Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met spreekbeurt.

Mijn zoon van 12 moet dit schooljaar (cluster 4) weer 2 spreekbeurten, 2 boekverslagen en 2 werkstukken maken. Nu heeft hij een flinke taal/spraakachterstand waardoor hij erom veel moeite heeft heeft dergelijke verslagen te maken. Hij kan de tekst niet op chronologische volgorde zetten, springt van de hak op de tak en kan geen steekwoorden vinden om vervolgens een verhaal te vertellen. Hij moet deze dingen al vanaf groep 5 doen en ik heb hem altijd op weg geholpen, uitgelegd wat hij moet doen, stap voor stap, maar het resultaat is heel slecht. Hij wil wel, maar het lukt niet. Op school wordt geen rekening gehouden met zijn achterstand, dus is de enige optie om hem te laten gaan en een onvoldoende te halen of hem van begin tot het eind te begeleiden zodat er nog een voldoende uitgehaald wordt. Het eerste levert heel veel frustratie op want hij doet heel erg zijn best en naar zijn idee heeft hij het ook goed gedaan. We gaan dus maar voor het 2e. Ik steek er veel tijd in, moet zijn boeken ook lezen, anders kan ik hem niet helpen.

Hebben jullie misschien tips hoe ik hem wat meer zelf kan laten doen met beter resultaat? Hij moet al beginnen met het verzinnen van hoofdstukken en daarbij informatie zoeken. En dan ook nog in eigen woorden. Die krijgt hij al niet op papier. Zijn spraak is dus ook vrij slecht waardoor de spreekbeurt en boekbespreking voor de klas ook al een heel karwei zijn voor hem.

Melleke75

Melleke75

14-10-2014 om 23:06 Topicstarter

Groep 8

Hij zit overigens in groep 8, heeft al vanaf zijn 3e logopedie en het zal ook nooit meer helemaal goed komen.

Angela67

Angela67

14-10-2014 om 23:10

andere school . . .

laat ik het zo zeggen: ik vind het bereveel werk! en ik vind het uitermate flauw dat er zo weinig rekening mee wordt gehouden. Hier heb je misschien niets aan, maar ik zou inzetten op een goed gesprek om het voor de rest van het jaar gewoon goed te regelen voor hem. Stel een alternatief plan op bijvoorbeeld dat hij meer leest en schriftelijke verslagen inlevert en in ruil daarvoor maar 1 spreekbeurt hoeft te doen. En dat hij op ene andere manier mag presenteren door bijv zelf een filmje te maken en een presentatie te laten zien die hij zelf heeft gemaakt.
Daag de school uit om jouw zoon uit te dagen om de dingen die hij al kan, beter te kunnen. Leg ze uit dat hem beoordelen zoals ieder ander op iets wat hij fysiek gewoon slecht kan, echt suf is en nergens toe leidt.
Wat leert hij hier nou van? Dat moet misschien de vraag zijn.
gr Angela

Karin

Karin

14-10-2014 om 23:17

Idee Angela

Ik vind het idee van Angela top. Zet in op een gesprek met school om hem een alternatieve taak te laten doen. Overleg dit ook met je zoon. Zeker ook als je verwacht dat er - ook later - geen verbetering op zal treden is ook hij erbij gebaat als hij leert welke vaardigheden hij kan gebruiken om zichzelf te presenteren. Behalve een filmpje denk ik bijvoorbeeld ook aan een Prezi of een powerpoint. Of een tekening (stripverhaal).

Precies.

Tijd voor een gesprek op school. Het is geen onwil maar onkunde van je zoon. Al die frustratie leert hij niets van. Wel van successen. School kan prima meedenken voor goede alternatieven, die starheid gaat je zoon niet helpen.

creabea

creabea

15-10-2014 om 08:30

eens

ja zeg, dat zijn wel heel veel spreekbeurten, wel 4 eigenlijk! Ik heb sowieso nog nooit gehoord dat iemand op de basisschool zo vaak voor de klas moet spreken.... (kost ook wel heel veel onderwijstijd dan....)

Beetje bijzonder dat ze er op school geen rekening mee houden dat je zoon taal- en spraakproblemen heeft (en dat voor speciaal onderwijs nog wel!). Daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn?

