Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Met moeite VWO of toch naar Havo

Mijn zoon is dit jaar begonnen in een VWO plus klas. De plus bestaat op deze school uit Latijn en science. Op de basisschool haalde hij zonder daar moeite voor te doen achten en negens. Citoscores altijd À. Maar nu gaat het niet zo makkelijk. Hij zit elke dag zeker een uur aan zijn huiswerk. Vaak wel twee uur en vindt Nederlands, wiskunde en aardrijkskunde echt moeilijk en haalt daar ook regelmatig onvoldoendes voor. Voor de andere vakken moet hij ook leren maar gaan hem iets makkelijker af. Hij staat nu gemiddeld voor bijna alles een 7 voor biologie een 8 en voor wiskunde en aardrijkskunde een krappe 6. Hij gaat niet met plezier naar school en maakt ook met flinke tegenzin huiswerk maar doet het wel.

Latijn en science blijken niet zo leuk als vooraf gedacht en die vakken wil hij volgend jaar laten vallen. Hij kan dan uit de plusklas naar de gewone 2 vwo. Zijn er nog meer ouders met kinderen die het vwo niet makkelijk vinden? Ik lees eigenlijk vooral verhalen dat kinderen met twee vingers in hun neus en zonder ervoor te werken hoge cijfers halen. Ik twijfel of zoon wel op de goede plek zit of dat hij beter Havo kan doen? Volgens zoon doen klasgenoten amper huiswerk en halen ze allemaal met gemak hoge cijfers. Ik ben bang dat als hij het in de eerste al zo moeilijk heeft dit in 2 vwo alleen maar zwaarder gaat worden.

We hebben al wel een gesprek met zijn mentor gehad maar die ziet zolang er geen onvoldoendes zijn geen problemen. Maar hij ziet natuurlijk niet hoe hard zoon voor deze voldoendes werkt en hoeveel spanning dat met zich meebrengt.


Evanlyn

Evanlyn

27-03-2014 om 11:23

huiswerk

1 a 2 uur huiswerk per dag is normaal en dat zou hij op de HAVO ook krijgen. Ik denk dat hij vooral moeite heeft met de overstap van de basisschool, waar alles wordt voorgekauwd, naar een systeem waarin je meer zelf moet doen. Nou, dan is hij niet de enige! En die klasgenoten die zogenaamd niks doen moet hij vooral niet geloven, die proberen indruk te maken. Heus, het wordt volgend jaar beter.

Heeft hij ook hobbies, of andere manieren om zich te ontspannen?

Hanne.

Hanne.

27-03-2014 om 11:28

Alle klasgenoten

Alle klasgenoten doen amper huiswerk valt bij mij in de zelfde categorie als 'al mijn vrienden mogen later naar bed' 'Iedereen heeft een xxx' etc.

Zeggen dat je 1-2 uur huiswerk doet is natuurlijk niet stoer. Ik denk dat als je met die inspanning 7-ens en 8-en haalt je het gewoon heel goed doet.

Dat hij het niet leuk vindt is wel een aandachtspunt. Maar zoals Evanlyn al zegt. Zou dat anders worden als hij naar de HAVO gaat. De omschakeling van 'alles op je sloffen doen' naar 'er hard voor werken' is natuurlijk gewoon groot.

Egel

Egel

27-03-2014 om 11:37

idem

Speciaal ingelogd op mijn werk, zie ik dat er al 2 reacties zijn die precies zeggen wat ik ook wilde zeggen: 1 uur huiswerk is weinig, 1 a 2 uur normaal (met af en toe uitschieters: kan best meer zijn in een toetsweek, bij het maken van een werkstuk, etcetera).
Mijn dochter zit nu in 1 gymnasium, was uiteraard goed op de basisschool, en doet ook iets van 1 tot 2 uur huiswerk. Ze heeft daar regelmatig plezier in, dat wel. Werkstukken (dingen uitzoeken via de computer) vindt ze bijvoorbeeld vrij leuk. Maar ook niet alles natuurlijk.
Zij staat nu voor veel vakken een 6 of 7 gemiddeld (of er tussenin), slechts 1 vak een 8,5 of zo. Ze heeft af en toe onvoldoendes, maar nog geen gemiddelde die onvoldoende is.
Lijkt op je zoon dus, maar ik maak me niet echt zorgen! Behalve als ze even té relaxt doet.
Inderdaad: een heel groot verschil met de basisschool, waar veel vrij slimme kinderen de vrijheid blijheid gewend waren (of zich verveelden). Het is hartstikke fijn dat hij nu leert te werken en leert te denken!
Niet naar Havo doen hoor. Hoe langer VWO, hoe langer hij de moeilijkste stof tot zich heeft moeten nemen, dat pakt niemand hem meer af.
Inderdaad: aandachtspunt is dat hij er geen plezier in heeft. Praten jullie thuis ook wel eens over de inhoud van een vak, bij het avondeten bijvoorbeeld? Vindt hij zijn klas ook niet leuk? Overhoren jullie wel eens? Waarin is hij (wel) geinteresseerd, welke schoolvakken vindt hij (deels) interessant?
Ik zou daar vooral aandacht aan besteden en niet denken dat zessen en zevens in de 1e klas zou betekenen dat hij vieren en vijfen in de tweede zou halen. Daar is geen reden voor.
Succes!

Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 12:36

1 uur is gemiddeld

1 uur huiswerk is gemiddeld als je op het goede niveau zit maar dat is dus 1 uur per dag, ook in het weekend en ook in vakanties. Twee uur is wel veel als dat uitkomt op 14 uur per week maar hij haalt nog voldoendes. Laat hem eerst eens een jaar proberen zonder latijn en science en kijk of hij wat hulp kan krijgen bij aardrijkskunde want dat is toch vooral snappen en wat begrippen leren. Misschien moet hij het op een andere manier doen.

Overstappen kan altijd nog en bij voorkeur op zijn laatst voor hij naar VWO 4 moet. Niet later en niet eerder (als eerder niet perse nodig is).

Moos

Moos

27-03-2014 om 12:38

Idem

Natuurlijk op het vwo laten, ik vind 1 a 2 uur huiswerk per dag echt heel normaal en ken er die er harder voor moeten werken. Maar niet als je het hunzelf vraagt, blijkt alleen als je het de ouders vraagt haha.
Het vwo is afgestemd op hoger niveau. Basisschool op gemiddeld. Het hoort erbij dat hij nu harder moet werken. Natuurlijk zijn er kinderen die het makkelijk kunnen maar er zit vooral veel stoere praat bij hoor.
Laat je niet gek maken, zolang je zoon dit soort cijfers haalt en goed in zijn vel zit is het echt ok. Havo is ook niet minder huiswerk dus hoe zonde zou het zijn als je hem daarom laat afstromen? Kan altijd nog als het nodig is.
(En ja, de havo is ook heel goed maar mijn motto is en blijft dat je best kan proberen hoog te mikken).
VO is gewoon anders dan de basisschool. En dat is wennen. Ik heb heel veel aandacht besteed aan helpen plannen en overzicht krijgen en dat werpt hier zijn vruchten af. Was ook heel leuk om samen te doen, voor mij ook soort nieuw en spannend (school werkt anders dan bij mij vroeger haha).
Succes

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-03-2014 om 13:01

Leren

Nee, niet naar het Havo laten gaan! Je zoon heeft duidelijk VWO capaciteiten dus hij zit op he tgoede niveau. Hier ook een zoon die de basisschool op zijn sloffen heeft gedaan en nu (3 Gym) echt hard moet werken. Net als het gros van zijn klasgenoten; er zitten er maar een paar die het allemaal aan komt waaien. Waarom vindt je zoon school niet leuk? Omdat hij zo hard moet werken? Twijfelt hij daarom aan zichzelf? Heeft hij last van faalangst? Eerst dat wegnemen. Het is heel normaal om hard te moeten werken en natuurlijk gaan bepaalde vakken je moeilijker af dan andere. Verder is het juist voor kinderen die het op de basisschool makkelijk hebben gehad de overstap naar de middelbare school lastig. Eigenlijk hebben ze dus nooit geleerd hoe goed en efficient te leren en dan lopen ze tegen de lamp. Ze komen niet meer weg met de manier en trucjes zoals op de basisschool. Mijn zoon krijgt daar nu hulp en begeleiding voor. De gebruikte leerstrategieen werken gewoonweg niet meer voor hem. Verder is het leren plannen heel moeilijk; daar kan je ook bij helpen. Het is even zoeken naar wat het beste werkt voor jouw kind. Hem daarbij helpen en hem in laten zien dat dit soort zaken erbij horen en dat het niet aan een gebrek aan cognitieve vaardigheden ligt is het belangrijkst.
Gewoon doorgaan, Latijn en Science laten vallen en werken aan hoe goed te leren en je zal zien dat het beter zal gaan. En je vooral niets aantrekken van verhalen van anderen; dat is echt meestal grootspraak hoor. In de klas van mijn zoon (30 kinderen) zitten er maar twee of drie kinderen die echte nerds zijn en die alles komt aanwaaien; de rest zit ook gewoon een of twee uur per dag aan het huiswerk.

iets anders?

