Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sw4

sw4

12-01-2015 om 10:44

minimumleeftijd aanmelden kinderen voor school

Een tijdje geleden heb ik in een discussie iets gelezen over de minimumleeftijd van kinderen bij het aanmelden voor een school. Ik meen me te herinneren dat die leeftijd minimaal 3 jaar was. Ik kan het echter nergens vinden. Kan iemand me helpen zoeken, of weet iemand toevallig waar dit in de wet staat?

Volgens mij geen wet

Ik zit er niet tot over mijn oren in, maar volgens mij is daar geen wet over. Er is vziw beleid dat per plaats of per school kan verschillen. Je zult wel een idee hebben over welke scholen mogelijk in aanmerking komen, kijk even op de site en bel anders even, het zou vervelend zijn als je je kind wilt aanmelden, wacht tot het drie is, en er dan achterkomt dat deze school de grens bij tweeënhalf legt.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

12-01-2015 om 11:09

nee, dat verschilt per school

Hier een aantal scholen waar je tijdig moet inschrijven; een school hanteert de regel dat je mag inschrijven vanaf 1 januari in het jaar dat het kind 2 wordt, een andere school hanteert geen minimumleeftijd en daar kun je het kind beter inschrijven zodra het geboren is, om nog verzekerd te zijn van een plaats.

Volgens mij krijg je wel post van de overheid als je kind 3 is geworden, met de mededeling dat het tijd wordt om je kind ergens in te schrijven, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Karin

Karin

12-01-2015 om 11:12

Den Haag

In Den Haag is een regeling (onderlinge afspraak tussen schoolbesturen, geen officiële wet ofzo), dat niet voor de eerste verjaardag mag worden aangemeld. Voorzover ik weet zijn er in Den Haag 2 scholen die zich niet hebben willen conformeren aan de regeling.
http://www.eenaanmeldleeftijd.nl

Kan het niet vinden

Ja, het heeft wel degelijk in het wetsvoorstel passend onderwijs gestaan. Een aanmeldleeftijd, niet eerder dan 3 jaar bovendien.
Dat had ook een duidelijk doel: allochtone ouders meer kans geven om aan te melden op een school van voorkeur.

Maar even zoeken levert een brei van gezamenlijke procedures op, een aanmeldleeftijd en wel degelijk al vanaf 2 jaar soms, waar sommige scholen zich dan ook weer aan onttrekken. In de wettekst vind ik de aanmeldleeftijd niet meer terug.

Gesneuveld in het proces kennelijk.

Toch nog

http://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/rol-ouders/uw-kind-aanmelden/

Vanaf wanneer aanmelden bij primair en voortgezet onderwijs?

U kunt uw kind aanmelden voor de basisschool vanaf de dag waarop uw kind 3 jaar wordt. Soms melden ouders hun kind voor het derde levensjaar aan, bijvoorbeeld bij populaire scholen. Dat is een vooraanmelding die nog niet leidt tot een besluit over toelating. Voor het aanmelden bij het voortgezet onderwijs kunt u het beste wachten totdat de basisschool uw kind een schooladvies heeft gegeven. De scholen in het voortgezet onderwijs moeten dat advies namelijk meewegen in hun besluit over toelating van leerlingen. In het voortgezet onderwijs wordt vaak een vaste inschrijftermijn gebruikt. Op de website van scholen kunt u daarover meer informatie vinden.

Zie je wel. Het was er.
Nu nog in de wettekst vinden waar het stond/staat

sw4

sw4

12-01-2015 om 12:11 Topicstarter

bedankt!

Bedankt voor de reacties! Het gaat niet om mij persoonlijk, maar ik werk voor een schoolvereniging en we hadden het over het aanmeldingsbeleid. En ik herinnerde me dat ik het hier op het forum een tijdje geleden had gelezen. Je kunt zoveel leren van dit forum

Miriam (vervolgvraag)

En dan de vraag voor de ijskast: is er een garantie dat scholen de toelating niet toch doen op volgorde van de 'vooraanmelding'?

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

12-01-2015 om 12:26

Temet

Alleen al met die VRAAG win je de ijskast

creabea

creabea

12-01-2015 om 12:43

dat vraag ik mij ook af

in mijn woonplaats heb je bij 40% van de basisscholen geen schijn van kans als je je 3-jarige daar nog probeert aan te melden. Daartegenover staan dan weer scholen die leeglopen....

Zeker wel

Bij mij in de stad is een gezamenlijke procedure die begint vanaf 2 jaar en dan ook meteen al sorteert. Dit alles overigens onder het mom van segregatie tegengaan en onder de hoede van een bureaucraat geworden leerkracht die er een eigen adviesbureautje voor heeft opgericht.

Met instemming ook van de D66! wethouder van onderwijs die het heel fijn vindt dat de lege lokalen voortaan gevuld worden.

Ondertussen leidt dit alles tot de wonderlijke situatie dat de openbare scholen leerlingen weigeren, terwijl de wegkwijnende katholieke ken christelijke school zich in nieuwe belangstelling mogen verheugen.

Ja, er wordt gesorteerd. Het is niet eens duidelijk waarop en hoe. De schoolhoofden komen bij elkaar en slaan aan het kwartetten.

Misschien

Kijk eens hier http://open.navigator.kluwer.nl/staats-en-bestuursrecht/data-juridica-toelating-en-verwijdering-bij-passend-onderwijs-stoeien-met-de-wettekst/#.VLPZUVq9l8B

Moet je we wel een proefabonnement nemen.
Ik vind Prof Zoontjes doorgaans een heldere schrijver over onderwijsrecht. Juist ook in die zaken waar de verwarring het grootst is.

Caesar

Caesar

12-01-2015 om 16:06

Precies Temet

En daarom meldde ik mijn kind aan voor de BS vrij snel na de geboorte.

four

four

12-01-2015 om 16:33

Staat in de WPO

Artikel 40, lid 2. De aanmelding van kinderen voor toelating geschiedt schriftelijk en kan worden gedaan vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt. De ouders doen de aanmelding zo mogelijk ten minste 10 weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd en geven bij de aanmelding aan bij welke school of scholen eveneens om toelating is verzocht.

Stom

Ja zeg.
Wat stom dat ik daarover heen las. Het staat er gewoon.

Populaire scholen.

Op de bs van zoon kregen ook kinderen voorrang als er al een broertje of zusje op school zat. Deze ouders meldden zich dus al aan als kind in de wieg lag, dan was de eerste selectie aan de poort al duidelijk. Op zich begrijpelijk, maar daardoor gingen ouders hun 1e kind ook steeds jonger aanmelden. De school leek dus steeds populairder te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.