Melleke75

Melleke75

15-10-2014 om 13:32 Topicstarter

School

Ik hoef hier niet over in gesprek met school. Ze zijn dit schooljaar extreem star. Niets is mogelijk en veel moet. Zo ben ik zelf aan revalideren na een 3 dubbele enkelbreuk. Ik mag nog niet fietsen en zoon fietst met een moeder uit de straat mee. Speciaal onderwijs, dus kinderen komen overal vandaan. Dit was mijn enige optie. Nu moet deze moeder eens in de 2 weken met haar kind naar fysio en zij wil mijn kind wel meenemen, maar die komt dan iets te laat op school. Mag dus niet. Ik moet dus wel zelf fietsen, ook al kan dat nog helemaal niet. (Zoon kan de route redelijk fietsen op 1 drukke oversteek na, anders liet ik hem wel alleen gaan).

Tandartsbezoek kreeg ik ook al commentaar op, want voor schooltijd waardoor hij iets later kwam. Normaal kwamen de juffen op huisbezoek, dat werd teveel werk, dus ouders moeten op school komen, verplicht. En zo zijn er nog meer dingen verplicht. Alles moet en niets is mogelijk. Er wordt nergens van afgeweken. Het is het laatste jaar en we zingen het maar uit. Ik heb echt nog nooit problemen met school gehad, maar dit schooljaar lijkt alles moeilijk, moeilijk. Ik denk dat we alle 6 de opdrachten maar snel moeten maken, zijn we er voor de rest van het schooljaar van af.

Mussie

Mussie

15-10-2014 om 14:37

Nou ja zeg

Wat een rare bedoening daar op school. En zelfs los van de extra moeite die het jouw zoon kost, vind ik de hoeveelheid enorm voor groep 8. Maar ik snap je punt wel, je moet het jaar uitzingen. Maar ik vind het wel sneu voor je zoon, het lijkt wel of ze hem net z'n neus op z'n onvermogen willen drukken. Om die reden zou ik er geen big deal van maken en het gewoon samen doen. En net doen alsof dat heel gewoon is.

Mijntje

Mijntje

15-10-2014 om 14:52

wel vreemd: een cluster 4 school die geen rekening houdt met beperkingen overigens.. maar je moet het er mee doen lees ik.

Dus een tip: mag hij wel een powerpoint maken en daar steekwoorden op zetten? (of deels: voice over) Laat hem zijn manier vinden.

guera

guera

15-10-2014 om 15:43

uh?

Voor een speciale school weet ik niet of het veel is. Maar hier op school hebben ze ook 4 spreekbeurten per jaar. De een wat uitgebreider dan de ander. School laat het helemaal aan kind over hoe er gepresenteerd wordt. Filmpje? prezi powerpoint niks? het is allemaal ok als het maar een beetje niveau heeft in de zin dat kind in groep 8 geen Geronimo stilton boekspreekbeurt mag doen.
Als je er niet uitkomt met school zou ik het lekker laten. Het telt toch verder niet mee voor voortgezet of wel?
VO kijkt alleen naar cito scores en niet naar spreekbeurten. Ik zeg dit altijd tegen mijn faalangstige plichtsgetrouwe zoon om de 'druk' er een beetje af te halen. Dan maar een onvoldoende. Ga je niet dod van, heeft verder geen consequenties (bij hem dan, voor jouw kind kan dat anders zijn)
Succes

Cat

Cat

15-10-2014 om 16:02

geen consequenties?

Natuurlijk kunnen slechte spreekbeurten consequenties hebben, het schooladvies kan er lager door uitvallen.
Nee, lijkt me simpel; helpen dus.

Barvaux

Barvaux

15-10-2014 om 16:27

nou guera

Vier spreekbeurten is echt ontzettend veel, er zijn maar 40 schoolweken en stel dat je 27 kinderen in de klas hebt heb je er dus bijna drie in een week. Lijkt me echt saai.

Op de basisschool van mijn kinderen was er 8 jaar lang geen spreekbeurt verplicht de laatste jaren was het mij niet duidelijk maar zeker niet meer dan 1x per jaar.

