Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

28-08-2015 om 10:00

Meester Bart:

Net nadat de examenuitslagen bekend werden gemaakt, stond er een 16-jarige scholier in diverse kranten. De beste jongen had 4 tienen voor zijn vwo-examen gehaald. Iets om met recht trots op te zijn. Begrijp me niet verkeerd; ik gun het deze leerling van harte. Met niet al teveel voorbereiding, zoals hij zelf aangaf in diverse interviews, haalde hij zijn eindexamen zonder zich daar ook maar een seconde druk over te maken.

Maar waarom lees ik geen interviews met leerlingen die met 6 zessen en een vijf, tóch hun diploma hebben gehaald. Leerlingen die vier, vijf of zes jaar lang hebben moeten zwoegen om hun hoofd boven water te houden. Kinderen die door faalangst keer op keer moeten horen dat zij hun toets niet hebben gehaald. Kinderen die als laatsten hun toetscijfer te horen krijgen omdat hun docent het zo grappig vond de toetsuitslagen van de klas van hoog naar laag op te noemen. Of anderen die het eigenlijk altijd fantastisch deden, maar juist tijdens hun eindexamen niet aan alle verwachtingen konden voldoen.

Ik lees geen stukjes in de krant over leerlingen die in hun eindexamenjaar zelf een kind op de wereld hebben gezet, anderen die een ouder verloren tijdens hun middelbare schooltijd, of zij die geen eigen kamer hebben om hun huiswerk te maken en dus niet goed kunnen leren voor hun toets. Kinderen die thuis geen hulp krijgen met de planning en vanaf half vier tot diep in de avond op zichzelf aangewezen zijn.

Het is fantastisch dat wij onze excellerende leerlingen zoveel aandacht geven, maar een groot deel van hen krijgt nu eenmaal meer kans succesvol te worden. We kunnen ons tegen de zesjescultuur blijven keren, maar voor de één is een hard bevochten 6 zoals een verwachte 10 voor de ander is. Ik hoop volgend jaar meer over juist deze leerlingen te mogen lezen, zodat zij een voorbeeld kunnen zijn voor diegenen die het jaar daarop aan hun eindexamen moeten geloven.

https://www.facebook.com/meesterbartschrijft

iedereen krijgt van alles te leren in het leven

en daar is school met hoge/lage cijfers maar een klein deel van.

Deze superleerling kwam in het nieuws vanwege zijn uitzonderlijke resultaat (is wat anders dan prestatie, trouwens). Nieuws is alles wat anders is dan het gangbare.

Leerlingen die in hun examenjaar een kindje krijgen en toch slagen, halen ook weleens de krant, er moet iemand zijn die dat tipt bij de human interest-redactie.

Vinger op de gevoelige plek

Naast de bekende bloggers, biedt Trouw weer ruimte aan critici, die de vinger op de gevoelige plek drukken.

Het is maar goed dat de mensen op de werkvloer ook laten horen hoe zij tegen de ontwikkelingen in het onderwijs aankijken. Een dag protesteren op het Malieveld lijkt weinig zin te hebben, de volgende dag gaat men weer over tot de orde van de dag. Een wekelijks relaas over de praktijk, houdt het vuur gaande.

Ik wens ze veel gehoor.

Meester Bart in Trouw

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4129458/2015/08/26/Het-gedoe-op-het-vmbo-is-eigenlijk-wel-lekker.dhtml

"INTERVIEW René Kneyber geeft wiskunde, Bart Ongering, op sociale media beter bekend als 'Meester Bart', is docent Engels. Vanaf deze week schrijven zij beurtelings een column over onderwijs en opvoeding in de Verdieping. Een kennismaking met twee bevlogen leraren, die allebei op een vmbo lesgeven."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.