Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vdy

Vdy

12-09-2015 om 09:31

Moeite met rekenen, dyscalculie?

Mijn dochter zit in groep 5 (heeft groep 2 gedoubleerd, dus leeftijd voor groep 6) en ze heeft extreem veel moeite met rekenen.
De meest simpele optelsommen blijken nog steeds een uitdaging.
Inmiddels zijn ze al een tijdje met de tafels bezig en dat gaat steeds meer problemen opleveren, mede omdat er nu gestart gaat worden met deelsommen.
De informatie blijft bij mijn dochter kort hangen.
Hebben we net gestampt dat 3x7 21 is, weet ze dat 3 minuten later al niet meer en zit ze op haar vingers te tellen vanaf een getal dat ze wel weet.

Gisteren sprak ik iemand wiens kind in groep 6 dyscalculie heeft.
De symptomen kwamen erg overeen en ik ben gaan Googlen.
De kans is reëel dat mijn dochter dat wel heeft, maar hoe nu verder?
Waar moet je heen?
Ik kan 1 onderzoek vinden, niet in mijn omgeving a €600!
Ik vind dat nogal wat!
Iemand tips, ervaringen? Ik hoor het graag!

Debbie

Debbie

12-09-2015 om 09:53

intern begleidster

Kan het jeugdteam hier niet iets mee misschien dat ze via de gemeente kunnen regelen dat het onderzoek betaald word vanuit de jeugdwet.

Mijn zoontje zit nu in groep 4 doet hij dit jaar voor de tweede keer omdat je zag dat hij met een hoop heel veel moeite had.
Hij vind rekenen ook vreselijk moeilijk maar heeft daar vorig jaar extra begeleiding in gehad van zijn juf (rt traject)

guera

guera

12-09-2015 om 10:21

herkenbaar

Dochter hier heeft wel last met automatiseren op meerdere fronten. Sja ik weet niet zo goed behalve herhalen herhalen en extra begeleiding. Ze krijgt nu bijles voor rekenen buiten school om.

Emma

Emma

12-09-2015 om 11:35

Protocol dyscalculie

Net als bij dyslexie bestaat er sinds kort een protocol dyscalculie. Veel scholen werken daar(nog) niet mee.
Mijn dochter heeft een ernstig automatiseringsprobleem, dat bleek al in groep 3. Dat is aangetoond en ze heeft daarmee een "rekenpas" op school (inmiddels vo), zoals ze ook een dyslexiepas heeft. Dat geeft haar de mogelijkheid over een paar jaar de "makkelijke" versie te doen van de rekentoets, maar tegen die tijd heeft ze ook nog de kans om de gewone versie te doen. Intussen heeft ze wel recht op extra hulp op school. Ik heb, naast dyslexie ook rekenproblemen laten onzerzoeken en vaststellen door een specialist. Dat is nodig en het geeft je inzicht in de ernst van het probleem. Dyscalculie is het totaal niet kunnen ontwikkelen van getalinzcht. Dat komt bijna niet voor. Vaak gaat het om automatiseringsproblemen of om het minder snel kunnen schakelen tussen verschillende soorten sommen. Mijn dochter is nu 14 en ze gaat, dankzij goede rt, nog steeds vooruit met rekenen.
Vraag bij www.balansdigitaal.nl of bij het steunpunt passend onderwijs naar een goede onderzoeker in jouw buurt. De gemeente kan je om vergoeding vragen, maar ik zou de kwaliteit van een serieus onderzoek voorop stellen.
Kaart het aan op school, maar zorg zelf voor een rt'er als de school dit niet oppakt. Het goed leren rekenen is voor je kind vele malen belangrijker.

