Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Middelbaar speciaal onderwijs

Onze kinderen hebben allebei ASS diagnoses, de oudste van 13 heeft PDD NOS en de jongste van 11 heeft PDD NOS en ADD

Ze zitten in het regulier onderwijs, de oudste leerwegondersteunend, omdat ze niet in aanmerking zouden komen voor het speciaal clusteronderwijs. Dat komt omdat ze op school niet ontladen, maar thuis. Wel merk je dat het steeds moeilijker wordt om ze naar school te krijgen.

Belangrijkste probleem is de prikkelverwerking. Het lukt beiden niet om prikkels te filteren, relativeren en worden doemdenkers. Bij de oudste is na een half jaar brugklas nu de zorgcoordinator ingeschakeld, bij de jongste wordt nu ook extra goed gekeken naar het juiste vervolgonderwijs. Mijn vraag is: wie weet in hoeverre je met zulke problemen alsnog op het juiste adres zou zijn als je naar bv de Leo Kannerschool zou kunnen (nogmaals, tot nu toe geen indicatie mogelijk maar scholen vinden ook geen geschikte oplossing!). Wij vragen ons namelijk af of je daar niet, ondanks nog meer structuur en kleinere klassen, niet alsnog te maken hebben met onrust om je heen. Uiteindelijk kom je niet zomaar in het speciaal clusteronderwijs terecht. Onze jongste zou het liefste de hele dag stilte om hem heen hebben, dat is natuurlijk niet reeel maar geeft wel de ernst aan. Wie herkent dit en kan ons wat meer vertellen over het onderwijs dat bij deze kinderen past. Hartelijk dank

Prikkels

Bij mijn dochter maakte het veel verschil. Het is ook niet ideaal, zeker nu niet meer nu er via het samenwerkingsverband niet alleen kinderen met autisme maar allerlei kinderen instromen. Maar op haar school is men veel creatiever met rust bieden of andere oplossingen zoeken.
School zoekt de goedkoopste oplossing maar als je naar een Leo kannerschool zou kunnen zou daar wel mijn voorkeur naar uitgaan.
Afstandsonderwijs zou mogelijk ook een oplossing zijn maar ik weet niet of dat schaarse goed bij jullie in de buurt aangeboden wordt en of de kinderen wel aan het werk te zetten zijn thuis.
Het is mijn dochter inmiddels ook teveel geworden maar ze mag voorlopig een dag in de week thuis blijven en zonodig buiten de les een rustig plekje zoeken om te werken. Soms lukt dat, soms is er geen rustig plekje vrij, maar er wordt goed meegedacht.
Voor toelating had je voor deze school wel een dubbeldiagnose nodig, niet alleen autisme, maar als een kind vastloopt is er misschien een mogelijkheid. Misschien kun je daar een keer je licht opsteken in het Leo kannerhuis. Dan kunnen zij je misschien tips geven hoe je daar wel kunt doordringen want vaak zijn overal afremacties. Of men schermt met dubbeldiagnoses of met wachtlijsten. Maar als je recht op je doel afgaat en je niet in de war laat maken met schijnoplossingen heb je kans dat het lukt.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2016 om 18:02

Anne J

Het is geen schermen met wachtlijsten, er zijn gewoon wachtlijsten.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2016 om 18:09

Boekenwurm

Mijn dochter is vastgelopen op regulier, en wel op zodanige wijze dat cluster 4 onderwijs niet gaat lukken nu, ook vanwege de reis er naar toe. Er zijn overigens scholen louter voor kinderen met autisme, zoals Leo Kanker in Leiden en Westerbeek in Den Haag. De toelatingsverklaring wordt niet alleen gegeven als een kind op school ontlaadt kwam prikkels, overigens. Men vond het best goed gaan bij mijn dochter, ze hadden nauwelijks in de gaten dat zij moeite mee had. Er zijn zeker wachtlijsten, en veel scholen nemen halverwege het schooljaar geen nieuwe kinderen aan omdat dat onrust geeft in de groep leerlingen van die klas. Scholen voor speciaal onderwijs zijn wel sneller geneigd goede oplossingen te vinden als schoolgang niet lukt. Zo mag mijn dochter aan de slag met thuis onderwijs, betaald door de school voor speciaal onderwijs. Zij krijgt een eigen arrangement.

Wachtlijsten

Natuurlijk zijn er wachtlijsten maar de soep wordt ook vaak niet zo heet gegeten en het argument 'wachtlijsten' wordt gebruikt om jou af te remmen.
Op het moment dat er plaats is zijn er altijd kinderen die inmiddels een andere voorziening hebben of die op dat moment niet geschikt zijn om praktische of psychische redenen. En als jou kind dan wel kan en goed in het profiel past komt die gewoon tussendoor.
Het kan ook helpen om contact te houden over de wachtlijst.
Ik zie hier een kind een zeer matig en soms ronduit slecht traject lopen vanwege de keuze om niet op een echte autismevoorziening te wachten. Inmiddels is dat de ouders wel duidelijk, kwartje moet soms ook even vallen, maar dat is wel ten koste gegaan van de schoolopleiding en passende begeleiding van het betreffende kind. Het is daardoor aanvankelijk nog dieper in de misere gekomen.
Ik pleit er ook niet voor om een lichte voorziening als een opdc maar te laten liggen uit principe. Je kijkt steeds wat de mogelijkheden zijn en wat de concrete situatie is, met welke mensen heb je van doen, en zie je je kind daar tussen. En vooral: wat betekent het voor de schoolopleiding, want de jaren vliegen om met die wachtlijsten. En toch is een niet adekwate oplossing een slechte keuze. Je kunt van een kind dat zich moeilijk kan aanpassen en in de puree zit niet verwachten dat het maar genoegen neemt met 'iets' omdat er nou eenmaal ' iets' moet zijn. Dat kan nogal slecht uitpakken.

Thuisonderwijs

Wow, gefeliciteerd fio. Hopelijk ben je er zelf ook blij mee. Ik had dat best gewild, maar dan moet je wel een kind hebben dat ook graag wil leren. Zeker als je er ook nog bij werkt.

Video

Mogelijk kun je wat 'ontlading' van je kinderen op school laten zien. Vaak snappen mensen dat niet dat je die lading dan op school oploopt en het daar moet zien te voorkomen. Iemand met kennis en ervaring met autisme begrijpt dat vaak beter. Goed uitleggen, en blijven uitleggen, kan ook helpen, ook schriftelijk, omdat dat steun kan krijgen binnen school van de mensen die er wel verstand van hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.