Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zonder Naam

Zonder Naam

25-09-2014 om 11:42

melding maken of niet?

Ik ben erachter gekomen dat op de basisschool van de kinderen heel losjes wordt omgegaan met privégegevens door leerkrachten (n.b. door de vertrouwenspersoon en directeur ook nog). In de wandelgangen worden hardop, met elkaar maar ook met hulpouders dingen besproken over kinderen als vermoedens van autisme, ODD, ouders die in scheiding liggen, ernstige (psychiatrische) ziektes en dergelijke.

Eigenlijk denk ik wel dat daar iets aan gedaan moet worden. Melden bij de onderwijsinspectie, of het overkoepelend scholenverband? Met de directeur of vertrouwenspersoon praten, daar heb ik niet zoveel vertrouwen in.


Hanne.

Hanne.

25-09-2014 om 11:53

externe

Aangeven dat je het opmerkt (bij directie en/of vertrouwenspersoon) lijkt me wel de meest directe methode. Wat gebeurt is niet goed, maar vast geen onwil maar eerder een kwestie van niet nadenken.

Maar als je er geen vertrouwen in hebt dat je het via de directie/vertrouwenspersoon aan kan kaarten: Als het goed is is er ook een overkoepelende vertrouwenspersoon en een klachtenprocedure. Ik zou daar mijn heil zoeken.

koffieruimte.

Open en bloot terwijl iedereen kan meeluisteren is helemaal erg, dat dit gebeurd is niet nieuw. Tijdens vergaderingen, wisselingen van leerkrachten en tijdens de koffie gaan ouders en kinderen over de tafel. Ook zijn sommige leerkrachten niet te verlegen om andere ouders in te lichten als er problemen zijn in de klas of tussen enkele leerlingen onderling. Ik zou dit toch bespreken met school zelf. Vreselijk, vooral als het over je eigen kind gaat.

Directeur en vertrouwenspersoon

Wat ik uit het bericht begrijp is dat zowel directeur als vertrouwenspersoon meedoen aan het rondstrooien van privé-gegevens. In dat geval lijkt het me een zaak voor een externe vertrouwenspersoon. Een eerste stap is dan het schoolbestuur of iemand van het overkoepelende scholenverband. Als het goed is, moet er in de schoolgids een naam van een extern vertrouwenspersoon staan. Heb je het gevoel dat dit niets oplevert, dan kun je altijd nog naar de inspectie.

guera

guera

25-09-2014 om 14:37

Begin anders eens bij de MR?

klokkenluider

Heel lastig geval. Als je het meldt bij de MR of contactouder wordt je naam bekend gemaakt bij de school. Dat blijft nooit anoniem. Als je een brief schrijft naar de inspectie, als zijnde een melding, bedenk dan dat individuele klachten niet in behandeling genomen worden en dat ze wel de school met naam inlichten. Dit geldt volgens mij ook voor de vertrouwenspersoon.
Alleen de ouders van die kinderen kunnen, ook pas als groep, dit aankaarten.

Karmijn

Karmijn

25-09-2014 om 16:29

afschuwelijk

Als het over je eigen kind gaat, kun je in ieder geval, een klacht indienen bij de directie. Dat hebben wij eens gedaan en daar waren ze toch wel van geschrokken. (En over mijn zoon hebben ze alleen nog met de ggd zitten roddelen. Verder heb ik ze er niet meer op kunnen betrappen. Het zal ongetwijfeld nog wel gebeurd zijn, maar ik weet het dus niet.)

Als het om andermans kinderen gaat, zou ik het geloof ik zowel via de externe vertrouwenspersoon, de onderwijsinspectie als de mr doen.
Gewoon drie keer hetzelfde mailtje versturen.

Ik vind het schandalig, maar het is heel veel voorkomend in de onderwijswereld. Mijn zus is leerkracht en op verjaardagen daar worden kinderen, ouders en collega's uitgebreid besproken door haar collega's. Bah.

