Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lieverdje

Lieverdje

01-06-2016 om 22:26

middelbare school reizen

binnenkort ga ik voor mijn werk een projectje doen op een middelbare school. Het grote aantal buitenlandse reizen dat er gemaakt kan worden op die school viel mij op: Griekenland, 14 dagen Zuid-Afrika, een 18-daagse rondreis in de USA, Latijns Amerika kwam ook nog voorbij... en natuurlijk de jaarlijkse wintersport naar Oostenrijk. Allemaal op vrijwillige basis, dat wel.

is dit nou heel buitensporig, of kunnen we dit over een paar jaar ook verwachten voor onze kinderen? En voor ouders voor wie dit bekend voorkomt, hoeveel kinderen gaan er mee met die reizen? Er staat wel bij 'vrijwillig', maar wordt er misschien verwacht dat je meegaat met minstens een reis? Ik geloof niet dat wij het geld hebben voor een tripje naar de VS of Zuid-Afrika of wintersport....

Anna G.

Anna G.

01-06-2016 om 22:35

huh?

14 dagen, 18 dagen.. toe maar! Hoe willen ze dat doen dan? In de zomervakantie? In 'mijn tijd' had je een reis naar Londen, Rome of Praag in de vooreindexamenklas. Dus zoiets verwacht ik wel en dan mogen kinderen kiezen welke reis ze het leukst lijkt. Maar verder moet het echt toegevoegde waarde hebben wil ik erin meegaan. Dus wintersport voor de leuk... neuh.

Magalí

Magalí

01-06-2016 om 22:41

Jee

Dat is toch wel buitensporig, vind ik. Op de school van mijn kinderen in de tweede 3 dagen survival en in de voorexamenklas een reis binnen Europa van een week. Andere school in de buurt biedt wel veel reizen en wintersport aan op vrijwillige basis. Als je wil, kun je ieder jaar een reis maken. Maar ook deze reizen zijn maximaal een week en binnen Europa.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-06-2016 om 22:56

Schoolreis

Bij mijn dochter op school kosten alle schoolreizen rond de 500 euro en iedereen gaat mee. Dat is net een bedrag dat nog te behappen is. Dat soort verre lange reizen lijken me überhaupt boven mijn totale vakantiebudget te gaan.
Maar ja, als iedereen gaat zul je wel moeten (tenminste, ik zou dan mijn kind niet als enige niet willen laten meegaan).

houyt

houyt

01-06-2016 om 23:03

hier ook veel vind ik

Bij mijn dochter in de 4e 5e en 6e keuze uit Nederland/Survival Ardennen/Rome/Parijs/Salamanca/Barcelona/Istanbul/Florence/Berlijn. Dit een week en onder schooltijd. Extra ieder jaar muv brugklas de wintersportreis, die in een vakantie gedaan wordt. Alles vrijwillig. Ga je niet mee dan opdrachten in de stad staat school staat. Nederlandreis is 75, Istanbul de duurste, ik geloof tuasen de 500/600.

Ik vind het ook al belachelijk veel keuze.

houyt

houyt

01-06-2016 om 23:09

dochter wilde graag eens met het vliegtuig

De grootste groep gaat hier blijkbaar altijd met de Nederlandreis mee. Schijnt ook erg gezellig te zijn. Dochter heeft bij haar reis de helft bijgelegd (250).

bieb63

bieb63

01-06-2016 om 23:31

Hier

Gebruikelijk 1x in de middelbare school carriere 1 week ergens in Europa. Dat is dan wel een min of meer verplichte ' studiereis' en 1x een vrijwillig reisje wintersport. Klasr en los van een paar introductie dagen, reisje in de brugklas. Volgens mij een gangbaar iets.

