Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
amsterdammer

amsterdammer

13-04-2016 om 13:33

Moet juf zich bemoeien met conflicten buiten schooltijd?

Mijn dochter (9) heeft in het weekend ruzie met een vriendinnetje gemaakt. Ze is daarbij te ver gegaan, ik heb daarover contact gehad met de moeder van het vriendinnetje. Met dochter gepraat over haar daden, boos geworden, uitgelegd dat vriendinnetje verdrietig is etc.

Maar nu heeft vriendinnetje -blijkbaar- ook de juf ingelicht. En die vond het nodig om er zowel maandag als dinsdag aandacht aan te besteden. Op dag één moest mijn dochter sorry zeggen, hetgeen ze ook gedaan heeft. Op dag twee moest dat opnieuw, omdat de juf het niet voldoende vond, en moest dochter ook gedwongen knuffelen met vriendinnetje.

Ik vind dat vreemd. Want ten eerste vind ik überhaupt niet dat volwassenen zich hier al te veel mee moeten bemoeien. Ik heb dat nu gedaan omdat moeder van het vriendinnetje al contact met mij had opgenomen.

Ten tweede: is dit een taak van de juf? Het gaat over een incident dat in het weekend plaats vond.

En oké, ik zal eerlijk zijn, ten derde steekt het een beetje dat mijn dochter nu zo vol op haar donder krijgt en er gedaan wordt of het vriendinnetje een heilige is. Terwijl iedereen (zeker een juf) toch wel weet hoe meiden kunnen zijn, onderling. Ik kan zo tientallen incidenten noemen waarbij het mijn dochter was die 'onrecht' werd aangedaan. Alleen rent mijn dochter niet meteen naar mama of juf, omdat ik haar geleerd heb om conflicten zelf op te lossen

Overigens weet ik dit van mijn dochter, juf heeft mij niet benaderd over haar aanpak.

Ik was benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Groetjes van een heel licht gefrustreerde moeder.

Hanne.

Hanne.

13-04-2016 om 13:54

In principe niet

Ik denk dat een juf zich niet hoeft te bemoeien met iets wat buiten school heeft gespeeld, tenzij blijkt dat er in de klas toch nog problemen door ontstaan.

Dus mocht blijken dat het (toch nog) niet is opgelost en het in de klas blijft broeien mag juf zich er wat mij betreft tegenaan bemoeien in de zin dat ze het probleem oplost door het te hebben over wat er gebeurt is.

Ik heb ook wel eens bij juf gestaan omdat er iets was gebeurd en dat er over gespreken was maar ik niet 100% overtuigd was dat het niet weer zou oplaaien.

ook een amsterdammer

ook een amsterdammer

13-04-2016 om 13:55

In de sfeer van school

Als er een conflict dat zich ergens in de sfeer van school afspeelt, op school besproken kan worden. Zeker als het conflict de klas in gaat (of het schoolplein, tijdens de pauze).

Tango

Tango

13-04-2016 om 15:38

Ik zou het met de juf opnemen

Ziet titel. En vragen aan juf wat de reden is dat ze er op school op in is gegaan. Ik vind niet dat je dochter opnieuw sorry moet zeggen als het al is uitgepraat, tenzij er op school opnieuw iets is gebeurd tussen je dochter en vriendinnetje. Maar daar kan je dus alleen achter komen als je ernaar vraagt. Misschien wist juf niet dat het allemaal al uitgepraat was, dat kan natuurlijk ook nog. Het is maar net wat vriendinnetje verteld heeft.

Anna G.

Anna G.

13-04-2016 om 15:44

tja

Wanneer valt iets buiten de invloedssfeer van school? IAls er een ruzie buiten schooltijd ontstaat, werkt dat vaak nog wel door in de klas. In zoons klas hadden 2 jongens ruzie in de groepsapp. Een jongen is naar de juf gegaan en op school is het conflict besproken. Ik zou zeggen niks mis mee, een juf is een onafhankelijke beoordelaar. Beter dan dat ouders zich ermee gaan bemoeien.