Ook op de school waar mijn zoon zat, was het aan de orde van de dag. Ik wist als ouder precies dat juf Pietje een hekel had aan meester Klaas. Bah, bah, bah.

Ik ken ook een andere basisschool van binnen en daar gaat het echt niet zo.

Het is onbenul, onprofessionaliteit en onfatsoen.

MZR

Ik zou het zeker via de MZR spelen, als deze een beetje een actieve rol heeft binnen de school. Die behoren de melding anoniem te houden. maar geef dit vooral ook expliciet aan, dat je anoniem wilt blijven.

Lynn

Lynn

25-09-2014 om 20:23

Mondeling melden

Misschien mondeling melden aan MR lid. Zeggen dat je anoniem Wilt blijven en niet inde mail zetten zodat er geen bewijs van is? Hoewel ik niet weet of het helpt. Als MR-lid toch je naam noemt, kan je het wel ontkennen, maar ja....

Ik zou geloof ik naar de directie gaan

Ik zou geloof ik een briefje schrijven naar de directie waarin je meldt dat je hebt gemerkt dat privégegevens van leerlingen worden besproken op zo'n manier dat buitenstaanders die informatie ook kunnen horen. Dat je ervan uitgaat dat de school niet bewust de privacy van leerlingen te grabbel wil gooien, maar dat dat helaas wel het effect is. Dat dat niet bijdraagt aan het vertrouwen van ouders in de school, en dat dat toch niet de bedoeling kan zijn. En of de directie je kan verzekeren dat er actie zal worden ondernomen om deze ongewenste praktijk te beteugelen.

Waarmee je de boodschap afgeeft 'jullie doen het vast per ongeluk, ik ga van jullie goede trouw uit, maar het kan natuurlijk van geen kant'. Als het goed is, volgen nederige excuses en beloftes van beterschap - en hopelijk komt die beterschap er ook daadwerkelijk.

Komt er een keiharde ontkenning dat er iets mis is, dan zou ik mijn kinderen zwijgplicht opleggen en het misschien hogerop zoeken. Of de MR daar het beste orgaan voor is, hangt van de MR af. Ik zou het geloof ik eerder naar bestuursniveau tillen, of een klachtenprocedure volgen.

Geklets tussen leerkrachten onderling is denk ik niet te voorkomen. Maar dergelijke informatie dient dan in elk geval binnen het team te blijven en niet naar buiten te lekken.

Soms ontbreekt ook gewoon het besef dat dingen niet kunnen. Ik werk zelf ook in een omgeving waar gevoelige zaken spelen en het blijkt toch dat de normen van persoon tot persoon kunnen verschillen. Maar wij spreken elkaar erop aan, en vaak helpt dat.

Groeten,

Temet

Zonder Naam

Zonder Naam

25-09-2014 om 22:21

mijn positie

gelukkig is er niets (voor zover ik weet) waarover er gekletst zou kunnen worden m.b.t. de kinderen of ons privéleven, maar ik vind het zeker geen fijn idee. Het zal best zijn dat het gewoon een soort van dommigheid is, en een gewoonte die erin gesleten is. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ik als hulpouder op school was en leerkrachten (incl. de directeur) aan mij dingen vertelden die mij niets aangingen. Het ergste was een verhaal over een ouder met een ernstige psychiatrische aandoening, waarvan maar even werd uitgegaan dat het kind dat ook wel zou hebben, want dat spoorde ook niet. Het was in wat nettere bewoordingen, maar goed, absoluut ongehoord eigenlijk, en heel neerbuigend naar dat gezin toe. Maar jee, blijkbaar komt het dus veel voor? Als ik het dan ergens ga melden, dan kijkt men misschien niet vreemd op dus?

Het in de MR gooien gaat niet, want daar zitten een aantal leerkrachten die dit soort dingen zomaar vertellen, en de directeur lijkt het ook normaal te vinden. De MR stelt hier wat betreft de ouderzijde niet zoveel voor. Die heeft (weliswaar in vertrouwen) een keer verteld dat juf X niet zo geschikt is voor haar werk omdat zij iets in het autistisch spectrum zou hebben. Een groepje ouders verzamelen om met zijn allen bezwaar aan te tekenen lijkt me ook niet verstandig: dan ben ik net zo indiscreet bezig als die leerkrachten zelf.

