Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Andernikkie

Andernikkie

06-01-2015 om 11:36

Mentor weer aanspreken of niet?

Even onder een andere nick. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.
Mijn dochter is 16 en zit in 5VWO. Ze wil graag geneeskunde gaan studeren en heeft voor de selectie die in de 6e plaatsvindt een goed overgangsrapport nodig. Daar werkt ze hard voor en het gaat goed.
Haar vader en ik zijn gescheiden en vader is hertrouwd toen dochter 10 was. De vrouw waarmee hij is getrouwd heeft een paar kinderen, waarvan de oudste (een zoon) 23 is. Die kinderen zijn dus de stiefbroers en -zussen van mijn dochter en zij komt daar regelmatig over de vloer. Half december is de oudste zoon plotseling met veel politiegeweld opgepakt wegens een echt vreselijk vergrijp. Hij zit nu nog steeds vast en het lijkt erop dat hij het ook daadwerkelijk heeft gedaan (dat hij dus niet onschuldig vastzit).
Mijn dochter was vreselijk ontdaan van het hele gebeuren en heeft in de week dat hij is opgepakt een hele rits zware onvoldoendes gescoord. Op haar verzoek heb ik de mentor (vrouw) gebeld om het geval uit te leggen. De mentor leek erg begaan met dochter en zou in de rapportvergadering, die de week voor de kerstvakantie plaatsvond, aan de docenten uitleggen wat er was gebeurd en vragen of dochter misschien de allerergste uitglijders mocht herkansen. Een paar dagen later was ik even op school omdat dochter in haar ellende een werkstuk was vergeten dat die dat moest worden ingeleverd (het was klaar, maar het lag nog op haar bureau dus ik ging het even brengen). Toen kwam ik de afdelingsleider tegen en heb ook tegen hem even kort verteld wat er aan de hand was. Twee mensen wisten er dus van.
En toen werd het stil. De vergadering was de vrijdag voor de laatste week voor de vakantie, maar ik heb niets meer gehoord. Dochter heeft mentor kort aangesproken, maar die had geen tijd.
Dochter heeft inmiddels zwaar spijt van haar verzoek aan mij om de mentor te bellen. Het heeft volgens haar alleen opgeleverd dat de docenten nu denken dat zij uit een criminele, asociale familie komt. Geen begrip, geen herkansingen. Zij wil het hierbij laten en de onvoldoendes dan maar met nóg harder werken zien op te lossen. Ik ben nogal teleurgesteld in school en zou de mentor graag nog even vragen wat er is besproken. Maar ik wil niet tegen de wens van dochter ingaan.
Wat zouden jullie doen?

mijk

mijk

06-01-2015 om 11:48

Ik zou het nogmaals met mentor bespreken

Zeweet nu toch wat er aan de hand is die info terugdraaien kan niet en het lijkt me dat je dochter dan in ieder geval ook voordeel heeft van het delen. hebben ze in gesprek toezeggingen gedaan. Dan lijkt me dat zeker reden om er op terug te komen....

Mijk

Andernikkie

Andernikkie

06-01-2015 om 12:06

Erop terugkomen

De mentor zou erop terugkomen. Er is niet beloofd dat dochter zou mogen herkansen. Ik weet ook niet zeker of het wel in de vergadering is besproken, dat zou de mentor wel doen. Ik heb gewoon helemaal niks meer gehoord.

Karin

Karin

06-01-2015 om 12:20

Samen?

Ik zou zeker aan je dochter proberen uit te leggen dat dit vergrijp van haar stiefbroer er niet toe moet leiden dat zij (straks) kansen misloopt. De enige manier op dit moment om dit te voorkomen is zorgen dat de uitglijders, waarvan ook zij weet dat de oorzaak ligt bij de situatie rondom haar stiefbroer, zo veel mogelijk verdwijnen. Dat kun je eventueel doen door voor te rekenen wat de mogelijke resultaten zullen zijn op haar eindlijst in deze situatie en in een situatie dat zij herkansingen beter maakt.
Vervolgens kun je samen een gesprek met de mentor aangaan. Of, als dat je dochter meer geruststelt: met danwel via de vertrouwenspersoon op school. Als je dochter bezorgd is over de reactie van schoolgenoten en/of leerkrachten, reden te meer om zo goed mogelijk uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Als mensen gaan raden bij gebrek aan kennis zijn de gevolgen wellicht groter?

