Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

01-02-2018 om 17:13

Melding bij DUO en leerplicht, wat kan ik verwachten

Dochter van 16 is dit schooljaar 9 keer te laat gekomen. Al eerder kregen we een mail bij 6 keer ter waarschuwing. We hebben dit met haar besproken maar het helpt niet. Het lukt haar vaak niet om op tijd te komen. Ze staat op tijd op maar doet veel te veel andere dingen waardoor ze altijd te laat weg gaat. Vaak is dit ook als ze in het weekend of de avond daarvoor te laat is gaan slapen. We benoemen dit steeds maar het komt niet aan. School heeft haar interesse niet. Op haar werk is ze altijd wel op tijd. Dus dit zat er wel aan te komen.
School heeft het dus nu gemeld bij DUO en Leerplicht. In de mail die we kregen staat dat Leerplicht een proces verbaal op kan maken en het kan melden bij bureau Halt. Verder consequenties staan er niet genoemd. Er staat een telefoonnummer bij van de leerplichtambtenaar maar die was niet bereikbaar.
Ik vraag me af wat we nu moeten verwachten. Wie heeft dit ook aan de hand gehad?


Barbara

Barbara

01-02-2018 om 17:22

Leren

Vind het een beetje slap dat jij met de smoes komt : “Het lukt haar vaak niet om op tijd te komen”. En zeker omdat ze van alles doet nadat ze is opgestaan. Ze zal toch moeten leren op tijd te komen. Waar is de tijd gebleven dat kinderen gewoon dingen deden omdat die moesten ook al vinden ze het niet leuk, niet nuttig, niet op hun van toepassing?

En dat ze ook op tijd kan komen heeft ze al bewezen, omdat ze dat op haar werk wel doet. Waarschijnlijk omdat ze dat leuk vindt en ten tweede weet dat ze haar baan kwijtraakt als ze te vaak te laat komt.

Misschien helpt het als ze naar Halt moet, een boete krijgt of een preek van de leerplichtambtenaar. Jullie krijgen het blijkbaar niet voor elkaar, dus laat vreemde ogen dwingen. Laat haar voelen dat er consequenties zitten aan de keuzes die zij maakt na het opstaan.

Preek

Meestal wordt je uitgenodigd door de leerplichtambtenaar en volgt een preek. Als dit niet voldoende is, krijgt kind een hulptraject.

Triva

Triva

01-02-2018 om 17:29

simpele oplossing

Sancties bij schoolverzuim

Het verzuimloket meldt de afwezigheid van uw kind bij de leerplichtambtenaar van uw woongemeente. Deze onderzoekt de zaak en zoekt samen met u en de school naar een oplossing. Als het nodig is, maakt de leerplichtambtenaar proces-verbaal op. Het kan zijn dat leerlingen vanaf 12 jaar dan voor de kantonrechter moeten verschijnen.

De leerplichtambtenaar kan het schoolverzuim ook doorgeven aan de Sociale Verzekeringsbank (SV. Dit doet de leerplichtambtenaar als hij vindt dat zijn pogingen om de leerling weer naar school te krijgen, geen effect meer hebben. De SVB kan dan de kinderbijslag stoppen. Deze maatregel kan alleen worden toegepast op leerlingen van 16 en 17 jaar.

-----------------
Dus, vertel haar dat als de kinderbijslag wordt stopgezet ze dat zelf mag betalen van haar baantje waar ze wel gelukkig keurig op tijd kan komen.

Pirata

Pirata

01-02-2018 om 17:32

De mijne zit nu op 6 keer... dus ik lees mee.
Ik vind er niks slaps van Tango aan. Wat word je dan geacht te doen als ouder???
Ik hoop vurig dat mijn zoon wordt opgeroepen voor die preek. Er is verder weinig aan de hand behalve dat ie 's morgens sloom is. Het is geen zware tegenzin. Hoe zit dat bij jou, Tango?

mirreke

mirreke

01-02-2018 om 17:46

Hoe vinden jullie kinderen het op school?

Is school een goede omgeving voor hen? Worden ze daar goed gesteund en geholpen? Leren ze er iets?

