Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stresskip

Stresskip

21-02-2017 om 19:41

Morgen schooladvies

Morgen is het eindelijk zover. Dochter krijgt haar definitieve schooladvies. Dat zou me eigenlijk niet zo moeten boeien maar gezien de onvoorspelbaarheid zit ik hem toch een beetje te knijpen. Het is een slimme meid maar de Cito's zijn na groep 5 moeizaam gegaan (daarvoor altijd I voor alles). Vorig jaar had ze voor begrijpend lezen V en IV, daar hebben we dus flink voor geoefend. Met resultaat, want voor de M8 had ze een mooie III. Helaas in combinatie met een IV voor rekenen en woordenschat ;-( Als ze er nu gewoon allemaal drieën van had gemaakt was het een uitgemaakte zaak, maar nu voelt het alsof de leerkracht het haar moet gunnen.
Hebben jullie het advies al gehad voor jullie groepers 8? Viel het mee of tegen?

Hier

Wij kregen een aantal weken geleden al het definitieve advies. En dat was precies hetzelfde als het voorlopige advies in groep 7. Ook al heb ik zelf het idee dat dochter harder is gaan werken, betere cijfers scoort en ook qua cito's een heel klein beetje is gestegen. Maar dit advies is al erg mooi (havo/vwo) dus het is prima zo.
Succes morgen! Hopelijk is het een advies waarmee ze naar een school kan waar ze het naar d'r zin gaat hebben.

MK

MK

21-02-2017 om 20:56

wij

Kregen het advies een week of 2 geleden. Kind ging van vmbot/havo naar havo/vwo en heeft dus een flinke stap gezet. Vooral door begrijpend lezen te oefenen.

Ik vond het ook heel spannend hoor, ook omdat ik het voorlopig advies niet vond matchen met mijn kind. Gelukkig is het goed gekomen.

Wat was het voorlopig advies?

Tijgeroog

Tijgeroog

21-02-2017 om 21:26

En wij

Wij kregen het twee weken geleden. Havo/vwo, redelijk volgens verwachting en iets hoger dan het havo-advies dat hij vorig jaar kreeg. En we zijn e ruiteraard tevreden mee, hier ee kan hij naar de school waar hij zo graag naartoe wil. (Havo was ook voldoende geweest, en gezien de toets-resultaten van afgelopen jaar maakten we ons ook gene zorgen dat dat nie trou lukken)

Succes morgen! Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt, dat zou ik ook hebben. Hebben jullie eerder al wel een voorlopig advies gekregen?

vlinder72

vlinder72

21-02-2017 om 22:41

Vwo

Onze dochter kreeg in november een vwo advies. Wij hebben daarna niets meer gehoord dus het zal nog steeds vwo zijn.

Wij waren verbaasd. Wij hadden havo(/vwo) verwacht. Wij gaan haar nu wel inschrijven voor een vwo klas omdat zij het volgens haar juf echt moet kunnen. En zij vindt dat ze ook maar gewoon moet doen. Plaatst de middelbare school haar toch in een havo/vwo klas dan is dat ook prima.

Dus hier juist een verrassing de andere kant op. Hoger dan verwacht. Dochter heeft vandaag een dag meegelopen op een middelbare school en het is haar goed bevallen. Nu inschrijfformulier printen en op school inleveren.

vlinder72

vlinder72

21-02-2017 om 22:43

Succes

En succes morgen. Ik vond het ook spannend om de mail met het advies erin te openen. Hopelijk krijgen jullie het gewenste advies

Stresskip

Stresskip

21-02-2017 om 23:30

Laat

We zijn wel echt de hekkensluiters met dit late advies. Zeker als we bij een tegenvallend resultaat nog een school moeten zoeken. Het voorlopig advies was vmbo k/t en ze wil heel graag naar een school die vmbo t advies vraagt. Hopen dus dat dit lukt met altijd redelijke Cito's voor rekenen (III en soms II), en nu een keer iets lager. (Ja, ik weet dat begrijpend lezen nu juist een keer hoger was).