bespreken

Geheel eens met Mijk. De geest is nu toch al uit de fles (en ik denk dat je dochter het veel te zwartgallig ziet allemaal)
Spreek die mentor aan, toon begrip voor drukte en moeilijk opstarten vlak na de vakantie en dat ze er nog niet aan toegekomen is, en vraag wanneer zij tijd heeft om even kort te bespreken hoe het in die vergadering is gegaan.

Het zou mij niet verbazen als de kwestie wel is besproken maar dat de terugkoppeling en het vervolg daarna zijn ondergesneeuwd in alle andere dingen die voor/rond/ direct na de kerstvakantie gedaan moeten worden.

Sterkte ermee

Temet

Opnieuw met andere insteek

Ik zou een afspraak maken met de mentor of hogerop. Waarom hogerop: misschien heb je in dit geval, begrijpelijkerwijs, je vraag te laag in de organisatie gesteld. In dat soort gevallen komt er of geen antwoord of een nee. Je vraagt immers naast begrip ook om een actie van school, denk ik. Kan de mentor dat wel beslissen en mag hij dat wel? Hij zou het moeten doorgeven maar misschien staat hij zelf nog niet stevig genoeg in de organisatie of zijn er andere redenen waarom het niet is gedaan. Daarnaast kan het gebeuren dat je vraag te weinig concreet voor de mentor (afdelingsleider) was en daarom als (te) vrijblijvend wordt gezien.
Wil je je verzoek en de mogelijke oplossing open laten of wil je dat wat meer sturen? Ik zou zelf kiezen voor een expliciet(er) verzoek met ruimte voor de oplossing vanuit school (met een voorstel van jullie) en het niet meer hebben over de beschuldigingen van stiefbroer. De vrijblijvendheid (open vraag) moet er meer af en het verzoek mag wat officiëler.

Want wat ook zo is: een afwijzing van iemand in een organisatie die geen toewijzing kan geven (of het moet gaan vragen) zou ik niet accepteren. Je moet bij het organisatielevel zijn dat toe mag wijzen en af mag wijzen. Alleen daarmee kan je in gesprek gaan. Anders word je doorgaans afgewezen. De vraag is of je bij de mentor moet zijn of beter bij een ander en bij wie dan wel. Ik zou in jouw geval toch even steunpunt onderwijs bellen (via google te vinden) om te vragen op wiens bordje zo'n beslissing doorgaans hoort.

Dit zou ik ruim voor de zomervakantie willen regelen. Als je school zegt het volgende rapport af te wachten, zou ik dat niet accepteren. Dat betekent doorgaans dat ze niets doen en na het laatste rapport zijn er heel veel gesprekken die hierover gaan en zit school doorgaans in de nee-modus.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 13:45

inderdaad

Hier moet vrij vragen bijv via het afdelingshoofd en dit soort dingen zou ik dus ook met een afdelingshoofd bespreken (toetsen herkansen). Niet met een mentor. Ik zou een afspraak maken dus met die persoon.

Barvaux

Of zou dat in dit geval eerder de (con)rector zijn? Liever toch even bellen met PB 5010 om een zoektochtje naar het juiste loket (en het verhaal steeds opnieuw vertellen) te vermijden.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 13:54

judith

Nee, daar zou ik die oudervereniging van 5010 niet mee lastig vallen.