Speel er misschien iets anders waardoor hij het niet leuk vindt? Valt hij bijv. buiten de groep?

Want het huiswerk is normaal en zou hij zelfs op het VMBO ook krijgen en zijn cijfers zijn toch ook niet zorgwekkend. Of het is gewoon een kwestie van wennen.

Jasmijn

Jasmijn

27-03-2014 om 14:34

havo

Hier is dochter van VWO ook naar HAVO afgezakt. Wat was dat een opluchting voor haar. Natuurlijk is het ene kind het andere niet, maar het ging gewoon niet. Op het HAVO niveau bloeide ze op en kreeg ze meer zelfvertrouwen. Met een HAVO diploma kan je trouwens ook gewoon naar het HBO (wat ze ook wilde) dus ze is met HAVO geslaagd en zit nu op het HBO.

Moos

Moos

27-03-2014 om 15:10

Jasmijn

Natuurlijk is het per kind anders en betekenen bovenstaande reacties niet dat dit voor elk kind opgaat. Wat topic starter beschrijft is iom geen onverwacht gebeuren in een vwo brugklas - hard werken, enorm wennen, geen zeer hoge cijfers (meer) maar juist gemiddeld (want op niveau).
Was het bij jouw dochter hetzelfde zoals beschreven? En wat maakte dat bij jullie de doorslag gaf? Want er zijn natuurlijk meer factoren.
Fijn dat het nu goed gaat trouwens!

Grinnik

Ik las de openingsposting en dacht na die opmerking over de klasgenoten ook meteen "alle andere kinderen in de klas mogen wel opblijven om X te zien...". Maar dat vond Hanne dus ook al.

Keurige lijst, niets om je voor te schamen. Als hij die extra vakken gedumpt heeft scheelt dat al. Zeker dat Latijn. Als je dat niet leuk vindt is het echt enorm zonde van je tijd, want het praktisch nut is zeer gering, dus dan heb je echt het idee dat je je tijd zit te verdoen. Als hij daarvan af is scheelt dat allicht frustratie. En ja, hij moet nu werken. Dat gaat van au. Maar er valt helaas niet aan te ontkomen. En nogmaals: zijn cijferlijst is keurig, dus hij heeft gewoon de capaciteiten om VWO te doen. Afstromen zou zonde zijn, en inderdaad niet eens per se leiden tot minder huiswerk.

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

27-03-2014 om 15:20

hier

Dochter startte op HAVO maar het ging zo goed dat ze door mocht naar VWO, daar hard werken en dat ging een schooljaar goed, maar toch op een gegeven moment ging ze meer moeite krijgen met het halen van goede cijfers, ondanks de inzet. Daar werd ze onzeker en ongelukkig van. Ze snapte niet hoe het kwam en voelde zich dom. Het jaar erop doorgegaan naar HAVO 3 ipv VWO 3 en dat ging stukken beter. Het ging bij haar ook om een paar vakken, de meesten gingen goed maar o.a. wiskunde, aardrijkskunde en economie helemaal niet ondanks hard leren. Voor haar was het dus echt een opluchting om op HAVO door te gaan, zeker omdat ze geen universitaire studie op het oog had. Uiteindelijk geslaagd, zonder zittenblijven maar nog steeds hard blokken (ook op het HAVO). Het waren gewoon die vakken die niet gingen en wij hadden zelf zoiets, van haal eerst het HAVO diploma maar, dan zien we daarna wel verder. Ook mede omdat we van vroeger ervaringen hadden (man en mijn broer) dat zij zelfs zijn afgestroomd zonder diploma omdat de ouders maar bleven pushen op het allerhoogste. Mijn echtgenoot gaf aan dat als zijn ouders hem wat minder hadden gepusht hij waarschijnlijk meer bereikt had dan aldoor blijven zitten en dus uiteindelijk afstromen, want dom is ie niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-03-2014 om 16:20

