Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maartje

Maartje

08-04-2016 om 17:35

Motivatie nul!

Moeder van drie lieve zoons. Hartstikke leuke knullen maarrrrr ze hebben een hekel aan school. Oudste, 2vwo gaat goed, Middelste 1 havo/vwo goede punten en de jongste groep 7, ook alleen maar goede resultaten.
Fijn, zou je zeggen, maarrrrr ze doen echt geen ene malle moer. Ze doen echt het minimale en doen het daarbij wonderboven erg goed. Middelste doet t zo goed dat ze vroegen waarom hij niet in de vwo/tto klas zat, net als zijn broer.
Nou, omdat hij had gezien dat je dan wel wat moet doen namelijk en daar had hij geen zin in.
Vorige week met middelste een gesprekje gehad over school: hij wilde eigenlijk stoppen ermee. Had het wel gezien.
En nu net de oudste, hetzelfde verhaal. Ik stop met school.
Nummer drie komt juichend binnen omdat het weekend is en twee dagen niet naar school hoeft. Het enige dat ze boeit is voetbal, vriendjes en hun mobieltje.
Als ik terugkijk op vroeger dan vond ik school best wel leuk, in ieder geval gezellig. Hoe komt het dat ik drie zonen heb die een hekel hebben aan school.
Is dat normaal of zijn ze gewoon verwend?

Serwe

Serwe

08-04-2016 om 17:47

Normaal

Ik was ook een goede leerling maar ik vond school helemaal niet zo leuk. Ik vond het fijn om mijn vriendinnen te zien en ik vond het sociale gebeuren vaak erg gezellig. School zelf echter niet zo. Ik vond de meeste vakken niet echt interessant toen. Het enige vak wat ik echt leuk vond was geschiedenis. Nu denk ik daar anders over en vind ik bijna alle vakken leuk. Huiswerk had ik een enorme hekel aan. Dat deed ik niet graag en dus zo min mogelijk. Tijdens de lessen droomde ik ook vaak weg. Ik heb niet het idee dat ik zo abnormaal was. Net als de meeste klasgenoten was ik enorm blij als er weer eens een keer een les uitviel en we leefden van vakantie naar vakantie. Pas in de hoogste klassen begon ik het een beetje interessant te vinden en vond ik de lessen ook leuker. Waarschijnlijk omdat ik wat volwassener was geworden.

Mijn eigen kinderen zijn nog wat kleiner maar bij mijn stiefzoons en nichtje zie ik het eigenlijk ook wel een beetje. Een van de jongens is een hele goede leerling. Hij haalt hele hoge cijfers. Hij vindt school echter ook vaak saai. Het hangt bij hem erg van de leraren af. Als hij een onvoldoende krijgt is het altijd omdat zijn huiswerk niet af is of helemaal niet gemaakt. Ik denk wel dat als hij straks van school af is dat hij wel echt gegrepen kan worden door een studie. De andere jongen is juist helemaal geen goede leerling. Die moet er echt hard voor werken. Dat doet hij ook wel omdat hij begrijpt dat het moet. Leuk vind hij het echter niet. Hij is liever buiten.

Luie leerling.

Het is al fijn als ze iig het minimale doen en redelijke tot goede cijfers halen. Tel je zegeningen
School is verplicht in Nederland, dus discussies over stoppen volgen pas na het behalen van de startkwalificatie. Mijn zoon ploetert verder en doet ook....het hoognodige en zelfs dat niet altijd.
Overgaan is fijn, anders moet het jaar over en duurt school nog langer.

Tja, ik moet ook vaak dingen doen die ik niet leuk vind, geen zin in heb, maar intussen geleerd dat dat er bij hoort. Pubers zien daar niet altijd het nut van in.

Gezonde Hollandse jongens heb jij, liever voetballen dan school

Elfje65

Elfje65

08-04-2016 om 22:31

Ja, is normaal.

Mijn 2 heren hebben altijd een hekel aan school gehad, tot het HBO dan. Ze de deden het minimale en meestal was dat genoeg, op 1 misser na. Zelfs ik ben van de 6'jes cultuur geworden . Wees blij dat ze het verder goed doen. Tel je zegeningen.