margaretha

margaretha

01-06-2016 om 23:34

verschillende scholen

Heb inmiddels ervaring met meerdere middelbare scholen en het is verschillend. Meerdere scholen organiseren vrijwillig allerlei reizen, er zullen wel kinderen meegaan maar ik ken er geen. Soms in klas 4 , soms in klas 5 en 6 of alleen klas 5. Soms met subsidie omdat het om een project gaat (zoon 1 naar Marokko en Polen allebeide max. 250 euro en zoon 2 naar Zweden helemaal gratis). Vanuit scholen verder alleen maar binnen Europa en ik denk max. 450 euro. Ook wel kleine reisjes als wandelreisje van 2 dagen, fossielen zoeken 1 of 2 dagen, naar Disney. Maar ook een school die helemaal niets doet.

jee

de reizen die je noemt zijn wel heel buitensporig, ik ken geen school waar de reizen zo lang zijn en waar ze naar zulke bestemmingen gaan.

ik vind de school van mijn dochters al flink bezig wat reizen betreft.
naast een dag lille in de 2e en overige korte excursies is er een reis van 6 dagen naar Rome gepland in de 5e. Alle kinderen volgen Cambridge Engels en gaan voor dat vak een paar dagen naar Londen in de 6e. Als je Delf Frans volgt dan ga je in de 5e ook nog een midweek naar Parijs.

met twee kinderen wordt dat flink wat geld bijleggen.

correctie

de rome reis is 11 dagen.

Veel inderdaad

Op de school van zoon ging een derde van de kinderen mee naar de week Parijs. Ook naar de reis naar Berlijn, inmiddels HBO, ging maar een deel mee.
Ik vind het wat dubbel. De kinderen die toch al met hun ouders overal naar toe kunnen en gaan, gaan ook hier weer mee. Voor de rest is het nakijken.
Al vroeg geconfronteerd met een tweedeling.
Bij dochter ging bijna iedereen mee naar de Ardennen. Het was ook de bedoeling dat iedereen meeging. Wel zo sociaal.
In de familie inderdaad een middelbare scholier die 3 weken naar Amerika gaat met school, in de zomervakantie.

Jo

Jo

02-06-2016 om 20:11

mijn ogen vallen bij het lezen van dit alles uit mijn kop

Mijn kinderen zaten allebei op dezelfde school. Zoon VMBO gemengd theoretisch, is in zijn 3e jaar op wintersport in Tsjechië geweest en ook dagje Disney World. Dit laatste hadden ze met een klasselerares zelf geregeld. Prijs weet ik niet meer.

Mijn dochter zat op VMBO kader. Is een dagje naar een kerstmarkt in Duitsland geweest. En dat was het.

School zal er wel van uit zijn gegaan dat ouders van kinderen VMBO kader (of lager) geen geld hebben voor dure schoolreisjes. Heb geen idee. Maar nu ik bovenstaande lees ben ik wel blij dat ik ook nooit voor het dilemma heb gestaan wel of niet laten gaan!

Wat er op HAVO VWO wordt aangeboden op dezelfde school zal ongeveer hetzelfde zijn als toen ik op die school zat: Londen, Parijs, Barcelona.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-06-2016 om 22:49

Wow wat een reizen

Op de school van mijn zoons is er in de 2e/3e/4e een uitwisseling, waarbij iedere klas een keer een partner-klas uit het buitenland over de vloer krijgt voor 5 dagen, en en half jaar later daarheen gaat ook voor 5 dagen. De locatie varieert van Denemarken (2/3 MAVO) tot Italie (3/4 VWO) tot Engeland (3/4 HAVO en VWO-technasium). De gymnasiumgroep doet daarbovenop in 4e/5e eens in de 2 jaar (2 jaargangen samen dus) een Rome-reis van 6 dagen. Verder heeft iedere klas ieder jaar meestal 1 of 2 keer een eéndaagse excursie. Deze reizen en excursies zijn onderdeel van het lesprogramma.
Daarnaast wordt er voor de bovenbouw een skireis aangeboden in de kerstvakantie, georganiseerd door een paar enthousiaste leraren. Uiteraard volledig facultatief.
Onze jongens zijn overal mee geweest, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor veel mensen teveel geld kost allemaal. Ook al zijn de prijzen relatief laag voor wat er aangeboden wordt.

