeken met de klassieken. Bij hem mocht alleen midden in het jaar overstappen naar het Atheneum niet. Wel kon je met 2 vieren voor de klassieke talen nog over naar de derde.

Om die te halen heeft heeft hij (en ik) daar het laatste semester nog heel hard aan moeten trekken, want voor Grieks had hij alleen maar diepe onvoldoendes gehaald. Ook in de meivakantie moest hij flink aan de bak om wat hiatenin wiskunde weg te werken.

Uiteindelijk heeft hij zonder vertraging zijn diploma gehaald.

School is voor de Elsevierlijsten ook niet gebaat bij zittenblijvers, dus de kans is dat ze niet te zwaar aan de oude talen zullen tillen als de rest in orde is. Richting school kun je bespreekbaar maken wat de overgangsnormen zijn voor Ath 3 en of doubleren in vwo 3 eventueel een optie is. Zeker omdat het een jonge leerling betreft. Van een jaartje overdoen vergaat de wereld niet. En dan is het verder aan hem.

milou

milou

10-02-2017 om 11:48

hier

Hier een zelfde type dochter. Zij heeft al halverwege gym 3 laten weten dat ze in v4 verder ging met atheneum. Ze moest zorgen dat ze geen drieen voor de klassieken zou komen te staan. Verder zou er niet te streng naar gekeken worden. Uiteindelijk stond ze een 4 en een 5 voor de klassieken en ze is gewoon overgegaan naar atheneum 4. Ik zou even navragen wat voor een regels jouw school heeft voor dergelijke leerlingen. Dat hij overduidelijk geen gym4 gaat doen maar wel a4 en wat de regels zijn wat betreft overgang.

Als Milou

Ik heb zelf gym gedaan op een scholengemeenschap. Je begon dan in de tweede met Latijn, in de derde met Grieks. Na de tweede klas vielen er een handjevol leerlingen af, de overgang van 3 naar 4 was een slachting, waarbij meer dan de helft van de gymnasiasten het voor bekeken hield met die dode talen en naar het Atheneum overstapte.

Kortom: je zoon is de enige niet (want ik kan me niet voorstellen dat het nu heel anders ligt, en dat blijkt ook wel uit andere postings hier). Ik kan me er ook alles bij voorstellen: het kost een berg tijd die aan veel leukere dingen besteed kan worden, en het praktisch nut is nul. Dus alleen als je het vrij makkelijk kunt en er aardigheid in hebt, heeft het zin om door te gaan met die klassieken, anders kun je ze net zo goed dumpen.

Vraag dus de overgangsnormen van 3gym naar 4 VWO, en dring er bij je zoon op aan dat hij zijn uiterste best doet die te halen, met als vooruitzicht dat hij daarna nooit meer een stamtijd of aoristus van dichtbij hoeft te zien. Doubleren zou ik proberen te vermijden; Kenfan heeft natuurlijk wel gelijk dat van zittenblijven de wereld niet vergaat, maar als je zoon er nu al geen trek in heeft denk ik niet dat zijn motivatie nou met sprongen vooruit gaat als hij dezelfde saaie prak nog een keer opgewarmd krijgt geserveerd.

Groeten,

Temet

Doubleren

Ik heb ook ingezet op overgaan, maar het is goed om te weten of de mogelijkheid of de mogelijkheid er uberhaupt is. Bij veel scholen betekent zitten blijven automatisch afstromen, in dit geval dus de havo omdat ath en gym twee gelijkwaardige stromingen binnen het vwo zijn. Bij een hardwerkende zittenblijver vind ik voor een nivo lager iets te zeggen, maar een jonge slabakker zou ik niet graag naar vier havo zien gaan.

Oudste is op basisschool versneld, en heeft inmiddels een universitaire studie afgerond. En voor haar heb ik een keer alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat ze met 13 in 3 mavo zou belanden, in de periode waarin ze met de hele wereld en zichzelf in de knoop zat. Op de school van de andere kinderen waren ze daar een stuk schappelijker in.

Afstromen

Hier stroom je ook af als je in de eerste jaren niet overgaat. Van gymnasium naar havo inderdaad (ook nog in de derde). Dus dat zou ik wel even uitzoeken.

Vivianne

Vivianne

10-02-2017 om 16:05

Hier wel van gym naar atheneum

Dit was een categoraal gymnasium die in overleg met een scholengemeenschap leerlingen van 2 gym naar 3 atheneum lieten gaan, inderdaad door de klassieke talen te schrappen. Ik weet niet of die cijfers nog een bepaald minimum hadden.
Ik weet ook niet of het op die school ook kon van 3 gym naar 4 atheneum.