Tango

Tango

15-10-2014 om 16:49

Heel veel

Ik vind het ook erg veel hoor. Hier op de reguliere basisschool hoeven ze maar 1 boekbespreking en 1 spreekbeurt te houden per schooljaar. Wel in groep 7 en 8 twee werkstukken.
Zoon hier is 10 en heeft ook een lichte spraakachterstand, dyslexie en wat lagere intelligentie. Spreekbeurten en boekbesprekingen bereiden we samen met hem voor en eigenlijk doen wij dan het meeste. De tekst zet ik dan zo eenvoudig mogelijk in elkaar en we laten hem het zoveel mogelijk uit zijn hoofd leren. Kost veel tijd maar dan haalt hij er meestal wel een goed resultaat voor.
Werkstukken heeft hij nog niet gedaan, komt in groep 7. Ik heb werkelijk nog geen idee hoe ze dat met hem aan gaan pakken want hij kan nu eigenlijk nog nauwelijks een goed lopende zin op papier zetten, laat staan een heel werkstuk. Maar goed, dat zien we volgend schooljaar wel weer.
We hebben gelukkig een zeer meedenkende school, dus ik verwacht dat ze er wel een mouw aan passen. Ik hoop dat jij er met school ook uit kan komen, want dit is inderdaad wel heel veel gevraagd voor je zoon.

Melleke75

Melleke75

15-10-2014 om 20:19 Topicstarter

Kleine klas.

Het is speciaal onderwijs en daardoor een vrij kleine klas. Er is 1 boekbespreking en 1 spreekbeurt per week. Dit gaat door tot aan de zomervakantie. We hebben een rooster en weten dus voor het hele jaar al wanneer wat plaatsvindt. Ik vind het nu nog lastiger dan anders. Ik ben zo moe elke keer, het kost me veel energie. Maar ja. Het is niet anders. We gaan er morgen maar weer voor zitten samen. Gelijk maar afmaken, zijn we er weer van af voor even.

guera

guera

15-10-2014 om 20:39

Ja barvaux

Klopt. 3 in de week. Sommige zijn kort. Zoals bv spreekbeurt over het nieuws. Ze moeten dan bv stelling innemen en een klein debatje houden. Helemaal niet saai dus. Kinderen worden uitgedaagd om iets vernieuwends te doen en het varieert dus tussen boeken onderwerpen nieuws ed. Ook mag je iets doen met een spel. Het idee is dat je iets uitlegt op begrijpelijke manier en dan het groepsspel doen. Dus saai nee.
Leerzaam ja. Ook omdat rest vd klas actief betrokken wordt bij feedback geven. Ook dat is leerzaam.

Melleke,

Probeert de school niet de kinderen voor te bereiden op het VO?
Dus zelf naar school fietsen en ja, ook in staat zijn / weten hoe hij die moeilijke oversteek aanpakt. Zelf merk ik dat mijn kinderen beter uitkijken / beter fietsen als ze zelf moeten beslissen. Geef hem eens de opdracht zelf naar school te fietsen en fiets dan op afstand , zonder dat hij het weet, achter hem aan. Meer voor je eigen gemoedsrust als je met eigen ogen ziet dat hij wel degelijk je waarschuwingen onthouden heeft.

Zo ook de spreekbeurten en boekbesprekingen; allemaal oefeningen voor later.
Laat je zoon niet als eerste een spreekbeurt houden maar eerst zien hoe anderen het aanpakken. Misschien maakt hij zich druk om niets; misschien zijn de eisen van de leerkracht minder hoog dan je denkt. Hierover kan je vragen stellen aan de leerkracht of beter, kan je zoon aan de leerkracht vragen. Of even afwachten hoe het de anderen vergaat.
Oefenen met powerpoint waarbij plaatjes als steunpunt dienen, is de beste oplossing voor een spreekbeurt, ook voor een boekbespreking. Zo praat hij over wat hij ziet, in de volgorde van de plaatjes. Dat is een enorme houvast
Ik zou geen filmpje doen want dan kan hij niet bewijzen dat hij in de klas een presentatie kan houden.

Doe verder een opdracht na iedere vakantie en niet achter elkaar, zo mist hij de gelegenheid te leren van de presentaties van de anderen.

Werkstukken en presentatie combineren. Dus de info van een werkstuk voor een presentatie betekent maar over 4 onderwerpen iets opzoeken. Doe die werkstukken in een vakantie van 2 weken. Heb je meer tijd en minder stress.

bertje1

bertje1

15-10-2014 om 22:34

thuis oefenen

heb niet alles gelezen, maar is thuis oefenen een optie?
ik zou proberen alleen steekwoorden op papier te zetten en hem 'dwingen' er naar te kijken.
en dan thuis 5x oefenen...
is aan de hand van een PowerPoint niet handig? dan moet hij bij zijn verhaal blijven?
veel dingen laten zien?