Tel je zegeningn

Ze vinden er niks aan maar halen prima resultaten en gedragen zich normaal. Als ze nou elk jaar een niveau afstromen omdat ze geen fluit uitvoeren en steeds op het matje van de rector moeten komen wegens een grote mond of het uithalen van rottigheid... Dat jij vindt dat ze gemotiveerd moeten zijn is echt alleen jouw probleem. Ik denk dat er massa's ouders zijn die graag in jouw schoenen zouden staan.

skik

Imogen

Imogen

09-04-2016 om 09:15

moeilijk, maar toch

ik snap je frustratie en je zorgen wel. Met een klein beetje meer inzet zouden ze veel hogere cijfers halen. En hoe moet dat later, als ze moeten werken? Gaan ze dan ook voor de makkelijkste oplossing? Doe jij iets verkeerd?
Toch zul je het moeten loslaten. Die in groep 7 natuurlijk niet helemaal, maar als kinderen op havo/vwo niveau zonder moeite goede cijfers halen, komen ze heus wel goed terecht. Het is lastig omdat 'wij' hebben geleerd dat je alles kunt worden, als je je best maar doet. Dat je het jezelf en de maatschappij verplicht bent om het maximaal haalbare te bereiken. De generatie van onze kinderen krijgt andere boodschappen mee. 'Niet omdat het moet, maar omdat het kan', dat soort dingen. Wie weet wordt de volgende generatie wel een generatie zonder burnout. Ik hoop het. En anders zijn ze bij tegenslagen vast wel sterk genoeg om hun houding alsnog te wijzigen. Heb vertrouwen.

Goudvis

Goudvis

09-04-2016 om 09:32

hier ook hoor

De motivatie ontbreekt hier ook volledig, bij beide kinderen. Alleen sport wordt gewaardeerd, de rest is alleen maar "tijdverspilling".
Wat ik er vooral jammer aan vind is dat het eigenlijk een voorrecht is dat je naar school mag. Kijk eens naar arme landen en naar vroeger, lekker werken in de mijnen onder slechte omstandigheden...
Hopelijk komt de wijsheid later alsnog. Vast wel.

Ze trainen voor een baan bij Microsoft

“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”

Bill Gates

skik

Ava

Ava

09-04-2016 om 13:54

Nou helaas

voor Bill Gates, dat platform is houtje-touwtje en zo lek als een mandje. Met als gevolg allemaal updates en patches etc.. Bovendien, toen ze echt eens wat kwaliteit wilden, na alle slechte publiciteit, ik meen toen ze windows NT ontwikkelden (maar ik kan het fout hebben) hebben ze de kernel door een ander bedrijf laten maken. Om zeker te zijn dat het eens goed en degelijk was. Wat zou Steve Jobs hebben gezegd? Die heeft nl wel kwaliteit nagelaten.

Even terug naar het onderwerp: dit is het euvel bij slimme kinderen. Slimme kinderen en onderpresteren, dat gaat heel vaak samen. Slimme kinderen hebben geen noodzaak dingen te leren als plannen, organiseren, tijdmanagement, leerstrategieën ontwikkelen ed. Daarom is het belangrijk ze uit te blijven dagen zodat ze die dingen wel leren. Kijk eens naar "Slim maar .." van Peg Dawson bijvoorbeeld (de bijbel van OOL) hoe zoiets kan.

Ava

Als je Steve Jobs als voorbeeld voor middelbareschoolkinderen wilt stellen hoeven ze alleen maar af te kijken en te plagiëren. ;0) Dan maar liever lui maar het wel zélf doen, al is het minimaal.

skik

Ava

Ava

09-04-2016 om 14:32

Die lat

Die lat moet voor deze kinderen hoger, niet lager. Bovendien, als je iemand na wil doen, doe dan Steve Jobs na. En daar hoef je echt geen plagiaat voor te plegen. Hij ging voor kwaliteit en koos vaak niet de makkelijkste weg.

