Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

17-07-2013 om 10:04

Meerdere antwoorden goed?

Mijn dochter heeft haar rekenpluswerkboekje mee naar huis om in de vakantie te maken (op hobbybasis). Er staan o.a. wat cijferreeksen in, maar volgens mij kloppen die niet, of zijn er meerdere antwoorden mogelijk. Wat denken jullie?
Welk getal komt hierna:
48 50 54 ..
74 70 62 ..

Er staan trouwens ook opgaven in die ik best wel pittig vind voor groep 4. Zoals: Een winkel is in 6 dagen 51 uur open geweest. Op maandag 6 uur, en op de overige dagen steeds even lang. Hoeveel uren is de winkel open op de overige dagen?

Cijferreeksen

Die cijferreeksen kan je volgens mij inderdaad op verschillende manieren aanvullen.
48 - 50 - 54 - 60 (steeds twee meer erbij -> 2, 4, 6) of 48 - 54 - 62 (steeds het dubbele van de voorgaande toename erbij -> 2, 4, 8).

"Er staan trouwens ook opgaven in die ik best wel pittig vind voor groep 4." Daarom is het ook pluswerk ;0) En het is voor de aardigheid, ze hoeft het niet na de vakantie afgemaakt en foutloos in de leveren toch? Als het juist makkelijk was schoot het zijn doel voorbij.

skik

Vic

Vic

17-07-2013 om 10:21

Klopt

Ja, dat is toch raar, dat er twee antwoorden mogelijk zijn?
En van dat pluswerk, daar heb je gelijk in. 'Probleem' is dat dochter zo'n opgave bekijkt en denkt 'help, dat kan ik niet' en dan afhaakt. Terwijl als ze er even wat langer naar kijkt en nadenkt het best wel lukt.

Reeksen

Inderdaad, die reeksen kun je op verschillende manieren aanvullen. Onhandig dus. Ze hadden er nog eentje van de reeks bij moeten geven.
Wat de opgave betreft: dat is gewoon de tafel van 5 (45:5), niet zo moeilijk toch voor groep 4?

Overigens

Ik zou het pluswerk lekker voor school bewaren, tenzij je kind het echt heel graag wil doen. Dus als ze meteen afhaakt, laat haar dan vooral wat anders gaan doen. 't is niet voor niets vakantie!
Het kan ook een idee zijn om voor tijdens de vakantie gewoon wat anders te pakken: puzzelboekjes met sudoku's en woordzoekers etc. bijvoorbeeld vinden ze hier dan wel leuk.

P

P

17-07-2013 om 13:13

Antwoorden

Het is groep 4/5/6 niveau en ik eigenlijk zie ik dan maar 1 antwoord (natuurlijk kun je meer verzinnen maar niet op dit niveau).

48 (+2) 50 (+4) 54 en dan dus (+6) naar 60 (niet moeilijker doen dan nodig is)

74 (-4) 70 (-8) 62 (-12) 50

Als je niet meer informatie hebt (dus 76-74 bij de tweede kan het niet opeens -16 worden ofzo.

De andere is rekenen met kwartieren, best pittig maar even serieus: waarom doe je dit?

Het is bij jou toch ook al bijna vakantie?

Vic

Vic

17-07-2013 om 13:43

Je hebt gelijk. Dochter gaf ook direct die antwoorden, maar ik moest zo nodig opperen dat er meer mogelijkheden waren Ze vindt het een leuke vrijetijdsbesteding, net als vakantie- en puzzelboeken met spelletjes. Het enige waar ik haar toe aanzet zijn tafels oefenen, en dat gaat met een stuk minder enthousiasme.
We kijken overigens enorm uit naar de vakantie. Gelukkig nog maar twee dagen maar jeetje wat duurde dit jaar lang.

Ik vind de reeks +2, +4, +6 net zo logisch als de reeks +2, +4 +8. Ook op dit niveau. Net zoals -4, -8, -16 net zo logisch is als -4, -8, -12. Dus...
En hoe kom je bij rekenen met kwartieren? Dat hoeft helemaal niet. Het is 51 uur min 6 uur (voor 1 van de 6 dagen) = 45 gedeeld door de resterende 5 dagen = 9. Echt niet te moeilijk als pluswerk voor groep 4.
En vic: ik vind dit schooljaar ook echt eindeloos. Pfff...

sinas

sinas

17-07-2013 om 15:18

Maar

omdat het pluswerk is, wordt er dan niet juist verwacht dat dochter inderdaad aangeeft dat er meer opties zijn???

Suze

Suze

17-07-2013 om 16:00

Snel opgeven

Vic je schrijft dat je dochter snel opgeeft als ze even denkt dat het moeilijk is. Terwijl ze het best kan als ze even wat langer ernaar kijkt.

