Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annet

Annet

27-09-2014 om 15:10

Moeten leerkrachten op het basisonderwijs allemaal een onderwijsbevoegdheid hebben?

Ik meen ooit gelezen te hebben (waarschijnlijk op dit forum) dat op een basisschool er geen wettelijke verplichting is dat alle leerkrachten een bevoegdheid hebben.
Weet iemand of dat klopt en of dat nog steeds zo is.
En als het klopt, waar kan ik dat terugvinden in de wet?

bibi63

bibi63

27-09-2014 om 15:19

Volgens mij

Mag je in het basisonderwijs niet alleen voor de klas staan als je niet bevoegd bent. Dat er aan gehouden wordt is een heel ander verhaal...... (Bijv verv bij ziekte door onderwijsassistent)
Bibi

Hanne.

Hanne.

27-09-2014 om 20:58

toezicht

Volgens mij is het zo dat als je niet bevoegd bent er toezicht moet zijn. Maar dat toezicht ook kan betekenen dat er 1x per dag iemand langs loopt.

Koelkast

Hanne wint de koelkast.

Hanne.

Hanne.

27-09-2014 om 21:37

fijn

Fijn ik was net aan een nieuwe toe

Annet

Annet

27-09-2014 om 21:42

Het wordt duidelijker.....

Wat zijn de mogelijkheden van een externe plusklas onder schooltijd door iemand die geen onderwijsbevoegdheid heeft?
Als ik het vergelijk met een sova-training dan zal de trainer ook niet automatisch een bevoegdheid hebben. Toch zijn er kinderen die tijdens schooltijd een sova-training mogen volgen.

Mag een school een kind toestaan om naar een externe plusklas te gaan? Ik heb wel wat info gevonden en daar werd uitgegaan dat die plusklas geen financiële bijdrage mag vragen. Tja, dat is een beetje lastig als de plusklas buiten de stichting valt en de organisator niet voor niets werkt.

Lastig

In de praktijk ben je afhankelijk van de willekeur van de handhaving.
Die plusklas mag en mag zelfs extra geld kosten, zolang het maar georganiseerd wordt onder de paraplu van de school. Zodra het door ouders georganiseerd wordt, Wordt het niet toegestaan.
Overigens hoort plus onderwijs ook bij passend onderwijs.

Annet

Annet

27-09-2014 om 22:15

Is de bevoegdheid dan een norm?

Speelt de onderwijsbevoegdheid van degene die de plusklas organiseert dan nog een rol? Oftewel het niet hebben van een onderwijsbevoegdheid?

Nee

Bevoegdheid speelt geen rol.

bibi63

bibi63

28-09-2014 om 14:23

bevoegdheid

Een onderwijsassistent mag niet de volledige verantwoording hebben over een klas. Feitelijk is een onderwijsassistent ooit bedoeld als 'hulp' van de bevoegde leerkracht. In de praktijk gaat dat wel eens anders, maar dat is een ander verhaal.
Overigens zou dat ook heel scheef zijn, want als een onderwijsassistent de gehele verantwoording van een klas droeg (met alles wat daarbij hoort), zou hij/zij dat voor een veel lager loon doen (veel lagere schaal).
Wel mag een onderwijsassistent zelfstandig een specifiek groepje begeleiden voor iets wat buiten het normale lesgebeuren valt. Bijv. een groepje begeleiden dat extra leesles nodig heeft, en ook een groepje dat 'plus' dingen krijgt (bijv. Spaanse les).
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.