Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

09-12-2013 om 10:20

Meiose en mitose

Te gek voor woorden maar ik zit even vast met mijn zoon bij meiose en mitose. Ik heb beloofd het uit te zoeken vandaag en het vanavond uit te leggen. Normaal een eitje maar ik heb het idee dat ik het niet zo uitgebreid heb moeten leren dan hij nu. Ik kan me de chromatiden niet herinneren Meestal snap ik het weer door het uit te leggen en dat ga ik hier doen, wellicht werkt het maar 'correct me if I'm wrong please...'

Mitose snap ik nog. De mens heeft n=23 chromosomenparen, dus 46 chromosomen: 2n. Bij mitose wordt van 1 chromosoom door DNA-replicatie twee chromotiden gevormd die aan elkaar vast zitten. Vervolgens trekken de steundraden die twee chromatiden uit elkaar en vervolgens wordt 1 chromatide 1 chromosoom.

Bij meiose mis ik in de tekst de DNA-replicatie. Toevallig mistte mijn zoon dat ook in de les en kreeg hij daar nog een complimentje voor met uitleg maar nu een week later weet hij die niet meer ;( In het boek staat de meiose beschreven waarbij ze weer beginnen met twee chromatiden van elk chromosoom (dan moet volgens mij de DNA-replicatie als geweest zijn? De chromosomenPAREN (itt bij mitose, de chromosomen) gaan in het midden liggen en worden uit elkaar getrokken: van 2n naar n (van 46 naar 23).

In de tweede fase vindt een soort mitose plaats waarbij de chromosomen (geen paren meer) in het midden gaan liggen en de 2 chromatiden van elk chromosoom uit elkaar getrokken worden.

Dan heb je dus van 1 cel met 2n chromosomen, verdeeld in twee chromatiden (je zegt dan niet 4n..) vier cellen over met n chromatiden die ook dan meteen chromosomen zijn met dus maar 1 chromatide? Pas als deze cel zich verder zou willen delen moet die ene chromatide toch weer 'gekopieerd' worden in twee?

Zeg je dat een cel met chromosomen die uit twee chromatiden bestaan nog steeds 2n is?

Mijn probleem zit dus bij de chromatiden, de DNA-replicatie en wanneer dit gebeurt en hoeveel n de cel is na DNA-replicatie?

Vera*

Vera*

09-12-2013 om 11:26

even snel

Meiose wordt ook wel de reductiedeling genoemd. Dit omdat tijdens de meiose de hoeveelheid chromosomen in de cellen gehalveerd wordt. Een cel die de meiose ondergaat veranderd van een 2n cel in een n cel. Voor de mens geldt dan dat een cel met 46 chromosomen veranderd in een aantal cellen met 23 chromosomen. Meiotische deleingen vinden alleen maar plaats in de geslachtsorganen. Bij de man in de teelballen en bij de vrouw in de eierstokken. In de rest van het lichaam vindt er nergens meiose plaats. Als je onderstaande illustratie goed bestudeerd dan kan je exact zien waar er in de voortplantingsorganen van man en vrouw meiose plaats vindt.

sorry, maar dit even snel want ik zit aan de telefoon.

Dalarna

Dalarna

09-12-2013 om 13:39

Vera

Bedankt maar daarmee kom ik er niet helaas...

Meiose1 is van 2n naar n + n en Meiose2 is van n naar n+n Dus je gaat van 2n naar n+n+n+n.

Een chromosoom heeft normaal maar 1 chromatide begrijp ik en die verdubbelt ergens naar 2 chromatiden en uiteindelijk zijn er weer chromosomen met 1 chromatide over.

Tip

Probeer het eens op goeievraag.nl ;0)

skik

Dalarna

Dalarna

09-12-2013 om 14:54

skik

Ja dat had ik ook al bedacht maar ik ben er inmiddels uit hoor!

Tango

Tango

09-12-2013 om 20:49

En hoe zit het dan?

Nu ben ik ook wel benieuwd want ik kan me niet herinneren dit ooit op school geleerd te hebben maar wie weet moet mijn dochter het wel leren.

Zus

Zus

09-12-2013 om 22:31

Replicatie

De replicatie, dus verdubbeling van de chromosoom, gebeurt als start van de mitose of meisose. Dus tegen de tijd dat de chromosomen zichtbaar worden en de mitose of meisose ingaan, zijn ze net verdubbeld en gespiraliseerd, waardoor ze zichtbaar zijn. Een cel in rust heeft chromosomen die dus niet verdubbeld zijn naar twee chromatiden. Het lastige hieraan is altijd dat de chromosomen gewoon enkel zijn, maar na de verdubbeling, als ze uit twee chromatiden bestaan, ook nog steeds chromosomen heten. Terwijl het eigenlijk een dubbelde chromosoom is.

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 08:12

zus

Dat is het precies en NERGENS bij het meiose schema hadden ze het over die DNA-replicatie en inderdaad is het verwarrend dat een chromosoom óók chromosoom heet als die twee chromatiden heeft.

Tango: het is havo 4 stof die mijn zoon in havo 3 krijgt (ik heb begrepen dat ze vroeger geen biologie gaven in havo 3 maar dan was het gat te groot in havo 4 dus nu geven ze een half jaar biologie met stof uit havo 4).

corremans

corremans

10-12-2013 om 15:53

leuk hier ook bio in havo 3

Hier dus ook bio in havo 3 uit het havo 4 boek,om precies dezelfde rede.
Volgens school schrokken veel kinderen in havo 4 van de bio stof,die heel anders en moeilijker is dan je gewent was in havo 1 en 2. Hier alleen wel een heel jaar bio,maar ze gaan niet zo snel door de stof heen.

Zus

Zus

10-12-2013 om 16:41

Inderdaad dalarna

Het klopt dat het nergens bij de meisose zelf uitgelegd wordt. Het wordt weer elders behandeld als het over de celcyclus gaat. Dan is mitose/meiose een duidelijk weergegeven onderdeel ervan, maar andersom nooit. Heel gek, alsof het helemaal losstaat van alles. Maar voor je zoon is het inmiddels duidelijk?

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 17:03

Ja hoor zus

Ik kan alles prima uitleggen maar nu zat ik echt vast, het werd inderdaad een paar pagina's eerder uitgelegd.

Laatst ook al een natuurkundeprobleem moeten oplossen, niets te vinden in het boek en leerkracht was boos omdat er een paar raddraaiers druk waren in de klas en hij het dus niet meer wilde uitleggen. Heerlijk dat internet, ik kon het zo vinden maar ik heb wel tegen zoon gezegd dat hij voortaan even iets eerder moet komen dan de avond voor de toets

Vera*

Vera*

10-12-2013 om 20:53

Haha

Dochter blijkt vrijdag een test celdeling te hebben, met meisose en mitose. Dochter zit in de tweede klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.