hier

School heeft altijd al veel reizen gehad en onze kinderen hebben daarvan kunnen profiteren. Laatste jaren neigt school steeds meer naar uitwisselingsreizen en dus hebben we ook al een witrus, twee vlamingen en recent twee Turken in huis gehad. Vooral het gastgezin zijn vind ik zelf, hoewel intensief, erg leuk. Mooi om te zien hoe die pubers zich in een week steeds meer gaan aanpassen aan de Nederlandse gewoontes als naar school fietsen, samen eten ect. Voor dit jaar had school een nieuwe reis in de aanbieding: twee weken naar China. Dit vond ik zelf wel een beetje over de top, maar een andere school doet het ook: die hebben Peru. Zo bieden scholen hier ook wel tegen elkaar op in een gevecht om de leerling. Ik heb zoon verteld dat een reis naar China er voor hem toch echt niet in zit. Wie er dan wel meegaan? Een heel klein groepje leerlingen, ruim begeleid door docenten. Ja, dat wel ;

Elfje65

Elfje65

06-06-2016 om 21:16

Wow hier niet hoor

4 mavo, 5 havo en 5 vwo kunnen een keuze maken uit een paar bestemmingen. Dan was er nog een extra mogelijkheid in de voorlaatste klassen om op wintersport te gaan en dat is het.

wel reizen binnen Europa

in de 2e klas een survival in de Ardennen, verder ook nog stedentrips naar Amsterdam, Parijs, diverse steden in België. Meerdaagse excursies naar oa Londen, Parijs, Rome, Venetië, Disneyland Parijs. Dat zijn de reizen die ik zo even kan opnoemen.
En volgens mij kunnen de leerlingen ook nog deelnemen aan een skivakantie in Oostenrijk in een vakantie.

Pubermam

Pubermam

10-06-2016 om 21:38

europa

Op de school van onze kinderen is er een uitwisseling in de eerste klas, kosten 150 euro, daarvoor wordt geloot (150 eersteklassers, 50 deelnemers);
week Limburg in de tweede klas, iedereen gaat dan mee (kost geloof ik 150 euro)
in de vierde uitwisseling afhankelijk van welke taal je volgt, naar frankrijk en duitsland, niet verplicht en ongeveer de helft tekent in (kost 250 euro)
in de vijfde naar Rome (nagenoeg iedereen gaat mee, kosten ongeveer 1000 euro, spaarsysteem mogelijk vanaf eerste klas)
Het is allemaal wel educatief verantwoord, dus geen "pret"reisjes als survivallen/Disney en wintersport. Dat vind ik ook echt niet bij school horen. Kinderen van ouders die het niet kunnen betalen kunnen een regeling treffen. Er zal wel wat kwijtgescholden worden hier en daar. Kan me voorstellen dat ze dat voor Disney niet zouden doen, dat vind ik ook terecht. Daarom vind ik ook dat je dat als school niet moet aanbieden, het heeft niets te maken met het onderwijsprogramma.

Ook geen USA. 18 dagen, kan dat zomaar ? Ik ben benieuwd wat voor omhooggevallen kakschool dat dat is. Wie kan dat nou betalen ?

Pubermam

Pubermam

10-06-2016 om 21:42

jutta: leraren mee naar China

En daar kan ik me dus best boos om maken, zulke reizen maken en dan meer docenten mee dan leerlingen zeker. Het wordt tijd dat ze de lumpsum gaan oormerken om aan salarissen en fte's voor meer goede docenten te besteden, of fatsoenlijke opleidingen op de lerarentekorten op te heffen, in plaats van aan dat soort over-de-top reisjes. Ik ken wel betere bestemmingen voor ons belastinggeld. Bah.