Vdy

Vdy

12-09-2015 om 12:18 Topicstarter

Wat een fijne reacties

Hartstikke bedankt alvast!
Hier kan ik wat mee!
Gaan onderzoeken altijd via RT? Of gaat begeleiding via RT?
Want van andere ouders heb ik gehoord dat er een goede RTpraktijk hier in de buurt zit.
Vergoeding vanuit de gemeente?
Gaat dat op inkomen? Want dan piesen wij altijd overal net naast.
Geld is ook niet een enorm issue, maarja, alles wat vergoedt wordt is fijn natuurlijk.

Alvast bedankt voor de hulp zo ver, ben er erg blij mee (ook het stukje herkenning)
Vanavond kom ik weer even lezen

Tihama

Tihama

12-09-2015 om 14:00

RT Amersfoort

Onze dochter heeft inmiddels ruim 2 jaar begeleiding bij RT Amersfoort. Eind groep 8 werd pas duidelijk wat er eigenlijk aan de hand was.

Haar eindCITO gaf bbl-advies op basis van haar rekenen en Havo/VWO voor de rest...

Ze zit nu in 3 TL en ik zal blij zijn als de rekentoets achter de rug is.

Ik heb overigens eerst het boek Dyscalculie en Rekenproblemen van Marisca Milikowski gelezen. Vervolgens heb ik haar gebeld met de vraag of ze me kon vertellen welke begeleider goed was. Ze gaf me toen de naam van Stephan Vermeire van RT Amersfoort. De eerste screening kostte rond 250 euro.

Inmiddels zijn we 2 jaar verder. Mijn dochter zei ooit dat ze zich net voelde als het meisje uit de film 50 First Dates. Dat gaat over een vrouw die een beschadiging heeft in haar korte termijn geheugen, waardoor niets meer onthoudt langer dan 1 dag. Elke ochtend is de herinnering aan gisteren gewist. Marisca vond dat een treffende beschrijving. Mijn dochter kan eindeloos oefenen en dan bij de eerste som er weer naar kijken alsof ze die voor het eerst ziet.

Maar net zoals in de film 50 First Dates blijft er uiteindelijk wat hangen.

Het opvallende vind ik wel dat er zo'n enorm verschil is met wiskunde. Ze heeft afgelopen jaar 9's gescoord voor wiskunde. De echte wiskunde dus. Met de 5 en 6 voor het rekenen kwam ze dan gemiddeld op een 7. En om die krappe voldoende voor dat rekenen te halen, heeft ze dus elke twee weken RT + elke dag herhalingsopdrachten.

Ze heeft overigens gekozen voor de sector Techniek, want ze vindt wiskunde en nask het leukste.

Emma

Emma

12-09-2015 om 19:24

Wiskund

Hier ook: wiskunde gaat best goed omdat ze een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht heeft. De rekenproblemen halen het cijfer idd omlaag. Wiskunde is dus zeker niet hetzelfde als rekenen!

Debbie

Debbie

12-09-2015 om 19:40

Vergoeding

De gemeente bepaald of er een vergoeding voor komt hier word niet gekeken naar jullie inkomen.

Mijn zoon is besproken in het zorgteam/ondersteuningsteam om te bekijken wat goed voor hem is en waar hij extra begeleiding in kan krijgen.

Zijn eigen juf heeft hem rt gegeven.

Als het team bepaald dat er een bepaalde vergoeding voor komt kunnen hun aangeven waar hun een contract mee hebben mocht dat zijn met de praktijk bij jullie in de buurt zou je daar heen kunnen gaan.

Emma

Emma

12-09-2015 om 19:56

Rt is iets anders dan onderzoek. Onderzoek wordt gedaan door een orthopedagoog of gz-psycholoog. Rt niet. Een rt'er gebruikt het onderzoeksrapport om een begeleidingsplan op te stellen.

Vdy

Vdy

12-09-2015 om 20:29 Topicstarter

Thanx allemaal!
Ik bedacht me, m'n dochter heeft in het verleden speltherapie gehad, dat ging via jeugdzorg .
Had niet mijn voorkeur, maar werd vergoed en eigenlijk een goede ervaring met deze instantie.
Ik kan eens contact opnemen met de gezinsbegeleidster van destijds.

