Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even niet

even niet

23-01-2015 om 10:21

Montaigne of Ypenburg Lyceum

Wie o wie heeft er ervaring met Montaigne of Ypenburg Lyceum in Den Haag?

Onze dochter, groep 8, VWO advies, is een rustig meisje, kan goed zelfstandig werken maar is wel kwetsbaar voor pestgedrag. Wie heeft er ervaring met deze scholen? Ook slechte ervaringen wil ik heel graag lezen!
Alvast super bedankt!

Caresse

Caresse

23-01-2015 om 13:49

Montaigne Lyceum

Wij hebben een zoon op het Montaigne. (2VWO)
Hebben zeer goede ervaringen met deze school. (ook hebben ze een goed werkend pestprotocol)

gr, Caresse

even niet

even niet

23-01-2015 om 14:03

Caresse

Wat fijn dat je reageert!
Ik heb een paar vragen:
- als kinderen werken in het domein, kunnen ze zich dan wel concentreren. Is het niet chaotisch of te rumoerig?
- Ik kreeg de indruk dat kinderen vooral op school hun huiswerk doen. Klopt dit of maakt jouw kind vooral thuis veel huiswerk?
- Is het niveau op Atheneum goed te doen?

Margret

Margret

23-01-2015 om 16:05

"Is het niveau op Atheneum goed te doen?"

Wat moet iemand daar nu op antwoorden?

hkh

hkh

23-01-2015 om 16:36

Montaigne

Mijn kinderen zitten niet op een van deze 2 scholen maar ik ken wel veel kinderen die erop zitten. Ik hoor inderdaad met name over het Montaigne heel veel veel goede dingen, ook qua sfeer. Deze leerlingen vinden juist de domeinuren helemaal super. Zitten daar geen leerkrachten bij dat je vraagt of het chaotisch is ?

Mijn gevoelige oudste zit op Dalton Voorburg, wij zijn erg tevreden over de sfeer en de aanpak van het zelfstandig werken en samenwerken. Ik heb niet de indruk dat daltonuren (en dat zijn volgens mij ook een soort domeinuren) chaotisch verlopen. Juist fijn dat ze daar een deel van het maakwerk kunnen doen.

Caresse

Caresse

24-01-2015 om 10:11

domeinen

Hoi even niet,

Mijn zoon vindt het werken in de domeinen heerlijk. Er lopen iid leerkrachten rond, met de herrie valt het dus wel mee. Ook zijn er een aantal stilte-uren.

Wat betreft het huiswerk; als je dit doet in de domeinen heb je thuis niet zoveel te doen. (ligt dus aan het kind zelf.) In de brugklas wordt er elke 3 weken gecontroleerd of het huiswerk gedaan is. In de hogere klassen is men wat soepeler; alleen als een kind zwak staat zit men er wat meer bovenop.

Vandaag is er een open dag; ik neem aan dat je daar naar toe gaat? Ben benieuwd naar jullie indrukken.

Groetjes, Caresse

LY moeder

LY moeder

25-01-2015 om 13:54

lees mee

Ik lees even mee, want ook wij twijfelen tussen deze 2 scholen en Dalton Voorburg.

Bij ons gaat het om een kwetsbare zoon (versneld dus jong) die wel goed zelfstandig kan werken en een goede werkhouding heeft. Maar geen haantje de voorste is en misschien wel vatbaar kan zijn voor pestgedrag.

even niet

even niet

25-01-2015 om 18:45

open dag

We zijn gisteren op de open dag geweest op het Montaigne. Het lijkt me inderdaad een hele fijne school. Echter zijn we er gisteren achtergekomen dat Latijn een verplicht vak is in de brugklas. Indien een kind VWO advies heeft moet het een jaar verplicht Latijn volgen. Na 1 jaar mag je het eventueel laten vallen. Onze dochter ziet Latijn niet zitten. Ze denkt dat het vreselijk moeilijk zal zijn omdat ze het nog nooit heeft gelezen/gezien.

Angela67

Angela67

25-01-2015 om 19:03

he he (even niet)

ik hoop dat je haar uitgelegd hebt dat dat voor iedereen geldt én dat een heleboel woorden die zij wel kent, uit het latijn komen?
gr Angela

Moni

Moni

25-01-2015 om 19:21

Zijn er proeflessen?

Dan kan ze een proefles latijn nemen.
Of zoek iemand die nu in de brugklas zit en kan vertellen hoe dat latijn gaat.
Ik snap dat groep-8 leerlingen kortzichtig zijn door hun leeftijd, maar het afwijzen van een school vanwege een jaar latijn lijkt me erg jammer.

Zou het nog helpen dat je met latijn beter begrijpt hoe andere talen in elkaar zitten. Heb je veel aan met Duits en Frans.

