Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moet ik het laten rusten op school?

Hoi allemaal, heb even een andere visie nodig betreft mijn oudste zoon van bijna 5 jaar oud. We beginnen bij het begin. Zoon is een hele makkelijke baby geweest en ging heel erg snel qua ontwikkeling tot de tweeling werd geboren met 14 maanden. De spraak taal hebben stil gestaan tot zijn bijna 3 jaar. Rest van de ontwikkeling ging gewoon goed.

Vanaf zijn 2,5 op de psz en na een half jaar daar kwamen de eerste berichten dat ze zich wel zorgen maakte over zoon betreft zijn spraak/taal. Via CB bij loket vroeghulp gekomen en na een lang gesprek doorgestuurd naar het audiologisch centrum. Daar gehooronderzoek gehad en deze was top. Later een spraak/taal onderzoek gehad en daaruit bleek dat hij een achterstand heeft, dus gevolg logopedie.

Met zijn 4 jaar naar de basisschool en hij had al een grote sprong gemaakt wat betreft praten en kon zich goed verwoorden, maar nog niet optimaal. Wederom na een half jaar de verontrustende woorden van de juffen. Ze waren bang dat hij niet goed mee kon gaan op school en waren bang dat hij zelfs groep 1 over moest doen. Hij kon nog niet eens tellen tot 10. Ze waren al aan het bedenken voor een plan van aanpak.

Ieder half jaar is bij het AC zijn spraak taal onderzoek herhaald en hij blijft op zijn eigen lijn groeien. Afgelopen maart is besloten om bij zoon een iq test af te nemen, een non verbale, genaamd de Son-R. Dit doorgegeven aan school en hier waren ze heel blij mee, dan konden ze gericht gaan kijken hoe ze zoon konden gaan aanpakken.

Nou komt het dus, zoon heeft zijn iq test achter de rug en heeft een iq van 130 gescoord. Dit gemeld op school en krijg ineens zeer 'positieve' berichten over zoonlief, zoon gaat zo goed vooruit en ze merken dat hij gigantische sprongen maakt. Ze vinden een plan van aanpak ook totaal noet meer nodig en laten alles hoe het is. Het ac heeft ons geadviseerd hem op zijn sterke vlakken uit te dagen en zijn zwakke te helpen. Maar school acht het allemaal niet meer nodig. Ach, het is een gezellige jongen in de klas, die goed mee draait, de vraag aan mij was 'wat vind je nou belangrijker, een jongen die goed in zijn vel zit, of?'

Wat moet ik hier nu mee!? Krijg een uitslag dat hij hoogbegaafd is en kan dit niet eens goed bespreken op school, ze willen het niet eens erkennen, want ja, die uitslag kan zo weer eens anders zijn.. Hoogbegaafd scoren doe je niet met toeval,maar zo praat de juf wel.

Ik ben bang als we hier nu niets mee doen, dat hij dalijk op den duur juist niet goed in zijn velletje gaat zitten. Wat moet ik nou?

Zorgelijk

Ik vind de reactie van juf zorgelijk.
Ja, een iq uitslag op 5 jarige leeftijd heeft niet dezelfde 'houdbaarheid' als die op 7 jarige leeftijd, het verbale deel is er dan namelijk we onderdeel van.
Maar nee, daarmee kan je een kind niet maar 'loslaten'. Mijn kind heeft een gemeten iq van 125. Op cognitief vlak moet ze uitgedaagd, op sociaal emotioneel vlak ondersteunt, met gym geholpen etc.
Kortom: ze is een mens, geen iq uitslag.

Herken je zelf zijn vooruitgang? Gaat hij niet alleen vooruit op zijn eigen ontwikkelcurve, maar loopt hij ook achterstand in? Heb jij de indruk dat hij aanvullende begeleiding nodig heeft?

