Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mooi succesverhaal leerling vo

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3742272/2014/09/07/Knokken-om-hoogbegaafd-kind-door-vwo-te-loodsen.dhtml

Moeder zat er bovenop en loodste kind met dyslexie en syndroom van Asperger door het VWO.

Inclusief de reacties: ten koste van de aandacht van 'gewone' leerlingen.

Linda K

Linda K

07-09-2014 om 19:21

Super

Super dat het moeder en kind gelukt is!

Stiekem ook wel een beetje herkenning. Oudste met ADHD en HB heeft een zware schooltijd gehad (met name emotioneel), maar heeft de eindstreep gehaald en is vervolgens opgebloeid. Ik had nooit durven dromen dat hij een plekje in de wereld zou vinden waar hij paste, maar het is toch echt gebeurd.

Mate van zelfstandig werken

Lezen en dan ook nog leren kost een leerling zoveel energie en doorzettingsvermogen, dat is amper te bevatten voor iemand wiens kinderen dyslexie- vrij zijn. Ik heb grote bewondering voor de volharding van mijn kinderen, zo ook voor deze jongen. Want het schrijven van antwoorden op vraagstukken kan al je eigenwaarde naar beneden halen; niet omdat je het niet geleerd hebt, maar de twijfel of het antwoord wel goed begrepen wordt, wetende dat dit je zwakke punt is!

Zelf vraag ik mij wel eens af, tot hoever gaat de begeleiding van een ouder naar een kind, ongeacht welk leerprobleem het betreft. Vanuit de bs werd altijd gehamerd op het zelfstandig werken,als voorbereiding op het VO.
Maar met huiswerkbegeleiding en voorlezen, groeide het zelfbeeld van ons kind. Het vmbo-t/havo advies werd havo en is opgestroomd naar beta-vwo, zonder pgb of last tot anderen. Ik ben blij dat ons kind de gelegenheid (lees tijd) heeft gekregen om te worden wat het nu is. Een sterke persoonlijkheid , gesterkt door de hindernissen.

Door die ruimte om te kunnen groeien, ben ik bewust dat de mate van zelfstandigheid, per persoon verschilt. De begeleiding van een ouder van het kind eveneens.

Succesverhalen halen die twijfel over de mate van zelfstandig werken weg. Alles op zijn tijd.

devaluatie VWO-diploma

Ik vind het jammer dat we in Nederland niet meer variatie in diploma's kennen. Ik vind dat mensen met een VWO-diploma geacht worden redelijk zelfstandig door het VWO te zijn gegaan, met alle vakken die in het curriculum zitten. Dus voor de beta's enkele talen minstens tot en met de derde, voor de alfa's enkele beta-vakken minstens tot en met de derde.

Nu veel kinderen met kunst en vliegwerk, met allerlei dispensaties, extra tijd voor tentamens etc door het VWO geloodst worden, zijn VWO-diploma's niet meer hetzelfde waard. Als ik als werkgever iemand met een VWO-diploma krijg, wil ik erop kunnen vertrouwen dat hij of zij bepaalde dingen kan, zoals zelfstandig werken, plannen en initiatief nemen. Zo'n jongen uit dit krantenartikel heeft heel wat gebruiksaanwijzingen, maar wel hetzelfde diploma. Vind ik als werkgever niet fijn.

Ik zou dus willen dat kinderen de vakken op hun eigen niveau kunnen doen. Dus wiskunde, natuurkunde en scheikunde op VWO-niveau, Nederlands op HAVO-niveau, etc. En dat er dan ook bijbehorende diploma's komen. Dan kunnen vervolgopleidingen en werkgevers veel beter inschatten wat een kind heeft geleerd en kan.

Iselo

Zoveel dispensatie is er niet hoor. Inderdaad wat extra tijd bij de examens, een gesproken versie en eventueel het gebruik van een pc met spellingscontrole (wat voor een beetje dyslect geen garantie is voor een stuk zonder spelfouten).

Kunst en vliegwerk is er zat, je kan je kind zoveel bijles geven of laten geven als je tijd en portemonnee toestaat. Maar op het examen moeten ze het uiteindelijk toch zelf doen. En als ze dan geslaagd zijn, beschikken ze echt zelf over die kennis en vaardigheden.

skik

Iselo

Een leerling met een alfa-pakket zal beter zijn in talen dan de beta-vakken, en andersom. Zo kan een werkgever aan de hand van het profiel al beoordelen wat de sterke kanten zijn van een persoon.

Een paar jaar geleden waren mensen met Asperger 'gewild' bij Philips, vanwege hun vermogen 'out of the box' te denken wat creatieve oplossingen opleverde.

Wil je dat iemand een hele omweg gaat maken via HAVO en VAVO om zodoende de vakken waar ze moeite mee hebben, te omzeilen?