Triva

Triva

10-02-2017 om 19:48

vreemd

Ik kan me niet voorstellen dat een school een kind van gym 3 naar havo 4 laat gaat als alleen de klassieke talen op onvoldoende staan. Is dat echt zo of praten jullie nu over onvoldoendes in het algemeen en afstromen van gym 3 naar havo 4 want dat is niet zo gek.

Ook

Afstromen gebeurt ook als alleen de klassieke talen onvoldoende zijn en je te weinig compensatiepunten hebt. Dan is het geheel gewoon te mager. Als je alleen de klassieke talen onvoldoende hebt en de rest zessen, dan ga je van 3 gym naar 4 havo. Heb je meer onvoldoendes, dan van (eind) 3 gym naar (begin) 3 havo. Er zijn wel kinderen van gym naar atheneum gegaan, maar dat waren kinderen die de klassieke talen zelf wilden laten vallen. Dus niet gedwongen door slechte cijfers. Bovendien doen ze in de derde nog een test. Daaruit kan ook blijken dat je te hoog zit. Het is echt een afvalrace.

Liane

Liane

11-02-2017 om 11:07

Bedankt en Teuntje

Iedereen bedankt voor de reacties.

@Teuntje "de vraag hoe hard je een kind van die leeftijd aan een 3-jarig commitment moet houden"
Goed punt! Vraag is dus of school daarvoor gevoelig is? Ik weet dat ze niet helemaal blij zijn als we nu vragen Latijn en Grieks te laten vervallen.

"gaat hij dan wel genoeg motivatie opbrengen om voldoendes te halen voor de vervangede vakken/uren?"
Ja, want hij wil overgaan! En met iets meer inspanning (nog steeds niet megaveel), kan hij op de resterende vakken voldoendes halen of max een 5 (en dan een 7 ter compensatie). Op VWO-normen (niet gym-normen) zou hij dan over zijn. Alleen motivatie opbrengen voor Latijn en Grieks die relatief megaveel tijd kosten, is nu echt moeilijk voor hem.

Liane

Liane

11-02-2017 om 11:09

Flanagen/ Kenfan

@Flanagan: leuke suggestie, maar niets voor hem.

@Kenfan: "Van een jaartje overdoen vergaat de wereld niet." Nee, klopt. Maar ik denk wel dat het echt niet leuk wordt (zonder zijn vrienden) en dat hij zich mega gaat vervelen. Dus nog minder uitdaging, die hij eigenlijk nodig heeft. Ik denk dat het dus niet wenselijk is. Beter dat hij doorgaat naar 4 VWO.

Liane

Liane

11-02-2017 om 11:13

Milou / Drietje

@Milou: ik hoop dat de school er ook zo over denkt.

@Drietje: "Afstromen gebeurt ook als alleen de klassieke talen onvoldoende zijn en je te weinig compensatiepunten hebt. Dan is het geheel gewoon te mager. "
Hoezo te mager? Als hij alleen voor La en Gr onvoldoendes heeft. En voor alle andere vakken (dus ALLE vakken die je in 3 VWO hebt) voldoendes, dan is het toch raar dat HIJ niet door zou mogen naar 4 VWO en de 3 VWO leerlingen wel? Ik snap jouw logica (of die van jullie school) echt niet.

Overigens hoop ik dat zoon ook nog een paar zevens scoort op leervakken (niet gym etc), zodat er inderdaad nog wat compensatie is. Maar op zich zou dat wat mij betreft niet van belang moeten zijn en zouden de eisen van 3VWO naar 4 VWO gewoon moeten gelden voordegenen die naar 4 VWO willen overstappen.

Van school

Dat zijn de eisen van school. Dat zou betekenen dat je verder alleen zessen hebt en dan willen ze je niet in 4 vwo zetten. De eisen liggen hier heel hoog, de afstroom dus ook. Haal je 4 vwo dan kun je er ook wel vanuit gaan dat je probleemloos het examen haalt.

Liane

Liane

11-02-2017 om 14:58

Drietje

Echt heel bijzonder.

Wat geldt voor leerlingen van 3 VWO met voor alle vakken zessen? Kunnen die wel door naar 4 VWO?

Zo ja, dan zouden gymnsiumleerlingen met zessen voor alle vakken die de VWO leerlingen hebben
en voor de extra vakken Latijn en Grieks NIET naar 4 VWO kunnen? Terwijl zij die zessen gehaald hebben terwijl ze minder uren voor de normale (VWO) vakken hadden en tijd aan Latijn en Grieks moesten besteden? (ook al zijn ze misschien niet verder dan een 4 en 5 gekomen, maar heeft ze toch echt veel tijd gekost)

En dan zouden de gymnasiumleerlingen naar 4Havo moeten afstromen?!

Bij ons komen ze dan in de bespreekmarge.