In het algemeen verwacht ik niet zo veel van scholen. Er zijn goede betrokken leerkrachten, maar ook matige, die hooguit het gemiddelde kunnen begeleiden. Waar mijn dochter ondersteuning nodig heeft, organiseren we die vooral zelf. Aan de andere kant is er echt wel verschil tussen scholen, ook in het begeleiden van kinderen met een wat hoger iq. Je kunt dingen proberen te bespreken, bijvoorbeeld bij de IB'er. Je kan nu ook nog relatief van school wisselen als dat een optie is.

Ik zou vooral zelf goed de regie houden en regelen wat je nodig hebt.
Loes

Fransien

Fransien

05-04-2014 om 09:49

Niet laten rusten

Zoek een andere school!
Jouw zoon heeft hele andere behoeftes als het gemiddelde kind, als school daar niet aan wil en jouw zoon niet wil bieden wat hij nodig heeft omdat een slim kind daar vanzelf wel komt (en anders was het toch geen slim kind en was de iq-test fout), dan is dat niet de school waar jouw kind goed uit de verf gaat komen.
Mijn oudste heeft een zelfde soort ontwikkeling en vergelijkbare problemen, ze heeft wel uitdaging nodig, en een deel van die uitdaging bestaat in het schrijven van opstellen en werkstukken oftewel versterking van haar taalontwikkeling.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-04-2014 om 12:34

Ik bespeur een rare tegenstrijdigheid

bij de juf: aan de ene kant zeggen ze de uitslag van de iq-test te relativeren (uitslag kan zo weer anders zijn), aan de andere kant gebruiken ze de uitslag om zelf niets meer te hoeven doen (komt wel goed met zo'n iq, lijkt de teneur). Niet erg professioneel en ook niet erg bemoedigend voor het vervolg.
Ik zou ook nu een handelingsplan willen zien waarbij hij idd ondersteund wordt op probleemgebieden en uitgedaagd in wat hij goed kan (hij heeft ook succeservaring nodig) en als ze daar niet aan willen zou ik een andere school overwegen.

Aagje

Primavera

Primavera

05-04-2014 om 16:39

Niet laten rusten

Je beschrijving doet me denken aan een kind met een (primaire) taalstoornis wat wordt gecamoufleerd door HB. Dat moet je zeker niet laten rusten, maar hij heeft juist intense begeleiding nodig, om te zorgen dat zijn taalontwikkeling niet onnodig veel zwakker zal zijn dan in zijn mogelijkheden ligt.
Bovendien kunnen woordvindingsproblemen en vertraagde taalontwikkeling er weer voor zorgen dat hij op de middelbare school zwaar onderschat zal worden en op een school terecht komt waarbij hij heen enkele uitdaging meer heeft. Taalontwikkelingsproblemen kunnen ook voor zeer chronische planningsproblemen zorgen, omdat ook de innerlijke taal waarmee iemand zichzelf organiseerde achterblijft.
Krijgt hij nog logopedie? Krijgt hij hulp met hoe hij zinnen moet formulieren, hoe korte beschrijvingen op te stellen, figuurlijke zaken als uitdrukkingen en gezegden te begrijpen en gebruiken?

Als het niet binnen school kan dan zou ik zeker begeleiding buiten school organiseren/ geven. Mijn ervaring is dat HB zijn echt niet genoeg is om de taalontwikkelingsproblemen op te lossen. Het helpt alleen, omdat ze meer strategiën ter beschikking hebben, maar die moeten dan van buiten af wel worden aangeleerd.
Bij goede begeleiding zal je zoon de achterstand die hij op taalgebied heeft weer goed in kunnen halen, zonder begeleiding kan het echter zijn dat hij een eigen lijntje blijft volgen die steeds verder van de normale lijn afbuigt en dus een steeds grotere achterstand geeft.

Annet

Annet

05-04-2014 om 20:16

Mijn tip is

om je vraag neer te leggen op het forum van hb-kind-forum.
Ik zag al een discussie staan met soortgelijke problemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.