Mijn zoon vond het verschrikkelijk op school. Hij leerde er niets, had veel uitval, vond de meeste docenten niet geëngageerd. Vragen stellen was niet/nauwelijks de bedoeling. Bij de goede docenten was hij altijd wel op tijd. Hij was erg vaak ziek...

Kortom: je kunt je afvragen: waarom moet een kind op school zijn? Alleen maar omdat het moet van de leerplicht of omdat het daadwerkelijk iets brengt?

Als het daadwerkelijk iets brengt en kind vindt het heel vervelend om telkens te laat te komen, dan zou ik gaan helpen. Eerder laten opstaan, helpen bij de klusjes 's ochtends. Evt. zelfs brengen om te laat komen te vermijden.

Als kind zwaar gefrustreerd op school zit, dan zou ik ook helpen. Namelijk door kind ziek te melden als het misgaat die ochtend...

Tango

Tango

01-02-2018 om 17:50

Pirata

Ik vroeg ook niet om een preek hoor. Vond dit opmerking van Barbara ook raar. Ik kom niet met een smoes. Het is gewoon zo dat het haar niet lukt. W.s. omdat ze de motivatie niet heeft. Als ze moet werken en ze is te laat dan heeft ze kans haar baan kwijt te raken. Op school moet ze zich de volgende dag eerder melden. Dat doet ze dan braaf (en dat lukt weer wel!) en vervolgens is ze weer te laat. Zware tegenzin is het inderdaad ook niet.
Ik hoop zeker dat zo'n preek van de leerplicht meer zoden aan de dijk zet, want van ons neemt ze het niet aan. We hebben al zo vaak gezegd dat ze het niet zo laat moet maken in het weekend, op tijd naar bed moet gaan de avond tevoren etc. etc. Dus inderdaad, wat doe je dan nog?
Ik hoop niet dat het zover komt dat ze de kinderbijslag gaan inhouden. Maar dan houden we de opmerking van Triva wel achter de hand. Betalen uit haar eigen salaris dat zou echt een ramp zijn voor haar, want ze zegt nu al dat ze te weinig geld heeft.

Pirata

Pirata

01-02-2018 om 17:52

Brengen?

Dat probeert mijn zoon ook voor elkaar te krijgen.... nadat ik 'm op tijd heb geroepen en keer op keer heb gevraagd op te schieten. Ik dacht het dus ff niet. Behalve bij code oranje, rood of onweer.
Als je taxi wordt, leren ze het niet.

Hoe laat sta je zelf op

Ik zou dan haar wakker maken, man moet hier veel vroeger beginnen en dan zou hij ze roepen. Vervelend? Vast maar ja...heb je wel genoeg tijd om alle dingen te doen en op tijd te komen. Wil je dit niet,dan zorg je dat je op tijd bent.
Zoon zorgde er altijd voor netop tijd te zijn,bij leraren die niet zo nauw keken was dat wat later dan bij leraren die m doorstuurden naar t loket....

Rotterdam soms?

https://rotterdam.groenlinks.nl/nieuws/%E2%80%98kinderbijslag-spijbelaars-intrekken-asociaal%E2%80%99

"Rotterdam wil spijbelen keihard aanpakken. Kinderen die vaker dan achttien keer niet zijn komen opdagen in de klas verliezen hun kinderbijslag. Ook wil wethouder Hugo de Jonge (CDA) taakstraffen en boetes uitdelen."

Het asociale beleid van een wethouder die nu op het schild gehesen is en minister is geworden in dat domein.

Altijd gedacht dat het een leefbaar type was. Is die misschien ook wel, maar toch maar van het CDA.

Ik begrijp het niet

"Dochter van 16 is dit schooljaar 9 keer te laat gekomen. Al eerder kregen we een mail bij 6 keer ter waarschuwing. We hebben dit met haar besproken maar het helpt niet. Het lukt haar vaak niet "

9 keer te laat gekomen.

in 18 weken?
90 schooldagen?
450 klukuren?

Volgens mij is ze meestal op tijd.

