Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

03-02-2014 om 00:18

meer dan een maand niks doen (hbo)

Zoon zit in eerste jaar van een HBO opleiding en zit al weken thuis te niksen. Morgen beginnen de eerste lessen van het derde blok, maar de laatste lessen van het tweede blok waren half december. Toen was er een week vrij voor projectwerk (wat weinig werk was), vervolgens twee weken kerstvakantie, toen tentamenweek (waarin ook geen les, behalve de 3x2 uur tentamen die hij had) en vervolgens een week vrij om te leren voor de hertentamens van het 1e en 2e blok, en nog een lesvrije week waarin die hertentamens waren. Hij had geen hertentamens en loopt dus al 1,5 maand thuis zonder les! Wat een tijdverspilling. Eerst was het nog wel lekker natuurlijk, beetje gamen en niks te doen. Maar de afgelopen drie weken verveelde het hem ook, hij ziet echt uit naar weer lessen en zelfs naar huiswerk. Ben allang blij dat hij niet op kamers gegaan is, want dat zou niet alleen geldverspilling zijn in deze weken maar ook erg eenzaam. Wij zijn overdag ook niet thuis, maar in elk geval wel ‘s avonds. Hij heeft niet veel vrienden en zit dus hele dagen alleen thuis, en zegt ook dat hij dat best moeilijk vindt.
Raar hoor. Ik had gedacht dat het op het HBO, in een technische opleiding, nog best schools zou zijn met veel lessen en hard werken (in mijn gamma studie destijds aan de uni had ik ook weinig les, maar wel veel zelfstudie). Het is ook niet dat het beneden zijn niveau is, hij zit gewoon op zijn gebruikelijke zessen en zeven-minnen en moet daar wel voor studeren. Maar er was gewoon helemaal geen les, de hele maand januari. Ik vind het zonde. Zouden ze degenen zonder hertentamens niet gewoon al door kunnen laten gaan, in plaats van ze op de anderen te laten wachten? Of die her's aan het einde van het studiejaar doen (zo was het bij ons als ik me goed herinner)
Als dat ieder jaar zo gaat (hopelijk niet ieder blok!) zou het zo maar een half jaar studietijd kunnen schelen. Is dit nou normaal?


Aiselle

Aiselle

03-02-2014 om 07:19

werken?

In de hertentamenweken ging ik naar het uitzendbureau en verdiende ik even flink bij. Nou was dat meestal maar een week, plus dat het een studentenstad was waar altijd wel werk was. In de kerstvakantie ook trouwens. (Ik moest alles zelf betalen, dus had ook niet heel veel keus daarin.)

werken, inderdaad

Ik had toen ik op het HBO zat een baantje in de weekenden, maar tijdens lesvrije perioden werkte ik dan meer. En ik heb tijdens mijn HBO opleiding ook vaak vrijwilligerswerk gedaan op dagen dat er geen les was (ik had ook wel blokken dat ik 1 dag in de week vrij was bijvoorbeeld).

Katniss

Katniss

03-02-2014 om 09:29

Nou inderdaad

Lekker veel gaan werken, zodat hij dat in de zomervakantie niet per se hoeft.

wat doen zijn studiegenoten?

toch niet alleen maar hertentamens? En degenen die op kamers zitten, daar zijn er vast een aantal van die naar huis gaan, maar er zijn er ongetwijfeld ook die in hun studentenstad blijven om daar te leren. Er zullen er vast wel een aantal zijn met een bijbaantje ook. Studenten houden zich ook vaak bezig in het verenigingsleven (niet persé van die zuipcorpsen, maar ook bijvoorbeeld studieverenigingen die excursies organiseren enzo). Of misschien zijn er wel interessante werkweken in zijn interessegebied. Thuiszitten is inderdaad zonde.

Het verbaast mij ook wel dat er zo'n lange periode geen onderwijs is, maar ja. Ik hoorde laatst trouwens dat in Engeland (Oxford) bijvoorbeeld de studenten eigenlijk maar een paar collegeblokken in het jaar hebben (3x zes weken ofzo) en de rest van het jaar ook geen onderwijs hebben. Toen ik op de universiteit zat had ik altijd perioden van 6 weken college, 1 leerweek, 1 tentamenweek. In de zomer 8 weken vrij (vakantie+hertentamens) en ook met de kerst 2 weken vrij. Kan het zijn dat de onderwijsvrije weken anders verdeeld zijn op het HBO?