Ik zal me er in verdiepen, maar wat is RT nou precies?
Het komt op mij over als een soort verkapte bijles waarin nieuwe, handige methodes worden uitgelegd.
Maar misschien zit ik er helemaal naast...

Emma

Emma

12-09-2015 om 20:52

Rt staat voor "remedial teaching".
Dat kan voor taal of voor rekenen gelden. Sommige scholen hebben remedial teachers in huis, de meeste scholen hebben het wegbezuinigd. Als remedial teacher kun je ook je eigen praktijk hebben en individuele kinderen begeleidien op verzoek van de ouders. Er zijn ook remedial teachers die hun praktijk op een school hebben. Dat is erg prettig voor het afstemmen met de leerkracht. Er zijn korte lijntjes en kinderen kunnen op school worden geholpen. Afstemmen met de leerkracht van je kind is een voorwaarde voor succes. Ik heb eens een rt'er ingehuurd bij mij in de buurt. Zij was intern begeleider op een school en deed dit duidelijk voor de financiën "erbij". Ze had geen zin om af te stemmen met de leerkracht. Dat vond ze niet haar taak. Weg ermee, dat moet je echt niet hebben! Een ib'er of een leerkracht is niet automatisch een goede remedial teacher. En een onderwijsassistent al helemaal niet.
Er zijn opleidingen voor rt. Niet iedereen kan zich rt'er noemen. Er is een register waardoor de kwaliteit wordt bewaakt. Op een rt-opleiding leer je wel testjes afnenem, maar een kind uitgebreid laten testen moet je echt door een orthopedagoog of gz-psycholoog laten doen.

Emma

Emma

12-09-2015 om 20:57

Bijles

Het is inderdaad een soort bijles, maar wel wat specialistischer dan zomaar iemand die wat bij wil verdienen. Een rt'er heeft geleerd te werken met kinderen die leerproblemen hebben en dat is essentieel. Met minder moet je geen genoegen nemen.

Janeway

Janeway

13-09-2015 om 13:54

ik haak even aan

Dochter van bijna 11 groep 7 heeft ook ernstig moeite met rekenen. Ze ziet het gewoon niet. Eenvoudige sommen gaat. Maar de moeilijkere 1000 tallen maar ook 100 tallen gaat al fout. Tafels is iets wat ze opdreunt als een versje toepassen kan ze het niet.
Ze is door de IB/RT bekeken, een paar keer met haar mee geweest. Wat testjes gedaan, laten rekenen. Volgens haar ligt het aan het feit dat dochter maar op 1 manier een som uit kan rekenen. Je hebt soms verschillende methoden hoe je een som uit kan rekenen. Maar dochter heeft baat bij maar 1 methode. Dus moet ze dat dan ook maar op 1 manier uitgelegd krijgen. En niet daar vanaf afwijken. Maar goed ze blijft toch struikelen in dat rekenen. Ze zit eigenlijk onder niveau. Waarom kan ze niet diverse manieren gebruiken? Vanaf de kleuters heeft ze al problemen met cijferen/getalbegrip.
Nu heeft ze dit school jaar een juf die wat pittiger is. Dus daar heb ik nog weer een voorzetje aangegeven. En er is namlijk ook een andere leerkracht die een specialisatie op dyscalculie heeft dus die wil ik ook nog eens aan dr jasje trekken. Ik wil het namelijk zeker weten voordat ze naar het VO gaat.
Om het zelf te laten onderzoeken ontbreekt het ons aan financiën. Anders had ik dat gedaan.
Daarbij komt ook dat ik zelf denk dat ik dyscalculie heb. Ik weet het haast zeker. Alle kenmerken heb ik.. Ik kan mijn kinderen ook niet helpen bv met sommen boven de 100. Tot de 20 kan ik dingen wel zo oplepelen daarna moet ik echt tellen.
Ik herken zoveel in dochter en haar rekenkunsten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.