Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Joep

Joep

04-07-2019 om 07:30

Mondeling deel staatsexamen

Mijn zoon doet in 3 vakken staatsexamen. Het centraal schriftelijk is achter de rug. Deze maand is het mondelinge deel. Heeft iemand daar ervaring mee?

Yes

Mijn dochter heeft vorig jaar ook drie vakken staatsexamen gedaan. Haar ervaring was daar het mondeling heel gemoedelijk was. Vriendelijke mensen, ontspannen sfeer. Ze kreeg een paniekaanval bij Nederlands en mocht het de volgende dag over komen doen, echt heel fijn!

Succes voor je zoon!

skik

Joep

Joep

05-07-2019 om 09:41

Skik

Dank, heeft je dochter misschien tips? En heeft ze het gehaald?

Het is voor mij nog een vraagteken hoe hij straks een diploma krijgt, er van uitgaande dat hij het haalt.

V@@s

V@@s

05-07-2019 om 10:18

diploma staatsexamen

https://duo.nl/particulier/staatsexamen-vo/uitslag.jsp

Je moet alle bewijsstukken meenemen naar het laatste staatsexamen, dan kun je bij de uitslag direct het diploma krijgen. Anders moet je het schriftelijk aanvragen (opnieuw met inleveren van alle bewijsstukken).

Hanne

Hanne

05-07-2019 om 10:32

5 jaar geleden of zo

Mijn zoon heeft vijf jaar geleden voor alle vakken staatsexamen gedaan. En de mondelingen waren wel spannend, maar vielen ook wel mee. De examinatoren waren erg aardig. Er zijn in zijn klas geen leerlingen geweest die onvoldoendes hebben gehaald.

Tips heb ik niet.

Zijn diploma is overigens gewoon op school uitgereikt. Hij volgde speciaal onderwijs.

Joep

"Dank, heeft je dochter misschien tips? En heeft ze het gehaald?"

Nee en ja

Het is net zoals en mondeling examen op de middelbare school, gewoon de opdracht doen die je opkrijgt, voorbereiden en ter plekke rustig blijven en je best doen.

skik

Joep

Joep

06-07-2019 om 17:22

Dank

Bedankt voor het delen van de ervaring. Vandaag de data gekregen. Hij heeft eind deze maand de drie mondelinge examens op 1 dag. In een andere stad. Ik zal hem alle documentatie meegeven en hopelijk komt hij dan met een diploma op zak thuis.

Tihama

Tihama

06-07-2019 om 23:27

Je kunt ook meegaan

Ik ben mee geweest met de mondelingen van mijn dochter. Nou ja, in de aula dan.
Ik was niet bepaald de enige ouder. Als je zoon dat tenminste prettig vindt. Per slot van rekening krijg je ook meteen de uitslag, dan is het wel fijn als er iemand bij je is.

Wij waren in Amersfoort op een middelbare school. Dochter moest zich melden bij de balie, daar werd gemeld naar welk lokaal ze moest gaan. Op de gang moest ze wachten tot de 2 docenten haar binnen lieten komen. Ze vond dat de leraren geruststellend waren. Het was redelijk ontspannen.

Zij heeft toen 3 vakken gedaan waar ze certificaten voor kreeg. Afgelopen jaar heeft ze op het Vavo de rest gedaan en gisteren haar diploma gekregen.

Zodra je examens achter de rug zijn, wordt je na een tijdje opgeroepen voor de uitslag. In een klein kamertje vertellen ze dan de uitslag en dan hebben ze ook de papieren al klaar.

Joep

Joep

07-07-2019 om 15:28

Tihama

Bedankt voor je reactie. Ook mijn zoon moet zich op een adres in Amersfoort melden. Er staat niet bij of dat een school is, maar op dat adres blijkt inderdaad een school te zitten.

Goede tip om zelf mee te gaan, dat ga ik zeker doen. Omdat hij alle andere vakken al heeft, hoop ik dat hij nu zijn diploma zal krijgen.

Alle vakinformatie is geprint. De enige onduidelijkheid is nog of je voor het mondeling zelf een kort essay moet voorbereiden en/of dat je vooraf een casus krijgt uitgereikt die je ter plekke moet voorbereiden.

Vakinformatie staatsexamen

https://duo.nl/particulier/vakinformatie-voor-het-staatsexamen/havo.jsp

Dat kun je hier vinden Joep.
Voor Nederlands heeft mijn dochter bijvoorbeeld een betoog moeten maken, vooraf, naar een keuze uit een aantal onderwerpen. Ze krijgt 20 minuten vooraf een gedicht om te analyseren.

Joep

Joep

07-07-2019 om 17:43

AnneJ

Dank AnneJ voor de link, de vakinhoudelijke informatie hebben we inderdaad geprint. Van jou begrijp ik dat het dus beide is: zowel thuis iets voorbereiden als ter plekke.

Inderdaad Joep

Mijn dochter heeft deze week haar mondelinge examens van het staatsexamen.
Naast het Profielwerkstuk, kwamen er ook nog een aantal andere opdrachtjes vooraf.
Ze wordt daar door haar school, speciaal voortgezet onderwijs, goed in begeleid.
Het klinkt alsof dat bij jou zoon anders gaat? Omdat je veel meer zelf aan het uitzoeken bent.

Joep

Joep

07-07-2019 om 17:56

AnneJ

Inderdaad, geen school, vavo of wat dan ook maar alles zelf uitzoeken. Hij is vorig jaar gezakt voor het eindexamen en in dit ‘tussenjaar’ doet hij helemaal zelfstandig staatsexamen in 3 vakken.

Joep

Joep

31-08-2019 om 19:26

Geslaagd!

Mijn zoon had vandaag zijn laatste mondeling, nadat hij eerder eentje (van de 3) gemist had door (te) hoog opspelende zenuwen, en ... hij is geslaagd! Wij zijn allemaal erg blij. En net op tijd,want komende week start zijn studie economie.

Iedereen nog bedankt, stuk voor stuk nuttige tips, vooral zelf meegaan maakte echt het verschil.

Wel gefeliciteerd!

Wat zal dat spannend zijn geweest zo kort voor je vervolgstudie!
Van harte gefeliciteerd. Heerlijk.

Pennestreek

Pennestreek

31-08-2019 om 19:51

Wat fijn!

Hele opluchting! Heeft hij nog een beetje kunnen ontspannen? Dat hoop ik voor hem. En succes met de studie.
Mijn zoon start ook volgende week, die heeft staatsexamen gedaan op de VSO. Gelukkig in een keer geslaagd. Lijkt me heel naar als je de hele vakantie nog tegen een her aan zit te hikken.

Oo wat fijn Joep

Dat is echt een opluchting he, eindelijk achter de rug!
Op naar de studie!

Joep

Joep

01-09-2019 om 11:39

Zeker

@Pennesteek: hij kon zijn zenuwen voor de mondelinge examens nauwelijks in bedwang houden, daarom ging eind juli eentje mis. Gisteren de herkansing, weer stiknerveus maar hij kon zich nu beter beheersen en haalde een 7,8.

Jij ook gefeliciteerd met je zoon. Echt goed dat dit kan, zelf staatsexamen doen. Het was voor hem echt een betere optie dan een jaar overdoen op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.