Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Meer ruimte voor het stichten van nieuwe scholen

Vanochtend in de krant: minister Dekker wil richtingvrije stichting van scholen mogelijk maken waardoor het makkelijker wordt om nieuwe scholen op te richten. Dat is heel goed nieuws voor groeigemeenten waar he aanbod van scholen al jaren niet aansluit bij de vraag van ouders en leerlingen. Eindelijk ruimte voor nieuwe scholen?!
Vanaf vandaag staat er een internetconsultatie open over de voorgestelde wetswijziging.
https://www.internetconsultatie.nl/wwwinternetconsultatienlmeerruimtevoornieuwescholen
Artikel 23 van de Grondwet verankert de vrijheid van onderwijs. Het staat eenieder vrij om een bijzondere school op te richten en deze naar eigen overtuiging in te richten. In de praktijk bestaat echter weinig ruimte om hiervan gebruik te maken. Het wetsvoorstel "Meer ruimte voor nieuwe scholen" heft die beperkende werking op en creëert meer mogelijkheden voor nieuwe scholen van goede kwaliteit.
l van de regeling
De huidige wet- en regelgeving is te beperkend. Daardoor zit het stelsel van scholen voor primair en voortgezet onderwijs op slot. Het wetsvoorstel heeft tot doel om meer recht te doen aan de grondwettelijke vrijheid van onderwijs, opdat er scholen kunnen starten die aantoonbaar aansluiten bij de behoefte van ouders en leerlingen en die van goede kwaliteit zijn.

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 13:25 Topicstarter

De wensen van de ouders belangrijk

Interview Sander Dekker (40)
'De wensen van de ouders belangrijk'
Niet de aloude zuil, maar een nieuw onderwijsidee wordt doorslaggevend bij het stichten van een school. De staatssecretaris van Onderwijs licht zijn wetsvoorstel toe.
VAN ONZE VERSLAGGEVER RIK KUIPER