Overigens had ik ook altijd vakantiebaantjes (hertentamens altijd in de zomer) en wat tussendoorklusjes. Enquete-werk is vaak iets voor een of een paar dagen per keer. Zoiets moet wel te doen zijn toch?

Enne, off topic maar.... zou je hem niet júist op kamers laten gaan? Als hij niet veel vrienden heeft en een beetje eenzaam is, lijkt me dat juist de oplossing. Dan zit hij juist veel meer tussen de leeftijdsgenoten en de ervaring van de meeste mensen is toch dat de studententijd de tijd van je leven is.

Jaina

Jaina

03-02-2014 om 12:36

Normaal

Wel redelijk normaal inderdaad.Herkansingen kunnen tenslotte niet echt goed tijdens college weken worden gegeven. Het kan misschien wel maar het is erg onhandig om tegelijk bezig te zijn een tentamen voor te bereiden en al aan een nieuwe periode begonnen te zijn.
Ik geef zelf college op een universiteit en de periodes dat er daadwerkelijk college zijn die zijn natuurlijk maar erg kort. Op HBO is er vaak wel meer college. Hier beginnen de colleges ergens in september en lopen door tot half december. In januari zijn er dan examens En dan beginnen de colleges eind januari weer en lopen door tot en met april. Dan beginnen de examens en vervolgens de herexamens en dan eind juni zit het er allemaal weer op.
Zuiver de weken dat er college is kom je hier op 24 weken per jaar.
Het is natuurlijk niet zo dat je de weken dat je geen college hebt maar niks kan doen. Dat is tijd die je alvast kan besteden aan het verdiepen en uitdiepen van de stof, het opdoen van ervaring dmv werk, stages en projecten en uiteraard de voorbereiding van de examens.
En net zoals op school hebben sommige studenten meer tijd nodig dan andere studenten voor hun studie.
Maar niks te doen heb je natuurlijk nooit. Je volgt bepaalde vakken maar het is uiteraard niet zo dat je alleen hoeft te weten wat er tijdens die colleges wordt behandeld. Een van de prettige zaken van studeren is dat je de tijd hebt om de stof verder te ontdekken en zaken uit te diepen. Maar dat doen de meeste studenten inderdaad niet. Ook best natuurlijk. Je hebt nu de kans om ervaring en kennis op te doen dus het is handig om die kans te nemen maar wie daar geen zin in heeft kan natuurlijk ook zijn tijd besteden aan facebook (zoals veel andere studenten)

Stenna

Stenna

03-02-2014 om 23:41

paar antwoorden

Werken had gekund, als hij van te voren geweten had dat hij zolang niks te doen zou hebben. Maar ze krijgen het rooster pas erg laat, een week na de kerstvakantie wist hij pas dat hij niet voor vandaag hoefde te beginnen. Dan is het best laat om nog wat te vinden. Maar als het weer voorkomt zullen we dat wel proberen. Neemt niet weg dat ik het tijdverspilling vind, dat werken is niet perse nodig: we zouden liever hebben dat zijn studie dan gewoon sneller klaar zou zijn.
Op kamers: hij is nog erg jong (nauwelijks 17) en bovendien heeft het sociaal wat eenzaam zijn te maken met dat hij een ASS-er is. Dus op kamers kan nog knap moeilijk voor hem zijn. En ik vind hem nog te jong, hij is relatief ook nog erg jong in doen en laten. En wil zelf ook nog niet. Studievereniging is hij wel lid van geworden (op mijn aandringen) maar gaat er niet veel heen, is toch een erg hoge drempel voor hem. Overigens is hij niet ontevreden met weinig vrienden, en heeft hij normaal wel genoeg aan de studiecontacten op school en zijn sport. Maar het zijn die eenzame wekenlang thuis zitten. Ik begrijp het wel, ik kon daar ook niet tegen (toen ik eens een jaartje huismoeder was).
Jaina, we hebben het hier over een eerstejaars, net in september van school gekomen. Aan zelfstandig uitdiepen en stage lopen is hij nog niet toe. Daarbij had stof voorbereiden of alvast wat werk doen niet gekund: hij weet pas sinds afgelopen week zijn nieuwe boekenlijst en readers, en de nieuwe (project)groepindeling.

Rafelkap

Rafelkap

04-02-2014 om 06:56

2e studie?

Een tweede studie of cursus of een muziekinstrument leren om zich te vermaken? Geen idee of een 'januaridip' op die opleiding gangbaar is, dat zou je daar moeten vragen. Wel zonde idd.

