Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anders

even anders

29-05-2014 om 16:49

met ex in de klas of niet?

Mijn dochter gaat naar een andere klas (3e klas middelbare school). Ze heeft de keus tussen twee klassen.

In de ene klas komen meer kinderen uit haar oude klas terecht, waaronder een paar meisjes waarmee ze het prima kan vinden. In de andere klas kent ze niemand. Dat lijkt dus een makkelijke keuze, maar er is een probleem. Haar ex-vriendje gaat ook naar de klas waar dochter's vriendinnen in komen. Hij kent ook al een paar mensen uit de nieuwe klas, maar lang niet allemaal. En hij heeft in de huidige klas echt een vreselijke zwartmaak-campagne gevoerd tegen dochter, nadat die de verkering uit had gemaakt. Op een gegeven moment had dochter het gevoel dat ze helemaal geen vrienden meer had. Dat bleek later wel weer mee te vallen, maar het leuke vriendenclubje is kapot.

Wat zouden jullie doen? Deze jongen zit zo vol wraakgevoelens, dat het best zou kunnen dat hij het in de nieuwe klas weer gaat proberen. Laatst beschuldigde hij dochter nog van cyber-pesten, terwijl ik zeker weet dat dat niet aan de orde is, want hij is gewoon niet relevant meer voor haar. Ze houdt zich vooral bezig met haar sport en haar vriendinnen en wil alleen maar met rust gelaten worden. Zijn reden voor die verdenking? "Jij bent onbetrouwbaar". Het zit dus nog heel diep bij hem.

Wat zouden jullie nou doen? Toch met die leuke meiden mee en hem maar laten kletsen? Of opnieuw beginnen in een klas waar ze helemaal niemand kent? Ik vind het vreselijk lastig.

natuurlijk

Gewoon naar de klas met haar vriendinnen. Er zit ook nog een hele zomer tussen, grote kans dat het daarna wel overgewaaid is. En zo niet, dan moet ze dit vooral meteen aankaarten bij de mentor.

nou ja

natuurlijk... Het is in de eerste plaats natuurlijk helemaal aan je dochter om hier een keuze in te maken. Maar als je je advies vraagt zou ik haar zeker aanraden om naar de klas met haar vriendinnen te gaan, als dit ook haar keuze zou zijn als die jonger er niet was.

Pubers

Moeten zich nooit laten verjagen door een ex. Kom op zeg. Op die leeftijd gaan verkeringen aan en uit en veranderen vriendschappen soms snel. Geen reden om een ex jouw keuze te bepalen

Die jongen maar geen gelijk geven, he?

lekker met haar vriendinnen in een klas.
Daar kan ze nog leuk steun aan hebben ook.
Spreken we dan al over een ex, trouwens?

Annet

Annet

29-05-2014 om 20:08

Praten met die vriendinnen

Niet per mail, facebook of zoiets. Maar je dochter zou iets gezelligs kunnen afspreken met de meiden uit haar nieuwe klas. Tijdens die gelegenheid kan ze heel kort vertellen dat haar ex problemen met haar heeft en dat dit gevolgen zou kunnen hebben in de nieuwe klas. Ze moet vooral niet gaan klagen over ex maar alleen aangeven dat het zou kunnen dat hij gaat stoken. En dat ze hoopt dat deze meiden daar goed mee om zullen gaan.

14 jaar?

Ze zit in de tweede klas. Ze is 13, 14 misschien 15. Om over een te praten vind ik al heel ver gaan. Die jongen is ongeveer net zo oud, zelfde schooljaar.
Ik weet dat puberliefdes heel heftig kunnen zijn, maar is het niet de taak van ons als ouders om dat wat te relativeren?
Straks heeft ze een nieuwe "ex". Zal ook misschien niet helemaal vlekkeloos verlopen.
Na de zomervakantie heeft die jongen misschien wel weer een nieuwe ex. Waar hebben we het eigenlijk over.

Juist in die klas

Dan kunnen de klasgenoten zelf ervaren dat je dochter een leuke meid is. Zit ze in een andere klas, dan kan die jongen makkelijker kwaadspreken over haar, want de rest kent haar dan niet. Bovendien is kwaadspreken over iemand die niet aanwezig is makkelijker dan iemand die zich binnen gehoorsafstand bevindt.

skik

even anders

even anders

30-05-2014 om 00:07

Dank

voor alle reacties! Redelijk unaniem, uniek voor dit forum . Ik zal het mijn dochter laten lezen, want ik had met haar overlegd voor ik de vraag plaatste en ze was heel blij dat ik dat ging doen.

Tja, het woord "ex" lijkt overdreven en natuurlijk waren ze nog veel te jong, maar ik gebruik het woord expres omdat de effecten behoorlijk heftig en langdurig waren. Jammer dat dochter's vrienden zich zo lieten meeslepen. Overigens waren dat niet de meiden die nu naar de nieuwe klas gaan. Op die meiden heeft ze zich juist de laatste tijd meer gericht, omdat haar oude vrienden het lieten afweten.

Nu ik dat laatste zo opschrijf denk ik: een reden te meer om haar wèl naar de klas van de vriendinnen in spé te laten gaan. Ze hebben zich dit jaar ook al nergens wat van aangetrokken en gewoon aardig tegen dochter gedaan.

even anders

even anders

01-10-2014 om 09:38

update

Het gaat hier hartstikke goed!! Dochter is helemaal ingeburgerd in de nieuwe klas. "Ex" houdt zich voor zover we weten koest, en heeft in elk geval niets te maken met haar huidige vriendinnen, zodat de impact van eventueel geroddel minimaal is.

"De ouders van OO hadden gelijk", zegt dochter nu, en ze bedankt jullie nogmaals voor het goede advies.

fijn om deze terugkoppeling te lezen

hoewel ik me destijds niet in de discussie had gemengd (want ik was het met iedereen eens) is het wel fijn om te horen dat het nu goed gaat. Toch fijn, zo'n forum waar je even van anderen kunt horen hoe die iets zouden aanpakken.

Lynn

Lynn

01-10-2014 om 15:06

Ook ik vind je terugkoppeling leuk om te lezen en vooral fijn dat het goed uitgewerkt is.

En grappig wat je dochter zei over de ouders hier. Zooooo nuttig, dit forum .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.