Melleke75

Melleke75

15-10-2014 om 22:50 Topicstarter

Flanagan

Er valt niets te plannen, de juf heeft alle kinderen ingeroosterd. Hij kan er dus niet voor kiezen eerst de anderen af te wachten. De datum staat vast. Hij heeft natuurlijk ook genoeg voorbeeld gehad in de afgelopen 3 jaar. Het is iets wat helaas niet verbetert. Werkstuk en spreekbeurt combineren mag niet. Het moeten allemaal afzonderlijke onderwerpen zijn en die moeten vooraf opgegeven worden en goedgekeurd door de juf en mag ook niet hetzelfde zijn als van een klasgenoot.

Wat betreft die oversteek, nee hoor. School probeert ze niet voor te bereiden. De meeste kinderen komen met taxibusjes naar school. Ze doen bijvoorbeeld ook niet mee aan het verkeersexamen want het gros is niet gewend aan fietsen in het verkeer. Die oversteek is gevaarlijk, er gebeuren vaak ongelukken. Voor de zomervakantie hebben we al wekenlang geoefend, maar doordat het er druk is en het verkeer van alle kanten komt kan hij niet inschatten wanneer hij over kan. Ik heb hem al meerdere keren voor een auto vandaan moeten trekken en dan keek hij echt goed. Je moet er snel zijn om heelhuids over te komen. Dat ga ik maar niet nog verder uittesten. Terug kan hij wel alleen, want dan loopt de weg anders en kan hij via een omweg in 2 delen oversteken. Heen kan dat niet want dan moet hij tegen het verkeer in. Een andere route is er niet helaas. Volgend jaar als hij naar de middelbare gaat hoeft hij deze weg niet over. De school staat dan een stuk voor deze weg en met school doen ze niets met de fiets daar want ook daar taxibussen. Als ik over een poosje weer alle dagen mee kan fietsen gaan we de oversteek weer oefenen, tot die tijd nemen we natuurlijk geen risico.

Melleke75

Melleke75

15-10-2014 om 23:03 Topicstarter

Bertje1

Het oefenen gaat prima hoor, doet hij ook alleen en op school gaat het praten voor de klas ook prima, vindt hij ook niet eng. Hij krijgt alleen niets op papier. En dat wat hij op papier krijgt is een onsamenhangend verhaal waar hij zelf ook niets mee kan. Dat hoort ook bij zijn taalachterstand. 9 jaar logopedie heeft dat niet kunnen verbeteren. We merken het niet alleen bij dit soort dingen, maar ook bij dingen die hij verteld. Hij kan niet samenhangend vertellen wat hij heeft meegemaakt. Kan er geen verhaal van maken. Daar heeft hij veel hulp bij gehad. Zo heeft hij ook geoefend met wie wat waar waarom wanneer, geef me de 5 was dat geloof ik. Dit kan hij alleen begeleid, maar is niet toe te passen op een spreekbeurt, alleen op het navertellen van een gebeurtenis. Ik zal dit eens met de logopediste bespreken op school. Het voelt namelijk een beetje alsof je van een leerling in een rolstoel verwacht dat deze, op dezelfde manier als de rest van de klas, de coopertest rent. Ik doe dus voornamelijk het werk en hij voert het uit. Gelukkig gaat de rest wel goed op school.

je eigen gezondheid

Ik zou er toch niet mijn eigen gezondheid aan wagen. Bespreek met de school dat het niet kan en dat ze zoon die een klein beetje te laat komt, voor een beperkt aantal keren, netjes opvangen. Doen ze dat niet dan houd je hem thuis op die dag.
Kan een heel circus opleveren maar er zijn toch echt grenzen.
Ze proberen het gewoon. Voorschotje op de nieuwe jeugdwet. Doen alsof iedereen normaal is.

Oversteek (ot)

@Melleke, je kan die gevaarlijke oversteek ook voorleggen bij de gemeente. Het is hun taak kinderen veilig te laten oversteken. Ze zouden een tijdelijk verkeerslicht kunnen plaatsen en wanneer dit een succes blijkt, dit omzetten tot permanent. Of het geval voorleggen aan de leerplichtambtenaar als de gemeente het te duur vind.

Melleke75

Melleke75

16-10-2014 om 11:28 Topicstarter

Gemeente

Er wordt en is al veel geklaagd over deze oversteek. De weg is al aangepast nadat er een middelbare scholier om kwam, dus dan is het goed, aldus de gemeente. Zulke ernstige ongevallen vinden ook niet meer plaats, maar er vinden wel geregeld aanrijdingen plaats met zowel auto's als fietsers.

Voor nu ben ik vooral bezig met mijn herstel, ik heb geen energie over voor iets anders. Misschien later nog eens.