Caresse

Caresse

25-01-2015 om 20:09

LY (Montaigne)

Zoon is ook versneld en heeft niet altijd een even goede werkhouding (lees: liever lui dan moe)

Wbt het pestprotocol; uit ervaring weet ik dat men er boven op zit; en dat de pesters flink aangepakt worden.

Caresse

Caresse

25-01-2015 om 20:13

even niet- Latijn

Vorig jaar zat zoonlief ook in de brugklas VWO. Er waren twee brugklassen, een met Latijn en een zonder. Zoonlief wilde geen Latijn en is gewoon in de brugklas zonder Latijn geplaatst.

Misschien nog even navragen?

even niet

even niet

25-01-2015 om 20:54

nagevraagd

we hebben het aan 3 docenten gevraagd gisteren. De docent Nederlands, latijn en Engels. Allen gaven ze aan dat een kind met VWO advies automatisch wordt ingedeeld in de gymnasium brugklas. De Atheneum brugklas is alleen toegankelijk voor de havo-vwo advies leerlingen. Als een kind dus een geheel VWO advies heeft dan mag je geen atheneum doen in de brugklas.
Toch maar onderhandelen nog met de basisschool voor een lager advies ) *grapje*

LY moeder

LY moeder

25-01-2015 om 21:22

moet/mag..

Als jij dat per se niet wel zal het heus wel mogen. Alleen zou ik me wel afvragen waarom? Lijkt mij juist een voordeel, ook al doe je er verder niets mee. Een kennismaking kan nooit kwaad. Je kind heeft toch ook nog geen Frans, Duits gehad?

Fijn om te horen Caresse!

LailaZ

LailaZ

25-01-2015 om 23:08

LY moeder

Hier ook een versnelde zoon in zelfde regio. Wij hebben ook gekeken bij Dalton Voorburg en Montaigne. Wij zijn ook aan het twijfelen. Vooral ineens het gevoel van wat als hij niet geaccepteerd wordt of geen vrienden krijgt omdat hij jonger is. We overwegen om hem nog een jaar op de basisschool te houden. Soort van help wat nu gevoel. Zoon wil niet, hij wil zo graag naar de middelbare. Hij zei zich op zijn gemak te voelen bij het Montaigne Lyceum. We gaan nog wel verder kijken.

Moni

Moni

25-01-2015 om 23:13

LailaZ

Dat heet koudwatervrees. Niet bij jullie zoon maar wel bij jullie als ouders.
Wat zegt de basisschool? Als zij vinden dat hij gewoon naar het VO kan, dan moet je je zoon het vertrouwen geven. Zo te lezen wil hij heel graag.
Hier ook een versnelde zoon. Zit nu in 2e klas VO en het gaat helemaal goed.

LY moeder

LY moeder

26-01-2015 om 08:42

LailaZ

Ik begrijp de angst, maar je zoon is niet voor niets versneld. Een jaar extra op de basisschool zou ik niet doen hoor, zeker niet als hij dat zelf wel wil. Hoewel ik het ook 'eng' vind denk ik tegelijkertijd dat het vast allemaal wel goed zal komen.

Caresse

Caresse

26-01-2015 om 09:00

eens met LY

Ook hier kreeg ik ineens de kriebels toen zoon naar de brugklas ging. Ik zag behoorlijk wat beren op de weg; hij is nog zo jong (en klein van stuk), zal hij wel aansluiting vinden, hoe gaat het met fietsen (5 km)? Allemaal zaken die ik best wel eng vond.
Maar zoals LY al opmerkte; ze zijn niet voor niets versneld en het komt echt goed hoor.
(daarbij wil hij zelf heel graag, dan laat je hem toch niet nog een jaar op de basisschool rondlopen?)

hkh

hkh

26-01-2015 om 10:05

Dalton

Zowel Montaigne als Dalton Voorburg hebben een goed pestprotocol. Mijn dochter is lang voor haar leeftijd maar er lopen genoeg kinderen die klein van stuk of versneld zijn.

Dalton heeft alleen een heterogene brugklas. Dus alle niveaus's bij elkaar. dat kan een nadeel zijn voor de VWO leerlingen. Maar als ik mijn dochter neem : zij gaat nu master classes Latijn en Grieks volgen en gaat waarschijnlijk verdiepen en verbreden in wiskunde. Maar het lijkt wel of ik aandelen heb . Ik hoor ook echt zoveel goede verhalen over het Montaigne. Begreep wel dat er een loting is sinds het laatste jaar.

LY moeder

LY moeder

26-01-2015 om 10:11

loten?

Ik dacht dat bij alledrie deze scholen (dus Montaigne, Lyceum Ypenburg en Dalton) geen sprake was van loting. Is dit achterhaald en is loten nu wel nodig? Dat zou balen zijn.

LailaZ

LailaZ

27-01-2015 om 09:45

nog even

Inderdaad hebben we last van koudwatervrees.....