Moiraine

Een uur huiswerk is echt niet (te) veel, dat schreven al meer mensen hier. Bovendien: als je kind is ingestroomd op VWO plus niveau, dan is VWO gewoonweg niet te hoog gegrepen. Twijfel dus niet aan de cognitieve vermogens van je kind, maar focus (voor zover nodig) op het leren leren. De meeste VWO (plus) leerlingen hebben weinig hoeven doen op de basisschool. De middelbare school doet een beroep op vaardigheden die ze vaak amper hebben ontwikkeld. Sommigen pakken dat zo op, anderen hebben daar meer tijd (en soms hulp) bij nodig. Afstromen lost dat probleem niet op: je stelt het alleen maar uit, want op enig moment wordt het ook daar belangrijk om samenvattingen te maken, lange hoofdstukken te leren etc.

Minthe

Minthe

27-03-2014 om 16:47

Moeite

Het ging op de basisschool erg makkelijk, en nu niet meer. Dat is natuurlijk even wennen. Maar 'n uur huiswerk per dag en een paar vakken die je moeilijk vindt, dat is allemaal normaal. Geen reden om af te stromen. En met zo'n cijferlijst is het ook zeker niet té moeilijk voor hem.

Vertrouw op je kind en leer je kind ook te vertrouwen op zichzelf. Hij doet het hartstikke goed!

hettie

hettie

27-03-2014 om 17:08

wat wil hij zelf

Ik zou hem zelf laten kiezen, maar niet over één nacht ijs laten gaan. Dus veel met hem praten erover, ook op een luchtige manier. Bespreek alle ins en outs en probeer ook goed erachter te komen of hij het echt leuker zal gaan vinden op havo, want argumenten als klasgenoten hoeven niets te doen moet hij uiteraard niet meenemen, dat zou ik wel ontkrachten. En let goed op of het geen onzekerheid is wat hem minder graag laat gaan. Dus goed zijn argumenten boven tafel halen want huiswerk is er idd overal. Heb je niet het idee dat havo er voor zorgt dat het leuker wordt zou ik hem zeker op vwo laten.

Zus

Zus

27-03-2014 om 17:44

Vwo

Met mijn dochter hetzelfde verhaal. Basisschool makkelijk, extra werk, plusklas etc en nu echt eevoor moeten werken. Ook voor wiskunde met moeite een 6, gemiddeld een 7 voor de meeste vakken en een paar 8-en. Per dag verschilt het huiswerk, maar een uur haalt ze wel of vaak meer. Ik vind het vrij normaal eigenlijk, hoor. Waarom zou school ook per se makkelijk moeten gaan? Werken om iets te bereiken is niet slecht, lijkt mij. Je zoon heeft een prima lijst en dus kan hij het niveau aan. Weet je zeker dat er niet misschien amdere dingen spelen, in de groep misschien?

Moiraine

Moiraine

27-03-2014 om 19:04 Topicstarter

Gerustgesteld

Wat fijn om te lezen dat er meer kinderen zijn die het moeilijk vinden. Zoon heeft wel hobby's hij sport drie keer in de week en zit graag achter zijn laptop om te gamen met zijn vrienden. Hij vindt zijn klas niet leuk maar wordt volgens hem niet gepest. Hij heeft alleen geen aansluiting met de groep en zet zichzelf ook wel buiten de groep door bijvoorbeeld de pauzes met vrienden uit een andere klas door te brengen en niet in te gaan op uitnodigingen om met de groep te zwemmen of een ijsje te eten. Ook de talloze app groepen zijn aan hem niet besteed. Hij heeft wel zijn oude vrienden uit groep acht nog en die ziet en spreekt hij regelmatig.

Zijn grootste struikelblok is de tegenzin om huiswerk te maken en hij kan het slecht verkroppen dat hij ergens tijd en stopt en hard werkt en dan soms toch een onvoldoende haalt. Wiskunde is ook echt een probleem terwijl hij altijd heel goed in rekenen was op de basisschool. Hij begrijpt het gewoon echt niet en wil geen uitleg vragen aan de juf omdat anderen dat ook niet doen. Mijn man en ik helpen hem wel met plannen en leren. Het maakhuiswerk bekijk ik niet maar het leerwerk overhoren we eigenlijk altijd. Hij vindt het prettig om samen te leren.
Het nieuwe wiskunde hoofdstuk zijn we nu wel samen aan het doen en dat helpt.