In jouw geval vind ik wel dat eenmaal excuses op zijn plaats zijn en dat het onderwerp de volgende dag met rust kan worden gelaten.

andere kant

Ik zou ook eerst even denken moet dat nou, ze hebben het toch uitgesproken maar aan de andere kant is dit wel hoe het meidenvenijn snel weg is als het eenmaal de kop op steekt. Zodra ze merken dat de volwassenen om hun heen het snel door hebben en er ook consequenties volgen dan houdt het meestal snel op. Dus in dit geval zou ik denken wie zn billen brandt.... maar het moet nu ook wel klaar zijn. Excuus aanbieden en klaar ermee. Mocht dit nou nog eens gebeuren dan zou ik aan juf vragen hoe hier in de toekomst mee om te gaan. Groep 6 is berucht dat dit soort dingen gaan opspelen dus ze zal hier vast we ervaring mee hebben. Ik vind nl dat een keer excuus aanbieden echt volstaat. Omdat het de eerste keer is en dochter wel een lesje kan gebruiken zou ik het laten maar de volgende keer zou ik wel op de stoep staan even om te overleggen.

Heeft het geholpen?

Je dochter en vriendinnetje hebben in het weekend ruzie gemaakt en je schrijft dat je dochter daarin te ver is gegaan. Ook de moeder van het meisje heeft je gebeld.
Het klinkt niet helemaal als een klein dingetje "van meiden onder elkaar en zo zijn meiden".

Dit heeft op Maandag misschien nog na gebroeid in de klas. Vriendinnetje heeft ook haar verhaal aan de juf gedaan.

Alleen op Maandag een gesprekje erover vind ik niet raar, maar je dochter hoeft niet 10x haar excuses aan te bieden.
Dat juf over iets praat dat op vrije dagen is gebeurd of gewoon na schooltijd zou ik geen punt vinden. Ook onderweg naar huis ontstaan soms ruzies of wordt een kind gepest.
In dit geval gaat het om vriendinnen én klasgenoten, juf kan daar een belangrijke rol in spelen.

Dat jou dochter assertiever is en haar zaakjes zelf oplost kan een voordeel maar ook een nadeel zijn.

Geen zaak van juf

Eerlijk gezegd vind ik het een rare actie van de juf. Het is niet op school onder schooltijd gebeurd, maar in het weekend. De ouders hebben het al onderling opgelost. Dan kan dat vriendinnetje nog zo klagen, maar meer als een luisterend oor hoeft de juf in dit geval niet te doen.

amsterdammer

amsterdammer

13-04-2016 om 16:29

Meidenvenijn

Ja, mee eens dat dit soort zaken in de klas door kunnen gaan en dan ook door de juf besproken kunnen worden. En, inderdaad, misschien maakt het indruk op mijn dochter. Ga om die reden ook maar geen verhaal halen bij de juf, wellicht dat het in een volgend oudergesprek nog even ter sprake wordt gebracht.

Ben wel bang dat vriendinnetje nu elke keer als er iets is naar de juf holt. Hebben jullie niet heel erg de neiging om dat meidenfenijn inderdaad lekker bij de meiden te laten? Of moet ik zo niet denken? Dan wordt het de hele tijd van: 'A heeft in geheimtaal gezegd dat L lelijk haar heeft. En B zei tegen H dat ze geen vriendinnen meer wilde zijn met H maar toen gingen ze toch ineens samen spelen...' etc etc...

Zucht. Geef mij maar zoons.

amsterdammer

amsterdammer

13-04-2016 om 16:32

Calenzia

Tsja, dat vind ik toch eigenlijk ook. Ik weet alleen niet of juf weet dat het al door de ouders was 'opgepakt'. Reden te meer voor juf om dan eerst even naar mij te komen?

naar jou toe komen

"Reden te meer voor juf om dan eerst even naar mij te komen?"

Daar heeft de juf, denk ik, geen tijd voor. Ze heeft namelijk een klas vol kinderen en als er een conflict is, of dreigt, of broeit dan zal ze daar iets mee moeten en als het goed is ook willen. Zij wordt in een klassesituatie met een kwestie geconfronteerd en gaat daarmee aan de slag. Goed van de juf dat ze het serieus neemt en de tijd investeert. Want tegelijkertijd moet ze ook aandacht geven aan de rest van de groep, en moet ze de nodige lessen geven.
Als er iets tussen de kinderen speelt moet daar aandacht voor zijn want als het gaat broeien dan ben je verder van huis.
Mijn ervaring is dat kinderen het vaak ook heel fijn vinden als het conflict gezamelijk wordt uitgesproken. Zeker als er niet wordt gedacht in termen van dader-slachtoffer of gezocht naar de schuldvraag, maar eerder in de trant van "dit is heel vervelend en willen jullie allebei niet, hoe komen we hier uit"

Kinderen leven heel erg in het hier en nu, als de juf eerst moet wachten tot ze de ouders heeft gesproken, dan gaat er veel te veel tijd overheen en op die manier kunnen conflicten verharden en uitmonden in iets hardnekkigs, terwijl dat vaak met een snelle interventie voorkomen kan worden.