Aiselle

Aiselle

04-02-2014 om 07:43

jong

Maar als hij zo jong is, is het niet altijd een voordeel om heel snel met de studie klaar te zijn. Weet ik uit ervaring... Natuurlijk is het wel vervelend dat je wel collegegeld betaalt voor zolang niks doen, maar dat kun je dan weer terugverdienen door te werken.

Hoe het nu zit weet ik niet, maar als ik naar een uitzendbureau ging had ik de meeste keren toch wel iets voor vanaf de dag erna of anders de maandag erna. En dan heb je ook gelijk je sociale contacten.

da's wel jong inderdaad

dan snap ik wel dat hij (nog) thuis woont. Maar een bijbaantje zou moeten kunnen voor de volgende keer denk ik. Misschien is werken niet nodig (financieel gezien?) maar het is wel prettig om zelf wat geld te verdienen. Zeker als hij nog zo jong is, zou je nog aan een tweede studie of een master aan de universiteit kunnen denken, en dan kan hij daar vast voor sparen.

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 18:16

tijd

Tuurlijk, die vrije tijd kan op allerlei manieren nuttig ingevuld worden. Maar het verbaast me toch dat het zo gaat in zo'n studie. Aan de ene kant die enorme druk om snel te studeren, in 1x je P te halen, etc. Aan de andere kant van de studie uit dan zomaar een hele maand weggooien. Want hij had niet alleen geen les, hij had echt niks te doen, ook geen zelfstudie-tentamen of werkstuk oid. In een ander draadje stond dat de basisschool stof efficient gezien ook in 3 jaar gedaan zou kunnen worden, en de rest van de tijd wat "opvulling" is. Ik vraag me af of dat bij het HBO ook zo is: kan die vierjarige opleiding niet ook in 3 jaar gedaan worden als het efficienter wordt ingedeeld? Dan kan hij (en anderen) met de rest van het geld en studiejaren nog fijn een tweede studie of twee masters doen, met gemak.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2014 om 18:23

het kan zeker korter

Ik heb destijds een HBO-opleiding in 2,5 jaar gedaan. Inderdaad, gewoon 5 volle lesdagen per week. Zomervakantie hadden we niet (stages in de zomermaanden). Ik geloof dat we alleen twee weken kerstvakantie en een weekje in het voorjaar vrij waren, maar direct erna hadden we dan tentamens.

Aiselle

Aiselle

04-02-2014 om 18:32

Ik heb nooit meer dan 20 uur per week aan mijn studie besteed, dus ik had hem ook in twee in plaats van vier jaar kunnen doen. Het jammere was alleen dat je vakken in een bepaalde volgorde moest volgen. Iets dat voortbouwde op een eerder vak kwam vaak pas een jaar later weer aan bod.

Jaina

Jaina

04-02-2014 om 18:48

Natuurlijk

Natuurlijk kan het korter als je puur op alleen de stof afgaat. Zeker de wat betere student zou met de juiste begeleiding zich de studie stof in de helft van de tijd eigen kunnen maken. Maar dan sta je vervolgens op je 20ste op de arbeidsmarkt zonder enige verdere ervaring en dan schiet je ook weinig op. Een wat langere studietijd draagt bij aan complete vorming en geeft studenten de tijd om niet alleen zich bepaalde kennis eigen te kunnen maken maar ook de stof verder te ontdekken, zich vaardigheden eigen te maken door bijvoorbeeld stages, ervaringen op te doen zoals uitwisselingen met het buitenland en het meewerken aan projecten. Nog afgezien van de werkervaring dmv bijbaantjes en de persoonlijke ontwikkeling.

Verkorte HBO opleidingen bestaan wel. Deze zijn vooral interessant voor al wat oudere mensen die bijvoorbeeld al relevante werkervaring hebben of die een tweede opleiding volgen bijvoorbeeld.

Zo'n verkorte opleiding is natuurlijk niet goedkoper voor de instelling want je moet immers dezelfde hoeveelheden college geven. Je zal dus meer docenten moeten aantrekken, meer ondersteund personeel om alles te regelen en je zult misschien meer ruimte nodig hebben aangezien je dus meer uren in de week moet geven. Er blijft dus geen extra geld over met een kortere opleiding.

