Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbare scholen in Zeist of omgeving

Ik zoek een middelbare school voor mijn dochter in ZEIST of omgeving. Ze heeft als advies mavo/havo. Nu kom ik hier niet vandaan en weet dus weinig van de middelbare scholen in de buurt en hoe het er aan toegaat. Zijn er hier die ervaring hebben met de scholen? Ik heb wel al positief verhaal gehoord over de Breul . Maar dat is er slechts 1 en ik hoop op wat meer keus. Verder heb ik ook gehoord dat er op het clz erg gekeken wordt naar ( merk) kleding. Of dit zo is weet ik niet. Graag ervaringen gevraagd.

Zeistenaar

Zeistenaar

03-01-2016 om 09:22

De Breul is leuk (2 kinderen erop) en staat goed bekend.

CLZ staat inderdaad meer bekend om erg prestatiegericht en merkkleding.

Verder begrijp ik van een vriendin die kinderen op beide scholen heeft dat De Breul ouders veel beter informeert dan op CLZ. Op de Breul komt er regelmatig een nieuwsbrief maar ook af en toe als relevant (in elk geval over de planning aan het einde van het jaar, misschien ook over her begin van jet jaar). Dat is heel fijn.

OLZ (Openbaar Lyceum Zeist) is de laatste jaren in op komst en zijn mensen ook positief over. OLZ is de havo/vwo afdeling. Die is gescheiden van de VMBO tak, die iets minder goed bekend stond (wat meer probleemjongeren). Maar kan goed zijn dat dat inmiddels ook beter of zelfs goed bekend staat. Weet ik niet. Ik weet ook niet hoe het daar zo met VMBO/havo leerlingen.

Het Jordan is montessori en volgens mij vanaf Havo
Tot slot heb je de Vrije School. Moet je liggen.

Buiten Zeist heb je HNL in Bilthoven. Wel oke maar ook wat meer kak (van Bilthoven Noord), heb ik gehoord.

In Bilthoven is ook een school met alleen Mavo. Heb ik slechte verhalen over gehoord, dat he niveau niet goed is.

In Doorn heb je het Revius, is vast te ver weg, maar ik zou dan sowieso eerder voor De Breul of OLZ kiezen.

Tot slot is Utrecht een optie, maar meer voor gymnasiasten.

Spannend een nieuwe omgeving. Fijn wonen hoor hier. Zeker als je van bos houdt !

Andere Zeistenaar

Andere Zeistenaar

03-01-2016 om 10:25

nog wat ervaringen

Helaas heb ik geen ervaring met VMBO-T (of mavo/havo brugklas). Ik ken het Jordan goed (Montessori Lyceum Herman Jordan), is leuk/gezellig, maar het niveau gaat wat omlaag. Steeds minder goed opgeleide docenten. Wordt niet zo prettig geleid, er heerst een wat angstige sfeer onder docenten met name vanwege de schoolleiding. Maar ik weet niet of je hier wat aan hebt want het is een Havo/vwo-3-jarige brugklas. Niet voor kinderen met (ook) VMBO-T-advies.

Ik weet niet zo goed of De Breul zo goed bekend staat. Bij mij niet echt. Mijn indruk is vooral dat het een 'mainstream' school is, best wel standaard. Maar misschien heb ik het mis. Ga vooral kijken! Ik vind het wel erg groot, veel leerlingen.

Inderdaad, OLZ daar gaat het goed mee, maar dan met name de aparte afdeling/gebouwdeel voor 'vanaf Havo'. Ik weet niet hoe het gaat met de andere afdeling. Misschien ook goed, ga zeker ook kijken. Het ligt in ieder geval mooi!

In Bilthoven (8 km fietsen, maar afhankelijk van waar je precies gaat wonen) heb je niet alleen het HNL (Het Nieuwe Lyceum) maar 100 meter daarnaast ook De Werkplaats Kindergemeenschap. Ook geschikt voor VMBO. En de school is zeker lang niet alleen voor leerlingen die daar ook de basisschool van gevolgd hebben.
Je hebt wel te maken met loten. De school doet het niet enorm goed. Ze hebben een bijzondere manier van onderwijsvorm (weinig les, veel plannen en leren samenwerken) maar ondanks jarenlang matige inspectierapporten bleef de school enorm populair. Heeft ook een prachtig gebouw en een goede sfeer.

Utrecht is geen optie als je er niet woont (je mag dan niet meeloten).
Doorn etc. weet ik te weinig vanaf.
Kijk ook naar de inspectierapporten van het minsterie!
Succes.

Angela67

Angela67

03-01-2016 om 12:40

tip

http://swv-vo-zou.nl/
gr Angela

Juna

Juna

11-01-2016 om 13:57 Topicstarter

Middelbare scholen zeist

Bedankt voor alle reacties. Bilthoven is aardig bekend, daar kom ik vandaan. Maar de middelbare school is lang geleden. Waarschijnlijk is er een hoop veranderd. Had het olz vroeger een andere naam? Anders kan dat wel kloppen dat die een slechte naam had?
Weet iemand wat over het christelijk college ZEIST?

We gaan zeker naar de open dagen. Ben heel benieuwd.

Zeistenaar

Zeistenaar

11-01-2016 om 14:30

OLZ

Het OLZ heeft vroeger Schoonoord. Volgens mij wordt die naam nog voor de VMBO afdeling gebruikt.
Havo/VWO heet in elk geval OLZ.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.