"Eerlijk gezegd vind ik het een rare actie van de juf. Het is niet op school onder schooltijd gebeurd, maar in het weekend. De ouders hebben het al onderling opgelost. Dan kan dat vriendinnetje nog zo klagen, maar meer als een luisterend oor hoeft de juf in dit geval niet te doen."

Zo werkt het niet in een klas vol kinderen. Ten eerste is het voor de kinderen, althans een van hen, kennelijk niet opgelost. En die nemen dat mee... Daar kun je van alles van vinden maar dat is niet relevant als die kinderen het meenemen. En vaak als dit gebeurt en je bespreekt het met de kinderen (waarbij de leerkracht het voordeel heeft dat hij of zij leerkracht van beide kinderen is en op die manier emotioneel op de zelfde manier op beide kinderen betrokken is) dat kinderen zelf aangeven dat ze "sorry zeggen" een goede oplossing vinden. Gedwongen sorry zeggen heeft in mijn ogen weinig waarde. Maar vaak als ik vraag "wat is er, denken jullie, nodig om dit op te lossen?", komt dit naar boven, en wanneer oprecht, lost het ook vaak echt de dingen op. Beide kinderen kunnen weer verder.

Was het misschien een goed idee geweest om de juf op de hoogte te brengen van wat er in het weekend tussen de dames was voorgevallen? (ik bedoel deze vraag niet retorisch)

Moni

Moni

13-04-2016 om 18:00

Misschien vond het meisje dat het nog niet opgelost was

Of de ouders hadden de indruk dat meisje zich niet veilig zou voelen op school.
Ik lees in je verhaal over het weekend dat je de situatie besproken hebt met je dochter maar ik lees niets over excuses in het weekend. Is de ruzie inderdaad opgelost in het weekend of niet?
Als meisje (of ouders) vinden van niet, dan vind ik het niet vreemd dat ze er met de juf over praten.

guera

guera

13-04-2016 om 19:21

wat ik raar vind

Mijn eerste reactie is ook dat juf zich hier niet mee hoort te bemoeien. Maar hoe weet ze het dan? omdat het verteld is en daarmee is het meegenomen naar school. Het is wat lastig om echt te reageren omdat het niet in te schatten wat er precies is gezegd tegen juf en wat er verder is gebeurd op school. Wat ik wel raar vindt van juf is dat een kind gedwongen wordt sorry te zeggen. Hallo zeg.....

40er

40er

13-04-2016 om 20:28

2 kanten

Wat ik begrijp is het in het weekend al uitgesproken, samen met de moeder van het vriendinnetje. Dan hoeft juf er m.i. niets meer mee te doen.

Dat meidenvenein in klassen voorkomt zal voor veel juffen/meesters best vervelend zijn. Zo is in de vorige klas van mijn zoon wel eens een meidengesprek geweest. Veel onderling gepest via WhatsApp. Dit was ook buiten schooltijd, maar de juffen hebben het toch opgepakt.

Anna G.

Anna G.

13-04-2016 om 20:42

andere kant

Bekijk het ook eens vanaf de andere kant: als mijn kind gepest zou worden zou ik het ook waarderen als de juf er aandacht voor vroeg en het probeerde op te lossen.

Vergeet niet dat meidenvenijn echt heel erg kan zijn! Voor jouw dochter was het misschien opgelost maar voor dat andere meisje niet. Zoiets broeit toch door en dat is niet ineens over als ze de klas in komen.

Ervaring

Wat amsterdammer vertelt hebben wij meegemaakt... maar dan aan de andere kant. In het weekend was er een incident geweest tussen dochter en een klasgenootje uit de straat (overigens een jongen) wat in datzelfde weekend kort besproken was. We werden het daarbij niet eens, maar goed.

Dochter bleef er toch nog verdrietig over en had het maandag tegen de juf verteld. Dit zinde de ouders van het klasgenootje allerminst en zij zijn meteen bij mij verhaal komen halen. Dochter had haar mond moeten houden want school had er niets mee te maken. Zij zouden nog wel even naar de juf stappen om haar dit ook duidelijk te maken.

