Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

01-09-2013 om 11:00

Middelbare school en sport

Zijn er meer kinderen waarbij de sport in de knoei komt als ze naar de middelbar gaan.
Dochter sport altijd op vrijdagsmiddag ze hoopte al dat ze in deze les kon blijven.
Vrijdag stond eindelijk haar rooster online en helaas ze kan echt niet in de les blijven waar ze nu zit. Zelfs de les van een uur later gaat ze niet redden.
Op de site van de sportvereniging zag ik dat ze op het nivi van dochter verder alleen op dinsdag of woensdag nog lessen hebben beiden dagen is ze te laat uit.
Enige alternatief zaterdag ochtend. Maar dat doen we liever niet. Dochter heeft een best lange reistijd en moet elke dag heel vroeg op dus die zaterdag houden we liever vrij.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 11:17

Nou....

Ja, en niet eens alleen logistiek gezien. Na fietsen naar school, fietsen naar buitengym, buitengymen en fietsen naar huis had dochter geen fut meer voor haar turnles diezelfde avond. Nu gaat ze naar de sportschool, en kan ze zelf bekijken wanneer dat uitkomt, de sportschool is elke dag open.

Herkenbaar

Heel herkenbaar!
Dochter doet aan ballet. De indeling is op leeftijd en niveau. Dochter moest toen uit haar vaste groep naar een andere dag en bij oudere meiden om te kunnen blijven dansen. Dat ging 4 jaar goed in die groep met haar rooster en ze was helemaal in de groep opgenomen tot het nu weer spaak liep. Nu begint ze komende week weer in een andere groep. Ze vindt het heel jammer, maar het gaat gewoon echt niet met school.
Het komt vaker voor, een vriendin van dochter is bij een andere vereniging gaan sporten (zelfde sport) zodat ze op dinsdag kon trainen ipv woensdag.

Koolmees

Koolmees

01-09-2013 om 11:37

Ja hoor

En dan heb je eindelijk een oplossing gevonden en dan verandert de school de roosters weer. Soms al na een week, soms na twee maanden.
Op de middelbare school hier zeggen ze dat de kinderen in principe van 8 uur tot 17 uur beschikbaar moeten zijn voor school.

Vera*

Vera*

01-09-2013 om 11:52

En ook nog

In drukke tijden kan het voorkomen dat je je training of les moet missen doordat je te veel huiswerk hebt.

Nils

Nils

01-09-2013 om 12:06

Oplossing

Waarom worden de trainingen voor oudere kinderen niet gewoon in de avonduren aangeboden? Ik weet eigenlijk niet beter.

Nils

Dat worden ze ook, vanaf 18.00 is bij de dansschool van dochter les voor VO-scholieren en volwassenen. Maar als je dan school tot 16.30 hebt en nog een uur moet reizen wordt het erg lastig als je de les van 18.00 hebt. Zeker als er nog even omgekleed, wat uitgerust van het fietsen en wat gegeten moet worden. En niet te vergeten nog de paar km van huis naar de sport toe.

Het vervelende is dat je als individuele ouder/kind nauwelijks/geen inspraak hebt in de lestijden indeling van de sportclub/dansschool etc. Bovendien weet je vaak pas heel kort voor het begin van de sportlessen wat de lestijden op school gaan zijn. De andere meiden van dochters balletgroep zitten in andere klassen/op andere scholen en hebben dus een ander rooster. Zij was de enige voor wie de ingeroosterde tijd niet haalbaar bleek.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

01-09-2013 om 12:43

Toch op zaterdagochtend

Ik zou het gewoon toch op de zaterdagochtend doen. Ze is gewend om vroeg op te staan en als je dit elke dag doet is het eigenlijk beter. Zondag is dan haar uitslaapdag.

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 14:01

Ik vind 18 uur nog geen tijd

Ik ben niet anders gewend dan vanaf de brugklas 19:00 uur of 19:30 als begintijden. Kijk dat is dan weer een voordeeltje van de sporten van mijn kinderen. Het is wel zo dat vaak de vrijdag geen extreem lange dag is op scholen. Ik vind 17 uur echt heel laat voor een vrijdag.

Maylise

Maylise

01-09-2013 om 14:30

Normaal

In principe moet je natuurlijk beschikbaar zijn alle uren dat er lessen kunnen worden gegeven.
Lastig inderdaad met sporten en andere activiteiten. Eigenlijk moet je die wel naar het avond en het weekend verleggen.
Op de school waar mijn zoon zat kreeg je elke zes/zeven weken een ander rooster en dat kon echt enorm verschillen per keer. Je kon dus niks inplannen door de week onder schooltijd. Hij zat overigens toen op voetbal en die trainden 's avonds pas & dan wedstrijden op zaterdag. Dat was dus geen probleem maar die constant veranderende roosters waren wel lastig.
Waar ze nu op school zitten (niet Nederland) liggen de uren eigenlijk min of meer vast. Elke dag van 08:00 tot 17:00 en woensdag middag vrij en in de laatste klassen ook nog zaterdag morgens school. Het kan zijn dat ze een keer om 16:00 al uit zijn. Het voordeel is dat je in elk geval weet waar je aan toe bent. Er blijft echter tijdens het jaar niet enorm veel tijd over voor andere activiteiten; wat soms best jammer is.