Een nieuwe school stichten in Nederland? Het is lastig, heel lastig, zeker als die school niet onder de vlag van een erkende levensbeschouwing vaart. 'De huidige wetgeving is gebaseerd op de archaïsche principes van de verzuiling', zegt Sander Dekker (VVD). 'Het onderwijs zit op slot.'
De staatssecretaris van Onderwijs meent dat het anders moet. Woensdag presenteerde hij een wetsvoorstel dat het makkelijker moet maken een school te stichten.
Als de wet wordt aangenomen, verdwijnt het begrip 'richting' - levensovertuiging dus - vrijwel helemaal uit de wet. Nieuwe scholen hoeven niet meer op te geven of ze katholiek, islamitisch of antroposofisch zijn en ze hoeven niet meer aan te tonen dat er voldoende katholieke, islamitische of antroposofische kinderen in de buurt wonen. Wat straks volstaat, is dit: een vernieuwend onderwijsidee, een plan van aanpak dat is goedgekeurd door de Onderwijsinspectie en een bewijs dat er voldoende interesse is bij ouders.
Waarom is een wetswijziging nodig?
'Neem bijvoorbeeld de iPadscholen. Daar is veel animo voor, maar Maurice de Hond komt er maar moeilijk tussen omdat een iPad geen levensbeschouwing is. Hij moet dus op zoek naar bestaande scholen die met hem samen willen werken. Dat is vreemd. Waarom zou hij - als hij zelf een volledig nieuwe school wil beginnen - minder kansrijk zijn dan iemand die een evangelische school wil stichten?
'Er moet een gelijk speelveld komen: een school met een vernieuwend onderwijsidee moet dezelfde kansen krijgen als een school die zich baseert op een levensbeschouwing.'
Scholen stichten wordt makkelijker. Verwacht u dat er veel nieuwe bij zullen komen?
'Ik verwacht geen revolutie in onderwijsland. Maar deze wet leidt wel tot meer dynamiek.'
Als er onverhoopt toch veel scholen bij komen, dan kan het flink in de papieren lopen.
'Dat valt mee. Het totaal aantal leerlingen zal gelijk blijven en de bekostiging van scholen is gebaseerd op het aantal leerlingen. Wel is het zo dat gemeenten huisvesting moeten regelen voor de nieuwe scholen. Ook kan de komst van een nieuwe school er op termijn voor zorgen dat een andere school er een punt achter moet zetten.'
Een soort marktwerking in het onderwijs dus. Er komen vernieuwende scholen bij en minder populaire scholen verdwijnen.
'Dat er sprake zou zijn van marktwerking, werp ik verre van me. Het onderwijs is geen sector die je volgens marktprincipes moet organiseren.'
Maar scholen zullen vaker verdwijnen omdat ze slecht in de markt liggen.
'Ik vind het belangrijk dat scholen rekening houden met de wensen van ouders. Dat is niet overal evident. Sommige scholen weten dat leerlingen toch wel komen, omdat ze geen andere keuze hebben. Ik hoop dat deze wet die scholen stimuleert meer rekening te houden met wat ouders en leerlingen belangrijk vinden.'
Iets anders. U wil dat de Onderwijsinspectie scholen op kwaliteit gaat beoordelen, nog voor ze van start gaan. Hoe ziet u dat voor zich?
'We gaan aan scholen vragen of ze hun huiswerk hebben gedaan. Hoe zorgen ze voor voldoende goed opgeleide leraren voor de klas? Hoe ziet de financiële planning eruit, ook voor de lange termijn? Enzovoort.'
Scholen moeten een plan inleveren. Dat kunnen ze straks toch gewoon bestellen bij een adviesbureau of overschrijven van een school die al is goedgekeurd?
'Een bank verstrekt ook geen lening op basis van alleen een ondernemingsplan. Ze gaan in gesprek met de ondernemer.
'De inspectie gaat ook met de schoolbesturen in gesprek. Het gaat niet alleen om de papieren die ze inleveren.'
In Amsterdam wacht een islamitische middelbare school al jaren op huisvesting. De gemeente en uw ministerie willen deze school tegenhouden, maar dat blijkt lastig. Biedt de nieuwe wet meer handvatten om dergelijke initiatieven tegen te houden?
'Meer dan de huidige wet. Bij die Amsterdamse stichting zat een bestuurslid dat IS verheerlijkte. In de nieuwe wet hebben we de mogelijkheid ingebouwd om te kijken of de plannen van zo'n school wel stroken met de wet- en regelgeving.'
Maar kan de inspectie straks na één opmerking van een bestuurslid over IS zeggen dat een school niet van start mag gaan? Ook als de plannen verder wel in orde zijn?
'In zo'n geval zal heel indringend met het bestuur worden gesproken.'
Dat is een lastige spagaat: er is vrijheid van onderwijs, maar niet voor iedereen.
'Laat ik vooropstellen dat ik niet tegen islamitisch onderwijs ben. Er zijn islamitische scholen die goed onderwijs geven.
'Maar ik vind wel dat de vrijheid van onderwijs nooit een vrijbrief mag zijn voor slecht onderwijs. Dat je ruimte biedt aan nieuwe initiatieven, laat onverlet dat je er ook kwaliteitseisen aan mag stellen. Als datgene wat de school uitdraagt strijdig is met de wet, bijvoorbeeld op het vlak van burgerschap, moet je niet aarzelen in te grijpen.'
Hoe sticht je een school? Huidige situatie Elke school moet een 'richting' hebben: katholiek, islamitisch, antroposofisch. Onderwijsconcepten als Montessori of Dalton tellen niet. Montessorischolen zijn ook altijd tegelijkertijd nog algemeen bijzonder, katholiek, et cetera. Nieuwe school levert prognose van veronderstelde belangstelling voor de richting. Of er belangstelling voor de school is, speelt geen rol. Geen toetsing van de kwaliteit voordat de school start. Gemeente heeft maximaal 5 jaar om gebouw beschikbaar te stellen. Slechte school kan vrij lang doorgaan, omdat inspectie oordeel baseert op leerresultaten van enkele jaren.
Toekomstige situatie Nieuwe school hoeft geen levensbeschouwelijke richting meer te hebben, maar kan zich ook onderscheiden met een onderwijsidee, zoals kleinschalig onderwijs of iPadonderwijs. Meten van daadwerkelijke belangstelling voor een school (door marktonderzoek of ouderverklaringen). Onderwijsinspectie beoordeelt plannen voordat de school start. Gemeente moet binnen een jaar na goedkeuring huisvesting bieden. Zwakke school kan twee jaar na de start gesloten worden, als niet voldaan wordt aan deugdelijkheidseisen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-01-2016 om 15:28

Wat is je vraag?