Gelukkig was juf het met dochter eens: ze mocht komen vertellen wat haar bezighield, ook als dat met een klasgenootje te maken had en ook als dat in het weekend was. Ze hoefden overigens niet te knuffelen om het weer bij te leggen

Het kan gewoon lang nasudderen zoiets en ik ben persoonlijk blij dat de juf dan in vertrouwen genomen kan worden. Ze hoeft daarbij echt geen partij te kiezen of iets op te lossen. Aandacht en een luisterend oor zijn dan al voldoende.

Ook een ouder

Ook een ouder

14-04-2016 om 19:32

Hier

Ook een situatie gehadcwaarbij dochter stiekem gefilmd was (met mobieltje) in een speeltuintje door klasgenootje. Deze dame had het filmpje online gezet. Was ze niet doorhad was dat ikzelf er ook bijzat (niet zichtbaar op bankje) met jongere broertje van dochter. Ik heb de ouders aangesproken, maar ook de juf op school. Zij heeft het heel goed opgepakt en er een algemene les van gemaakt over filmpjes en foto's online zetten.

Maartje

Maartje

15-04-2016 om 11:35

Liever wel

Hoewel het buiten schooltijd is gebeurd en officieel buiten schooltijd is, siert het deze juf dat ze wegkijkt bij een conflict. Toevallig komt het jou nu niet goed uit, maar over het algemeen is het voor de sfeer in de klas beter als je als ook zaken van buiten schooltijd bespreekbaar worden gemaakt. Ik zeg niet dat de juf alles moet regelen en straffen uit moet delen maar ze mag het niet negeren.
En het zou nog beter zijn als ouders dat ondersteunen!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-04-2016 om 11:38

Tja, in mijn ogen ligt het er aan

of zoiets dat buiten schooltijd om gebeurd is op school door de juf moet worden opgepakt.

Als er buiten school niets mee gebeurd is en het in de klas nog effect heeft vind ik dat het wel nodig is. Een kind mag/moet worden aangesproken op verkeerd gedrag. En iemand die 'slachtoffer' is van dat gedrag mag weten dat iets niet onbesproken is gebleven en dat het niet nogmaals mag gebeuren.
In de situatie die ts beschrijft vind ik dat niet het geval. Dochter van ts heeft al boze mensen over zich heen gekregen en dan zou het wat mij betreft klaar moeten zijn. Ik neem hierbij even aan dat vriendin ervan op de hoogte is dat haar moeder contact opgenomen heeft met ts en dat die het met dochter besproken heeft. Vanuit de informatie die ts geeft klinkt het me nu een beetje toe alsof vriendin die blijkbaar niet vindt dat iets klaar is, hulp krijgt om een en ander nog eens aan te wakkeren. Maar ook zij moet leren dat klaar klaar is. Dat je niet meteen weer elkaars beste vriendinnen hoeft te zijn na een incident en dat je dan een afwachtende houding mag hebben om te zien of de ander niet weer uit de bocht vliegt is ook prima. Maar dingen hoeven niet uitgemolken te worden. De kans dat daarmee het gebeurde buitenproportioneel wordt neergezet is in mijn ogen dan ook reëel.

En de juf had in mijn ogen best op een neer neutrale manier aandacht aan het voorval mogen besteden (wat vervelend dat jullie een conflict hebben gehad), maar eerst moeten achterhalen wat er al thuis gebeurd was tov het kind dat buiten school te ver gegaan was. En daarbij moet juf niet alleen afgaan op de verhalen van vriendin. En er twee dagen over doorgaan en het moeten knuffelen vind ik helemaal raar.

Aagje

Hangt van conflict af

Ik weet niet wat er is gebeurd maar een eenvoudig conflict hoeft niet op school nogmaals besproken te worden.
Maar dat voorbeeld van dat filmen hierboven, de juf zou zonder namen en concrete voorbeelden kunnen gaan praten in de klas over elkaar filmen.
Dat kinderen elkaar niet mogen slaan en dergelijke leren ze bij de kleuters, "nieuwe" dingen die je met een telefoon kan doen komen pas later aan bod.

Nimbo

Nimbo

22-04-2016 om 20:12

ik vind

het moeilijk om hierover te oordelen. Als moeder al zegt dat ze echt over grenzen is gegaan dan is het misschien niet zo gek dat er toch aandacht aan besteedt is. maar dat neemt niet weg dat ik gedwongen sorry zeggen en zelfs knuffelen, belachelijk weerzinwekkend vind. Dat helpt ook niet.
Maar we mogen blijkbaar niet weten wat er gebeurd is en dat geeft mij toch te denken als het zo erg is dat dat er liever niet bijgezegd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.