Typische reactie voor een slim/makkelijk lerend kind. Dus juist goed voor haar om dit "moeilijkere" pluswerk te doen, waarbij ze leert dat ze moet doorzetten en dat ze ook moeilijke dingen wel kan (meestal is het werk vermoedelijk erg makkelijk voor haar).

Maar ik zou er in de vakantie geen halszaak van maken. En laat het haar zelf doen als je geen zin hebt. Dan wordt het op school nagekeken na de vakantie?

En als je het wel leuk vindt: tja, dan heb jij gelijk dat er meer antwoorden mogelijk zijn. Is ook niet erg (ervan uitgaande dat de juf/meester na de vakantie beide antwoorden goed rekent). Is juist leuk om met dochter te bespreken. Kijken of ze dat ook snapt (en mocht ze alleen aan de simpele variant denken, ook goed). In het hele leven is niet altijd alles zwart-wit. Het gaat er in dit geval om dat zij tot een logisch antwoord komt, want ze kan verdedigen.

sinas

sinas

17-07-2013 om 16:41

Juist daarom denk ik

dat er inderdaad bedoelt wordt dat er meer opties zijn, het gaat er om, kan dochter dat verdedigen

Vic

Vic

17-07-2013 om 17:29

Dat denk ik toch niet

Bij de andere opgaven was steeds maar 1 antwoord mogelijk, dus ik denk niet dat het bewust was. Anders zouden ze er dat toch wel bij zetten? Nou ja, het rapport is binnen, dus alles wat ze nu doet tot september is voor de lol

P

P

17-07-2013 om 17:36

Jippox

Helemaal gelijk, ik had zeven in mijn hoofd Dan is de vraag dus inderdaad helemaal niet moeilijk!

P

P

17-07-2013 om 17:39

Oja jippox

Ik ga bij reeksen uit van de simpelste methode als er meerdere mogelijkheden zijn, anders hadden ze er toch echt eentje bij moeten doen. Bij de eerste hadden ze met 47 moeten beginnen om naar de stap 2 4 8 te gaan. Bij de tweede hadden ze met 76 moeten beginnen om op die 16 te komen. Omdat die er niet staat vind ik dat je moet uitgaan van 12.

Dat zal ook wel, dat de simpelste oplossing goed is. Maar ik hoop dan altijd maar dat een leerkracht ook andere oplossingen 'accepteert'... Zo kreeg mijn kleuter vorige week een kleurplaat met allemaal vakjes met getallen. Erboven stond: kleur de vakjes met de getallen die je door 2 kunt delen in. Dochter had dus braaf alle vakjes ingekleurd, en was boos dat dit 'niet goed' was volgens haar juf. Je kunt immers ook 3, 5 en 7 best door 2 delen...

Suze, kenmerk van slimme leerling

"Vic je schrijft dat je dochter snel opgeeft als ze even denkt dat het moeilijk is. Terwijl ze het best kan als ze even wat langer ernaar kijkt. Typische reactie voor een slim/makkelijk lerend kind."

Wat doen minder makkelijk lerende kinderen dan? Geven die het niet op en gaan ze uit zichzelf stug door? Of kunnen ze het ook niet als ze er wat langer naar kijken?

Volgens mij komt het bij het leeuwendeel van de leerlingen voor om het snel op te geven als ze denken dat het moeilijk is en om toch tot een juiste oplossing te komen als ze er wat langer naar kijken. Niet typisch iets voor slimme kinderen.

skik

Over de cijferreeksen....

(ik heb geen enkel ander antwoord gelezen)

3 getallen is te weinig om echt een unieke cijferreeks te definieren.

Neem de eerste...

48-50-54

Dat zou kunnen zijn... +2 +4 +6 +8 etcetera
In dat geval zou het vervolg zijn 48-50-54-60-68

Maar het kan net zo goed zijn +2 +4 +8 +16 etcetera
In dat geval wordt het 48-50-54-62-78

En als ik er echt even voor zou gaan zitten kan ik vast nog wel een paar 'versies' bedenken die kloppen.

Idem voor de 2e reeks

is het nou -4 -8 -12 -16?
of misschien -4 -8 -16 -32?

Maar niks mis mee als sommetje hoor...goed voor getalleninzicht & logisch denken. Behalve als er maar 1 goed om aan te rekenen. Zolang je je maar realiseert dat er meer oplossingen mogelijk zijn...

Ingrid

Haha...en nu heb ik de rest gelezen...

en ik vind ab-so-luuut niet dat van de 2 meest 'simpele' oplossingen de ene meer voor de hand liggend is dan de andere. Wat mijn betreft zijn ze qua voordehandliggendheid volstrekt gelijkwaardig. En van P's verhaal (over beginnen met 47? En de logica van de een vs de ander) snap ik helemaal niks.

Ingrid

P

P

18-07-2013 om 13:31

Ingridt

Eigenlijk zeggen we hetzelfde: 3 getallen is te weinig.

