Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

04-11-2014 om 22:34

Meer zingen in de klas

http://www.radio1.nl/item/238355-Zingen%20moet%20weer%20terug%20in%20het%20onderwijs.html

Waar ik nu al een dag over loop na te denken is dat stukje over die 'collectieve liedjes'. Ik heb altijd de neiging om kinderen die met wat origineels komen voor Sint Maarten extra te belonen maar nu blijkt dat ouderen liever hebben dat kinderen met het ouderwetse 'Sinte, sinte Maarten, de koeien hebben staarten' komen. Ben ik dus nog niet oud genoeg? Is het echt belangrijk dat we kinderen 'Kom mee naar buiten allemaal' leren? Op zich vind ik dat laatste wel leuk want, net zoals die meneer zegt: er was niets mis met 'Al die willen ter kap'ren varen'.

Hoe denken jullie over zingen in de klas? Zingen jullie kinderen nog?

vlinder72

vlinder72

04-11-2014 om 22:38

Mijn jongste kinderen hoor ik regelmatig liedjes zingen die ze op school geleerd hebben. Vorig jaar zaten de kinderen. Og op een Christelijke basisschool. Daar zongen ze nog veel meer. Vooral Christelijke liedjes en het Wilhelmus.

Nur

Nur

04-11-2014 om 22:46

Leuk!

Zingen op school is erg leuk. Daar mag best wat meer aandacht voor zijn op sommige scholen. Juist leuk als ze dan de klassiekers leren hoewel er natuurlijk ook ruimte moet zijn voor originele liedjes. Mijn ene zoon heeft op de vrije lagere school gezeten en daar doen ze heel veel aan muziek en zingen en daar had hij altijd veel plezier in. De basisschool waar onze andere kinderen eerst op zaten deed heel weinig aan muziek en aan zingen. Dat vond ik wel jammer. Na een verhuizing zijn ze naar een andere basisschool gegaan waar ze weer veel meer aan muziek doen. Dat is een christelijke school en daar wordt veel gezongen. Met de hele school bijvoorbeeld tijdens de weekopening en weeksluiting. Verder zingen ze ook in de klas en er is zelfs een vrijwillig kinderkoor. Veel christelijke liedjes maar ook gewone kinderliedjes.
Muzikaal onderwijs zie ik wel als een deel van het onderwijs wat gerust wat meer aandacht mag krijgen. Niet alle kinderen maken van huis uit veel kennis met muziek dus ideaal als dat op school kan gebeuren. En zingen is een vrij makkelijke en goedkope manier om hier wat aandacht aan te besteden. En het is natuurlijk ook gewoon leuk.

Barvaux

Barvaux

04-11-2014 om 22:54

stukje beluisterd?

Hebben jullie het stukje ook beluisterd? Door alle talentenprogramma's durft men niet meer om te zingen en de gemiddelde (!) tijd in de week die aan muziek (alle vormen) wordt besteedt is op de basisschool nog maar 29 min.

Tonny

Tonny

04-11-2014 om 23:24

Beluisterd

In het betoog van deze meneer komen religieuze liedjes helemaal niet aan bod ( gemakshalve noem ik sint maarten niet religieus) - terwijl op christelijke scholen over het algemeen waarschijnlijk wat meer gezongen wordt dan op algemene scholen.
Ik herken dat niet durven zingen als ( aankomend) leerkracht zeker! Heb ook ooit op de PA gezeten ( en gad daar een enorme hekel aan die mannen die te kapre gingen varen, griebels). Nadenken over gezamenlijk repertoire lijkt me fantastisch, inderdaad vanwege de verbinding tussen generaties. Zet er liedjes van Annie MG tussen! Maar ook op de grote stille heide. Daar bij die molen. Het een en ander van boudewijn de groot. Geen kinderen voor kinderen hoor, blegh. Doe ook maar lekker You never walk alone. Wij leerden in klas 5 en 6 op school het clublied van Feyenoord. Op een chr. School

Zingen verbindt. Mensen die zingen, maken geen ruzie.

Ha, leuk draadje dit! Meer zingen mensen. Gewoon zingen, zonder cd if YouTube.