Elfje65

Elfje65

09-04-2016 om 14:51

Nou Ava

Dat zal voor een aantal best gelden. Maar ik kan niet zeggen dat de havo te makkelijk was. Ze vonden het gewoon niet leuk, met al die overbodige vakken waar ze toch niets mee gingen doen. En waarom zal je door harder te leren een 8 halen als een 6 ook genoeg is;-(

Deine Sorgen möchte ich haben

is de uitdrukking die me te binnen schiet. Je hebt drie kinderen die zonder al te veel inspanning het hoogste onderwijsniveau doorlopen, en sociaal en sportief zijn. Daar kan je een drama van het hoogbegaafde kind van maken - je zou op OOL inderdaad de enige niet zijn - maar je kunt natuurlijk ook gewoon je handen dichtknijpen en ervan genieten.

De middelbare schooljaren van mijn oudste twee zijn om uiteenlopende reden echt heel zorgelijk verlopen. De jongste twee zijn zoals die van jou, fietsen fluitend door de leerstof heen, zien school vooral als vehikel voor hun sociaal leven. En daar kijk ik bijna nog iedere dag met verwondering en dankbaarheid naar. Dat op de vraag hoe het op school was, standaard het antwoord "saahaai" volgt baart me geen enkele zorg. Die inspanning komt later wel, als ze hun echte interesse kunnen volgen. Dat zie ik aan mijn ene lambal, en aan zoon die in zijn examenjaar zich suf leert voor de voorbereiding op een decentrale selectie.

En Steve Jobs mag dan wel een genie zijn geweest, het was een enorme droplul.

Triva

Triva

09-04-2016 om 17:44

ik denk

dat jouw kinderen niet anders zijn dan de gemiddelde leerling in hoe ze over school denken maar dat ze het veel meer uiten en laten zien. Ik zou me er geen moment druk over maken zolang het zo goed gaat als wat jij beschrijft. Laat ze lekker mopperen, echte Hollanders

Maartje

Maartje

09-04-2016 om 22:48

Thanks!

Bedankt voor jullie reacties. Tuurlijk ben ik blij met mijn jongens. Ze zijn volgens mij niet echt hoogbegaafd, leren makkelijk. Maar dat verhaal hebben we op de basisschool al gehad.
Ook zoeken ze niet naar meer uitdaging.
We hebben afgesproken dat we ze maar aan laten rommelen, zolang de cijfers goed zijn. Voor vragen kunnen ze bij ons terecht, en overhoren ook. En dan zien we wel waar het schip strandt (of niet )

Imogen

Imogen

10-04-2016 om 08:53

brrr Ava

'Bovendien, als je iemand na wil doen, doe dan Steve Jobs na. En daar hoef je echt geen plagiaat voor te plegen. Hij ging voor kwaliteit en koos vaak niet de makkelijkste weg.'

Voor zichzelf wel hoor, alleen voor zijn werknemers niet. Hij liet de onderdelen van zijn apparatuur bouwen door kinderen in derde wereldlanden.

'Foxconn, een belangrijke leverancier van Apple, heeft een fabriek in Shenzen waar 430.000 mensen werken. Een verslaggever van This American Life komt er voor de poort binnen twee uur een handvol 14, 13 en zelfs 12-jarigen tegen. Die vertellen dat wel wordt gecontroleerd op kinderarbeid, maar dat hun werkgever ze op tijd van de vloer haalt zodra dat gebeurt. Spreken tijdens het werk is taboe, werkdagen zijn standaard 12 uur, maar regelmatig 14 tot 16 uur. Lidmaatschap van een vakbond is strafbaar. In het radioverslag komen (voormalige) Foxconn-medewerkers aan het woord die verwondingen opliepen door het werken met gevaarlijke stoffen en een metaalpers. Nadat ze hun handen niet meer konden gebruiken, volgde ontslag. Een iPhone hadden ze nog nooit van dichtbij gezien: als de verslaggever de zijne toont, zijn ze stomverbaasd.'

Goudvis

Goudvis

10-04-2016 om 10:34

hoezo vooral bij begaafden

Die van mij heeft een gemiddeld IQ en is echt niet gemotiveerd. En al helemaal niet op zoek naar meer uitdaging.