Frans, engels en biologie zijn zijn lievelingsvakken en ook tekenen, muziek en gym vindt hij leuk. Hij komt eigenlijk altijd wel vrolijk uit school. Toch gaat hij met tegenzin naar school. Die onvoldoendes zijn natuurlijk ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen dus daar worstelt hij ook mee. Vooral omdat hij het idee heeft dat zijn klasgenoten slimmer zijn en minder moeite met de stof hebben.

Dat er op de Havo ook huiswerk is en dat 1 à 2 uur per dag huiswerk maken standaard is, heb ik aangegeven maar of hij dat ook gelooft?

Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties en de bevestiging dat hij best op zijn plek zit op het vwo.

Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 20:05

moiraine

Ik ben het er niet mee eens dat hij op de havo ook 1-2 uur per dag aan huiswerk zou doen. Dat zou niet kloppen. Als je goed op niveau zit doe je er dus iets van 7 uur per week over of max 10 (ze gaan uit van 40 uur schoolbelasting in de week). Hij zou met zijn niveau dus wel minder tijd kwijt zijn op de havo.

Anne

Anne

27-03-2014 om 20:36

Op VWO blijven

Ook ik zou met zulke resultaten kind adviseren op VWO te blijven.

Dochter in 2 gym is ook iets van gem 1-1,5 uur pd kwijt (soms ook wel minder, soms ook wel meer - doet vrijwel altijd op zondag op zondag ook al huiswerk, soms ook vooruit) en veel meer in de proefwerkweek en de week ervoor (en die heeft ze een aantal keren per jaar).

Was altijd goed in rekenen, maar stond begin van het jaar ook onvoldoende met wiskunde. Heeft al heel snel bijles (1 uur pw) van 4e jaarsleerling genomen en staat inmiddels iets van 6,1 of 6,2 gemiddeld.

Gewoon volhouden, leren waar hij efficienter kan leren of beter kan plannen. Maar met dit soort cijfers echt doodzonde af te zakken. Op Havo is het ook meer stampen en meer herhalingen, dus kan voor kinderen die het opeens door hebben zelfs meer werk zijn (bij bepaalde vakken) dan op het VWO (meer begrip gevraagd).

En latijn eraf scheelt stukken. Hier dus nog wel lekker stampen met latijn en grieks .

Moiraine

" Hij begrijpt het gewoon echt niet en wil geen uitleg vragen aan de juf omdat anderen dat ook niet doen"

Da's dan toch zonde. Daar wordt dat goeie mens ook voor betaald hè, om uitleg te geven.

Eigenlijk wel apart dat je zoon aan de ene kant geen enkele moeite lijkt te doen om aansluiting in de klas te vinden en aan de andere kant kennelijk toch bang is om op te vallen. Wat kan hem die klas nou schelen, zou je denken.
Overigens zitten er waarschijnlijk nog minstens 3 met precies dezelfde vraag die het ook niet durven te vragen omdat niemand...enfin, we kennen allemaal wel het verschijnsel dat als je de stoute schoenen aangetrokken hebt om een Hele Domme Vraag te stellen je meteen daarna opgelucht knikkende medetoehoorders ziet die zich nou ook net zaten af te vragen hoe het zat.

Heeft hij dezelfde klas volgend jaar nog, of betekent de overgang van VWO + naar gewoon VWO dat hij ook een geheel nieuwe klas krijgt?

