Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

09-01-2014 om 09:32

Moet ik hier nu iets achter zoeken? (opmerking gymleraar)

Dochter zit in de brugklas. Gisteren moest ze met gym een of andere sprong uitoefenen, deze werd gefilmd en achteraf beoordeeld door de gymleraar. Vond ik al een beetje vreemde gang van zaken. Ik zocht er nog niets achter tot dochter kwam met de mededeling dat gymleraar gezegd had dat ze de volgende keer weer een korte gymbroek aan moest hebben, want dat zou hygienischer zijn (?!) Toen ging er bij mij dus een alarmbelletje rinkelen.
Dochter was dus een aantal weken geleden bij mij gekomen met de mededeling dat ze een lange gymbroek aan wilde omdat ze die sprong moesten doen en iedereen dan zoveel kan zien o.i.d. Ik vond dit een geheel normale (puber) vraag, maar nu vraag ik me dus af of dit niet vooral met die gymleraar te maken had. Voorlopig houdt dochter dus lekker haar lange gymbroek aan.
Ik had het er met mijn man over en hij zei meteen: is het soms een pedo? Ik vraag me nu af of ik er iets mee moet richting mentor of zo. Ik wil in ieder geval wel even navragen of dat filmen vaker gebeurt en of we daar geen toestemming voor hadden moeten geven.
Wat vinden jullie?


Boiky

Boiky

09-01-2014 om 09:52

niet naar mentor maar naar gymleraar

Ik zou contact opnemen met betreffende gymleraar, en zeggen dat je van dochter had doorgekregen dat een korte broek hygienischer is, en hem vragen om dat toe te lichten.
Dan eerst zijn antwoord afwachten, en dan verder zien welk gevoel je erbij hebt.

Hmm

Ik zie niet in waarom een korte gymbroek hygiënischer zou zijn dan een lange. Eventueel zou een korte veiliger kunnen zijn omdat je bij vangen beter grip hebt dan met broekspijpen. Mocht die korte gymbroek (voor iedereen) verplicht zijn dan kan je dochter er een wielrenbroekje onder dragen om inkijk te vermijden.

Maar in zou ook graag even willen weten hoe dat zit met dat filmen. De sprong wordt achteraf beoordeeld door de gymleraar. Waarom kan hij dat niet 'live'? Hoe weet je zeker dat de filmbeelden na beoordeling gewist worden en hij niet een heel bestand van tuimelende meiden heeft, of hij ze niet verspreidt? Ik zou echt niet willen dat mijn kind, bij welke gelegenheid dan ook, gefilmd werd tijdens school.

skik

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 11:30

nee

Als zeker is dat er gefilmd is (dochter heeft het filmpje gezien of heeft gezien dat er een camera was die bediend werd) zou ik hiermee naar de mentor gaan. Ook gezien de rest van het verhaal. Zomaar filmopnames maken van springende meiden kan in mijn ogen niet. De meeste scholen willen al niet eens dat klasgenoten elkaar filmen met hun mobieltje (al valt dat lastig te zien en te bewijzen).

Esmee

Esmee

09-01-2014 om 11:33

inderdaad

wat skik zegt. Vragen aan de gymleraar wat de toegevoegde waarde is van een korte gymbroek en waarom de sprong gefilmd moet worden om achteraf te beoordelen? Inderdaad: waarom kan dat niet 'live' beoordeeld worden? Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord.

Ik zou zeker contact opnemen met de mentor van school en het ook neerleggen bij de MR met de opmerking dat je daar niet van gediend bent. Je hebt inderdaad niet de zekerheid dat gymleraar de beelden ook achteraf wist. Volgens mij moeten ze ook vooraf toestemming vragen aan de ouders m.b.t. filmen. Ik zou hier zeker achteraan gaan en een klacht indienen.

mentor

Ik zou het melden bij de mentor. Dat op een sportvereniging voor aankomende topsporters dingen gefilmd worden om later te analyseren, lijkt me logisch. Maar als een gymleraar een sprong niet ter plekke kan beoordelen, dan moet hij een andere baan zoeken. Mijn gevoel zegt me dat die meneer niet helemaal pluis is.

Zeker even dieper induiken

We worden misschien wel wat paranoide van alle meldingen in het nieuws, maar elke uitsluiting is gewenst als je enig vermoeden hebt dat er iets niet klopt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-01-2014 om 16:25

Hier op de basisschool

Niets geks aan hoor. Het gaat niet om de leerkracht, het gaat om de leerling te laten zien wat verbeterd kan worden. Bij springen staat een iPad met de app videorelay op een kast. Kind springt, loopt om de kast en ziet zichzelf springen en de leerkracht geeft feedback. Op dat ogenblik springt de volgende al. Nu is dit basisschool en de beelden worden niet bewaard.
Luister naar je gevoel en ga het gesprek aan met de leraar.