bieb63

bieb63

11-06-2016 om 14:21

Op onze school was het lekker overzichtelijk

en vaste prik.
- Alle brugklassers een paar introductiedagen op een locatie in de buurt.
- Alle brugklassers een dagje naar Lille voor het vak Frans.
- Alle VMBO-T'ers in de derde klas een week naar Berlijn en Krakau (Polen) met ook bezoek aan Auschwitz en Birkenau. Reis staat in teken van WO2.
- Alle VMBO-T'ers in de vierde een dagje naar Germany Moviepark (voor de leut en in principe vrijblijvend)
- Alle Havisten in klas 4 en VWO'ers/gymnasten in klas 5 een week naar Parijs, of Berlijn, of Rome (keuze in combi met vakkenpakket).
- Verder door de jaren heen nog een enkel dagtripje in het kader van e.o.a. vak.
- Verder elke jaar voor iedereen de mogelijkheid (en geheel vrijblijvend en voor de leut) een dagje Kerstshoppen in Düsseldorf en een midweek skeeen (volgens mij in de voorjaarsvakantie).
- Geen uitwisseling

Lou

Lou

12-06-2016 om 11:20

leuk of leerzaam

Ik vind eigenlijk dat een school alleen leerzame reisjes op het programma moet zetten en die dan verplicht. Reisjes voor de lol hebben niets met school te maken. Educatieve reisjes moeten dan ook eigenlijk "gratis" zijn (= in het schoolgeld zitten), omdat ze deel uitmaken van het curriculum. Ik vind het altijd raar als een reis wel heel belangrijk wordt gevonden door de school, maar die dan alleen wordt gemaakt door leerlingen met ouders die het kunnen betalen. Zo zou het niet moeten zijn.
Ik snap wel dat dat lastig is en ik snap ook wel dat het leuk is om voor zwaar gereduceerd tarief een voor-de-lol-reisje aan te kunnen bieden, zoals skiën. Maar eigenlijk past het niet bij een school. Je zou idealiter alle reisjes zo moeten schiften: of verplicht en gratis, of schrappen.

@Emma

@Emma

12-06-2016 om 11:34

Over de top

Wat een overdreven skireizen en naar de VS in de zomer, dat kan een gewone sterveling toch niet betalen? China? Ja, je kunt overal wel een educatief tintje aan geven, zelfs aan gewoon thuis blijven en af en toe met iedereen een kort reisje ergens naar toe.
Nog iets: gelukkig hoef ik ook niet aan zo'n uitwisselingsprogramma mee te doen. Lijkt me een hele uitdaging om een week kang een Italiaanse of Tjechische puber in huis te hebben. Ik heb zelf ook mijn werk en besognes, dat kan ik er helemaal niet bij hebben, ook niet een weekje. Zal voor iedereen wel heel leerzaam zijn, voor mij niet

Triva

Triva

12-06-2016 om 11:44

mwoah

Over China en Zuid-Amerika zeg ik niets maar zo'n skireis is over het algemeen helemaal niet zo duur en zeker heel veel goedkoper dan dat je met je hele gezin zou gaan. Ik zie dat soort reisjes dan ook niet anders als een schoolfeest waar je entree voor moet betalen. Niet iedereen gaat er heen, het is niet verplicht en je moet er voor betalen. Mijn zoon wilde niet eens omdat de kans klein is dat er ook vrienden ingeloot werden (het is maar een kleine groep).

Verplicht uitwisselen vind ik overigens veel zwaarder en dat is dus niet vrijwillig; zit je daar met zo'n puber uit een land die loopt te miezemuizen over het eten, je bent je privacy kwijt, mijn huis is niet echt ingericht op nog een puber erbij en je voelt je toch erg verantwoordelijk (houd zo'n puber maar tegen die opeens naar Amsterdam wil voor de drugs). Natuurlijk overdrijf ik maar ik zou daar echt tegenop zien, ik heb ook wel wat verhalen gehoord van kinderen in het buitenland en kinderen hier waar je je kind niet aan wilt blootstellen.

@Emma

@Emma

12-06-2016 om 12:02

Haha Trivia

Daar had ik nog niet eens aan gedacht met een buitenlandse puber in huis. Ik woon in Amsterdam, ik moet er niet aan denken. Een vriendin van me had een Franse puber te logeren, maar dat was in een klein rustig provinciestadje. Haar man werkt, dus zij is de hele dag thuis en had alle tijd om Franse puber met van alles te helpen leuke tripjes te organiseren ver buiten de puber-experimenteer zône
Geen denken aan hier. Blij dat ik zelf mijn leven een beetje op de rit heb met baan en kind.