Yura

Yura

01-09-2013 om 15:20

In de avond

Bij de meeste verenigingen doen ze de trainingen voor middelbare scholieren pas om 19.00 uur. Neemt nog niet weg dat zelfs dat nog wel eens lastig kan zijn. MIjn zoon had vorig jaar in 3 vwo niet zo'n fijn rooster, vaak laat beginnen (1 dag zelfs om 12 uur) en dus laat uit. En ja zo'n eerst uur vrij of de eerste 2 uur dan ben je nog niet echt op gang en is dat eigenlijk verloren tijd. Als hij dan tot het laatste uur moest was hij om kwart voor 5 thuis, moest gelijk eten, omkleden en half 7 weer de deur uit. Eigenlijk kon hij dan pas na het trainen aan zijn huiswerk. Hij is vorig jaar dan ook met 1 van zijn 2 sporten gestopt. Veel jongeren werken hier bij de AH als vakkenvuller, maar dat zat er dus bij hem ook niet in, want dat is van 4 tot 6. Nu heeft hij wel een gunstig rooster, maar ja wie garandeert dat het over 3 weken niet weer veranderd is, daar wordt de bedrijfsleider van de AH waarschijnlijk niet zo vrolijk van.

T&T

T&T

01-09-2013 om 16:03

Zaterdag

Mijn dochter gaat paardrijden, en dat is gelukkig op zaterdag en soms ook op zondag. 's Middags is hier echt niet meer in te plannen nu ze in de brugklas zit (elke dag rond 17:00 uur thuis) en 's avonds is ze ook eigenlijk te moe. Op zaterdag is ze lekker uitgerust, en ze vindt het paardrijden geen belasting, het is ontspanning. En zolang dat zo blijft mag ze van mij het hele weekend op een paard zitten )
groetjes, Tess

pooh bear

pooh bear

01-09-2013 om 17:44

S avonds

Dochter zit op paardrijden maar bij haar op de manege zijn de avondlessen voor volwassenen. Op vrijdag rijdt ze nu om half 5 maar dat gaat ze echt niet redden.
Alleen op maandag en donderdag zou ze s'middags kunnen rijden maar dan zijn er caroucel en spring lessen en dat wil ze niet.
Ik ga maar eens vragen welke leeftijden er op de zaterdag ochtend zitten.

Vera

Toen mijn zoon in de brugklas zat, dacht ik ook dat het sporten wel eens afgezegd zou moeten worden voor school. Manlief was het daar niet mee eens met als argument, moet je maar beter plannen. In de praktijk blijkt het voor onze zoon niet nodig te zijn, het sporten is juist een stok achter de deur om goed te plannen en vooruit te werken.

nolly

nolly

02-09-2013 om 13:12

@poohbear

Is het niet mogelijk dat je je dochter op vrijdag haalt uit school?
Dan kan zij vast uitrusten en is ze misschien minder tijd aan reizen kwijt.

Ik weet dat het niet zo gangbaar is in NL om kinderen van school te halen, maar als dat een oplossing zou kunnen zijn. Zou ze toch in dr eigen groep kunnen blijven sporten misschien.

pooh bear

pooh bear

02-09-2013 om 19:00

Nolly

Ik denk niet dat het veel sneller zal gaan als ik haar ophaal. Nu gaat ze net de metro en als ik haar ophaal moet ik rond de spits de stad uit en de richting van de files op.
Ik ga in elk geval deze week even kijken hoe laat ze op vrijdag echt uit is. Ze heeft tot 4 uur gym. Maar ik weet niet of de omkleed tijd en terug loop tijd onder of na schooltijd is.
Hoe dan ook zal ze niet meer naar haar eigen les om half 5 kunnen.
De les van half 6 wordt denk ik ook krap.

En meteen door?

Jongste heeft vorig jaar en gaat ook dit jaar 2 keer sporten meteen uit school. Neemt speciaal daarvoor extra drinken en koeken mee. Fietst uit school naar sport, sportjuf weet dat ze net uit school komt, dus ze heeft een beetje speling voor het geval dat...Eet dan in de kleedkamer wat, drinkt wat tijdens het omkleden. Sporten, douchen en dan naar huis.
T is niet anders. En het is handiger dan eerst naar huis en dan weer naar sport.
Wel mag ze van mij op die avonden niet afspreken met vriendinnen....anders wordt het te gek vind ik.
groeten albana

pooh bear

pooh bear

04-09-2013 om 17:02

Kan niet

Ze kan niet gelijk door want ze gaat met de metro naar school en met de auto naar de manege.
Maar het maakt ook niet uit want het uur van 17.30 is vol dus daar kan ze in elk geval niet in.
Ze mag nu voor 1 x in die les vanaf 15 september komen er waarschijnlijk lessen bij en gaan we kijken of ze daar in kan.

pooh bear

pooh bear

07-09-2013 om 08:52

Hopelijk opgelost

Gisteren kon ze door lesuitval toch nog 1x in haar eigen les rijden. Wat wel leuk voor haar. Ze hebben niet echt een les die bij haar rooster past maar waarschijnlijk gaan ze na 15 september een nieuwe les maken op de woensdag om 17.00 uur. Hopelijk gaat dat door want dan is ze om 15.10 uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.