Een gemiddelde werkgever beoordeelt een persoon niet alleen op datum van VWO-diploma; die leest door het CV, kijkt naar werkervaring en hobby's, maakt een inschatting hoe iemand in de groep past. Tijdens een gesprek komen zaken zoals Kurweil en evt. andere aanpassingen naar voren die een werkgever kan aftrekken van de belasting. De waarde van de sollicitant voor een bedrijf komt in de proeftijd naar voren. Zoals dit voor elke VWO-er geldt.

Ik ken een succesvol bedrijf opgericht door een groepje IT-ers. De spil is een dyslect, zijn ideeën en oplossingen zorgt voor het binnenhalen van grote opdrachten. Zijn collega's werken die ideeën uit in het rapport naar de klant, teamwork. Ook hier wordt gebruik gemaakt 'hulpmiddelen' om gebruik te kunnen maken van de sterke kanten in een persoon. Zo ken ik ook een persoon die al jaren een hoge stoel bekleed in een internationaal bedrijf, de secretaresse beheert de agenda en een stemprogramma verwerkt zijn gedachten op papier. Mensen waarbij de werkgever verder keek dan een papiertje.

Flanagan

Wil je dat iemand een hele omweg gaat maken via HAVO en VAVO om zodoende de vakken waar ze moeite mee hebben, te omzeilen?

Nee, dat wil ik juist niet. Ik zou willen dat het mogelijk is dat iemand met talenproblemen wel de betavakken op VWO-niveau kan doen, maar bijv de talen op MAVo- of HAVo-niveau. Of dat een HAVO-leerling die heel goed is in Engels en Duits die vakken op VWO-niveau kan doen.
Dus simpeler dan nu.

Iselo

Je gaat voor flexibiliteit maar begint met VWO-devaluatie en dat je van mensen met een VWO-diploma een zekere mate van zelfstandigheid verwacht.
De moeilijkheid met flexibiliteit zit in het feit dat hier nog geen diploma voor bestaat, en dat is lastig solliciteren.

Werkgever

Iselo:"Ik vind dat mensen met een VWO-diploma geacht worden redelijk zelfstandig door het VWO te zijn gegaan"
Dat is gek. Met de kop 'devaluatie vwo' wek je de suggestie dat je meent dat vwo aan vooraf gestelde eisen zou moeten voldoen, maar al in de tweede zin van je betoog stel je een zelf geformuleerde eis.
Als jij private eisen mag stellen, dan mag iedereen dat toch?

Een tip (ik ben ook werkgever): als je zelfstandig werkende schoolverlaters wilt, dan moet je een vmbo-er kiezen.

Evanlyn

Evanlyn

08-09-2014 om 12:52

Iselo

Dta lijkt me prima, mits iemand dan ook naar de univeristeit kan voor de beta-vakken. Want dat kan nu niet.

Laatste kans

itt de suggestie die Isselo wekt, is er nooit sprake geweest van eenduidigheid in de eisen aan leerlingen. Gelijkvormigheid van leerlingen komt voort uit selectie op soort mensen. Deze jongen is door de selectie heen geslopen.

Hij is wel (een van de) laatsten. Er wordt namelijk wel gestreefd naar eenduidigheid. Het geloof daarin richt zich nu op de referentieniveau's taal en rekenen. Wie het juiste niveau niet haalt mag niet naar vwo. Wie op het vwo het juiste niveau niet haalt, krijgt geen diploma.

Linda K

Linda K

08-09-2014 om 13:29

Iselo

Vakken op eigen niveau kan al zolang school maar wil meewerken, maar dan krijg je een diploma op het laagste niveau. De jongen uit het verhaal zou dan inderdaad niet naar de universiteit kunnen (behalve via de 21+ toets net zoals iedereen met of zonder diploma).

Evanlyn

Evanlyn

08-09-2014 om 14:28

Einstein

Waarom moet een aanstormende Einstein een VWO niveau bereiken in Frans en Duits? Om ook nog gezellig over Flaubert te kunnen meepraten? Dat lijkt me een privé-kwestie.

Evanlyn

Evanlyn

08-09-2014 om 14:40

Engeland

In Engeland hoeft dat niet. Daar kun je A-levels doen in Chemistry, Physics en Math, en dan gewoon naar de universiteit. Heel fijn voor briljante, eenzijdig begaafde kinderen.

En waarom zou de maatschappij de bijdrage van die kinderen moeten missen? Die algemene ontwikkeling is vooral leuk voor jezelf. VWO-niveau Frans is echt niet voldoende om vloeiend Frans te spreken in een werkomgeving, dus veel praktisch nut heeft het niet.

Ilva

Ilva

09-09-2014 om 14:22

Dyslexie

Natuurlijk moet je (ook op het VWO) extra hulp krijgen bij dyslexie of andere problemen. Daar wordt je diploma toch niet minder waard van. Iemand met slechte ogen mag toch ook een bril opzetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.