Die maand weggooien is natuurlijk alleen vanuit het oogpunt van de student die alles in een keer haalt. De instelling is tenslotte bezig met tentamens en hertentamens te organiseren. En de student die niet alles heeft gehaald is uiteraard bezig met de hertentamens voor te bereiden.

Overigens kan je zoon natuurlijk al best wat doen. Hij weet misschien nog niet precies welke boeken de docenten aanbevelen maar hij kan uiteraard op zijn studie gebied al wel wat verder lezen en studeren. Juist de zaken die niet op de colleges voorkomen kunnen erg interessant zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2014 om 21:15

Toch wel apart...

Vind ik dit...

In mijn tijd was de studie juist ingericht op studenten die alles juist wel in één keer haalden. Had je een her, dan was dat jammer en moest je dat inplannen naast de gewone colleges. Sterker nog: ik heb zelfs een stagedag in eigen tijd moeten inhalen omdat ik die dag kwijt was aan een herexamen.

Ik kan me persoonlijk niet aan de indruk onttrekken dat dit ingedikte programma toch echt wel ten koste van de onderwijskwaliteit moet gaan. Vroeger kregen we meer colleges, was het onderwijs toen ook duurder dan? Lijkt mij eigenlijk dat hier sprake is van minder les voor meer geld. Die vergelijking met deeltijdopleidingen snap ik dus niet zo goed.

Het is heel mooi dat er tegenwoordig een leven naast het studeren mogelijk is, maar om ruim 3 maanden extra vrijaf af te doen als een uitgelezen kans om via zelfstudie je te verdiepen in je vakgebied vind ik toch zonde van het betaalde collegegeld voor die twee maanden... Het is nou bepaald niet zo dat ze niet echt heel veel vakantie hebben die studenten, dus wat blijft er dan nog over van zo'n academisch jaar???

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2014 om 21:17

Drie maanden dus...

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 22:24

gekke is

Dat het hier ook nog eens om een technische opleiding gaat. Dus niet zoals bij mij destijds dikke pillen vol theorie door te lezen, maar juist vooral rekenwerk, wiskunde, techniek, computerapplicaties, en veel practica waarbij je laburen moet (zou moeten) draaien.

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 22:31

herren

Die waren, inderdaad Ginny, gewoon tijdens de volgende collegeperiode. Of in de zomervakantie. Wat ook stimuleerde om meer je best te doen tentamens in 1x te halen. Nu zijn studenten volgens mij wel erg makkelijk in rekenen op het hertentamen?
Ze hadden overigens dit jaar, net als de meeste opleidingen, veel meer eerstejaars dan voorheen.

dep

dep

04-02-2014 om 22:53

naast werken

De herexamens bij mijn zoon die in Maastricht carnavalsland studeert staan in de carnavalsweek gepland. Bij hem dus wel een gevalletje eigen schuld dikke bult.

Wat al geschreven werd, laat je zoon verder kijken dan zijn neus lang is. Boeken inkijken, lezingen bijwonen, er is best wat interessants te doen

Theekopje

Theekopje

05-02-2014 om 13:05

Gevolg van andere keuzes

Die lege weken worden verkocht onder het motto 'zelfstudie' en ruimte voor andere activiteiten, maar zijn in feite meestal een gevolg van andere keuzes. Alleen wordt dat niet hardop gezegd en het vereist ook enige kennis van de regels in het hbo.

Voorbeeld 1: twintig jaar geleden deed je een her inderdaad gewoon ernaast. In je eigen tijd. Maar als je een vak niet haalde, had dat ook geen dramatische consequenties. Anno nu kan het betekenen dat je van school moet, omdat er een heel strenge BSA-norm ligt. Of het betekent dat je flinke financiële consequenties hebt, qua inschrijfduur en studiefinanciering.
Hogescholen weten dat ook, en een simpele oplossing zou zijn om bijvoorbeeld de BSA-norm wat omlaag te brengen, maar dat is tegen de heersende mode in. Dus maken ze het leven van de student op een andere manier wat makkelijker: aparte herkansingsweken waarin geen colleges of andere tentamens zijn, zodat de kans groter is dat je de herkansing haalt.