Wil je weten wat wij hiervan vinden?
Ik weet het niet Ik weet wel dat ik erg verbaasd was toen ik zag dat maar een derde van de scholen in Nederland openbaar is. Dat mag wat mij betreft 100% zijn.

Arendje

Arendje

15-01-2016 om 15:30

huh?

'Dat is heel goed nieuws voor groeigemeenten waar het aanbod van scholen al jaren niet aansluit bij de vraag van ouders en leerlingen.'

Dat snap ik niet. Welke gemeenten zijn dat dan die blijkbaar alleen groeien met gezinnen waarvan de kinderen niet passen op 'normale' scholen?

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 15:37 Topicstarter

Arendje

Amsterdam bijvoorbeeld, daar groeit het aantal achtstegroepers al jaren en er is ook al jaren een mismatch tussen de vraag van ouders en leerlingen en het aanbod van scholen.
Wat vind jij 'normale scholen'?

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 16:16

amsterdam

Amsterdam weer, ik denk dat daar juist veel te veel 'aparte' scholen zijn. Veel kinderen die niet in de stad wonen hebben weinig te kiezen en dat is ook prima want er zijn ook niet zoveel aparte scholen, meer gemiddeld dus. Het aantal plekken in Amsterdam is genoeg volgens mij.

Angela67

Angela67

15-01-2016 om 16:47

jamie

zodra er schaarste is, bepalen de scholen en schoolbesturen wat goed is voor kinderen. En dat wil je niet, die macht gaat namelijk dan niet meer daarover maar over geld.
Via de politiek hebben we als ouders geen invloed op scholen in het algemeen of op onderwijskwaliteit en richtingen. Laat dan minstens deze stap helpen om burgers invloed te gaan uitoefenen. Het zou zomaar een (in mijn ogen broodnodige) ommezwaai kunnen starten.
gr Angela

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 16:50 Topicstarter

Aantal plekken

Serieus Jamie? Vind je Joodse scholen ook apart? en humanistisch? Kern van de wetgeving is dat er nu eindelijk los van levens- of geloofsovertuiging eens echt gekeken wordt wat ouders willen.
Er zijn een groot aantal plekken in Amsterdam waar niemand nog naar toe wil. Daarbij zitten ook opleidingen die geen voldoende scoren van de onderwijsinspectie. Is dat goed genoeg? Dankzij een ingenieus verdeelsysteem worden in Amsterdam deze lege bankjes toch automatisch bezet. Zo blijven die opleidingen dan toch bestaan, terwijl ze echt uit de gratie zijn. Wat vind je daarvan?

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 16:58

bermbrand

Zoals ik al zei, in kleinere gemeenten heb je al dat gedoe niet en gaat iedereen gewoon naar een school. Je hebt weinig te kiezen en wat je te kiezen hebt streept of snel weg of het maakt niet zoveel uit maar blijkbaar mis ik je punt?

Arendje

Arendje

15-01-2016 om 18:03

Bermbrand

'Wat vind jij 'normale scholen'?'

Eigenlijk alles wat er nu is. Daarom schreef ik normaal ook tussen aanhalingstekens.
Uit de post van AnneJ begrijp ik dat er grote groepen mensen zijn waarvan de kinderen nu nergens terecht kunnen ... Dat verbaast me, er is al zo veel keuze. Van Daltondomeinen tot Ipad-onderwijs, van moslimscholen tot openbaar onderwijs, vrije school, Montessori, scholen met de bijbel, strenge klassikale scholen, dovenonderwijs. Zelfs Iederwijs wordt nog steeds, in aangepaste vorm, aangeboden. En dat op alle niveau's. En kom je echt niet mee, dan is er ook nog speciaal onderwijs en thuisonderwijs.

Wat zouden die grote groepen mensen daar nog meer bij willen dan?

