Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Met Mbo opleiding stoppen 17 jarige

Hallo, Mijn dochter is nog 2 maanden 17 jaar en is aan een mbo opleiding begonnen die voor mijn dochter problemen oplevert.
Ze zit in een klas met 3 niveau 3 leerlingen en 4 niveau 2 leerlingen. Zij valt onder de 3 van niveau 3. Wij waren niet op de hoogte gebracht van deze kleine klas wat na uitgebreid onderzoek te doen de MBO opleiding dus ook niet hoeft te doen. Voor mijn dochter is dit een probleem omdat de andere 2 leerlingen waar zij onder valt van dezelfde vooropleiding komen. Op die opleiding is mijn dochter 2 jaar compleet genegeerd en dit proces is nu weer aan de gang. Mijn dochter gaat nu naar school maar trekt het nu al niet. Ik heb stad en land afgebeld om te kijken of ze naar een andere Mbo kan maar dat gaat niet. Ik heb rondgebeld met de vraag of ik haar een jaar mag laten werken zodat zij daarna met frisse moed verder kan op een andere Mbo maar ook daar krijg ik maar geen antwoord op. Ik krijg alleen maar te horen dat ik het probleem met de huidige opleiding moet bespreken. Daar heb ik vrijdag een gesprek met het bestuur. Op de huidige opleiding vallen heel veel lessen uit waardoor mijn dochter vaak uren op school in haar eentje moet overbruggen.Er zijn 2 leraren opgestapt meteen in de tweede week,en daarnaast is er nog veel uitval. Alles is er in het verleden aan gedaan om de problemen op te lossen maar dit heeft niet gewerkt wat school betreft. Psychologe trajecten hebben mijn dochter sterker gemaakt maar genegeerd worden maakt je toch echt onzeker. Mijn dochter is een sterke jonge vrouw en gaat dus wel naar school maar met flinke tegenzin waardoor de behaalde cijfers dus ook onder haar kunnen zijn. Ik zie als enige oplossing nog een jaar stoppen met school maar hoe krijg ik dat de leerplichtambtenaar uitgelegd? Deze zegt alleen maar dat ze dit nog niet is tegengekomen en dat ze het een moeilijk probleem vind. Ik moet het maar met school oplossen. Ongelofelijk trouwens dat je als Mbo een klas mag starten met zo weinig leerlingen, dat is toch hartstikke duur. Daar komt nu ook nog bij dat ik wel de bijdrage mag betalen voor school terwijl de school voor mijn dochter niet functioneert. Ik word verplicht mijn dochter naar school te sturen en de daarbij komende kosten te betalen maar heb geen rechten en mijn dochter ook niet. Ik wacht het gesprek van vrijdag maar af maar ben sterk geneigd om haar van school te halen en dan maar te zien wat er komt. Ik ben nu al moe van de strijd en het opbeuren van mijn dochter laat staan dat we dit nog het hele schooljaar gaan volhouden. Iemand tips?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 11:46

hmm

Ze is nog twee maanden 17 jaar dus ik zou het even met hangen en wurgen vol houden en nu al meteen een baan zoeken voor vanaf half december.

Ik zou daar verder geen tijd aan verdoen en haar gewoon vaak 'ziek' melden en 'ziek' is ze: psychisch kan ze dit niet aan.

Oja: de LPA is wel makkelijk zeg door te zeggen: 'Deze zegt alleen maar dat ze dit nog niet is tegengekomen en dat ze het een moeilijk probleem vind. Ik moet het maar met school oplossen. ' Nou dat HEBBEN jullie toch geprobeerd? Terug naar LPA dus en vragen om die twee maanden vervroegd te stoppen met school, dat mag die LPA gewoon toestaan.

mbomama

mbomama

12-10-2015 om 11:55 Topicstarter

LPA

Werken doet ze al en ze heeft zelfs een baan gevonden waarbij ze in het vakgebied blijft waar ze naar toe wil. Deze baas wil haar zelfs helpen met leren in de tijd dat ze niet naar school gaat. Dus ook dat hebben we voor elkaar. Wij gaan niet gauw bij de pakken neer zitten en onderzoeken alle mogelijkheden om toch het doel te bereiken. En die gaan we ook wel bereiken maar met een omweg. Ik ga morgen die LPA maar weer eens bellen want van de school verwacht ik weinig goeds. Ik had een een gesprek met de directeur gevraagd en krijg een gesprek met het hele bestuur, dat voelt bedreigend eerlijk gezegd. Maar ook dat gaat wel goed komen ik neem ook hulp mee.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 11:56

maar

Kun je niet een BBL opleiding starten nu dan?

mbomama

mbomama

12-10-2015 om 11:58 Topicstarter

BBL

Ook dat heb ik onderzocht en bij de opleiding geïnformeerd maar die nemen nu geen leerlingen meer aan. Ik heb zelfs de directeur van die opleiding gesproken met de vraag of ze wel aangenomen zou worden als ik alles zelf zou betalen maar helaas ze nemen nu niemand meer aan.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 12:01

Zit die opleiding wel vol dan? Verder: starten ze in februari met een nieuwe lichting? Zoja: dat voorleggen aan de lpa.

mbomama

mbomama

12-10-2015 om 12:04 Topicstarter

opleiding

Nee die opleiding bestaat uit 12 leerlingen maar de klassen zijn inmiddels gevormd vertelde deze directeur mij en dan plaatsen ze er niks meer tussen. Een andere optie was een school waarvoor ze 2 en half uur onderweg zou zijn om er te komen. Dat is niet te doen. De BBL opleiding die mijn dochter wil start pas na de zomervakantie weer nieuw.

Marie

Marie

12-10-2015 om 12:05

MBO verderop?

Doet ze een hele specefieke opleiding die nergens anders gegeven wordt? Want anders kun je voor de BBL ook informeren bij een ROC verderop?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 12:06

wat ik zou doen

Ik zou de werkgever van je dochter vragen om iets op papier te zetten. Dat hij belooft je dochter te helpen en dat hij haar na de zomer een BBL leerwerkplek gaat aanbieden en daarmee ga je naar de LPA.

Overigens zou ik wel een BBL overwegen op grote afstand, dat is maar 1 dag in de week!

mbomama

mbomama

12-10-2015 om 12:12 Topicstarter

BBL

De BBL opleiding die mijn dochter wil gaan doen (ze doet nu BOL) is anderhalf uur reizen zij hebben ook de BOL maar nemen dus nu niemand meer aan. De daarna dichtbij zijden is dus twee en half uur reizen daar ziet ze erg tegenop. Een verklaring van haar werkgever kan ik wel krijgen dat is zeker een goed idee. Ga ik zeker doen.

mbomama

mbomama

12-10-2015 om 12:15 Topicstarter

van BOL naar BBL

Mijn dochter wil nu van BOL naar BBL om te voorkomen dat ze weer met problemen omtrent omgang met leerlingen komt te zitten. Dit als toelichting

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.