Geen idee hoe het heet maar neem contact op met degene waar je moet zijn als je bijv een paar dagen vrij wil vragen. Hier is dat dus het afdelingshoofd maar mijn zonen zitten op twee verschillende grote scholen. Conrectoren hebben we hier volgens mij niet.

nee, toch mentor

Even zeuren. Er spelen hier 2 dingen, denk ik. Andernikkie heeft een afspraak met de mentor dat die de kwestie in de vergadering zou bespreken en bericht terug zou geven. En Andernikkie wil uiteraard dat dochter kan herkansen. Voor dat laatste moet je misschien normaal gesproken inderdaad hogerop. Maar zo is dat niet meteen afgesproken, Andernikkie heeft de afspraak dat ze hoort van de mentor. Ze heeft nog niet gehoord van de mentor, dan lijkt mij de eerste stap dat ze die mentor even port 'goh, ik snap dat je het druk hebt, maar ik wil toch wel erg graag praten over wat er uit die vergadering gekomen is, wanneer schikt het?" . Geeft mentor niet thuis, en/of zegt ze dat het hogerop moet, dan moet het hogerop. Maar nu is het daarvoor nog wat vroeg, en loopt Andernikkie de kans dat de mentor straks het idee krijgt dat er achter haar rug om wordt gewerkt ('ja, maar daar was ik toch mee bezig?').

Dus daarom: eerst de mentor. Imho.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 14:06

Temet

Ja, daar heb je weer gelijk in. Ik zou dus mentor mailen (hier mailen we dus gewoon en anders bellen) en vragen of dit nog opgepakt is of dat ik het hogerop moet zoeken bij X.

Andernikkie

Andernikkie

06-01-2015 om 16:44

bedankt

Jullie zouden dus in ieder geval allemaal wel contact opnemen met school. Dat leek mij zelf ook. Ik zal zoals Temet zegt eerst de mentor mailen, hoor ik binnen een paar dagen niet van haar, dan zoek ik even uit wie ik moet hebben (zal vast op de site staan) en dan zal ik diegene benaderen.
Dank voor het meedenken.

PB 5010

He, dat snap ik niet. Die val je niet mee lastig: die zijn daarvoor! Niet om het woord voor je te doen, want dat doen ze niet maar om je advies te geven. Scholen hangen met regels en gewoonten samen en voor ouders is dat niet altijd even helder. PB 5010 is voor ouder door leerkrachten en ouders. Je kan zelfs anoniem bellen. Ze geven advies, zijn een wegwijzer en meer niet.

Ik zou toch wel willen vermijden dat ik of de mentor binnen school rond moet gaan met deze vraag en het verhaal. En ook niet willen dat de vraag geparkeerd blijft op een bureau van de mentor, bijvoorbeeld, zoals nu het geval lijkt.

Mieke

Mieke

06-01-2015 om 17:03

Andernikkie

In zulke gevallen stuur ik een mail naar de mentor met een cc naar de teamleider/sectorhoofd/afdelingsleider.
Dan zit er bij de mentor ook wat meer druk achter omdat het ook al hogerop bekend is, en dan is er de kans dat hij er op aangesproken wordt al is het maar in de trant van dat hij (teamleider/hoofd) vraagt waar dat mailtje over ging.

Esmee

Esmee

06-01-2015 om 18:58

Andernikkie

"Het heeft volgens haar alleen opgeleverd dat de docenten nu denken dat zij uit een criminele, asociale familie komt. Geen begrip, geen herkansingen."

Maar dat weet je dochter en jij dus niet zeker. Dat denkt je dochter dus. Inderdaad mentor gewoon een mail sturen met de vraag of zij het al besproken heeft en dat jullie graag uitsluitsel willen.

Juffie

Juffie

06-01-2015 om 19:36

PTA en decentrale selectie

Bij ons op school zijn extra herkansingen niet mogelijk als er al schoolexamens gemaakt zijn. De examensecretaris zou er ook domweg niet mee akkoord gaan. Ik heb wel voor leerlingen bij wie voor de toetsweek duidelijk was dat er iets heftigs speelde 1 extra herkansing kunnen regelen. Maar dat ging al bij hoge uitzondering en de regels voor het kunnen toekennen van een dergelijke herkansing staan ook in het PTA. Ik zou de regels in het PTA goed doornemen: ook schoolleiders moeten zich daar in principe aan houden. Het kan zijn dat de rector kan beslissen dat er in een zeldzaam geval van afgeweken wordt. Maar die zal daar zeer terughoudend mee omgaan.

Ik ben geen decaan, maar ik dacht dat de selectie vanaf volgend jaar alleen decentraal gaat? Daar zou ik ook nog even naar kijken.