Hier http://wetten.overheid.nl/BWBR0027085/2014-01-06 vind je de gegevens die de school moet verstrekken. Zie jij iets over te laat komen?
Er is toch helemaal geen ruimte voor een minutennotatie?

In de wet staat: Indien een ingeschreven leerling van een school als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdelen 1 en 2, zonder geldige reden les- of praktijktijd heeft verzuimd en dit verzuim gedurende een periode van vier opeenvolgende lesweken in totaal zestien uren les- of praktijktijd bedraagt, geeft het hoofd van de school hiervan onverwijld kennis aan Onze minister, zo mogelijk onder opgave van de reden die naar zijn oordeel ten grondslag ligt aan het verzuim.

Ik denk dat de school geen wettelijke grondslag heeft om het verzuim aan DUO te melden.

Deze school http://www.graafengelbrecht.nl/images/Te_Laat_kom_procedure_1516.pdf heeft het in een voetnoot over "de richtlijn van het OM" over te laat komen.

Maar dat bestaat helemaal niet.
Zie https://www.om.nl/onderwerpen/jaarwisseling/@99132/richtlijn-f/

Dan hebben we ook nog de leerplichtambtenaren zelf
https://www.ingrado.nl/assets/uploads/Handleiding_strafrechtelijke_aanpak_schoolverzuim_2012.pdf

lees § 4.2.4 Regelmatig te laat komen
"OM vervolgt niet indien er sprake is van school verzuim van minder dan 16 uur les "
Te laat komen wordt wel genoemd in die paragraaf, maar dat moet je wel zien in relatie tot die 16 uur. Een leerling die geen dag oprijd is. Halve uurtjes smokkelt zodat er maar niet aan die 16 uur in 4 weken gekomen wordt. Net niet, begrijp je.

Ik denk dat de school een te zwaar middel in zet.

Daar hoef je niks aan te doen.
Maar je hoeft ook geen paniek te maken.
De school doet aan bangmakerij. Meer is het niet.

Het is wel belangrijk dat je dochter haar agenda bijhoudt.
Wanneer kwam ze te laat? Hoeveel minuten?
Zorg dat ze dat in haar agenda zet. Dat is echt belangrijk, want de school kan zoveel zeggen. Als je zelf je verzuim niet bijhoudt, dan kan men alles beweren.

9 keer te laat.
Is het wel waar? Of heeft een leerkracht zich wel eens vergist?

Je dochter moet vooral niet gaan denken dat heer bestaan toch hopeloos is en dat ze in een spiraal van kwaad is beland waar ze nooit meer uit komt. Er is niks aan de hand. En ja, ze moet beter haar best doen. En als het niet lukt, dan moet ze dat precies noteren.

Tango

Tango

01-02-2018 om 19:36

Paniek

Mirjam, ik maak er zeker geen paniek van. Ik wil alleen weten waar we aan toe zijn. Ik vind school ook wel wat overdreven hierin hoor. Al komt ze 2 minuten te laat dan moet ze zich de volgende dag al melden. En je moet dan langs de concierge, vaak werd ze teruggestuurd uit de les als ze geen briefje had gehaald om dan vervolgens bij de concierge in de rij te moeten wachten op een briefje. Dan mis je dus nog meer van de les.
Aan 16 uur komt ze zeker niet, eerder aan 16 minuten. Daarnaast spijbelt ze ook weleens creatief. Briefje vervalsen en zo. Maar echt de spuigaten loopt het niet uit. We spreken haar daar ook zeker op aan en ik vind ook wel dat er iets mee moet. Maar boetes betalen of kinderbijslag inhouden zou ik echt te ver vinden gaan.
Ik ga jouw links eens even doornemen en kijken of dit allemaal wel terecht is.
En oh ja, die 9 keer klopt volgens mij wel. Ze meldt bij ons altijd wanneer ze te laat is gekomen en zich moet melden de volgende dag.