Toch maar extern doen (onderwijsinspectie/overkoepelend vertrouwenspersoon)?

Sawo

Sawo

26-09-2014 om 10:34

Extern

Ik zou het zeker extern doen. Dit heeft meer impact en lijkt me ook professioneler. Anders kom je snel in een soort roddelcircuit. Zij weten ook goed hoe de regels precies zijn.

Succes
Saar

Elsemieke

Elsemieke

30-09-2014 om 09:25

zeer onzorgvuldig

Bij zoontje in de groep werd ik door juf vriendelijk verzocht de gegevens van mijn kind na te kijken of het allemaal nog klopt. De juf gebaarde daarbij naar een tafel op de gang waar allemaal A4-tjes lagen met op ieder blaadje per kind alle gegevens zoals sofinummer, adresgegevens, wie gebeld kan worden bij calamiteiten met naam en telefoonnummers, de opleidingsgegevens van mij en mijn man…etc….
Dit kan en mag toch ook niet zomaar op de gang neergelegd worden?
Vandaag zag ik weer een aantal A4-tjes liggen en ben op de juf afgestapt met de mededeling dat het privacy gevoelige gegevens zijn. Zei ze doodleuk tegen mij: "Maar ik ruim het zo op hoor". Ik heb nog en keer aangegeven dat privacy gevoelige gegevens op een tafel in de gang liggen….waarop ze weer opmerkte dat ze het zo ging opruimen.

Ik schrik hier toch ook behoorlijk van over hoe met privegegevens van leerlingen omgegaan wordt.
Ik weet even niet of ik hiermee alsnog naar de directie moet.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 10:21

maf

Maffe juf, die denkt dat onbekenden alleen maar in die papieren snuffelen. Snapt ze niet dat het veel interessanter is voor de ouders van Pietje die het formulier nakijken om ook nog even naar de opleiding van de ouders van Keesje te kijken?

Wat stond er eigenlijk over jullie opleiding want je hoeft nooit meer op te geven dan dat je allebei minstens een mbo opleiding hebt gedaan (of was het nog lager dan dat?).

Elsemieke

Elsemieke

30-09-2014 om 11:08

Barvaux

Er stond wat onze hoogste opleiding was (van beide ouders), wie de school kon bellen als er iets met Pietje is…met telefoonnummers erbij. bijzonderheden over het kind.

Maakt eigenlijk helemaal niet uit dat er verder staat: Dit soort gegevens vallen mijns inziens onder de wet Privacy Persoonsgegevens en mogen nooit of te nimmer in het openbaar op een tafel liggen zodat iedereen het in kan zien.

Vind je dat niet raar?

Elsemieke

Elsemieke

30-09-2014 om 11:09

oeps….

Wet Bescherming Persoonsgegevens bedoel ik dus.

Elsemieke

Elsemieke

30-09-2014 om 11:12

en Barvaux

Overigens hebben zowel mijn man als ik een Universitaire opleiding achter de rug, maar dat hoeft niet jan en alleman te zien. Ook niet mijn adresgegevens, sofinummer van kind etc…..
Het gaat erom dat alle gegevens in het openbaar (op de gang) te inzage liggen.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 21:31

Elsemieke

Natuurlijk vind ik het raar en natuurlijk wil je niet dat iedereen je opleiding ziet, waarom denk je dat ik dat niet vreemd zou vinden? Ik vroeg me dus af of er echt stond welke opleiding of alleen hoger dan x of y.

dc

dc

01-10-2014 om 21:41

heb je het zelf gehoord?

Ik werd een keer aangesproken door een ouder dat ik iets over haar zoon tegen een andere ouder had gezegd. Het was iets wat ik niet eens wist, dus gelukkig wist ik dus zeker dat ik het niet geweest was. Bleek zoon het tegen vriend te hebben verteld, die het tegen de moeder had verteld.... Kinderen kletsen onderling ook heel wat af!