Serwe

Serwe

10-04-2016 om 19:44

Hoogbegaafd

Een van de jongens is heel intelligent. Die is misschien wel hoogbegaafd. Hij verveelt zich vlug op school behalve als hij het interessant vindt. Maar minder interessante dingen leren en doen hoort er nu eenmaal ook bij. Dus hij zal het er maar mee moeten doen.We verwachten wel van hem dat hij goede resulaten haalt, ook als hij het saai vindt. De andere jongen is ook niet dom maar hij doet het niet goed op school. ik verbaas me er bij hem altijd dat zijn schoolwerk zo slecht gaat. Hij is namelijk echt niet dom. Hij heeft vaak heel goed doordachte meningen en dergelijke. Hij heeft dingen ook best vlug door. Maar schoolwerk is nooit goed gegaan bij hem. Dat was op de basisschool al moeilijk voor hem. Hij houdt er ook niet zo van maar hij probeert het wel. Hij is gewoon niet goed in rekenen, spelling en lezen. Geen dyslexie of dyscalculie. Hij is daar wel op getest. Het enige is dat hij wat traag is in zijn denken en ook in de uitvoering. Hierdoor heeft hij zijn proefwerken vaak niet af. Echter hij is ook gewoon niet zo goed met schoolse vakken. Dat is wel jammer. Aan de andere kant ik maak me bij hem verder geen moment zorgen of hij het wel zal redden in het leven. Hij heeft een stabiele en stevige persoonlijkheid. Hij doet geen rare dingen. Hij kan hard werken.

Nichtje vindt school vooral stom. Zij is ook best slim. Ze haalt goede cijfers zonder enige moeite te doen. Vooral huiswerk doen vind ze heel erg. Ze is al zo vaak stiekem uit het raam geklommen terwijl ze eigenlijk huiswerk moest maken. Ze doet ook altijd alsof het af is maar dat is dan niet zo. Maar het gaat wel goed op school. Ze zou alleen beter kunnen. Dat staat elke keer op haar rapport: kan beter. Maar zolang haar cijfers redelijk zijn is er geen zorg natuurlijk.

Tanja

Tanja

10-04-2016 om 21:51

mbo-leerlingen

Ik ben docent op een ROC, de gemiddelde leerling, pardon: student, zit hier de tijd uit. Voor een toets wordt alleen geleerd als het meetelt bij het examendossier of bij de kans op een negatief studieadvies. Veelvuldig schoolverzuim is aan de orde van de dag, veel jongeren halen nog geen 40% aanwezigheid! Maar als je aan hen vraagt hoe zij hun toekomst zien: driekwart wil naar het hbo! Hoe zij het daar gaan doen met deze mentaliteit? Ik houd mijn hart vast. Eerst maar eens bij ons een diploma halen, zeg ik dan.

Kelly

Kelly

10-04-2016 om 21:56

Tanja

Op het mbo zijn de regels rondom verzuim toch erg aangescherpt?
Althans dat dacht ik ten opzichte van het hbo.

Zo oa dat ze een brief meekrijgen naar huis bij meer dan 20% verzuim?

Tenslotte ben ik wel nieuwsgierig naar de manier waarop jullie studenten stimuleren om naar school te komen. Zoveel verzuim is niet acceptabel? In het werkveld heb je vaak al een probleem als je je 3 keer binnen een half jaar ziekmeld..

Manja

Manja

10-04-2016 om 22:05

Nou Tanja

Ik snap heel goed dat leerlingen op het mbo veel verzuimen. Mijn dochter doet mbo4 en de lessen zijn bedroevend. Voorlezen uit een boek, volledig zelfstandig computerwerk doen. Af en toe een echt leuke en goede les. Maar ze moeten komen, of het nou zinnig is of niet. Anders is er direct melding bij duo en wordt de basisbeurs gestopt. En als ze de absentie nou goed zouden bijbouden ......... Klopt nooit ene moer van. Ze moeten continu in de gaten houden of dat wel klopt.
En de lessen dragen niet echt bij aan het studiesucces. Die toetsen haalt ze ook zonder de lessen wel.
Mbo, breek me de bek niet open.

riana

riana

11-04-2016 om 11:00

hier ook

Ik maak het ook mee. School is saai en stom. Oudste haalde met gemak goede cijfers. Sinds dit jaar is zijn afkeer groter geworden en cito helemaal verpest. Nu bleek er bij hem hiaten te zijn. De school toetsen maakt hij met gemak, maar cito bewijst dat hij toch moeite heeft met het een en ander. Voor de rest kan hij de hele dag voetballen en tekenen dat is wel interessant.