Tango

Tango

01-02-2018 om 19:42

Lilian

Ik maak haar meestal wakker als ik zie dat het licht nog niet aan is bij haar en ze er wel uit moet. Maar dat helpt dus ook niet. Ze kan op tijd opstaan en dan nog te laat komen. Is vaak teveel tijd kwijt aan make-up en w.s. appen e.d. met vriendinnen.
Brengen vraagt ze gelukkig nooit om, wel soms of ik een mail wil sturen zodat ze het eerste uur kan skippen omdat ze zogenaamd naar de huisarts, fysio etc. moet. Ik doe dat niet maar vervolgens mailt ze dan zelf iets, met een zelf aangemaakt mailadres. Creatief is ze wel hoor.
Ze heeft wel een tijdje gehad dat ze echt heel moe was en ook als ze op tijd ging slapen ze 's morgens niet op gang kwam. Toen ben ik wel wat makkelijker geweest hierin. Maar nu is het echt haar probleem. In het weekend kan ze alles doen zonder moe te zijn maar maandag is ze opeens weer moe. Tja, eh, misschien dan toch maar wat korter stappen op zaterdagavond. Maar dat wil ze niet.

Triva

Triva

01-02-2018 om 19:51

precies

maak het haar probleem maar wacht niet tot de kinderbijslag wordt afgepakt, vertel haar nu, laat het haar nu zien dat dat kan gaan gebeuren. Waarom daarmee wachten?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/welke-maatregelen-zijn-er-tegen-spijbelen-in-het-onderwijs

Mijn kinderen doen dingen ook anders als ze weten dat ze moeten betalen voor het gevolg van hun acties.

Tango

Tango

01-02-2018 om 21:52

Triva

In jouw artikel wordt ook die 16 uur genoemd waar M. Lavell het over had. en dan ook nog binnen 4 weken.Maar daar komt dochter dus helemaal niet aan met die paar minuten die ze steeds te laat is gekomen. School had dus naar mijn idee (of naar het idee van dit artikel) helemaal niet mogen melden. Nou vind ik het op zich geen probleem dat ze het wel doen, want die preek van de leerplichtambtenaar is misschien gewoon even nodig.
En we gaan ook weer met dochter in gesprek. Dat het haar geld kan gaan kosten kan ik naar haar noemen. Hopelijk maakt het indruk.

Barbara

Barbara

01-02-2018 om 22:47

Anders gelezen

Mijn excuus Tango. Ik had jouw zin over het niet lukken als n vergoeilijking gelezen.
Gelukkig heeft Miriam de onrust wat weg kunnen nemen door met feiten en wetten te komen. Maar een preek van een vreemde is misschien al de oplossing

Overal in huis de klokken 5 minuten vooruit zetten. Doe ik voor mezelf (ik kom ook graag minuutjes te laat ergens). Op een gegeven moment weet je het wel, maar 5 minuutjes is net te kort om daarmee rekening te houden. Als het 10 minuten zou zijn, zou ik denken: oh dan kan ik nog snel even dit of dat doen, en dan kom ik toch weer te laat.

Of: in overleg met haar het mobieltje alvast mee naar beneden nemen als ze wakker is. Kan ze boven haar make-up doen, maar dan moet ze naar beneden om te appen.

Tsjor

mirreke

Zou je serieus gaan helpen? Ik doe dat alleen bij per ongeluk verslapen en de paniek die daarop volgt. Als het vermijdbare oorzaken heeft, dan help je een kind beter door het de consequenties te laten zien. Als het kind volwassen is is er ook niemand die het oplost.

Klokken vooruit zetten (zonder het te zeggen) vind ik een goede tip.

Preek.

De leerplichtambtenaar laat op de computer het doorgestuurde overzichtje zien van school. Ieder kind zegt dat het wel meevalt met de absentie, dat school overdrijft. Blijkt er misschien toch sprake te zijn van meer verzuim afwachten. Niet op tijd ziek melden is ook ook ongeoorloofd verzuim bijvoorbeeld.
Dan volgt er een flinke preek, waarschuwingen en de eventuele gevolgen.

De verantwoording wordt bij je kind neergelegd. Jij hoeft niet te wekken, brood te smeren of weg te brengen. Tenminste, als blijkt dat jij een zeer bekwaam ouder bent die niet mee werkt aan de hoge absentie.

