Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn kind vindt vmbo-b zeer moeilijk.

Hallo medeforummers,

Mijn kind doet momenteel 2 vmbo-b, en het gaat erg slecht met hem. Hij gaat volgend jaar naar 3 praktijkonderwijs. Hij haalt voor elke toets een 5 of lager, omdat hij het erg moeilijk vindt. De WISC-III toonde aan dat hij een VIQ van 85 heeft en een PIQ van 61 (TIQ 78). Als ouder doet mij dit pijn om te zien dat mijn kind geen toekomst heeft

Hoe kan hij toch vmbo-b blijven doen???

Help me!

Dees

Dees

19-05-2019 om 17:04

Wat niet kan kan niet

Als dit te zwaar is is het te zwaar daar moet je je bij neerleggen. Laat hem dan eerst die praktijkopleiding doen en dan heb je kans dat hij daarna wel kan doorpakken naar een vmbo diploma.

Ik heb een kennis met een stiefzoon met alleen praktijkopleiding en dan toch ook een baan. Het kan dus wel.

Ankie

Ankie

20-05-2019 om 02:31

Hoezo geen toekomst??

Ik vind dit erg hard klinken...

Ook met een praktijkschool heeft jou kind en al die andere kinderen een toekomst..
een verdomd goede toekomst maar je zult als ouder wel je zo komt het op mij over je schaamte op zij moeten zetten..

Op een praktijkschool worden ze begeleid naar een passende baan of zelfs naar het MBO hier kan hij in groeien..

Het is toch veel belangrijker dat hij gelukkig word in een omgeving waar hij tot zijn recht komt..

Wees gewoon trots op wat hij doet en kan.

Triva

Triva

20-05-2019 om 08:55

Nee dees

Na praktijkschool volgt geen vmbo. Het hoogst haalbare is mbo1 en heel soms mbo2.

Triva

Triva

20-05-2019 om 08:57

Moederkatrina

Hij kon blijkbaar wel over van 1 naar 2. Is er iets veranderd? Je zou willen dat hij bleef zitten. Is bijles dan haalbaar? Wat doe je zelf om hem te begeleiden? Ik heb mijn zoon ook door basis moeten trekken en dan had hij nog een veel hoger iq maar zat de dyslexie dwars.

Triva

Triva

20-05-2019 om 09:02

Maar

Je zoon heeft twee jaar basis gedaan. Zet in op een mbo2 opleiding via bbl na praktijkschool, bijvoorbeeld bij iw nederland. Doet die van mij ook.

Mijn nichtje is ook prima terecht hekomen en heeft al 10 jaar een goede baan in de zorg

Dees

Dees

20-05-2019 om 09:14

Triva

Er zijn scholen die die mogelijkheid dus wel.bieden.

moederkatrina28

moederkatrina28

20-05-2019 om 10:09 Topicstarter

Bedankt voor het advies.

Ik ga het bespreken met zijn mentor of hij een jaartje kan blijven zitten met bijles of een rugzakje.

Groetjes, Katrina.

@nnemoon

@nnemoon

20-05-2019 om 12:22

Lwoo

Wat kan school bieden aan Lwoo?

juf Ank

juf Ank

20-05-2019 om 13:59

is er leven na het pro?

Ja! Er zijn echt nog manieren om een leuk leven te krijgen hoor. Hij zal geen arts worden. Maar op het pro kan hij ontdekken waar zijn talenten liggen, momenteel wordt hij overvraagt en daar wordt een kind niet gelukkig van. Mogelijk kan hij vanuit het PRO later weer naar het MBO niveau 1/2.
Hou hem niet kost wat kost op het vmbo. En het belangrijkste: straal niet naar hem uit dat je teleurgesteld bent. Dat is echt iets waar je je overheen moet zetten. je houdt toch van hem zoals hij is? Accepteer dat hij gewoon in een assisterende functie terecht zal gaan komen.
Als dit soort kinderen eenmaal iets ontdekken wat ze heel leuk vinden dan gaan ze ervoor en kan er nog veel meer uitkomen. Maar geef hem de ruimte en leg geen druk, dat is echt niet goed.

MoederVan3

MoederVan3

20-05-2019 om 14:40

LWOO - VMBO basis

Mijn al wat oudere ervaring met LWOO/VMBO basis is dat men best vergevingsgezind is. Als een toets helemaal verknald wordt, dan wordt er een extra kans geboden om het cijfer op te halen en als een bepaalde werkvorm vreselijk lastig gevonden wordt door heel de klas, dan wordt er een extra opdracht gegeven die wat praktischer is. Zo wordt gepoogd om zo veel mogelijk leerlingen binnen boord te houden. Als dat niet lukt, dan is er soms nog de mogelijkheid van een leerwerktraject of inderdaad het praktijkonderwijs.

Nou weet ik natuurlijk niet hoe het op de school van jouw kind geregeld is en of ze echt alles uit de kast hebben gehaald, maar als het echt niet lukt, dan is het praktijkonderwijs de beste route. Het kind wordt nu immers overbelast. Veel kinderen uit het praktijkonderwijs komen uiteindelijk ook op het MBO terecht en halen via MBO 1, uiteindelijk een MBO-2 diploma.

Courtney

Courtney

20-05-2019 om 15:37

VMBO-Basis

Beste Katrina,

Ik snap uw probleem voorkomen, mijn zoontje (12) is ook niet een school topper. Maar geen toekomst hebben is wel héél ver gezocht. Hij kan ondersteuning krijgen op school of bijles.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

Groetjes,
Courtney

moederkatrina28

moederkatrina28

20-05-2019 om 15:45 Topicstarter

lwoo

Bedankt voor alle reacties.

De school waar mijn zoontje op zit, biedt inderdaad lwoo aan. Ik ga morgenmiddag met de mentor in gesprek of hij lwoo kan doen.

Groetjes, Katrina.

Eva

Eva

20-05-2019 om 18:28

Wat een onzin

Waarom zou hij geen toekomst kunnen hebben?

Triva

Triva

20-05-2019 om 19:02

Dees

Waarom zou een school dat aanbieden en in welke klas kom je dan? Daar is nu echt juist de MBO1 opleiding voor want daar hoef je geen vooropleiding te hebben. VMBO voegt dan helemaal niks toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.