Triva

Triva

12-06-2016 om 12:09

Emma

Ik neem dan wel weer aan dat school al die uitjes organiseert en ik dat niet hoef te doen maar de puber zal wel eens een keer wat vrij te besteden tijd hebben inderdaad en dan kan en wil ik hem niet vastbinden.

Jaina

Jaina

12-06-2016 om 12:26

Uitwisseling

Hier hebben ze op school ook regelmatig uitwisselingen. Als gastgezin is dat helemaal niet zo zwaar is mijn ervaring. Ze volgen de hele dag en ook vaak een groot deel van de avond een programma via de school. Er zijn dagen bij dat ze letterlijk alleen komen om te slapen. Gewoon een matras op de grond in de kamer van de klasgenoot en meer is niet nodig. De overige avonden eten ze mee en geef je ze het wifi password en dan heb je nergens meer last van
Bij sommige uitwisselingen zit een familie dag en dat is dan een weekend dag dat ze hier zijn. Dan kan je inderdaad wat organiseren. Hoeft niet maar vinden wij meestal wel leuk om te doen. Er zitten hier in de buurt een paar aardige attracties die onze eigen kinderen ook niet vervelen.
Mochten er meer vrije dagen zijn spreken ze meestal toch af met de groep en gaan ze naar het strand of zo.
Verder kan je gewoon gaan werken en hoef je helemaal niks aan te passen.
Ik heb er geen echt slechte ervaringen mee. Wel eens dat het niet goed klikt tussen de jongelui maar omdat ze weinig thuis zijn en de hele dag op stap zijn is dat niet zo'n punt.
Het voordeel van uitwisselingen boven een ander reisje is dat ze een stuk goedkoper zijn.

Hier op school zijn overigens alle reisjes facultatief. Ik bekijk per reisje of ze mee mogen. Dat hangt inderdaad af van de educatieve waarde. De ski trip mogen ze dus niet mee (tenzij ze zelf betalen), het reisje naar Spanje met veel cultuur voor het kind dat Spaans in het pakket heeft betaal ik wel.
Hier zijn er facultatieve reisjes die in de vakanties worden georganiseerd (skiën bijvoorbeeld) en verder zijn er reisjes onder schooltijd die meestal in verband staan met de talen die je volgt of de andere vakken (kunstreis naar Florence voor kunstgeschiedenis)
En dan dus de uitwisselingen.
Je hebt een uitwisseling met Engeland in de tweede klas, een uitwisseling met Spanje/Duitsland/Italie (afhankelijk van de gekozen talen) in de derde of vierde.

pubermam

op een of andere manier vind ik survival toch iets anders dan een skireis. De meeste leerlingen gaan mee met de survival.

Triva

Triva

12-06-2016 om 13:57

zebra

Nou inderdaad, survivallen is voor mijn ene kind een pretreisje, voor de ander een regelrechte straf...

inderdaad jaina

Die pubers op bezoek, dat is doorgaans geen probleem hoor. School verzorgt een compleet programma en mochten ze in de avond vrij zijn dan gaan ze ergens bij elkaar zitten chillen.Je moet wel wat meer boodschappen in huis halen en koken voor ze maar dat maakt op een gezin niet zo heel veel uit. Het is ook een heel leuke ervaring, ze leren hier vaak fietsen bijvoorbeeld. De laatste keer hadden we hier twee Turken over de vloer. Die waren nogal van het ondernemende soort. Kwamen dus 's avonds niet thuis. Toen kneep ik em wel even. Manlief moest ze midden in de nacht oppikken bij een bushalte. Ze waren verbaasd dat de bus niet meer ging. Tja, het is hier Istanboel niet; De volgende dag uitgebreide excuses en richting mijn man: oh, you saved us, you saved us yesterday. Later moesten we er wel om lachen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.