Liane

Liane

11-02-2017 om 15:01

foutje

"en voor de extra vakken Latijn en Grieks NIET naar 4 VWO kunnen?"

Had moeten zijn:
en voor de extra vakken Latijn en Grieks onvoldoendes NIET naar 4 VWO kunnen?

Dat klopt. Maar kinderen in 3 atheneum die alleen maar krappe zessen hebben zien ze ook liever niet in 4 vwo. Daarom moeten alle leerlingen in de derde ook een capaciteitentest doen. Als je capaciteiten ondergemiddeld blijken in vergelijking met andere 3 vwo-leerlingen en je cijfers zijn krap of je bent dagelijks heel veel tijd kwijt aan je huiswerk dan moet je alsnog naar de havo.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar zo is het nu eenmaal. Het slagingspercentage is dan wel weer torenhoog

Overgangsnormen en Elsevier

Drietje, ik zou de overgangsnormen eens opzoeken op de website of in de schoolgids. Het is onvoorstelbaar dat je met alleen maar zessen (en dus geen enkele onvoldoende) niet van 3 naar 4 vwo mag gaan.

Ook zou ik de school (en dan specifiek vwo niveau) checken in de in januari gepubliceerde jaarlijkse scholentest van Elsevier. De slagingspercentages kunnen mooi zijn, maar het rendement van de onderbouw is beroerd evenals de score op afstromers.

Tja

Ik weet het, ik vond het ook erg vreemd (understatement) toen ik het hoorde. Maar mijn zoon haalt alle hordes prima, dus ik heb geen reden om me er druk over te maken. Dus tja, ik doe dat dus ook maar niet.

Elsevier

Ik heb Elsevier bekeken. Grappig om te zien is dat deze school heel goed scoort en dat er gemiddeld behoorlijk wat kinderen boven hun schooladvies uitstromen. Ik snap wel hoe dat komt. Kinderen met een dubbeladvies worden vrijwel altijd in het hoogste niveau geplaatst. Dus als een leerling dat goed doet, telt ie voor +1. Dan kun je wel wat afstromers lijden (en heb je er logischerwijs ook meer). Zittenblijvers zijn er nauwelijks. Ook dat zie ik in de praktijk terug.

Drietje

"Zittenblijvers zijn er nauwelijks"

Dan is wat je hoort zeggen over dat je 'met alleen maar zesjes niet van 3 vwo naar 4 vwo overgaat' zeer waarschijnlijk niet waar en makkelijk te ontkrachten met 1 blik op de overgansnormen. Ook omdat er tegelijk gemiddeld meer opstromers zijn.

Bermbran

Zo lees ik het: Elsevier vergelijkt het advies van de basisschool met het niveau in de vierde. Alle kinderen met havo-vwo advies komen in de vwo-klas, dat is standaard op deze school. Top natuurlijk. Maar zit je in de vwo-klas en red je het niet, dan ga je naar de havo. Dat is een minnetje voor de school. Blijf je wel in de vwo-klas dan is dat hoger dan het advies en dan dus een plusje. Stel dat in een vwo-klas 15 kinderen zitten met een vwo-advies en 15 met een havo-vwo advies. Van de kinderen met vwo-advies stromen er twee af en van de kinderen met een gemengd advies vijf. Die zeven gaan naar de havo. Dat zijn zeven minnetjes. Maar de 10 kinderen met een gemengd advies die op het vwo blijven, tellen als tien plusjes. Want zitten boven het adviesniveau. Van de dertig kinderen stromen er zeven af (veel vind ik dat) maar toch eindigt de school in de plus. Er blijft de eerste drie jaar niemand zitten, tenzij je bv lang ziek bent geweest maar wel hebt bewezen dat je het niveau aankunt.

De school kiest er bewust voor om kinderen een kans te geven, omdat ze weten dan kinderen die op een hoger niveau starten, gemiddeld ook hoger uitkomen. Dat klopt ook als je naar de cijfers kijkt. Echter, dit gaat gepaard met strenge selectie in de eerste drie jaar. Je krijgt dus eigenlijk een lange brugklasperiode, waarin je bindende adviezen krijgt aan de hand van rapporten, maar ook verschillende testen. Afstromen is de norm tot en met de derde, daarna kun je wel blijven zitten.

Drietje

De onderwijsinspectie geeft vanaf 2016 geen minpunt meer als een leerling havo/vwo advies binnenkomt en op havo eindigt:
"Daarnaast passen we de weging van de ‘afstroom’ aan. Leerlingen die met een dubbeladvies op het laagste van de twee niveaus zitten in leerjaar 3 krijgen niet langer een negatieve weging, maar een neutrale. En leerlingen die op het hoogste niveau van het dubbeladvies zitten, krijgen een pósitieve weging. Hiermee willen we scholen die leerlingen met een dubbeladvies kansen bieden op een hoger niveau extra stimuleren."
https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2015/10/06/inspectie-gaat-onderwijsresultaten-voortgezet-onderwijs-anders-beoordelen

Mooi!