Volgens mijn zoon is zijn spreekbeurt af. Ik wil er zometeen even naar gaan kijken, maar hij had al aan dat ik het niet mag aanpassen omdat hij het goed vindt zo en en er zijn best op heeft gedaan. Ik ben benieuwd wat hij er dit keer van gemaakt heeft .

Karin

Karin

16-10-2014 om 15:05

Melleke

Als je nog voldoende tijd hebt: prijs zijn spreekbeurt de hemel in. En kom over 1 of 2 dagen met een suggestie. Goh, ik dacht nog even aan je spreekbeurt, heb je er aan gedacht om …. ook op te nemen? Of zou het leuk zijn om ….
En dan niet welles/nietes maken maar evt. aanbieden: als je het wel een goede aanvulling lijkt maar je hebt geen zin meer om eraan te werken wil ik je wel helpen?

Melleke75

Melleke75

16-10-2014 om 17:34 Topicstarter

Al af.

We hebben hem vanmiddag samen afgemaakt. Op zich was wat hij had niet verkeerd, maar veel te weinig. We hebben zijn punten laten staan en alleen uitgebreid. Hij zal alles lezen, maar als hij langzaam praat en goed de klas in kijkt komt hij er waarschijnlijk wel mee weg.

Melleke75

Melleke75

16-10-2014 om 17:35 Topicstarter

O en...

Ik heb hem inderdaad geprezen om wat hij al had.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2014 om 11:59

Melleke

Heb je MR al benaderd over de starre houding van de school? Je zou de school ook kunnen vragen hun steun te verlenen aan de aanvraag van een veilige oversteekplaats. School of MR. Je zou er een soort van petitie van kunnen maken op Facebook, zodat men kan zien hoeveel mensen belang hechten aan zo'n veilige oversteek.

Jaren geleden heb ik de gemeente benaderd over het ontbreken van straatverlichting rond ons huis en het omringende terrein. Toen ik het in de MR had besproken, daar was ik toen lid van, heeft de schooldirecteur er ook een briefje/telefoontje aan gewijd en toen was het zo voor de bakker.

Melleke75

Melleke75

22-10-2014 om 13:06 Topicstarter

1e spreekbeurt voorbij.

De eerste zit er op. Ze kunnen -- +- + of ++ krijgen. Hij had een +.
We gaan de komende tijd maar even 2 werkstukken en een spreekbeurt in elkaar draaien. Hebben we dat gehad. Ik hoop dat het hem gaat lukken om nog meer zelf te doen. Op zich was de opzet niet verkeerd, er moest alleen nog heel veel meer bij. Ik denk dat als we boeken uit de bibliotheek halen, het ook wat makkelijker is dan van internet. Het is veel overzichtelijker voor hem omdat hij dan niet steeds van pagina hoeft te wisselen, maar kan lezen en dan typen. We gaan dus in de bieb het onderwerp kiezen (waar veel boeken van zijn) en dan hoofdstukken bedenken en dan per hoofdstuk het werkstuk maken. Zoiets.

Mijntje

Mijntje

22-10-2014 om 13:23

uitdraai

Geweldig wat je schreef dat je niks mocht aanpassen omdat hij zo tevreden was!

Je kan ook een uitdraai maken van teksten van internet, naast boeken heeft hij dan nog meer info.

Melleke75

Melleke75

22-10-2014 om 19:57 Topicstarter

Tevreden

Hij is soms een beetje té snel tevreden, Haha. Hij haalt ook wel info van internet, alleen vergeet hij dan welk stukje van welke site komt en dat wil de juf wel graag weten. Voordeel van internet is weer dat hij stukken tekst kan knippen en plakken en dat weer in eigen woorden kan omtornen. Scheelt een hoop typewerk. Volgende maand moet het werkstuk ingeleverd worden. Daar gaan we dit weekend aan beginnen. Kan hij mooi eerst met zijn vader naar de bieb.

Literatuurlijst

Begin de werkstuk met een pagina literatuur.
Elke kop 'zoekgegevens' direct kopiëren naar deze pagina, scheelt achteraf opzoeken.
Pas wel op voor het copyright-check programma.

Mijntje

Mijntje

23-10-2014 om 06:57

Melleke

Maar hij leert ervan, want hij hoort de kritiek. En die kan hij van de juf komt misschien beter aan Langzaam aan zal hij hier beter in worden en wat mooi is dat hij de moed niet verliest. Ik vind hem heel ijverig klinken, leuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.