Zonder Naam

Zonder Naam

02-10-2014 om 08:55

ja, dat is waar. Bij het schoolhek wordt natuurlijk ook veel geroddeld. Maar nee, die verhalen heb ik persoonlijk van de leerkracht/vertrouwenspersoon/directeur gehoord. Het afgelopen jaar ben ik actief geweest als hulpouder bij een terugkerende activiteit. Toen hadden we wel eens een kopje thee erbij en een informeel babbeltje achteraf en daar werden verschillende 'gevallen' besproken. Een beetje in de trant van "was het een beetje te doen met leerling X.?" en vervolgens "ja, maar weet je, bij X. thuis is er dat gebeurd en dit" en zo kreeg ik hele schokkende familieverhalen te horen als verklaring waarom X. een moeilijke leerling was. En dat meer dan eens, zulke verhalen. Ook over een andere leerkracht, die niet functioneerde vanwege iets in het autistisch spectrum.

Elsemieke

Elsemieke

02-10-2014 om 14:04

Barvaux

Nee, echt de opleidingen stonden vermeld.
Ook evt. bijzonderheden van een kind waar rekening mee gehouden moest worden.
Namen van mensen die gebeld moeten worden bij calamiteiten met telefoonnumers erbij. Toen ik ze dat vetelde, gaven ze ook direct aan daar niet van gediend te zijn dat hun gegevens zo in het openbaar worden gelegd.

Hanne.

Hanne.

02-10-2014 om 14:14

Gemiste kans

Maar Zondernaam

Hét moment om iemand aan te spreken is natuurlijk als ze dergelijke informatie met je gaan delen .

Als je niet wil dat die informatie verspreid wordt ga je er dus ook niet naar luisteren. Dus gesprek afkappen en aangeven 'sorry, dit vind ik persoonlijke informatie die niet met anderen gedeeld moet worden'.

Maar goed, da's voor volgende keer.

Elsemieke,

Hebben die betreffende ouders daarna dit ook bij de directeur gemeld?
( Of hopen ze dat jij hun spreekbuis wordt omdat jij het waargenomen hebt?)

Zonder Naam

Zonder Naam

02-10-2014 om 18:30

Hanne.

Je hebt helemaal gelijk hoor Eerst had ik het niet zo door, maar toen er een keer een ouder met een ernstige psychiatrische stoornis werd besproken, toen dacht ik "jee.... wat heb ik nú gehoord?" En toen realiseerde ik me dat het best een indiscrete bedoening is.

dc

dc

02-10-2014 om 19:12

aan de andere kant

Als je binnen de school werkt, ook al is het als vrijwilliger, dan wordt je natuurlijk wel geacht wat je binnen de school hoort als vertrouwelijk te behandelen. Ik hoor af en toe dingen als schoolwerknemer, en het is af en toe best lastig, ook omdat ik ook ouder ben. Als ik merk dat de Senco (degene die de kinderen met leerproblemen begeleid) en docent iets bespreken over een kind uit de klas van mijn kinderen en ik niet direkt betrokken ben, dan loop ik weg, of vraag ik om het even ergens anders te bespreken (als ik aan het lunchen ben en het is in de lerarenkamer). Soms kom ik er niet onderuit, omdat ik iets moet doen, en het is best lastig.

Ik ben toch minder sociaal gaan doen met ouders en probeer wat meer afstand te houden. Dat is toch het allergemakkelijkste.

En over de persoonsgegevens, die kun je gewoon niet op een gang neerleggen. Uitprinten vind ik al vrij ver gaan. Maar mensen moeten daarop echt getraind worden. Helaas zijn het vaak naieve onschuldige mensen, die niet snappen hoe het misbruikt kan worden.