Linda

Linda

09-01-2014 om 17:21

Filmen kan wel, maar...

Bij onze sportclub (hockey) worden er wel regelmatig filmbeelden gemaakt (niet alleen van het eerste team). Die worden gebruikt om allerlei situaties te analyseren.

Maar die worden vervolgens met de kinderen besproken EN (voor zover ik weet) ook aan de kinderen getoond, zodat ze kunnen ZIEN wat ze verkeerd doen.

De vraag is of de gymleraar de beelden alleen maakt om te beoordelen (en de kinderen er zelf dus niets van zien en dus op die manier niets van leren) of dat de kinderen er zelf iets van zien. Als het puur voor het beoordelen is, dan klinkt het mij als een smoes in de oren.

In combinatie met die smoezerig-klinkende opmerking dat een korte broek hygienischer is, zou ik eerst met de docent praten. Vragen wat hij met de beelden doet en waarom een korte broek hygienischer is.

Als de antwoorden onbevredigend zijn of je gevoel niet lekker is (ik zou dit gesprek dus ook niet telefonische doen maar live!), dan door naar de mentor.

Tango

Tango

09-01-2014 om 21:49

Puur ter boordeling

De leerlingen krijgen voor zover ik weet zelf het filmpje niet te zien om er iets van te leren. De leerkracht zou de filmpjes achteraf gaan bekijken en beoordelen.
Ik heb toch maar even een mailtje naar de mentor gestuurd. Verder met dochter erover gesproken. Ze vindt het verder geen nare man, de gymleraar. De reden dat ze de lange broek aan wilde is dat je met zo'n korte broek, zeker tijdens een sprong, zoveel inkijk hebt. Tja, vind ik normaal voor een puber. Het had dus verder niet echt iets met de gymleraar te maken maar we blijven toch maar alert.

Esmee

Esmee

10-01-2014 om 09:43

sportclub

Zoals Linda zegt ging het bij haar dochter om een sportclub. Dat is wel even iets anders dan een doodgewone gymles op school. Ik vind sowieso dat kinderen niet gefilmd mogen worden op school; ook niet in een situatie zoals Roza van der Zanden schetst. Je weet gewoon niet wat ermee gedaan wordt. Ik zou hier sowieso werk van maken. Schending van de privacy is het.

Verder helemaal eens met Iselo. Als de leraar de beelden achteraf moet beoordelen is hij niet geschikt als gymleraar.

Nu je zegt dat de leerlingen de beelden zelf niet te zien krijgen, zou ik direct naar de mentor stappen en een klacht indienen bij de school. Dit is niet pluis! Weet ook dat die beelden gemanipuleerd kunnen worden he….Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Esmee

Esmee

10-01-2014 om 09:46

sprong

Je zegt het zelf:

"De reden dat ze de lange broek aan wilde is dat je met zo'n korte broek, zeker tijdens een sprong, zoveel inkijk hebt"

En de leraar beoordeeld achteraf die beelden van de sprongen. Sprongen die met een korte broek moeten met juist die inkijk…..natuurlijk!

Viespeuk is het!!

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2014 om 10:14

onderbroek

Misschien heel blond: maar ze heeft toch wel een onderbroek aan? Dan vallen haar 'edele delen' toch niet te zien met een boxershort oid onder een broekje?

En als ze een onderbroek aan heeft is het toch sowieso hygienisch?
Ik zou hier wel vragen over hebben, over dat filmen.

En o.t. ik ben zooooo blij dat ik niet meer hoef te gymen op de middelbare school, want mijn sprongen leken nergens op. Gelukkig is het niet op film vastgelegd.

mijn eerste gedachte is

....eng mannetje. Daar zijn er veel van op het middelbaar onderwijs hoor (bij mij vroeger wel Een homosexuele leraar Grieks, die al te graag jongens extra uitleg gaf; en een leraar Duits die algemeen bekend stond om zijn kleine handtastelijkheden en een leraar wiskunde die nogal binnen de comfortzone stond als hij met je sprak. Brrrr. En op de basisschool een gymleraar die altijd even bij de meisjes kwam kijken of de douches het wel deden.

Maar toen had je nog niet zoveel mogelijkheden om te filmen en geen internet gelukkig.

Tango

Tango

10-01-2014 om 14:27

Gelukkig viel het mee

En achteraf schaam ik me bijna dat ik zoiets dacht. Dochter had het verhaal niet helemaal goed verteld over het filmen. De filmpjes werden helemaal niet door hem bekeken maar leerlingen moeten elkaar beoordelen. De filmpjes staan op hun eigen Ipad dus toestemming hoeft dan natuurlijk ook niet. Alleen staat die van dochter op Ipad van een vriendin omdat haar Ipad net even niet goed werkte.
W.b. de korte broek, deze is verplicht i.v.m. hygiene, d.w.z. minder zweterig en bovendien vanwege de veiligheid. Een broek tot iets over de knie mag ook. Gelukkig geen vieze man dus.
Was wel een beetje boos op dochter, had ik toch bijna die man vals beschuldigd.

