Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mooi rapport onderwijsraad

https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2017/de-leerling-centraal/volledig/item7567
vorige week een mooi rapport verschenen van de onderwijsraad, waarin onder de loep genomen wordt hoe het concept 'de leerling centraal' zich ontwikkeld heeft en op welke terreinen dat concept invloed heeft; gevolgd door een pleidooi om naast 'de leerling centraal' ook maatschappelijke en publieke belangen van onderwijs voor ogen te houden.
Ik vond het lezenswaardig.

Tsjor

Belang van de leerling zou altijd centraal moeten staan

Ik heb nog niet het hele (lijvige) stuk gelezen maar als ik in de samenvatting al lees dat de ondwijsraad vindt dat 'daar waar de individuele belangen van leerlingen en ouders botsen met het maatschappelijk belang, het maatschappelijk (publiek) belang het zwaarst moet wegen' en dat de onderwijsraad 'scholen wil ondersteunen die onder druk staan van de wensen van individuen en groepen' dan word ik daar iig niet blij van. Als klap opende vuurpijl: "het publiek belang zou bij het formuleren van beleid voorop moeten staan" volgens de onderwijsraad en dus niet (het belang van) de leerling.

Het belang van de leerling zou m.i. altijd centraal moeten staan bij het formuleren van beleid en het nemen van toelatingsbeslissingen. Niet allerlei afgeleide belangen die een school ook moet bedienen.

Li

Li

10-07-2017 om 11:43

Een beetje wollig stuk.

En helemaal niets over passsend onderwijs, maar dat ben ik inmiddels wel gewend.

Zoals Femke Halsema al zei: kinderen zijn geen sociaal experiment.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.