Dat vind ik wel mooi. En betekent voor deze school dan dubbele plusjes.

Drietje

Nee, geen dubbele plusjes maar 'neutraal' als een kind in de derde op het laagste niveau van het dubbeladvies zit.

Als het echt zo'n afvalrace is op die school zoals je schrijft en kinderen stromen vaak af van 3 gymnasium naar 4 havo (wanneer je onvoldoende hebt voor de klassieke talen en verder alleen maar zesjes hebt schrijf je), dan begrijp ik de Elsevier beoordeling niet. Dan zou je verwachten dat het oordeel van de inspectie op het onderbouw rendement onvoldoende is vanwege degenen die met vwo advies starten in de gymnasium klas en op havo belanden. Dat zijn namelijk wèl minpunten.

Voor gymnasium heb je gelijk. Maar er zijn veel meer kinderen die met een havo-vwo-advies in een vwo-klas belanden en met mavo-havo in een havoklas. Er zijn namelijk veel meer atheneumklassen en havoklassen op die school en meestal maar 1 gymnasiumklas. Met dubbele plusjes bedoel ik dus ook die kinderen op havo en atheneum. Want als die naar de havo (mavo) gaan tellen ze niet als minnetje, maar blijven ze in hun klas, dan tellen ze wel als plusje.

mirreke

mirreke

15-02-2017 om 11:45

Bermbrand

Het kan ook nog het aannamebeleid van de school zijn, denk ik, waardoor een school beter uit de verf komt. Het niet willen aannemen van kinderen die risico lopen uit te vallen, zoals kinderen die een dossier hebben, of die passend onderwijs nodig hebben.

Ik heb net eens zitten kijken in die Elseviertest. Ik vraag me af of het al dan niet goed leveren van passend onderwijs aan leerlingen in die test wordt meegewogen, en hoe dan.

Zo heeft een van onze kinderen een wonderlijke schoolroute afgelegd, die uiteindelijk prima voor hem heeft uitgepakt. Doet dit jaar Havo-eindexamen, hij is nu 18 jaar. Heeft de kans gekregen om op en af en ook weer op te stromen, er is met het kind meebewogen. Ik weet van dezelfde school bijvoorbeeld dat ze een ander kind de gelegenheid hebben geboden om het eindexamen in twee jaar te doen. Beide leerlingen zouden dan als een min tellen, neem ik aan? Of nu als neutraal? Het zal in ieder geval de score niet omhoog gooien.

Toch vind ik juist een dergelijke insteek een enorme pre bij een schoolkeuze.

Misschien wordt dat nog een onderdeel in een volgende test.

mirreke

mirreke

15-02-2017 om 11:50

Liane

ik had ook al gereageerd in je andere draadje. Volgens mij overbodige reacties als ik dit draadje al had gelezen

Tja, wat je zou moeten doen richting zoon? Dreigen, tijd afnemen, rotsfeer in huis, zoiets? Dat lijkt me een heilloze weg. Wat je zou kunnen proberen is in ieder geval afstemmen dat hij pas op het internet kan als hij zijn huiswerk heeft gedaan. Dat kun je ofwel instellen via je modem ofwel via je Microsoft account of de parental settings.

Wat ook werkt is: tijd. Meestal komt het vanzelf goed namelijk, mettertijd. Mijn ervaring is dat de motivatie vooral komt in de hogere klassen.

Of hij daarna ook zijn studie 'netjes afmaakt'? Dat zie je dan toch wel weer? Misschien eerst een tussenjaar of zo, werken, of reizen? Dat doen steeds meer jongeren.

clowntje

clowntje

15-02-2017 om 12:34

overgang naar 4 vwo

Ik weet niet of dit op andere scholen ook zo is, maar hou er wel rekening mee dat de overgang van 3 naar 4 VWO enorm groot is. Oudste (gymnasium) die hele goede cijfers haalde in 3 had het enorm moeilijk de eerste paar weken (tot aan herfstvakantie). Mentor gaf toe dat het veel harder werken is in 4 VWO.
Inmiddels gaat het weer helemaal goed en staat oudste er weer heel goed voor, maar ik kan me voorstellen dat als de motivatie nu al twijfelachtig is, dat het dan in de vierde erg kan tegenvallen.

Thursday Next

Thursday Next

15-02-2017 om 15:11

even muggeziften hoor...

Gymnasium is ook VWO.
VWO is namelijk Gymnasium en atheneum.
Maar ja, er zijn zelfs scholen die dit fout doen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.