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-03-2014 om 21:34

Vaardigheden

Je zoon zit echt op het goede niveau; op het Havo zou hij tegen dezelfde problemen aan blijven lopen en misschien juist wel erger omdat hij dan onder zijn niveau zit. Zeker als hij gaat studeren moet hij nu doorkrijgen hoe je goed moet leren en moet hij zijn angst om vragen te stellen overwinnen. Dus eerst iets doen aan zijn faalangst, onzekerheid en zelfvertrouwen. Hij zit op school voor zichzelf, om zelf iets te leren. Dus als hij iets niet snapt (en hij is heus niet de enige!), gewoon vragen om uitleg bij de docent. Daar zijn ze voor. Mijn zoon moest dat ook leren, hoe assertief hij verder ook is. Daarnaast goede leerstrategieen aanleren, eventueel mbv huiswerk- en/of studiebegeleiding. En vooral positieve feedback geven: "je hebt de hersenen en de motivatie, dus je kan het. Je hebt alleen wat handvaten nodig en je bent niet de enige. Moeite moeten doen en huiswerk maken hoort erbij, net als fouten maken en af en toe slechte cijfers halen. Dat is ok en heel normaal."
Als hij wat meer zelfvertrouwen krijgt en een betere leerstrategie heeft, zal dit een boost geven.
Overigens zit mijn zoon op een Gymnasium voor meer- en hoogbegaafde kinderen en deze problematieken komen ook daar behoorlijk veel voor dus wat je zoon denkt, klopt gewoonweg echt niet. Het gros moet opeens leren leren, leren plannen en leren uitleg te vragen. Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar met nog niet aangeleerde vaardigheden. En of je nu op het Mavo, Havo of VWO zit, maakt wat dat betreft niets uit. Bepaalde vaardigheden heb je overal nodig.

Zus

Zus

27-03-2014 om 21:43

Stap

Het is voor hem natuurlijk ook lastig om uit groep 8 te komen waar hij juist bij de besten hoorde en dan nu tussen andere slimme kinderen merken dat het niet meer vanzelfsprekend goed gaat. Is echt een kwestie van wennen en ook leren om hulp te vragen als hj het niet snapt. Grappig, mijn dochter vindt ook dat de rest van de klas het vast makkelijker vindt dat zij.
Jammer dat hij minder goed aansluiting heeft bij zijn huidige klas. Maar niks is veranderlijker dan de klassen op het VO en de verhoudingen onderling. Belangrijkste is dat hij niet gepest wordt en het gewoon prima doet qua cijfers. Enne, lijkt mij ook heel normaal om geen zin in je huiswerk te hebben, hoor

matz

matz

27-03-2014 om 22:06

niet alle kinderen vinden school leuk

Dochter besteedde in de brugklas vwo ook minstens 2 uur aan huiswerk. Ook weldeens langer, nooit korter. Wij dachten daar ook het zijne van. Ook van andere ouders hoorden we dat kinderen problemen hadden met huiswerk doseren, tot aan huilende kinderen die voetbal en school niet konden combineren. Brugklas moeilijkheden, denk ik achteraf. In groep twee waren ze al slimmer. Werkten voor het belangrijkste en onbelangrijkere dingen werden uitgewisseld(ja fout, ja ook begrijpelijk). Wiskunde is zes jaar lang een op het randje van onvoldoende gebleven. School is leuk heeft ze nooit gevonden, school is school .

Je zoon hoort zo te horen gewoon op het vwo, plus zou ik ook laten vallen.

Moos

Moos

27-03-2014 om 22:19

En jij?

Wat vind jij er eigenlijk zelf van? Ik lees nl vooral dingen waarvan ik denk; grijp aan om van te leren, hoort erbij. En lees bij jou iets van 'dit hoeft toch niet'. Maar misschien lees ik het verkeerd.
Wat ik bedoel:
Harder werken op VO dan op basisschool, prima, such is life. Hulp leren vragen totdat je het snapt, waardevol om te leren, heb je bij vervolgopleiding en werk ook nodig. Schakelen op nieuwe sociale omgeving en consequenties van keuzes zien (niet investeren in klasgenoten is gelijk aan weinig aansluiting in klas) lijkt me ook iets wat in de rest van je leven speelt. En tot slot, ik weet niet zoveel van onderwijs maar volgens mij worden op VO meer verschillende denk- en leerstrategieën gevraagd dan op basisschool. Dat vraagt ook omschakelen. Het is gewoon echt hard werken de brugklas op veel fronten . Maar zo herinner ik het me zelf ook van vroeger. Jij niet?
Zoals iemand anders al schreef; moet het allemaal maar makkelijk gaan dan?
Hier heeft oudste 1 (vd 2) sport laten vallen om meer ruimte te hebben, was in groep acht nog te combineren, nu niet meer, soit, het is voor een goed doel.