Als je van -4 -8 -16 -32 gebruik wilt maken verwachtte ik dus echt een stapje -2 ervoor om duidelijk te maken wat het wordt. Bij de eerste niet, dus -4 -8 -12 -16, daar blijft het namelijk steeds hetzelfde.

Ahhh...nu snap ik....

wat je bedoelde P, met 'iets ervoor'.

Maar in mijn beta-hoofd is het niet automatisch dat als je een paar getallen van een reeks ziet dat het automatisch de eerste getallen zijn. Hoewel je er ofiicieel als je middenin begint nog wel een paar puntjes voor zou moeten zetten, dat dan eigenlijk weer wel....

ingrid

P

P

18-07-2013 om 14:29

Ingrid

Ja ik snap dat dat niet automatisch de eerste getallen zijn maar op het niveau waar we het over hebben zijn het gewoon te weinig cijfers. Als je dus niet al te moeilijk doet (waar ik van uit ga hier) kan het met drie cijfers maar als er echt grotere sprongen (kwadraten) bedoelt wordt dan zul je er een extra cijfer bij moeten zetten.

Ik heb dus de hele vraag beantwoordt vanuit groep 4/5.

Suze

Suze

18-07-2013 om 22:51

Skik snel opgeven/makkelijk lerende kinderen

Je hebt vast gelijk dat meer kinderen opgeven als het te moeilijk lijkt. Alleen zou het zo kunnen zijn dat slimme/makkelijk lerende kinderen die situatie vaker tegenkomen, dan iets minder slimme/iets minder makkelijk lerende kinderen. Die laatsten komen vaker iets tegen dat (voor hen) moeilijk is en worden daardoor toch meer getraind in doorzetten.

Dus in die zin, geven ze dan wellicht toch minder snel op dan die slimme makkelijk lerende. Daarom moeten die laatsten vooral uitdaging (is moeilijkere opgaven) krijgen, zodat ze gedwongen worden ook echt na te denken.

NB. Bij die slimme/makkelijk lerende kinderen zie je ook vaak dat ze slordigheidsfouten maken omdat het te makkelijk is en ze dus niet echt meer nadenken. Doen ze juist de makkelijkste sommetjes/opgaven fout en de moeilijkere (waar ze wel even moeten nadenken) goed!

P

P

19-07-2013 om 11:13

Suze

Mijn zoon (bijna 12, ernstige dyslexie en totaal geen gevoel voor klokkijken) werd besproken bij het tienminuten gesprek.

Het viel de leerkracht (3 mnd met hem bezig, laatste fase van het schooljaar) op dat hij vaak zegt dat hij iets niet kan. Ik vroeg door... het bleek bijvoorbeeld om klokkijken te gaan. Tja dat kán hij echt niet dus dat verzint hij niet. Toch merkte ik dat dit soort dingen een probleem gaat geven met het advies voor het VO. Er werd mij toch dringend verteld dat hij dat niet meer moet doen in groep 8.

Je ziet: één keer zoiets zeggen en ze denken dat het vaker gebeurt en het heeft meteen consequenties bij kinderen die moeilijk leren.

(zucht)

Vic

Vic

19-07-2013 om 11:31

Snel opgeven

Dat snel opgeven lijkt me een ingebakken dingetje. Zelf heb ik dat ook, en mijn oudste ook. Op jongstes rapport stond ook nog dat haar werktempo laag is. Dat verbaast me dan wel weer. In haar rekenboeken waren soms hele onderdelen fout omdat ze ging optellen ipv aftrekken, of gewoon heel rare dingen deed. Dan lijkt me dat ze juist te snel werkt. Toetsen gaan gelukkig altijd goed want 'die zijn belangrijk'
Nog een half uurtje, dan is het vakantie!!

Antwoorden

Maar zeker met die plusopgaven gaat het toch ook helemaal niet om de antwoorden. Het gaat om het oefenen van logica en de wijze waarop je tot een antwoord komt. Dat is toch juist het leerproces!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Vic

Vic

20-07-2013 om 17:20

Doel

Volgens mij is het doel van het pluswerk niets meer dan bezigheidstherapie. Als je je normale werk af cq door hebt, moet je toch de tijd die bestemd is voor rekenen besteden aan rekenen.

Vic

Als het alleen bezigheidstherapie is, kun je net zo goed gaan toneelspelen oid. Ik ben het met Suze eens, dat het pluswerk juist bedoeld is voor makkelijk lerende kinderen om te leren dat er dingen zijn die ze niet zomaar kunnen, maar dat ze er met flink nadenken best uit kunnen komen. Iets dat andere kinderen vaak met het gewone schoolwerk wel leren. Leren doorzetten kan voor sommigen heel waardevol zijn.

Vic

Vic

20-07-2013 om 17:45

Genista

Dat is ook wel zo, en zeker in groep 4 is er natuurlijk nog genoeg te leren. Het pluswerk in de bovenbouw is vooral leuk, met projecten en werken in groepjes e.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.