Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Deler

Deler

24-02-2014 om 10:52

Moeite met deelsommen

Mijn dochter zit in groep 5 en heeft moeite met deelsommen. Het kwartje valt niet echt. Ze is nogal visueel ingesteld en daarom heb ik geoefend met strijkkralen en op die manier de sommen uitgelegd. Als we dan een tijdje bezig zijn dan begrijp ze het wel maar later ebt dat weer weg. Vooral zonder die kraaltjes. Is het een kwestie van vaker oefenen zodat het beter beklijft of hebben jullie nog tips. Evt. spelletjes op de PC of oefenmateriaal op papier? of andere tips? Alvast bedankt!

Praktisch leren

Laat haar de appeltaart delen in stukjes
Geef haar 9 snoepjes en laat haar deze delen onder haarzelf en 2 vriendinnetjes.
Maak allemaal kleine gehaktballetjes en laat haar aan tafel tellen hoeveel er zijn en delen op de borden.
Een appel delen in partjes.

Zoek in de praktijk zoveel mogelijk voorbeelden op.

Deler

Deler

24-02-2014 om 12:01

Jasman

Ok, dat is idd. wel een goede tip. Daar ga ik mee aan de slag. Al ben ik nu net wel aan de lijn de appeltaart zit er nu niet in haha. Maar ik ga het inderdaad meer in de praktijk oefenen. Dank je!

Katniss

Katniss

24-02-2014 om 13:08

Tafels

Kent ze de tafels wel? Ik heb met mijn oudste wel eens 'gevarendriehoekjes' gemaakt. Dan zet je de vermenigvuldiging in een driehoekje en het antwoord erboven in het puntje. Dus bijv. bovenin de 6 en onder 2 x 3. 6/3 = 2, en 6/2 = 3.
Oudste gebruikt dat trucje nog steeds om lastige wiskundeformules om te bouwen

Katniss

Grappig, dat trucje gebruikte ik ook altijd voor natuurkundige formules (dichtheid is massa gedeeld door volume, bijvoorbeeld)

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 13:58

Ja vaker oefenen

Kom op, ze zit nog in groep 5, veel kinderen halen hun tafeldiploma pas rond de herfstvakantie in groep 5! Meer oefenen dus. Zo veel mogelijk verschillende manieren en dus juist niet steeds dezelfde strijkkralen.

Laat zien wat er gebeurt als je 10 snoepjes verdeelt onder vijf kinderen (of vijf stoelen als je huishouden niet zo gevuld is) maar ook wat er gebeurt als je 5 wil delen door 10 (je hebt dus 5 snoepjes en 10 kinderen: dat gaat niet, zo leert ze ook wat ze doet, de breuken komen later.

Dus bij alles kun je het gebruiken: 10 witlofrolletjes, een pak met 8 rollen wc papier (en 2 wc's), een pak met 16 koekjes, grijp alles aan wat je ziet!

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 14:00

sites

Vic heeft wel gelijk: als de tafels er niet goed in zitten lukt het met delen al helemaal niet. Ik riep ook vaak: dat is een táfel en dan viel het kwartje wel weer maar dat riep ik overigens wel in groep 6/7.

http://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-5/delen

Deler

Deler

24-02-2014 om 15:13

Dank jullie wel

Dalarna dank voor de sites. Ga ik even bekijken. Dat trucje van die driehoek ga ik eens proberen maar idd. jullie hebben wel een punt. De tafels zitten er nog niet echt goed in. Ook dat bekijft niet. Nou ja, het is niet zo dat ze er niet inzitten maar dit is wel iets wat bijgehouden moet worden. Daar ga ik eerst maar eens mee aan de slag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.