Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noname

Noname

27-11-2015 om 13:40

Mijn brugklasser verbaast me

Mijn dochter maakte haar cito in groep 8 niet al te best en scoorde conform een laag-TL advies. Op basis van haar schoolresultaten kreeg ze van haar leerkracht toch TL/HAVO advies op basis van haar LVS resultaten en haar werkhouding.
Ze zit nu in een TL/HAVO klas en is daar de beste van de 30 leerlingen. Op basis van haar huidige cijfers zou ze zelfs 2 VWO kunnen doen. Nu is het nog maar het begin van het jaar en misschien houdt ze dit niet vol, maar ik begrijp niet goed hoe je eigen kind je zo kan verrassen. Ze doet wel netjes haar huiswerk maar leert niet overmatig veel en ik hoef ook weinig te controleren.
Zijn er hier meer ouders met brugklassers die zich verbazen?

Ja hoor

Wij, juf basisschool en ikzelf, schatten dochter in voor mavo/havo. In de brugklas werd dat havo/vwo. Bovendien is ze dat jaar, ondanks andere verwachtingen, nagenoeg zonder schooluitval naar school gegaan en maakte ook nog eens voor het eerst vrienden op school.

Noname

Noname

01-12-2015 om 19:22

Fijn Anne

Fijn dat dit vaker voorkomt. Maar ik zou zo graag begrijpen hoe het komt. Heb jij, Anne, daar ooit een verklaring voor kunnen vinden en doet ze het nog steeds zo goed?

Mogelijke verklaringen

Dochter had 2 hele goede mentoren waarvan 1 direct al zag dat ze een kandidaat was voor speciaal onderwijs/autisme. Deze mentor begeleidde dochter gewoon vanzelfsprekend 'passend' en belde mij als ze suggesties had.
Bijvoorbeeld dat er in plaats van sport een bowlingochtendje was belde ze 's avonds vooraf over op zodat dochter niet overvallen zou worden. Het was wel aangekondigd maar zulke dingen ontgingen mijn dochter dus de mentor checkte dat vanzelfsprekend of het wel binnengekomen was.
Zulke mensen zijn goud waard.
De school zat scherp op pesten en uitsluiten, het lukte ze ook, en dat gaf ook direct een heel andere veiliger omgeving.
Daar had ik natuurlijk vooraf geen controle over.
Eigenlijk hield ik mijn hart vast want dochter zou naar speciaal onderwijs maar net dat voorjaar ordonneerde de staatssecretaris dat kinderen die in groep 8 een rugzakje aanvroegen het eerst zonder moesten proberen op het voortgezet onderwijs. Want die kregen toen al meer zorggeld.
Met het risico uiteraard dat je niet mag blijven zitten in de brugklas en afstroomt.
Op de basisschool werd dochter standaart te hoog ingeschat. Omdat ze hoge cijfers kon halen als ze zaken begreep kreeg ze geen respons op haar begrijpelijke meer praktische vragen. Maar als ze een opdracht niet begreep werd het een onvoldoende.
Ik zag dat onlangs weer bij de huisarts. Dochter stelde wat concrete vragen over bloedprikken. Wat heb je daarvoor nodig, waar ga je dan heen, zijn er verder nog voorwaarden (nuchter) en hoe doe je dat, vanaf welke tijd.
Huisarts was verbaasd dat zo'n tiener zulke eenvoudige praktische vragen niet zelf kon beantwoorden want dat kan toch elke 16 jarige?
Gelukkig laat dochter zich daar tegenwoordig niet door uit het veld slaan. Ze blijft kalm en legt uit dat ze een praktisch antwoord nodig heeft en vraagt zonodig nog een keer, zonodig in andere woorden.
Vroeger durfde ze dan niet meer te vragen en de stress bouwde zich navenant op.

jota

jota

01-12-2015 om 20:41

wat mooi Noname

Fijn toch, geniet er maar van!
Dit scenario hoor je niet al te vaak.
Het meest waarschijnlijke lijkt me toch dat er nu op school 'iets' (vanalles) is dat beter bij haar past.
Kan de moeite waard zijn te onderzoeken, wat zijn de verschillen met bs.

Yvonne

Yvonne

03-12-2015 om 05:52

hier ook

Zoon doet het ook boven verwachting goed op de middelbare school. Hij is er echt helemaal opgebloeid. En ik ben echt super trots op hem.