Het helpt, die preek, ze is vast voorlopig weer op tijd. Voorlopig

mirreke

mirreke

02-02-2018 om 09:52

madeliefste

jazeker, ik help, zeker als ik zie dat het onvermogen is.

Maar ook als het gaat om frustratie. Wat wil je nou voor je kind, dat het leert om op tijd te komen omdat de overheid dat wil? Dat er onzinnige maatregelen worden ingezet, terwijl het gaat om minuten. Moet je kind gedrild worden omdat het gedrild moet worden?

Of vanuit een bepaalde intrinsieke motivatie? Omdat school leuk en interessant is, omdat je als jongere serieus wordt genomen?

Dit hele circus van briefjes, sancties, terugkomen, enz. enz. is langzamerhand opgebouwd omdat de overheid ooit het spijbelen wilde gaan aanpakken. Dat zou verschrikkelijk hoog zijn, dat spijbelcijfer. En dus zijn dingen volkomen uit hun verband gerukt: uren terugkomen, terwijl je minuten te laat bent... Ik word daar heel opstandig van...

Spijbelen wordt mogelijk een parkeerboete

Kijk eens https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-vakantie-niet-naar-school-komt~adc2de62/

Het OM wil van de verzuimboete bij luxeverzuim een bestuurlijke transactie maken.
Een parkeerboete.
Verzuimbelasting zeg maar.

Grappig.

mirreke

mirreke

02-02-2018 om 09:56

M Lavell

Dit vind ik op de site van de rijksoverheid. het zou gaan om 16 uur in vier weken...

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/registreren-en-melden-van-ongeoorloofd-verzuim

Als een leerling niet op school verschijnt, moet de school actie ondernemen naar de leerling (en zijn ouders). Een school moet het verzuim melden bij de gemeente.

Om ongeoorloofd verzuim deugdelijk te administreren heeft elke school een registratiesysteem nodig. De inspectie verwacht van scholen dat zij een goed werkend systeem hanteren waarmee zij aan de wettelijke meldingsplicht kunnen voldoen. De inspectie ziet hierop toe.

Met betrekking tot het melden van ongeoorloofd verzuim gelden de volgende wettelijke eisen:
Leerlingen jonger dan 16 jaar/leerlingen jonger dan 18 jaar zonder startkwalificatie

Ongeoorloofde afwezigheid van 16 uren les- of praktijktijd in een periode van 4 aaneengesloten lesweken moet gemeld worden bij de gemeente via het digitale verzuimloket van DUO, al dan niet door middel van een machinekoppeling met het softwarepakket van de school. Vakanties tellen niet mee als lesweek.
De school meldt de ongeoorloofde afwezigheid onverwijld (binnen 5 werkdagen) na het overschrijden van de grens van 16 uur.
Na het overschrijden van de 16 uur begint een nieuwe periode van 4 weken. Na de eerste 16 uur ongeoorloofde afwezigheid dient een vervolgmelding gedaan te worden zodra er binnen een periode van vier weken wederom 16 uur ongeoorloofd verzuim is opgebouwd. De school dient te melden, ongeacht of er een actie vanuit school of leerplichtambtenaar loopt.
Als een leerling na de eerste melding helemaal niet meer op school verschijnt, en als gevolg daarvan meerdere keren per week de 16 uur overschrijdt waardoor melding aan de orde zou zijn, kan worden volstaan met een wekelijkse vervolgmelding in plaats van na iedere 16 uur afwezigheid opnieuw te melden.
Als de leerling na 4 weken afwezigheid nog steeds continu afwezig blijft, kan er via DUO een melding van langdurig relatief verzuim worden gedaan. Er hoeft dan niet meer wekelijks worden gemeld. Zodra de leerling weer aanwezig is, sluit de school deze langdurig relatief verzuim melding af.