Lennie

Lennie

11-04-2016 om 21:36

Imogen

"maar als kinderen op havo/vwo niveau zonder moeite goede cijfers halen, komen ze heus wel goed terecht."

Helaas, dat is niet altijd het geval.

Ik ken iemand die het gymnasium met 2 vingers, nee 1 vinger in de neus haalde met allemaal achtens, negens en volgens mij ook een 10 op de eindlijst. Deed ook nog extra veel vakken. Daar is het toch niet helemaal mee goed gekomen.

Propedeuse aan de TU niet gehaald, later wel HBO opleiding, maar verder ook niet echt de carriere gehad die je verwacht van iemand die zo slim is.

Maar goed, de vraag is of je heel veel energie moet gaan steken om je kinderen te "leren leren" als ze het goed doen. Omdat ze dan dus extra uitdaging nodig hebben. En of dat überhaupt mogelijk is.

Lennie

Lennie

11-04-2016 om 21:40

Maartje

Je kunt kijken of je zelf je kinderen toch kunt motiveren bijv. mbv het boek Slim maar.

Als dat niet goed lukt dan kan het soms ook helpen als je een soort van kindercoach vindt die de kinderen misschien wel kan motiveren, zodat ze in elk geval school afmaken en misschien wel positiever in het leven komen te staan.

Ik heb gehoord van een vriendin die zo'n kindercoach voor haar zoon heeft ingeschakeld en een klein wondertje heeft verricht.

Maar dan nog een goede kindercoach vinden...

Sterkte ermee. Ik kan me je zorgen voorstellen, ook al lijkt het een luxeprobleem.

Maartje

Maartje

10-10-2016 om 22:49

Dit ben ik

Ik zit eens te zoeken ver weg in het forumbestand of ik iets kan vinden over ongemotiveerde kinderen. Dit draadje sprak mij dus aan. En wat denk je: had ik het draadje zelf gestart, vorig jaar een keer.
Hoe liep t af met de twee oudsten:
Ze zijn beiden over. Maar hoe! Ik krijg er kromme tenen van. De tweede stond er zo goed voor dat hij na de meivakantie NIETS meer hoefde te doen. En dat heeft hij dus ook niet gedaan. Toch dik over.
Nu heeft jij wel even een probleem want hij loopt nu een beetje achter bij sommige vakken. Hij moet flink aan de bak.
Oudste rommelt verder aan. Begint weer met onvoldoendes, bedenkt zich dan, oh ik moet leren. En is dat nu aan het doen...
Jongste zit inmiddels in groep 8. Zijn lege huiswerkblad ligt hier voor me. Je mag namelijk drie keer je huiswerk 'vergeten' in het jaar. Dus morgen zal de eerste keer zijn.

Maar ik zoek niet voor niets op ongemotiveerde kinderen. Jezus, wat baal ik deze week weer. Het lijkt wel of ze zelf niet na kunnen denken. Zo'n luie houding. Waahhhhhh

Goed voorbeeld doet goed volgen

Het onderwijs is zelf ook van de zesjescultuur waardoor ze soms ronduit onvoldoende scoren.

http://www.choi.nl/download/20160919_gebruikerstoets_hs2016_def.pdf

De resultaten van het HBO op het gebied van Passend Onderwijs.
"Landelijk gemiddelde hbo 6,11 6,23 6,34 6,25 6,71 6,36 6,36 6,34"
En de cijfers varieren van 5,7 tot een incidentele uitschieter van 6,9.

Droom

Droom

11-10-2016 om 10:43

Tel je zegeningen

Mijn dochter heeft school nog nooit leuk gevonden en helaas is dat ook te zien aan de cijfers. Daarnaast heeft ze dyslexie. Uiteraard oefen ik thuis en daar gaat het wel stukken beter. Haar is net gemiddeld maar is wel 3 jaar geleden afgenomen. Volgend jaar VO en ik kan alleen maar hopen dat het VMBO B wordt (en doe daar ook mijn uiterste best voor). Dus tja, ik kan alleen maar dromen van niet je best doen en hoge scores halen!