Uhm Tango

"De filmpjes staan op hun eigen Ipad dus toestemming hoeft dan natuurlijk ook niet" Er is geen verschil tussen filmen op school waarbij de filmpjes bij de leerkracht blijven of dat ze op de Ipad van leerlingen staan. Misschien vind ik dat laatste nog wel kwalijker, nu heb je 25x kans dat het voor eeuwig in cyberspace blijft rondhangen. Beelden van gymende meisjes in handen van puberjongens? Big no no.

skik

Tango

"W.b. de korte broek, deze is verplicht i.v.m. hygiene, d.w.z. minder zweterig en bovendien vanwege de veiligheid"

Ik snap daar dus helemaal niks van, en zie werkelijk niet in waarom een lange broek minder hygiënisch zou zijn dan een korte. Een broek die regelmatig gewassen wordt, is niet vies. Kort of lang. Meer zweten is ook niet per se vies. Bovendien zweten sommige mensen meer in een korte broek dan anderen in een lange. Als hij zweterigheid wil vermijden lijkt het mij een goed idee om met sporten te stoppen, maar dat terzijde
Ook het veiligheidsargument lijkt mij kul. Hoezo dat? Blijft een lange broek sneller ergens achter haken? Toch niet als hij strakke boorden bij de enkel heeft? En trouwens, waarom zou dat een risico zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil zonder meer aannemen dat die meneer dit oprecht meent, maar imho is het complete flauwekul.

Wat betreft de filmpjes ben ik het eens met Skik. Leuk als je een stoethaspel bent en niet bijster populair (de combinatie komt wel eens voor...), altijd kans dat iemand lollig gaat doen met zo'n filmpje. Ook hier ga ik van de goede trouw van de docent uit, maar het lijkt mij geen gek idee hem erop te wijzen dat in het huidige tijdperk je niet van mensen kan vragen dat ze zich laten filmen. Of kan hij persoonlijk garanderen dat die filmpjes het klaslokaal nooit verlaten? lijkt me niet.

Groeten,

Temet

nog even over die broek

Vandaag of morgen komt er een moslimleerling(e) die om religieuze redenen de benen bedekt wil houden en dan zal die leraar echt de grootste moeite hebben om staande te houden dat het toch van essentieel belang is dat die broek kort is. En als het niet van essentieel belang is, dan is het dat ook niet voor kinderen die gewoon liever een groter deel van hun lijf bedekt houden.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

10-01-2014 om 16:47

Filmpjes

"De filmpjes staan op hun eigen Ipad dus toestemming hoeft dan natuurlijk ook niet. Alleen staat die van dochter op Ipad van een vriendin omdat haar Ipad net even niet goed werkte."
Blijkbaar heeft elke leerling een iPad, en staan de filmpjes dus op de eigen iPad. Je kunt zelf bepalen of je je eigen filmpje weer wist of bewaart.

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2014 om 17:39

aan de haal

Nee inderdaad: die man kan wel goede intenties hebben, maar als medeleerlingen ermee aan de haal gaan, het is een kwestie van wachten hierop. Mijn sprongen op mijn 13e zouden absoluut iets zijn voor candid camera en een hit worden op youtube.
En met korte broek zou het nog hilarischer zijn. Ik hoop dat je dochter meer talent heeft

Ik zou nogmaals het gesprek aangaan.

Theekopje

Theekopje

10-01-2014 om 21:16

Een paar citaten

Een paar citaten uit deze draad:

"Dit is niet pluis!"
"Viespeuk is het!!"
"....eng mannetje"

Misschien dat sommige mensen kunnen leren iets minder snel hun oordeel klaar te hebben?

Videotraining heeft didactisch gezien enorme voordelen. Helaas heeft het ook nadelen, als beelden die bedoeld zijn als leermateriaal gaan rondzwerven. Het zou zomaar kunnen dat scholen en leraren daarom vroeg of laat toch tot de conclusie komen om het niet meer te doen. OK, daar is ook wat voor te zeggen.

Maar ondertussen zien sommige mensen op grond van een half verhaal dat nog vertekend is ook, er geen been in om een gymleraar even voor viespeuk en eng mannetje uit te maken, en weet men van afstand zeker dat het foute boel is. Zelfs op grond van een vertekend verhaal van een puber uit de tweede hand.

Die leraar zal maar meelezen zeg. Heeft ie nog geluk dat het verhaal rechtgezet wordt.