Leerlingen tussen 18 en 23 jaar zonder startkwalificatie

Ongeoorloofde afwezigheid van 4 aaneengesloten weken les- of praktijktijd moet gemeld worden bij de gemeente, voor vo-scholen en mbo-instellingen loopt dit via het digitale verzuimloket van DUO, al dan niet door middel van een machinekoppeling met het softwarepakket van de school. Vakanties tellen niet mee als lesweek.
De school meldt de ongeoorloofde afwezigheid onverwijld (binnen 5 werkdagen) na het overschrijden van de grens van 4 aaneengesloten weken.
Een vervolgmelding is noodzakelijk zodra de leerling opnieuw 4 weken volledig afwezig is.|

Klokuren of lesuren?

Bij het registreren en melden van ongeoorloofd verzuim wordt de volgende lijn t.a.v. klok- en lesuren gehanteerd:

PO-scholen melden bij 16 klokuren ongeoorloofde afwezigheid
VO-scholen melden bij 16 lesuren ongeoorloofde afwezigheid (mits dit lesuur korter dan of gelijk aan 60 minuten is). Als een lesuur meer dan 60 minuten bedraagt, wordt omgerekend naar klokuren en bij 16 klokuren gemeld.
MBO-instellingen melden bij 16 klokuren ongeoorloofde afwezigheid. Slechts in die gevallen waarin alle opleidingen zijn georganiseerd in lesuren, kan worden geteld met lesuren.

mirreke

mirreke

02-02-2018 om 09:59

bangmakerij

Zeker bangmakerij, maar ik herken het wel van andere scholen en uit verhalen van vrienden vd kinderen.

Zet dit tegenover het groeiende lerarentekort, en het wordt hilarisch. Ouders/kinderen meteen straf voor minuten te laat komen, maar systematisch in gebreke blijven om het lerarentekort aan te pakken en daarop te anticiperen, want het wordt alleen maar erger, is gewoon geoorloofd...

Mijn kinderen hebben gemiddeld 3 tot vier uren uitval per week (middelbare school)... Dan gaat het om hele uren, niet om minuten.

Maar nee, ouders en kinderen moeten worden banggemaakt en gestraft.

Nicole

Nicole

02-02-2018 om 10:03

best irritant

Voor de leerlingen die wel op tijd komen en leraren kan het best irritant zijn dat de les onderbroken wordt door een telaatkomer. Vaak zijn het dezelfden. Niet alle leraren zijn consequent en laten leerlingen de klas in zonder briefje om welke reden dan ook. De kans bestaat dus dat dochter van Tango veel vaker te laat is geweest dan die 9 keer maar daar gaat het verder niet om, het gaat om die 9 keer.
Wat stellen jullie dan voor om te doen aan notoire telaatkomers?
Bij mijn dochter hadden ze in 6 atheneum op vrijdag het eerste uur een spreekbeurt, PTA. Ook daar zat een notoire telaatkomer in de klas. Irritant, de spreekbeurt werd onderbroken en voor een aantal is dat echt wel een zenuwslopend iets, een spreekbeurt en dan ook nog een PTA. De klas heeft toen afgesproken om toen deze leerling de spreekbeurt moest houden met zn allen te laat te komen. Een voor een kwamen ze de eerste 5 minuten binnendruppelen. Het heeft gewerkt, bij de volgende spreekbeurten was de leerling niet meer te laat en ook bij andere lessen zat er heel veel verbetering in.

Geen twijfel over

Nicole "Voor de leerlingen die wel op tijd komen en leraren kan het best irritant zijn dat de les onderbroken wordt door een telaatkomer. "
Zonder twijfel.

Maar bij 200 schooldagen per jaar en 30 leerlingen, is er logischerwijs elke dag op zijn minst 1 leerling te laat. Dat is heel vaak, maar in individuele gevallen toch weer niet zo vaak. Een keer in de zes schoolweken.
Volwassenen krijgen er niet eens een standje voor op hun werk.
Iedereen maakt wel eens een valse start in de ochtend.

Zeg ik.
Altijd op tijd
Altijd te vroeg eigenlijk.

Pirata

Pirata

02-02-2018 om 10:19

overdreven ja

Ik vind het gedreig met een LPA ook nogal overdreven. Inderdaad komen volwassenen ook regelmatig te laat.