Hoe zit het eigenlijk met loten. Stel dat we kiezen voor een school waar geloot wordt en we hebben de pech om uitgeloot te worden. Heb je dan nog wel tijd om je in te schrijven bij een andere school van je voorkeur? Straks moeten we uiteindelijk voor een school kiezen die we niet zien zitten omdat we te laat zijn. Echt balen...... Als er geloot wordt hebben we echt weinig kans aangezien we niet van een Dalton school komen en niet in de voorrangs wijken/steden wonen. Dan toch maar voor een school kiezen waar we meer kans hebben om binnen te komen?

hkh

hkh

27-01-2015 om 13:04

loten

Ik begreep van mijn dochter dat er vorig jaar ca 50 kinderen niet zijn aangenomen op het Montaigne. Op de dalton waren dat er maar 6 en voor het eerst sinds jaren.

Kennelijk een geboortegolf in 2001 want ook op Wellant en 'sGravendreef veel kinderen uitgeloot.

Uit de groep 8 van mijn dochter, waren er 5 kinderen in totaal uitgeloot op verschillende scholen.

Ja dat is lastig maar misschien kun je ook vragen aan de desbetreffende scholen of en hoe ze dit jaar gaan loten ? Met een VWO advies is de kans dat je wordt aangenomen wel bijna 100% op de Dalton.

LY moeder

LY moeder

27-01-2015 om 13:10

loten

Voor loten op Dalton hoef je niet zo bang te zijn. Sowieso zijn er maar 2 Dalton basisscholen in de regio (in Lveen en Ldam) dus het is niet zo dat hier hele hordes kinderen met voorrang worden aangenomen.

Van loten op het 's Gravendreef was volgens mij alleen sprake op Kader niveau, omdat enkele andere scholen deze afdeling hebben opgeheven. Ik heb nog niet gehoord van loten op Havo/VWO niveau.

hkh

hkh

27-01-2015 om 13:14

loten

dat is waar van de loting op de Dalton maar toch zijn er kinderen vorig jaar niet aangenomen.

En s-Gravendreef heeft de zeer populaire musical klas volgens mij op HAVO niveau. Daar worden ook kinderen op uitgeloot. Geen VWO daar trouwens.

Ik weet niet hoe het zit op Ypenburgs Lyceum en de exacte cijfers van Montaigne. Sowieso met VWO advies weinig reden tot zorg wat dat betreft denk ik

LailaZ

LailaZ

08-02-2015 om 22:12

Even zo en Ly moeder

Zijn jullie er al uit welke school het wordt? Wij zijn nog steeds aan het twijfelen maar moeten wel snel besluiten Dalton Voorburg of Montaigne.... Als jullie al een keuze hebben gemaakt dan hoor ik ook graag waarom het die school geworden is.

Geenouder

Geenouder

23-11-2016 om 16:32

Ervaring LY

Beste ouders,

Waarschijnlijk hebben jullie al een school gekozen, maar ik schrijf deze reactie toch voor als anderen alsnog dit forum lezen en nog wel een school moeten kiezen. Ik heb zelf op Lyceum Ypenburg gezeten t/m havo 4, en ik raad deze school af. Ik heb tijdens de onderbouw wel ontzettend leuke jaren gehad, maar toen ik in havo 4 kwam veranderde dit: ik zat iedere dag van 08:00 tot 16:30 op school (dit was mijn rooster), waardoor ik amper tijd had om mijn huiswerk te maken. Ik deed dit s'avonds en in het weekend; het gevolg was dat ik geen ontspanning meer had, en ik had erg veel stress. Mijn ouders en ik hebben veel gesprekken gehad met de school, maar lyceum ypenburg bleef volhouden dat er geen oplossingen waren (ik heb destijds zelf veel oplossingen aangedragen: lessen meedraaien met een vriendin van mij die precies hetzelfde vakkenpakket met dezelfde vakken had als ik met wel een gunstig rooster, etc) en dat ik maar zou moeten wachten tot januari want dan zou ik een ander rooster krijgen. In januari kwam ik erachter dat er niks was veranderd aan mijn rooster. Dit was een tegenslag voor mij, want ik zat inmiddels al bij een psycholoog omdat ik teveel stress had. Mijn mentor wist hiervan maar heeft nooit aan mij gevraagd hoe het met me ging, dan had ik me misschien nog enigszins gesteund gevoeld. Ik heb samen met de psycholoog besloten om havo 4 opnieuw te doen op een andere school. Ik zit inmiddels op het Christelijk Lyceum Delft en het bevalt me heel erg goed.
Succes!

Geloot

Dat loten op LY en Montagne is echt zo jammer. Ben erg blij dat mijn dochter haar zinnen heeft gezet op Stanislas Pijnacker (ook al zijn de andere 2 scholen erg dichtbij huis), 99% plek

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.