Katniss

Katniss

04-11-2014 om 23:54

Nooit, denk ik

Mijn oudste zingt thuis veel en kan dat ook best heel aardig. Jongste kan zelfs bij Sinterklaasliedjes geen wijs of toon houden, dus ik denk niet dat ze dat op school veel doen.

zingen op het VO

Terwijl er op de basisschool veel te weinig wordt gezongen, wordt er bij ons op de middelbare school serieus muziekles gegeven. En dat betekent ook zingen! Voor de jongens vond ik het altijd wel een beetje sneu als ze net tijdens de stembreuk voor de klas moesten gaan staan zingen. Maar iedereen deed het, want het was voor een cijfer, en cijfers zijn heilig.
Mijn oudste heeft ook examen muziek gedaan en ook daar moest hij zingen in koorverband. Wij mochten komen luisteren naar het eindresultaat. Ik was echt ontroerd toen ik zo'n twintig pubers bij elkaar in canon hoorde zingen. Traditionele liederen, maar ook moderne dingen.
Zingen op de basisschool is dus alleen al belangrijk om verder te kunnen op de middelbare!

volgens mij hier alleen de kleintjes

Hier op de basisschool hebben alle kinderen wekelijks muziekles. Dat is voor de lagere groepen vaak ook zingen. Helaas wil mijn dochter nooit laten horen wat voor liedje ze geleerd heeft. Voor de kinderen vanaf groep 5 krijgt de muziekles de vorm van 'het leerorkest' waarin de kinderen dus een instrument bespelen, nu wordt er tussen het getoeter etc door ook wel wat gezongen, maar meer zingen zit er niet in.

Tja, het is misschien best aardig, aan de andere kant: er moet al zoveel op de basisschool. Meer zingen betekent minder iets anders, lijkt me.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

06-11-2014 om 00:02

Hier op school

Blijken ze te zingen met het programma ZangExpress. Dit hoorde ik onlangs via een mail van de meester van zoon. Zoon zelf vertelt er niets over, het interesseert hem blijkbaar niet erg. Heb dan ook nog niet gekeken naar de site die de meester noemde en waar je thuis dus blijkbaar ook mee aan de slag kan.
Overigens kunnen mijn beide kinderen aardig zingen, dochter zelfs meer dan aardig. Zelf zing ik zo vals als een kraai volgens mij,tenminste dat heeft ooit iemand eens gezegd. Sindsdien zing ik ook niet graag meer.

Zangexpress!

Da's een leuke methode voor zingen in de klas. Op de vorige school van mijn zoons hebben alle leerkrachten bij wijze van personeelsuitje een workshop gevolgd bij Zangexpress. Ook de leerkrachten die zeiden dat ze niet konden en vaak daarom ook niet durfden te zingen geven nu met plezier en zelfvertrouwen die lessen. Zangexpress schrijft zelf kinderliedjes, als je die ook wil leren kennen kan je die inderdaad op de site luisteren.

skik

Lucerna

Lucerna

06-11-2014 om 12:14

grinnik

Nu ik dit draadje bijlees, komt mijn jongste luidkeels zingend thuis uit school
Rááááááár is leuk,
gewoon dat is zo saai,
kééééér het om,
geef de boel een draai!
(klein orkest)

Maar dit heeft hij niet op school geleerd.

creabea

creabea

06-11-2014 om 13:53

lucerna

dat heeft mijn zoon wel eens een keer op school geleerd, toen zat hij in een schoolkoor

Mijntje

Mijntje

06-11-2014 om 14:10

zoon

zit in groep 6 en volgens mij doen ze zeker al vanaf groep 5 bar weinig meer aan zingen of muziek. Een keer per jaar moeten ze verplicht een kinderen voor kinderen hit zingen en daar heeft mijn kind een grote hekel aan. Maar hij bespeelt een muziekinstrument, dus dat compenseert weer eea.
Ik helemaal voor meer aan muziek en zingen voor kinderen.

carootje

carootje

06-11-2014 om 14:36

leuk

Hier wordt wel redelijk veel gezongen volgens mij, en ik vind het erg leuk, de liedjes waar ze mee thuiskomen. (ik hou dan ook zelf erg van zingen en heb een aantal jaar op een jongerenkoor gezeten).

Vroeger hadden wij 'halzingen', met de hele school in de hal, hoofdmeester op de piano of gitaar, geweldig! Al die liedjes ken ik nog steeds uit mn hoofd (maar ja, ik ken ook kinderen voor kinderen 1 t/m 13 nog uit mn hoofd )

Wat mij betreft kan er niet genoeg gezongen worden!

Nur

Nur

06-11-2014 om 16:12

Tussendoor

Zingen is juist zo handig omdat je het ook tussendoor kan doen. Je hoeft er niet altijd een hele les aan te besteden maar gewoon even een paar liedjes zingen tussen taal en rekenen door. Dat kinderen een zekere schaamte voelen om te zingen kan ik me wel voorstellen en daarom juist bij de kleuters beginnen als ze die schaamte nog niet hebben. Dan groeien ze er in mee. Een van de voordelen van de vrije school en deze christelijke school vind ik dat ze nog zo veel aan muziek doen. ik miste dat echt op die andere basisschool waar mijn kinderen op hebben gezeten.