Het lijkt me sterk dat een LPA veel tijd/zin heeft om energie te steken in leerlingen die ongeveer één keer per maand te laat komen. Of ze zijn wellicht van mening dat je bepaald gedrag al in de kiem moet smoren.

Dat staat natuurlijk los van het feit dat een leerling moet proberen op tijd te zijn en dat het verstorend is.

Overigens kreeg mijn zoon een "te laat" op zijn conto omdat hij de euvele moed had tussen 2 lessen naar de wc te gaan.

Inderdaad

Pirata "Overigens kreeg mijn zoon een "te laat" op zijn conto omdat hij de euvele moed had tussen 2 lessen naar de wc te gaan."
Dat had mijn dochter ook.

Als je het aantal te laat notities vergelijkt met het aantal mogelijke registratiemomenten (lees alle lessen, elke keer dat er een bel gaat), dan levert Tango-dochter een top prestatie.

Bo

Bo

02-02-2018 om 13:45

slechte gewoonte

Ik ben zelf iemand die altijd op tijd is en echt een bloedhekel heeft aan te laat komen (en aan anderen die te laat komen) en ik zie het gewoon als een slechte gewoonte die je haar af moet leren. Zet haar wekker een uur eerder. Schop haar een kwartier eerder de deur uit. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? En verder duidelijk maken dat eventuele consequenties voor haar rekening zijn.

Ze kan dan wel een puber zijn, maar als je je gedraagt als een klein kind wordt je behandeld als een klein kind. Zal wel hard zijn, maar zo sta ik erin. Mijn kind zou hier "We hebben dit met haar besproken maar het helpt niet. Het lukt haar vaak niet om op tijd te komen." niet mee wegkomen. Sorry.

Pirata

Pirata

02-02-2018 om 14:08

Bo

Interessant....
Hoe zie jij het uit bed halen en buiten de deur schoppen van een puber dan in de praktijk voor je? Met geweld? Tas het raam uit gooien?
Daarbij, ze moeten leren zélf op tijd uit bed te komen. Zonder "hulp" van pappie en mammie.

Onverbeterlijk

Bo, gevoelsmatig ben ik het met je eens.
Maar ik probeer het zelf wel eens, te laat komen. Dat is hier in Frankrijk eerder beleefd dan onbeschoft. Maar het lukt me niet. Ik ben altijd op tijd. Onverbeterlijk op tijd. Zelfs als ik op het laatste moment de geit ga melken weet ik me nog te douchen en om te kleden zodat ik.... weer op tijd en dus eigenlijk te vroeg ben.

Ik kan er niks aan doen.
Wat ik ook probeer.

Ik vermoed dat dat met laatkomers net zo gaat.
Maar dan andersom.

Nicole

Nicole

02-02-2018 om 15:02

wat dan?

"Maar bij 200 schooldagen per jaar en 30 leerlingen, is er logischerwijs elke dag op zijn minst 1 leerling te laat." We weten allemaal dat van die 30 leerlingen 25 leerlingen nooit te laat komen, 3 een keertje door overmacht, 1 af en toe en 1 erg vaak. En dat die laatste ook nog eens de meeste keren niet genoteerd worden.
Wat moet je dan doen? Iedere keer dezelfde telaatkomer maar een schouderklopje geven en zeggen dat hij/zij er ook niets aan kan doen? De rest van de klas vindt het wel vervelend, zie dat voorbeeld van de spreekbeurt en PTA. Ook de incidentele telaatkomer die wel een briefje moet halen, vat dit heel anders op.
De school hier zegt altijd in de eerste nieuwsbrief en op de eerste ouderavond van het schooljaar dat bij een bepaald aantal te laat meldingen de LPA wordt ingeschakeld. Je moet het wel heel bont maken wil dat gebeuren maar je weet het wel vantevoren. Ook wordt gezegd dat bussen vertrekken op de afgesproken tijd. De notoire telaatkomer van de spreekbeurt heeft de bus zo een keer gemist. De leerling is (helaas, sorry) nagebracht door de ouders.
Dus ja, het is duidelijk, ook voor de ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.