Bermbrand

Ik krijg nu niet direct de indruk dat de mismatch in Amsterdam hem zit in het type scholen. De scholen die altijd overtekend zijn, zijn iha helemaal niet gebaseerd op een of ander exotisch concept. Omdat het een grote stad is kan je natuurlijk voor heel veel speciale concepten wel belangstellenden vinden, maar het meeste lotingsleed zit m vziw gewoon in scholieren die niet op hun gewone Havo/VWO/Gymnasium van voorkeur terechtkunnen.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

15-01-2016 om 18:37

In ons dorp is niet zoveel keus

Er zijn meerdere basisscholen maar die zijn meer gericht op de religieuze richting dan op het type onderwijs. Soms wordt e.e.a. gecombineerd. Joods, vrije school, ipadonderwijs, Dalton, het is hier allemaal niet. Iederwijs ook niet.

Er komt een nieuwbouwwijk bij. De scholen die zich in de nieuwbouwwijk mogen vestigen zijn gebaseerd op de huidige samenstelling van de scholen in het dorp, niet op basis van de toekomstige bewoners van de wijk. Dat betekent dat er meer van hetzelfde gaat komen en er geen ruimte is voor nieuwe types. En dat elke school in de nieuwbouwwijk een dependance wordt van de originele school want ze zijn allemaal te klein om een volledige school te worden.

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 20:09 Topicstarter

Nieuwe scholen

Dat is het nou juist: een nieuw onderwijs idee + een goed plan van aanpak + voldoende interesse = een nieuwe school
De hoge drempel om een nieuwe school te stichten wordt met het wetsvoorstel geslecht. Bestaande VO scholen kunnen zo'n nieuwe school ook niet meer makkelijk tegen houden. De enige echt nieuwe school in Amsterdam is de humanistische mavo, omdat humanisme recentelijk is erkend als levensbeschouwelijke richting. Een levensbeschouwing of godsdienst is straks niet meer nodig, De andere nieuwe school, de Vinse school, is gestart onder een bestaand schoolbestuur. In de nieuwe situatie hadden ze ook zelf kunnen starten. De Vinse school heeft binnen een jaar al een wachtlijst van 200 leerlingen. Het Hyperion, een categorale vwo school, is ontstaan nadat het Bredero lyceum werd gesplitst in afzonderlijke categorale scholen. Ook hier zie je grote belangstelling, grote dan voor enig ouderwets categoraal gymnasium. Bewijst dat er ruimte is voor vernieuwend onderwijs naast het domweg cloonen van scholen (IJburg2, Caland2, Cartesius2, dat dit jaar start, en Spinoza2, dat al een tijdje in de planning staat).
De mismatch in Amsterdam (de vraag die niet matcht met het huidige aanbod) zal hier wel degelijk geholpen worden door de wetgeving te verruimen. Het project van de gemeente, "onze Nieuwe school", waar tientallen ideeën zijn ingrediend voor nieuwe scholen, zal misschien als eerste profiteren omdat het beste idee ook echt zal kunnen starten als nieuwe school. Daarnaast houdt het bestaande scholen scherp. Scholen die uit de gratie zijn gaan misschien eindelijk sluiten als ze er niet in slagen bij de tijd te blijven en goed onderwijs te bieden.

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 20:19 Topicstarter

Arendje

Ik weet niet op welke post van AnneJ je doelt, maar zo te lezen ging die over VO en niet over basisscholen, waar jij over schrijft.

Te veel gelovige scholen

Temet "De scholen die altijd overtekend zijn, zijn iha helemaal niet gebaseerd op een of ander exotisch concept."
Dat is de eigenlijke kwestie. Je kunt met geen mogelijkheid aan meer gewone scholen komen, ook niet als daarvoor meer belangstelling is.
Je bent altijd afhankelijk van wat de religieuze scholen willen. Zij hebben nu nog de mogelijkheid om groei van gewone scholen te beletten en dat doen ze ook.

De wet zit zo in elkaar dat er voor de toekomst steeds naar het verleden gekeken wordt. De eerst volgende nieuwe school of uitbreiding is van die denominatie, feitelijk van dat bestuur, die de meeste leerlingen heeft.

Kleinere maar gewilde scholen komen op die manier nooit in de positie om zich naar behoefte uit te breiden.

