Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Grote zus

Grote zus

02-09-2016 om 04:47

Mijn dochter 12 ligt uit de groep

Mijn dochter vertelde me vandaag huilend dat ze niet meer naar school wil. Ze zegt dat ze geen aansluiting heeft bij de groep. Ze wil meteen van school af. Ik twijfel nu een beetje. Ik vind het aan de ene kant erg vroeg om naar drie dagen school al naar een andere school te sturen. Aan de andere kant vind ik het wel heel snel dat ze na drie dagen al een gevoel heeft dat ze er niet bij hoort.

Ze vertelde dat ze vandaag alleen op de trap haar boterhammen heeft opgegeten. Ik weet even niet wat ik moet doen.

Op de lagere school heeft ze altijd meer contact met jongere kinderen of volwassenen dan haar eigen leeftijd. Dit had ik zelf vroeger ook. Dus ik weet niet zo goed hoe ik haar moet helpen.
Heeft iemand tips voor mij

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2016 om 07:42

Mentor

Daar is haar mentor/coach voor. Ik zou daar contact mee opnemen. Ze is heus de eerste niet die opstapproblemen heeft.

Nicolette

Nicolette

02-09-2016 om 08:28

Contact opnemen met de mentor. Die is hiervoor.

@Emma

@Emma

02-09-2016 om 08:31

En ook

En ook veel praten met je dochter. Ondersteun haar en doe thuis en in de weekends leuke dingen, samen met haar. Zorg dat ze veel en vaak haar oude vriendinnen ziet. Gaat ze naar een sport of een hobby waar ze goed in is? Daar vindt ze vast aansluiting.

Triva

Triva

02-09-2016 om 09:31

maar

waarom gaat ze op de trap zitten in haar eentje. Je kunt toch gewoon in de aula of wat er dan ook is gaan zitten naast klasgenoten. Ze zullen haar toch niet wegsturen? Misschien praten ze niet met haar maar je afzonderen van de groep is natuurlijk een reden dat de rest straks zegt waarom ze er uit ligt.

Inderdaad: de mentor!

3 dagen?

Als je dochter al na drie dagen van school wil omdat ze geen aansluiting vindt, is dat wel erg snel... Ik zou ook de mentor inseinen, want die kan daarbij zeker helpen, maar ik denk ook dat ze zichzelf er toe moet proberen te zetten om toenadering te zoeken tot de andere meiden. Als je jezelf afzondert wordt het heel lastig (ook op een andere school). Misschien kun je met haar doorspreken hoe ze dat kan doen. Naast wie zit ze in de les? Misschien kan ze daar beginnen.

Elfje65

Elfje65

02-09-2016 om 20:19

Wel sneu

Maar natuurlijk geen reden haar van school te halen. Raad haar aan om toch proberen bij iemand aan te sluiten en licht de mentor in. Dit zijn opstartprobleempjes.

Maik

Maik

03-09-2016 om 20:45

Ik zou...

Ik zou ook aan haar vertellen dat veel kinderen elkaar al kennen van de basisschool. Dan trekken ze meteen naar de kinderen toe die ze al kennen. Als zij niemand kent is het veel moeilijker. Mijn dochter kende ook niemand en heeft ongeveer een half jaar geroepen dat ze zich zo alleen voelde en niemand had. Het was een ... School. Nu inmiddels zit ze in de derde klas en heeft ze vriendinnen. Ze is nog steeds verlegen en rustig maar in ieder geval voelt ze zich nu wel op haar gemak. Geef het de tijd en inderdaad de mentor bellen en praten. Mijn dochter gedroeg zich zo apart omdat ze in totale paniek was dat de leerkrachten dachten dat ze autistisch was. Inmiddels zien ze dat dochter wel wat apart is maar verder niets aan de hand. Geef het de tijd en steun haar. Sneu is het wel.

Sanne

Sanne

11-09-2016 om 22:02

Hoe gaat het nu?

Ben benieuwd hoe het nu gaat...

Te vroeg

Mijn kind zit ook op een .....School en kwam van een andere basisschool. Kind was de enige van de oude basisschool en kende niemand op de nieuwe VO.
Maar op school vinden ook activiteiten plaats die samenwerking oplevert, zoals toneel of sportdag of muziek. Die activiteiten brengen ll naar elkaar toe.

Kind maakte in begin vrienden met klasgenoten die van 'buiten' kwamen, geleidelijkaan ook met de 'harde kern'.
Kind heeft wel begrepen dat het afwachten tot men naar haar komt, een onnodige tijdverspilling is; je kan zelf ook in actie komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.