Paddington

Paddington

03-12-2015 om 08:23

Basisschool of VO

is een enorm verschil. Er zullen ook kinderen zijn die het ontzettend goed doen op de basisschool, maar heel veel slechter op het VO. Waar ligt dat aan, ik denk dat het een combinatie is. Enerzijds het kind, misschien vindt jouw kind de afwisseling van verschillende leerkrachten en elke keer een loopje tussen de lessen wel heerlijk. Aan de andere kant de manier van lesgeven. Op de basisschool heb je dezelfde leerkracht de hele dag. Als jij als kind moeite hebt om de manier van lesgeven te volgen, wordt het ook al weer moeilijker.

@Noname, ik hoop dat het zo blijft doorgaan met je dochter. Het is heerlijk als je kind het zo goed doet op school. Het goed doen op school is voor mij: werken op zijn/haar niveau en goed in de groep liggen.

lisbeth

lisbeth

03-12-2015 om 08:45

hier ook

een dochter die het echt niet super deed op de basisschool. heel slim maar het kwam er maar niet uit.
Nu op de middelbare (gymnasium) doet ze het geweldig. Hier hoort ze. Ze is zoveel gemotiveerder, vrolijker, gelukkiger. Staat voor alles voldoende met zelfs een aantal achten. Ze bemoeit zich niet enorm met de klas maar het is goed zo voor haar. Ze is graag op zichzelf. 1 of 2 vriendinnen is genoeg voor haar.
Heerlijk om haar zo te zien

Anoniem

Anoniem

03-12-2015 om 09:33

hier....

Op de basisschool liet dochter niet zien wat ze kon. Thuis wisten we heus wel dat ze heel slim is. Alleen school konden we niet overtuigen. Het eindadvies was havo en er stond dat dochter extra zorg nodig had omdat ze dachten dat ze adhd heeft. Ik heb dit toen niet geaccepteerd. Ik ben naar een kinderpsycholoog geweest en daar kwam een enorm hoog iq uit en geen adhd. Ik ben toen meteen naar school gegaan en heb gezegd dat ik niet akkoord ga met havo advies en ook niet met die opmerking over extra zorg blablabla. De juf weigerde toen. Ik ging toen naar de ib-er. Die heeft het toen gelukkig aangepast naar vwo advies en geen extra zorg nodig. Nu zit dochter in 2 Gymnasium. Ze is helemaal opgebloeid, haalt goede cijfers, heeft vriendinnen. Ze is op de basisschool gepest dus dat lag heel gevoelig. Dochter was bang om weer niet geaccepteerd te worden. De juf van de basisschool was zwaar beledigd dat ik de havo advies niet accepteerde. Oei die heeft me nooit meer aangekeken.

Jamie

Jamie

03-12-2015 om 10:01

herkenbaar

Ook mijn kind was in groep 7 al helemaal toe aan de middelbare, we hebben zelfs nog even overwogen om het toen al te doen maar ik vond dat hij een jaartje rust nodig had na 1,5 jaar zwoegen op de dyslexietraining thuis.

Hij heeft het enorm naar zijn zin, zit nu in de tweede en is helemaal op zijn plek en nee hij doet geen VWO maar VMBO-Basis.

Mijn andere kind heeft het ook al ruim 4 jaar vele malen meer naar zijn zin dan op de basisschool, heeft eindelijk goede vrienden en aansluiting en nee dat ging niet meteen maar na de tweede dag in de brugklas voelde hij zich al veel beter dan in acht jaar basisschool.

Als ik dan lees dat er mensen zijn die nog langer kinderen bij elkaar willen houden dan tot en met groep 8 raak ik daarvan overstuur. Allemaal omdat er ook kinderen zijn die laatbloeiers zijn maar daar zijn andere oplossingen voor dan iedereen nog langer bij elkaar laten zitten.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

03-12-2015 om 13:26

misvatting Jamie

Jamie, later niveau kiezen betekent niet dat kinderen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas zitten. Ik heb een reactie in het andere draadje geplaatst hierover.

Op de eerste dag

Op de eerste dag van het vo kwam dochter thuis en zei: Eindelijk mam! Mensen met wie ik kan praten en die me begrijpen!
Net als de dochter uit post #9 was dochter op de basisschool niet gezien. Anders dan dat meisje, wist dochter wel dat ze zich drukte. Later heeft ze gezegd dat ze zich 8 jaar verveeld had maar niets zei omdat ze liever lui was en geen zin had in extra werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.