Op deze christelijke school oefenen ze elke week een liedje en dat wordt dan ook vaak tussendoor gezongen. Dan krijgen ze de tekst en noten mee op een papier en die doen ze dan in hun eigen mapje. Zo hebben ze aan het eind van de school een hele map vol met allemaal liedjes.

Hier wel

Op de lagere school van jongste wordt iedere dag gezongen. Een keer per week hebben ze koor met meerstemmige liederen en twee keer per week fluiten. De kinderen zingen dus echt fantastisch. Het is inderdaad een vrije school waar ze dus veel aan dit soort creativiteit doen. Twee oudsten zitten op middelbaar onderwijs en ook daar zongen ze veel. In de 4e en 5e klas heeft de hele school een groot concert en zingen ze requiem van mozart, carmina burana en dat soort grote stukken. Dat gebeurt op alle vrije scholen maar dat is vrij onbekend maar het is echt heel bijzonder om al die pubers zo'n fantastisch stuk neer te zien (horen zetten. Ze kunnen het dus echt wel.

Linda K

Linda K

06-11-2014 om 21:08

Christelijke school

Op de Christelijke school van oudste werd veel gezongen. Het was net als bijbellezen en bidden een belangrijk deel van de dag. In groep 8 moesten de kinderen zelfs psalmen zingen voor een cijfer. (Cijfer dus voor de tekst, niet zuiver zingen. ) Schoolreis was een hele happening, want dan mochten er seculiere liederen gezongen worden!

Op de twee scholen van jongste werd inderdaad heel weinig gezongen. Gek genoeg was daar veel meer onderwijstijd, maar daar zal ik het zingen maar niet alleen de schuld van geven.

Adrienne

Adrienne

06-11-2014 om 21:42

enthousiasme voor muziek

Op de school van mijn kinderen zijn meerdere vakleerkrachten, waaronder een voor muziek. Fantastisch dus, maar...het valt me een beetje tegen (binnen die luxe dan, he..). Mijn kinderen kennen weinig liedjes en het is allemaal niet heel enthousiast en uitdagend, begijp ik van hen. En mijn zoon zingt nog wel in het nationaal jongenskoor, dus enthousiasme voor zingen is juist groot - maar van school moet hij dat niet echt hebben. (OK - dochter heeft mijn stukje gelezen en zij vindt het wel leuk en vindt haar broertje veel te negatief)
Alleen aan het einde van het jaar wordt er een klein orkestje gevormd voor kinderen die een instrument bespelen en mee willen doen (mijn kinderen ook). Drie keer oefenen en dan uitvoeren bij de jaarsafsluiting op het veld. Dat is natuurlijk leuk -hoewel ze zo'n orkest wel vaker mogen maken en dat soort dingen ook wel kunnen doen met kinderen die juist nog geen instrument bespelen-. Ik zou het ook leuk vinden als de leerkracht wel eens echt iets aanleerde. Of ook eens wat met klassieke muziek zou doen (genoeg animo, daar ben ik van overtuigd).
Het kan dus denk ik leuker en beter, zeker met een vakleerkracht! En ik weet dat het anders kan, want ik heb vroeger op diezelfde school gezeten en had daar een fantastische muziekleraar. Hij maakte het leven leuker. Kwam vaak verkleed binnen, bedacht zelf geweldige liedjes, speelde snel en goed piano, zong mee - we zongen veel maar deden ook regelmatig wat met instrumenten. Wat een verlies toen hij wegging!

Annet

Annet

06-11-2014 om 22:57

Basisschool van jongste was prima in muziekles

al hangt het erg af van de normen die je stelt. Hij heeft daar groep 6-8 gedaan.
Ze namen muziek door van alle tijden, Charly Chaplin kwam voorbij met de stomme film, Beatles, klassieke muziek waar ze een schilderij bij moesten maken terwijl ze de muziek hoorden en nog veel meer.
Bij de eindmusical presteerden ze heel aardig in de liedjes. Het was een zelfgemaakte musical met bekende liedjes. Geen prefab en dus ook geen achtergrondkoortje.
Wij waren heel tevreden over deze muzieklessen.

Op het VO had hij in de brugklas muziekles. Daar werden instrumenten uitgeprobeerd en werd gezongen. Leuke ervaring maar hij vond de lessen op het BO veel leuker. En dat is het enige vak waar hij die mening heeft.
Hij zit nu in de tweede en heeft geen muziekles meer, wel drama. Ook leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.