Bermbrand

Bermbrand

15-01-2016 om 21:04 Topicstarter

Mening onderwijsveld -niet verrassend

De meningen in het onderwijsveld over het nieuwe wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker van Onderwijs om het gemakkelijker te maken een school op te richten zonder levensbeschouwing lopen zeer uiteen. De openbare en christelijke schoolverenigingen staan er afwijzend tegenover. Maurice de Hond staat er juist positief tegenover en de organisatie Ouders & Onderwijs is allereerst voorstander, maar heeft wel vragen. Dat meldt de Telegraaf.

Nu kunnen scholen alleen opgericht worden als deze gebaseerd is op een katholieke, openbare, islamitische, antroposofische of andere levensbeschouwing. Zo kan bijvoorbeeld een Islamitische school zo gesticht worden, maar een vernieuwende school komt niet aan de bak. Dekker is van mening dat de regeling nu te veel gebaseerd is op de verzuiling, waardoor vernieuwende initiatieven te weinig kans krijgen. “Meer variëteit en dynamiek in scholen is welkom”, zegt Peter Hulsen, voorzitter Ouders & Onderwijs. “Maar de vraag is of dat 'eventjes' oprichten wel zo gemakkelijk is. De aantallen leerlingen nemen namelijk overal af, behalve in Amsterdam. En voor elke plaats in ons land is wel een vastgestelde norm van een minimumaantal leerlingen.”

De Vereniging Openbaar Onderwijs stelt dat alle nieuwe scholen in principe openbaar moeten zijn en dat de grondslag van de school het beste pas na de start van de school kan worden ingevuld, zodat de ouderpopulatie bekend is. Ook Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, is zeer kritisch, omdat er al voldoende keuze qua scholen zou zijn. “Op deze manier kunnen tal van kleine scholen ontstaan. Het risico op mislukking blijft groot. Je kan nog zo proberen vooraf de kwaliteit stevig te verankeren, maar je weet nooit of je genoeg leerlingen krijgt”, aldus voorzitter Kuiper.

Maurice de Hond stelt dat schoolbesturen niet bang hoeven te zijn er opeens 400 vernieuwende scholen ontstaan. “Dat plan van Dekker is meer om de bestaande scholen open te laten staan voor vernieuwende ideeën of met een vernieuwende school samen te werken. Door concurrentie toe te staan, dwingt Dekker de bestaande scholen om vernieuwingen door te voeren, anders gaat het buiten hen om gebeuren”, aldus De Hond.

© Nationale Onderwijsgids

Arendje

Arendje

16-01-2016 om 09:25

Bermbrand

'Ik weet niet op welke post van AnneJ je doelt, maar zo te lezen ging die over VO en niet over basisscholen, waar jij over schrijft.'

Ik heb het helemaal niet over basisscholen. Alle varianten die ik noemde, zijn beschikbaar in het VO hoor.

Bermbrand

Bermbrand

16-01-2016 om 10:08 Topicstarter

Arendje

Maar welke post van AnneJ bedoel je dan? In deze draad heeft AnneJ nog niks gepost. Ik mis de context van wat je kennelijk duidelijk wil maken over "grote groepen mensen waarvan kinderen niet terecht kunnen".

Nieuwe scholen

http://www.onzenieuweschool.nl/

In Amsterdam wordt aan de weg getimmerd met de kraamkamer.
Ergens vind ik het geen gek voorstel van Sander Dekker om het stichten van scholen los te koppelen van de 'richting'. Maar ik kan niet goed zien wat daar de gevolgen van zijn behalve dat de huidige besturen dan minder macht hebben om het naar hun hand te zetten, aan de andere kant kan een bestaand bestuur ook juist een goede uitgangspositie zijn om met meer succes te kunnen starten.
Alleen zoals in Amsterdam Noord bleek er geen bestuur bereid om bijvoorbeeld een Vrije School te laten starten, basisschool, waar toch onder ouders veel behoefte aan was, dan is het handiger als je zonder bestaand bestuur mag starten.

Amsterdam is een groeigemeente voor een groeiende groep leerlingen, dat is niet overal zo.
Het commentaar van ouders bij de matching is dat er niet uitgebreid wordt naar plaatsen voor leerlingen waar dat gewenst is. Dat vereist ook afstemming en daar wordt in Amsterdam aan gewerkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.