Moiraine

Moiraine

28-03-2014 om 09:41 Topicstarter

Wat ik wil

Ik wil graag dat hij met plezier naar school toe gaat, zonder drama en stress zijn huiswerk maakt en weer geniet van de weken in plaats van alleen vrolijk te zijn in het weekend. Dat hij hard moet werken en nu ook echt moet leren leren en uitgedaagd wordt om verder te denken ben ik blij mee want daar heb je inderdaad de rest van je leven plezier van.

Ik mis alleen de twinkeling in zijn ogen en het plezier en enthousiasme waarmee hij naar de basisschool ging. Nu hangen zijn schouders en staat het huilen hem vaak nader dan het lachen en dan begin ik twijfelen of het niet te zwaar, te veel en te druk is allemaal. Maar goed, mijn zoon is altijd wel een beetje een drama king geweest. Hij is heel open en praat veel over dingen die hem dwars zitten of die juist leuk zijn en gelukkig komt hij ook vaak met enthousiaste verhalen thuis.

Als hij het plusgedeelte laat vallen kan hij inderdaad naar een andere klas. Dit is dan een nieuwe klas samengesteld uit meerdere havo/vwo brugklassen. Er is ook een mogelijkheid om alleen Latijn te laten vallen en wel in dezelfde klas te blijven.

hettie

hettie

28-03-2014 om 10:24

ach

Volgens mij lijkt hij een beetje op mij Ik vond vo echt vreselijk maar dat had niets te maken met het niveau, sterker nog ik zat flink onder niveau, misschien was het makkelijker geweest als ik hoger had gezeten. Nu scoorde ik net zo goed belabberd. Weet nog heel goed dat ik nooit iets wilde vragen, en bij wiskunde was ik ervan overtuigd dat ik de enige was die er niets van snapte, want de kinderen die voor de klas geroepen werden leken het heel goed te snappen. Dat de leraar maar een heel select groepje voor de klas haalde begon me pas te dagen ná het eindexamen(!) omdat ik toen hoorde dat echt heel veel kinderen gezakt waren op wiskunde, ik had het met hard werken thuis (alles zelf uitzoeken) nét gered.
Ik denk dat ik een beetje teveel met mezelf bezig was en te weinig met mijn omgeving, en niet zo goed oplette. Daar kun je misschien iets mee door hem veel te wijzen op anderen. (maar vooral niet te opvallend) Slecht aansluiting hebben in de klas is best zwaar op die leeftijd. Toch had ik echt geen aansluiting kunnen zoeken denk ik, wilde ik ook echt niet omdat ik een ontzettende hekel had aan het stamgroepje waar iedereen omheen zwierf. Dat dat uiteindelijk voor jezelf juist nadeliger uitpakt kon ik toen niet overzien en zou ik ook niet geloofd hebben, het was een onmogelijkheid voor mij. Ik zou bij zoon dan ook zeker inzetten op een andere klas, kan hij niet bij een vriend, of is dat ander niveau?

GertB

GertB

29-03-2014 om 20:56

Misschien......

Aan de ene kant denk ik dat hij gewend is om de slimste van de klas te zijn op de basisschool. Nu is ineens iedereen slim of zelfs slimmer. Dat is wennen, heb ik gehoord van een leraar van een plus VWO. Je zoon moet leren dat hij nog steeds slim is en dat het niet erg is als er andere slimme kinderen zijn en dat misschien de helft van zijn klas nog slimmer is (of minder slim ).
Verder vraag ik mij af. Hoe zit het met gamen? Raffelt hij zijn huiswerk niet af om te kunnen gamen? Zomaar een gedachte omdat ik zelf zo'n zoon thuis heb zitten. School is saai en moet en gamen is leuk. Ik denk dat je zoon echt op het VWO thuis hoort maar zijn weg nog moet vinden en vertrouwen in zichzelf moet krijgen. Succes met het vinden van een oplossing.

Katniss

Katniss

29-03-2014 om 22:31

Het kan hard aankomen

Mijn dochter heeft ook heel erg moeten wennen in de (vwo-) brugklas. Van een van de besten in de klas werd ze een redelijke middenmoter, en daar moest ze dan ook nog eens voor werken. We hebben haar wel altijd verteld dat afstromen wat ons betreft geen optie was (tenzij ze het niveau niet zou redden natuurlijk, maar dat was niet het geval), omdat ze dan op de havo tegen dezelfde problemen aan zou lopen. Ook daar komen Franse woordjes niet automatisch in je hoofd, en moet je wiskundeopgaven maken.
Dochter zit inmiddels in de derde en besteedt om en nabij een uur per dag aan haar huiswerk, wat zeker niet veel is. Haar cijfers zijn goed, ik schat in dat ze nog steeds in de middenmoot vertoeft.
Qua aansluiting had dochter het in de brugklas ook moeilijk. Pas in de tweede kreeg ze een groepje vriendinnen, die nu helaas weer allemaal in een andere klas zitten. Gelukkig is ze sociaal wat sterker geworden dus ze durft nu wel contact te maken met haar klasgenoten, en ze zoekt zoveel mogelijk die vriendinnen uit de tweede op in pauzes.