Wat een nare situatie voor je dochter zeg, veel sterkte!

Andernikkie

Andernikkie

06-01-2015 om 20:51

juffie

Juffie, dochter zit in de vijfde, niet in de zesde, het ging om een gewone repetitie, niet om een examen. We weten overigens precies hoe de selectie voor geneeskunde volgend jaar gaat plaatsvinden (inderdaad alleen nog maar decentraal, geen loting meer) en juist daarom is het zo belangrijk dat het overgangsrapport van 5 naar 6 goed is, want daar kijken ze naar.
Wat betreft wat mijn dochter denkt, het zal allemaal wel meevallen met hoe ze over haar denken, volgens mij kent de helft van de docenten haar naam niet eens. Ik ga morgen een fatsoenlijk mailtje fabriceren, ik was vandaag nogal pissig over de hele gang van zaken. Bovendien scherpen ze allerlei regels aan op school waar we als ouders helemaal niet in worden gekend. Dochter kwam vandaag thuis met een paar voorbeelden waar mijn haren van rechtop gingen staan. Vandaag was dus geen goede dag om te mailen, ik ken mezelf, ik zou stekelige opmerkingen zijn gaan maken.
Deze school was dochters keuze, ik vond het vanaf het begin al een elitaire kakschool, maar dochter moest en zou er naartoe. Ze doet het er prima, maar je moet niet een keer een probleem hebben want dan geven ze niet thuis. Ik bemoei me er zo weinig mogelijk mee, dit is de eerste keer in zeker vier jaar dat ik van me laat horen. Het is dus niet zo dat ik elke week met een nieuw zeurprobleempje aan de lijn hang.

Juffie

Juffie

06-01-2015 om 21:19

Klas 5

Ook in klas 5 (en klas 4) worden schoolexamens afgenomen, voor de meeste vakken geldt dat elke repetitie ook een se is. In de bovenbouw geldt het PTA als leidend. Schoolexamens maken de helft van het totale examen uit. Op welke gronden afgeweken kan worden van het examenreglement staat in het PTA. Ik zou het zeer onzorgvuldig van een school vinden als ze zonder de formele weg te bewandelen herkansingen gaan toestaan. Dat mag ook helemaal niet, om dat te voorkomen zijn de PTA's ook in het leven geroepen. Veel succes in ieder geval en als tip: volg de goede procedure. Dan kom je later niet voor vervelende verassingen als het intrekken van een evt. herkansing te staan.

Juffie

Juffie

06-01-2015 om 21:26

Nog een aanvulling

In de bovenbouw geldt het PTA ook voor gewone repetities. Als het goed is, kun je het document van de schoolsite downloaden en heeft dochter een exemplaar van school gekregen.

Niet voor interne zaken

#13 "PB 5010
He, dat snap ik niet. Die val je niet mee lastig: die zijn daarvoor! "

Nee, daar zijn ze niet voor.
5010 (waarom zet je daar PB voor?) is het verzamelpunt van overkoepelende ouderverenigingen. Ze hebben algemene informatie. Ze kunnen je niet helpen met school gebonden vragen als 'waarom geeft de mentor geen antwoord'.

Ze hebben zelfs geen antwoord op de vraag of de dochter in dit geval een herkansing mag doen. Daar zijn geen algemene regels voor.
Zelfs het PTA waar Juffie het over heeft kan per school afwijken.

Helemaal gelijk en toch 0

Andernikkie, ik weet niet of het wel helpt om er energie in te steken.

Als het over cijfers en herkansingen gaat, uitzonderingen maken, dan bestaat er vaak een soort ongeschreven veto-recht. Er hoeft maar één leerkracht te zijn die het onzin vindt en er komt niks van in.

De klas van mijn oudste werd eens geconfronteerd met een vreemde actie van een leerkracht. Resultaat: iedereen een onvoldoende. Die actie kwam niet overeen met het PTA. De leerlingen hebben samen keurig bezwaar gemaakt. We zijn er met alle ouders samen op teruggekomen tijdens onze bijeenkomst met de mentor.