Tante Tiny

Tante Tiny

02-10-2014 om 19:18

Waarom vind je uitprinten vrij ver gaan?
Als een ouder snel gebeld moet worden dan heb ik toch liever dat een leerkracht een lijst in de klas heeft liggen, in haar eigen la. Ook handig voor een invalkracht.
Dat is weer iets anders dan zo'n lijst in de gang hebben liggen.

dc

dc

02-10-2014 om 19:57

lijst ja

Maar niet allemaal losse velletjes per persoon, daar raak je veel te makkelijk er 1 van kwijt.

Als het brandalarm afgaat, moet je natuurlijk wel een lijst met telefoonnummers hebben, want je kunt dan niet meer op de computers rekenen!

Lijst

Maar een lijst met telefoonnummers voor noodgevallen hoeven niet meer informatie te bevatten dan namen en telefoonnummers. De hele leerlingenadministratie hoeft er niet bij. En het hoeft ook de la niet uit zodat het voor jan en alleman zichtbaar is.

skik

Elsemieke

Elsemieke

03-10-2014 om 12:20

telefoonlijst vs provacygevoelige gegevens

"Als een ouder snel gebeld moet worden dan heb ik toch liever dat een leerkracht een lijst in de klas heeft liggen, in haar eigen la. Ook handig voor een invalkracht.
Dat is weer iets anders dan zo'n lijst in de gang hebben liggen."

Je hebt het hier waarschijnlijk over een telefoonlijst. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over een A4'tje per kind (met foto erbij van kind), met sofinummer, adresgegevens, huisartsgegevens, bijzonderheden van het kind (dus als een kind autistisch is, staat dat erop), opleidingsgegevens van ouders, telefoonnummers en namen van mensen die in nood gebeld moeten worden….kortom alle gegevens op een A4'tje.

Dit is even wat anders dan een simpele telefoonlijst en mag nooit of te nimmer op de gang voor iedereen zichtbaar neergelegd worden.

Tante Tiny

Tante Tiny

03-10-2014 om 12:38

We zijn het eens hoor

Een lijst met telefoonnummers, graag ook van huisarts en noodnummers, is voldoende om snel te kunnen pakken uit de la. Niet op de gang.
Een mapje met belangrijkste gegevens voor invalkrachten (veel dieper in de la) zoals of een kind autistisch is, apart programma volgt, lijkt me ook handig. Daar zijn opleidingsgegevens, sofinummer, adresgegevens niet bij nodig.

Monique D*

Monique D*

03-10-2014 om 17:25

Elsemieke, dit herken ik

"Bij zoontje in de groep werd ik door juf vriendelijk verzocht de gegevens van mijn kind na te kijken of het allemaal nog klopt. De juf gebaarde daarbij naar een tafel op de gang waar allemaal A4-tjes lagen met op ieder blaadje per kind alle gegevens zoals sofinummer, adresgegevens, wie gebeld kan worden bij calamiteiten met naam en telefoonnummers, de opleidingsgegevens van mij en mijn man…etc….
Dit kan en mag toch ook niet zomaar op de gang neergelegd worden?"

Op de basisschool van mijn kinderen (waar ze een aantal jaren niet meer op zitten) heb ik hetzelfde meegemaakt. Ik moest wachten omdat een 10-minuten gesprek was uitgelopen. Ik ben toen een beetje op de gang gaan wandelen en stuitte op een tafel waarop allerlei papieren lagen. Waaronder naw-gegevens van alle leerlingen en notulen... dat vond ik heel vreemd.
Ik heb her melding van gemaakt bij het 10-minutengesprek. De leraar het niet zo erg te vinden en gaven mij de indruk dat ik daar heb zitten snuffelen... (don't shoot the messanger) nee, die papieren lagen open en bloot op die tafel in de gang waar iedereen liep en vond dat ik daar melding van moest maken. Hij zei dat een andere leerkracht daar aan het werk was. Maar dan moet hij het toch opruimen als hij klaar is? Het zijn privégegevens wat niemand iets aan gaat!

Belachelijk hoe de school ermee om gaat. Dit verwacht ik niet van zo'n organisatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.