Moos

Moos

29-03-2014 om 22:45

Vergeet je niet

Dat op de havo hij nog steeds in een andere klas met kinderen zit waarin hij moet investeren om een band mee te krijgen? Nog steeds op een nieuwe school opnieuw moet beginnen. Dat hij (zoals hierboven beschreven) nog steeds (waarschijnlijk) meer huiswerk heeft dan op de basisschool en... Niet te vergeten - nog steeds waarschijnlijk richting pubertijd aan het hobbelen is, wat ook niet altijd meevalt.
Met andere woorden, wat als de twinkeling weg is door een optelsom aan delen (die voor het grootste gedeelte onomkeerbaar zijn) en je komt daarachter als hij op de havo zit en het gaat niet beter, wat dan?
(Ps, voor de overduidelijkheid; ik geloof beslist dat er kinderen zijn die er baat bij hebben om af te stromen maar iets zegt me dat het hier niet daarom gaat )

Primavera

Primavera

31-03-2014 om 12:01

Is de klas niet het probleem?

Met plezier naar school gaan hangt vaak meer af van hoe het met de klas klikt dan met de moeilijkheidsgraad. Misschien is een andere klas in die zin wel een goed idee, maar ik zou niet een niveau lager gaan.

emiel

emiel

16-12-2015 om 00:15

het slechte voorbeeld..?

Hallo, ik ben geen ouder maar heb een account aangemaakt om u mijn verhaal te vertellen. Ik ben een jongen van bijna 18, en ik hoor het verhaal van uw zoon. Ik zelf heb ook gymnasium gedaan (vergelijkbaar met vwo+), alleen heb ik het eerste jaar vrij weinig geleerd. Dit omdat zoals beschreven de overstap van basisschool naar de middelbare school voor mij erg groot was. Wel ben ik naar het 2e jaar gegaan. Hier ben ik blijven zitten omdat ik weer niks heb uitgevoerd, dit is voor 3 vwo hetzelfde gebleven waardoor ik naar 4 havo ging. Nou heb ik al 4 jaar middelbare school gedaan en niet geleerd, waardoor ik niet heb leren leren als het ware. Dit gaf mij grote motivatie problemen en erg veel stress waardoor ik havo 4 ook heb laten zitten. ik doe nu met 100% inzet en motivatie (en hulp om te leren) mbo, trots is misschien ver te zoeken maar ik heb het eindelijk naar mijn zin op school. Wat ik probeer te vertellen is dat het goed is dat uw zoon 1 tot 2 uur per dag huiswerk maakt, dat helpt hem op weg met het leren in de komende jaren. Alle kinderen die inderdaad hoge cijfers halen zonder wat te doen, gaan het niet ver schoppen als ze daar niet snel mee stoppen. Aan de andere kant, is vwo echt niks voor uw zoon en ziet u hem echt achteruit gaan van ongelukkigheid, en gebrek aan motivatie, zou ik zeggen: neem een stap terug. Het kan misschien zelfs helpen bij een doel vinden voor later. Ik had geen idee wat ik met vwo moet, en ik ben nu met volledige motivatie MBO aan het afmaken om HBO te gaan doen en daarna als sportleraar verder te gaan. ik ben diep gezakt, en zou dit geen van uw kinderen aaraden. Maar als de weg van het VWO gewoonweg niet gaat, dan kan het altijd nog op andere manieren (VWO hoeft niet). ik had ook die druk, je doet het hoogste niveau en wat als je niet slaagt, maar je kan net zo gelukkig worden met een lager niveau. maar hou hem aan het leren en dan zal vanzelf blijken wat voor hem het beste is en wat hij het leukste vind. ik ga niet als onvolwassen persoon u de les leren, maar hopelijk helpt dit een beetje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.