Tango

Tango

10-01-2014 om 21:29

Ipad

De leerlingen hebben inderdaad elk van school een eigen Ipad. De filmpjes staan dus niet op internet, you tube of wat dan ook. Dochters filmpje staat op de Ipad van een goede vriendin, waar ik absoluut vertrouwen in heb dat ze niet met dit filmpje aan de haal gaat.
Ik laat het hierbij. Dochter mag van mij een wat langere gymbroek kopen, tot over de knie. Dit vindt gymleraar ook akkoord. Ze heeft nu een hele korte waar ze zich dus niet lekker in voelt. Veiligheid kan ik inkomen, de broek die ze aan had had geen elastiek onderaan maar redelijk wijde pijpen, daar kan je mee blijven hangen. Ik kreeg van de gymleraar geen nare indruk, dochter heeft dit ook niet. Dus ga ik er niet verder over in discussie. Als mijn dochter om geloofsredenen geen korte broek zou mogen dragen zou dat een ander verhaal zijn, maar zo ligt het niet. Ik kan me ook voorstellen dat hier rekening mee gehouden zou worden, maar het zal dan w.s. een broek met strakke pijpen/legging moeten zijn.

Dalarna

Dalarna

11-01-2014 om 10:07

Theekopje

Ik denk dat we allemaal stiekem aannamen dat de dochter het hele verhaal goed vertelde (en waarom zouden we daaraan twijfelen, waarom zouden we niet geloven dat de leraar filmopnames maakte?). Dat het achteraf niet zo bleek te zijn zoals gezegd vind ik geen reden voor jouw posting.

Theekopje

Theekopje

11-01-2014 om 19:49

Dalarna

"Ik denk dat we allemaal stiekem aannamen dat de dochter het hele verhaal goed vertelde (en waarom zouden we daaraan twijfelen"

Eerlijk? Nee, ik neem niet zomaar aan dat als een puber thuiskomt met een verhaal dat dat verhaal dan a) 100% waar is en b) volledig is inclusief alle details en achtergronden.

Daarvoor heb ik te vaak puberverhalen gehoord die achteraf toch een stuk genuanceerder in elkaar bleken te zitten. Dat je van je eigen kind meteen iets 100% aanneemt vind ik dan nog verklaarbaar, maar dat je een wild verhaal op internet meteen voor 100% de volledige waarheid aanneemt en daarop de docent veroordeelt vind ik een beetje wonderlijk.

Wellicht ook verklaarbaar vanuit mijn beroep: ik ben zelf docent en ruimschoots ervaring met wilde verhalen die studenten thuis of op Facebook vertellen.

Als je alles gelooft wat er over ons thuis verteld wordt of wat er op Facebook gezet wordt dan is het ongelooflijk dat onze opleiding nog niet gesloten is, en de docenten niet met z'n allen in het gekkenhuis, de bajes of de bijstand zitten.

Inderdaad

Theekopje, je hebt helemaal gelijk. Je kan toch als man tegenwoordig bijna niet meer met kinderen werken. En dan maar roepen met z'n allen dat er meer mannen het onderwijs in moeten!?? Vind het wel onzinnig om te filmen met de ipad tijdens gymles en ook zo'n flauwekul verhaal met een korte gymbroek etc. Maar dit terzijde.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:24

Eefy

En juist DAAR ging het om. Filmen is niet nodig en opmerkingen over broekjes ook niet. Meer informatie hadden we toch niet?

Het is zo makkelijk om achteraf iets te gaan roepen!

inderdaad

zoals het in het begin werd gesteld klonk het best wel verdacht. En dan nog is het raar dat ieder op zijn ipad filmpjes van elkaar heeft, zéker in deze tijd met internet lijkt me dat niet verstandig. Ik zie ook werkelijk de meerwaarde er niet van in, het gaat toch niet om de sportacademie ofzo? Het lijkt me voor veel pubers heel genant om zichzelf op film te bekijken in zo'n situatie, afgezien van wat allemaal met die filmpjes gedaan kan worden evt.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 13:06

mamahippie

Ik begreep dat iedereen zijn of haar eigen filmpje kreeg op zijn of haar eigen ipad.

Beste ouders

Beste ouders,

Als jullie beloven niet zo maar alles te geloven wat uw kinderen over school vertellen, beloof ik niet zomaar alles te geloven wat ze over thuis vertellen.

Was getekend,

Een leraar

Suze

Suze

18-01-2014 om 21:08

msnl

Dalarna

Dalarna

18-01-2014 om 22:34

Maar dan

Moet je als leraar stoppen met filmopnames maken tijdens de les (zonde van je tijd voor zo iets en echt niet nodig) en stoppen met opmerkingen maken over korte gymbroekjes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.