MK

MK

22-02-2017 om 10:00

laat

Jullie zijn wel laat ja, maar misschien is de inschrijving bij jullie nog helemaal niet gestart. Bij ons sinds deze week en het loopt tot 24 maart door. Alle tijd dus, maar we hebben wel gisteravond ingeschreven. Het is loten hier (en kind heeft een 'vlekje') dus we hopen dat het allemaal goed en vooral eerlijk verloopt.

advies

Wij hebben het advies half januari gehad. Dat was wel fijn omdat we zo gerichter de scholen konden bezoeken. Inschrijven kon pas vanaf 17 februari ivm de bovo-code.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2017 om 15:16

Inschrijven

Inschrijven is hier pas over 2 weken. Twee dagen waarop iedereen moet inschrijven.

Stresskip

Stresskip

22-02-2017 om 17:04

Helaas

Het is toch kader/tl geworden, helaas. Het was een nogal eenzijdig gesprek, nieuwe directeur erbij, dus het enige wat wij konden inbrengen was een 'nee' bij de vraag of we het eens zijn met het advies. School adviseerde om toch in te schrijven op de school waar dochter heen wil (vragen tl) en dan wilden zij wel bemiddelen. Dat is dan toch ook wel een beetje krom?
Ik ga morgen wel even bellen met die school om te vragen of inschrijven zin heeft. En anders moeten we weer scholen bezoeken, of zo.

vlinder72

vlinder72

22-02-2017 om 17:07

Stresskip

Wat jammer. Inderdaad bellen die middelbare scholen.

Succes

@nnemoon

@nnemoon

22-02-2017 om 18:55

stresskip

Ik hoorde hier op school dat bij een dubbel advies, de school wordt gevraagd waar de leerling beter past. In jullie geval dus kader of tl. Dat is voor iedere leerling anders. De ene leerling heeft zorg nodig en de ander juist niet.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-02-2017 om 19:19

Maar...

als de school bereid is om te bemiddelen, kunnen ze toch net zo goed het advies op die bemiddelingspoging aanpassen?

Het klinkt nu als een zoethoudertje. Ze geven een ander advies en om niet teveel gedoe te krijgen, zeggen ze maar dat ze wel zullen bemiddelen.

Ik zou de vraag "waarom wel bemiddelen en waarom dat niveau dan niet gewoon adviseren" nog wel stellen op school.

cora

cora

22-02-2017 om 19:23

wat is er eigenlijk gebeurd?

Hoe komt het dat ze na groep 5 zo enorm gezakt is in scores?
Ik vind dat toch wel vreemd, en aan haar aanleg ligt het blijkbaar niet..

Stresskip

Stresskip

22-02-2017 om 20:28

Ja, krom

Geen schriftelijk advies dus, maar mondeling zeggen ze te willen bemiddelen. Dat doet mij vermoeden dat ze aan de veilige kant willen gaan zitten, omdat scholen er kennelijk op beoordeeld worden als leerlingen lager uitkomen dan het advies. Ik heb net nog even het onderwijsrapport uitgeplozen, en ze hadden ook best op tl kunnen gaan zitten. Natuurlijk zijn allemaal III dan ideaal, maar nu komt net zo vaak een II voor als een IV (naast de drieën) over de afgelopen drie jaar. Methodetoetsen deed ze vaak heel goed en soms heel slecht, dus de zevens op haar rapport komen voort uit negens en drieën (en alles er tussenin).
Hopelijk wil de gewenste school haar een kans geven.

Centrale cito afwachten

Ik verwacht niet dat school het advies zal bijstellen mits ze met de centrale cito een ruime mavo score haalt.
Ik vind jullie school echt idioot laat met het advies, alle open dagen zijn alweer voorbij. Raar hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.