Iedereen had gelijk, maar de leerkracht in kwestie wilde niet bewegen. Daarmee was de kous af.

Schouders ophalen en doorpoetsen, dat was wat restte.
Eigenlijk de conclusie die je dochter ook al getrokken heeft.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 13:56

precies

Ik wilde er eigenlijk geen antwoord op geven maar Miriam zegt het gewoon goed, het is -maar- een soort oudervereniging en die hebben hier (hopelijk) helemaal geen antwoord op. Als ze wel een antwoord hebben kon je dat ook zelf wel verzinnen of het klopt niet.

Andernikkie

Andernikkie

07-01-2015 om 16:12

mentor gesproken

Ik heb de mentor gemaild of ze me even wilde bellen. Dat heeft ze gedaan. Dochter is niet in de vergadering besproken, geen tijd (niet belangrijk genoeg?). Wel heeft de mentor een verhaaltje over dochter op de ELO gezet, maar dat schijnt bijna niemand te lezen. Als dochter die herkansing wil, moet ze zelf naar de betreffende leraar en dan verwijzen naar het verhaaltje op de ELO. Verder werd het eigenlijk als allang afgedaan beschouwd. Tja. Nou, dan weten we in ieder geval waar we staan. Ik steek er geen energie meer in. En dochter was er zoals gezegd al helemaal klaar mee. Als school zo omgaat met problemen houden we de vuile was voortaan wel binnen. Nog anderhalf jaar tot het diploma.

Mijn idee

" Als dochter die herkansing wil, moet ze zelf naar de betreffende leraar "
Die kan ik me nog uit mijn eigen schooltijd herinneren. Waar heb je dan een mentor voor, dacht ik nog.

Maar laat maar en hou je was maar binnen.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 16:23

de vuile was

Jammer dat je vuile was nu ook niet droog is geworden... met andere woorden, je hebt je vuile was buiten gehangen maar geen profijt aan gehad.

Juffie

Juffie

07-01-2015 om 16:32

Slechte mentor

Als mentor had ik eerst met jouw dochter besproken of ze wel wilde dat alle docenten inhoudelijk op de hoogte gebracht zouden worden. Je kunt best volstaan met de opmerking: "Jantje heeft het zwaar nu, graag coulance." Op de ELO had ik het bij een algemene opmerking gehouden. De meeste leerlingen willen echt niet dat een dergelijke gebeurtenis voor het hele schoolpersoneel zichtbaar op een leeromgeving geplempt wordt. Hij of zij had met iemand die wel van de schoolregels op de hoogte is moeten overleggen wat er evt. mogelijk was wat betreft de herkansing. Hier op school zou er geen extra herkansing worden aangeboden (heb het nog eens nagezocht: als van te voren melding was gedaan van de omstandigheden, had het wel gekund.), maar je kunt ook op andere manieren ondersteuning bieden. En zich vervolgens zelf moeten verdiepen in de inhoud van het PTA. Dat lijkt me toch noodzakelijke kennis voor een bovenbouwmentor. Voor alle duidelijkheid: ik zou in dit geval werk maken van de labbekakkerige houding van de mentor. Jouw dochter moet zich gesteund weten door haar mentor, zeker als het tegenzit. Wij zouden met dit functioneren een stevige reprimande krijgen. En dochter een persoonlijke mentor waar ze wel vertrouwen in heeft. Kortom: ik zou nog een mail sturen. Je dochter zal nog steeds last hebben van alles wat nu speelt en school moet zorgen dat haar resultaten en welbevinden hier zo min mogelijk onder lijden.

Andernikkie

Andernikkie

07-01-2015 om 17:18

Juffie

Ik ben het geheel met je eens, maar ik ga het er toch bij laten zitten. Ze zijn hier op school niet zo scheutig met iemand gelijk geven en dan is dochter nog verder van huis. Dochter was ook zeker niet blij met de mededeling op de ELO, maar ach (zei ze), de leraren lezen hun mail niet eens, dus die opmerking zal aan het grootste deel voorbij gaan. Doorbuffelen en zo snel mogelijk een diploma halen lijkt me de beste route op dit moment.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.