Angela67

Angela67

11-10-2016 om 22:32

gemotiveerd

wat ik me afvraag is wat je ergernis nu precies is.
want dat ze voor school niet te porren zijn ok, maar vind je dat ze ook bij andere zaken de kantjes ervan af lopen?
Of doen ze het daar best o.k. voor een puber, zijn ze 'redelijk' en best wel een beetje te sturen en zijn ze het ook wel met je eens dat je bijvoorbeeld een belofte niet moet verbreken, etc.?
Als dat laatste ook niet het geval is, dan kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of ze op die manier hun steeentje aan de maatschappij gaan bijdragen.
Maar als het puur school is dan moet je je afvragen wat het nou precies is wat je ergert. Laat los en treed vooral coachend op
gr Angela

Sanne

Sanne

12-10-2016 om 01:47

Nou

Ik zou er wel het rambam van krijgen hoor, kind die met zoveel gemak door de havo rolt en toch geen vwo wil doen. Kunnen natuurlijk valide redenen voor zijn zoals al zeker weten praktisch willen werken waar het hbo meer bij past, maar anders...

Ik heb nog een bassisschoolkind. Binnen een paar jaar heb ik er niks meer over te zeggen, maar nu nog wel, hahaha. Maar goed, over een paar jaar weet nu dus dat ik mijn zegeningen mag tellen. Ik begrijp je dus wel Maartje. Maar misschien doen die van jou wel voor andere dingen hun best? Kan ook sociaal zijn, sport, muziek. Leren is niet het enige natuurlijk. En het zijn pubers, lamlendigheid hoort erbij....

Triva

Triva

12-10-2016 om 08:31

tja

'Ze zijn beiden over. Maar hoe! Ik krijg er kromme tenen van. De tweede stond er zo goed voor dat hij na de meivakantie NIETS meer hoefde te doen. En dat heeft hij dus ook niet gedaan. Toch dik over.'

Als je twee maanden lang niks doet en toch nog 'dik over' bent doe je echt wel wat: gewoon opletten in de klas kan al voldoende zijn want je maakt mij niet wijs dat hij met twee maanden lang allen onvoldoendes halen 'dik over' ging.

Hij zat in een havo/vwo brugklas begreep ik: wat doet hij dan nu? Havo of VWO?

'Nu heeft jij wel even een probleem want hij loopt nu een beetje achter bij sommige vakken. Hij moet flink aan de bak.'

Maar doet hij dat ook of doet hij precies hetzelfde als de laatste maanden van het vorige schooljaar? Niets dus?

In aanvulling op 'Droom': jouw kinderen komen er wel als ze eens gemotiveerd voor iets raken, dan is er nog van alles mogelijk want ze hebben de hersens wel. Zeker als ze zo makkelijk over gaan met niets doen. Kinderen die al aan de onderkant zitten van de mogelijkheden en niet gemotiveerd zijn hebben toch wel een ander probleem. Ik ben het overigens nog steeds met mezelf eens, zie #14. Gewone Hollandse jongens die met frisse tegenzin naar school gaan maar het wellicht wat meer uiten. Iets wat jij wellicht meer moet gaan negeren, ze zien het nu misschien als een soort beloning omdat jij daar op reageert. Niet anders dan het draadje over de drie ruziënde kinderen. Beloon ze met aandacht als ze niet klagen en zeuren.

wat fijn om dit te lezen, veel herkenning. ik heb twee dochters in klas 4 en 1 van het gymnasium. het eerste wat ze 's ochtends zeggen is 'ik wil niet naar school'. in de middag komen ze thuis met een berg huiswerk en flinke tegenzin om dat te maken. ze mopperen en klagen volcontinu op school en de leraren.

maar, ze zijn wel heel serieus met hun huiswerk, leren goed voor proefwerken, doen echt hun best. ze halen mooie cijfers, ik mag zeker niet mopperen. maar dat gechagrijn ahhhh

afgelopen weekend hebben we met z'n allen maar eens de documentaire over Malala gekeken, in de hoop dat ze inzien hoe bevoorrecht ze zijn. Het heeft niet echt geholpen . Oudste begint er nu over dat ze naar de kunstacademie wil want tekenen is het enige wat ze echt leuk vindt. hmmm....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.