Voorbeeld 2: in het kader van "we hebben hoge kwaliteitsnormen en we begeleiden zo vreselijk goed" zijn er allerlei begeleidingstrajecten in het leven geroepen. Extra voortgangsgesprekken, extra coachingsuren, remedials en wat niet al. Voor de student met bijzondere omstandigheden, voor de student die dreigt af te haken, voor de student die een stoornis met een afkorting heeft.
Iemand moet al die gesprekken voeren, en dat zijn vaak docenten. In de weken dat er bv voortgangsgesprekken zijn is de docent fulltime bezig, maar heeft elke student maar een half uurtje contact.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over voortgang moet je wel tentamencijfers hebben, dus na de tentamens volgt er eerst nakijktijd, dan het produceren van rapportages en dan pas voortgangsgesprekken.

Je zou denken dat daar toch ondersteunend personeel voor is, maar mijn ervaring op massahogescholen is dat er weliswaar enorme hoeveelheden ondersteunend personeel zijn, maar dat die vooral bezig zijn met dingen als marketing, onderwijsvisies schrijven en meer franje.

Kortom: het hoger onderwijs is enorm opgetuigd met allerlei toeters en bellen vergeleken met 20 jaar terug, en er is veel meer tijd en aandacht voor probleemgevallen. Dat gaat ten koste van de contacttijd voor de gewone student.

Stenna

Stenna

05-02-2014 om 13:39

Theekopje

Dat zou inderdaad wel kunnen. Nu is het zo dat mijn zoon een "geval" is met recht op wat extra begeleiding indien nodig (hij heeft een ASS), maar in die maand vrij had hij ook geen enkel begeleidingsgesprek oid. Dat is maar 1 geval natuurlijk, en het gaat heel goed met hem (dus misschien was het niet nodig). De gewone studiebegeleidingsgesprekken zijn wel deze week ook (met hem en alle anderen), dus juist tegelijk met het weer starten van het collegerooster.

Theekopje

Theekopje

05-02-2014 om 14:07

Stenna

Kan, op niet alle hogescholen doen ze hetzelfde.
Wie weet is er op de opleiding van je zoon wel Bijzondere Themaweek Personal Branding voor Dyslectiese MBO-instromers. Of Ontmoetingsweek Internationalisering Interculturele Onderscheidende Succesfactoren. Of Themaweek Inspiratie Afstandsleren in MOOCs. Of zo.

Ik bedoel maar, wees wantrouwig als een hogeschool zich profileert met extra activiteiten voor bijzondere doelgroepen of extra leukigheid naast het curriculum. Want hoezeer een doelgroep daar ook van kan profiteren, op het moment dat er bijzondere activiteiten plaatsvinden kan het zomaar zijn dat er geen les is.

Stenna

Stenna

05-02-2014 om 16:16

thema

Hihi, Theekopje, ik zal het eens in de gaten houden. Misschien is er ook wel een thema Multidisciplinaire Efficacy voor Overbezorgde Tijgermoeders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-02-2014 om 19:44

Maar wat ik me dan afvraag....

Wordt er dan kwalitatief nog wel hetzelfde niveau geleverd? Of leidt dit allemaal tot een devaluatie van het diploma?
Ik heb ook een technische opleiding genoten en redelijk wat practica gedraaid. Ik kan me niet voorstellen dat je dat probleemloos kunt vervangen voor zelfstudie en dan studenten kunt afleveren die op hetzelfde niveau geschoold zijn. Wat leren studenten nog in die 24 lesweken?

Voor ons duurt het nog wel eenparig jaar voordat oudste toe is aan vervolgonderwijs, maar ik vind dit echt wel iets om straks rekening mee te houden.

Theekopje

Theekopje

08-02-2014 om 11:23

Ginny, kwaliteit

Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk, afhankelijk van zowel de inrichting en de prioriteiten van de opleiding als van je mate van cynisme.

1) ja, het niveau is hoog, maar het accent is wat verschoven van theoretische kennis naar zelfstandig probleemoplossend vermogen.

2) nee, de studenten kunnen minder maar ze kunnen wel mooie flutprojectjes in elkaar draaien

3) ja, het niveau is hoog maar de eindstreep wordt dan ook maar door een klein aantal studenten gehaald

4) nee, het niveau is laag want men heeft zich aangepast aan het niveau van de instroom: iedereen moet het kunnen doen.

Aankruisen wat van toepassing is.

Stenna

Stenna

08-02-2014 om 12:14

richting en opties

Ik denk dat nu alle richtingen binnen deze hogeschool in het model van de management e communicatie opleidingen geperst worden, waarvoor optie 1 van Theekopje misschien geldt. Voor de technische opleidingen, waar vaardigheid en kennis toch vooral afhangen van voldoende uren practica en labtraining betekent dit echter optie 2. Vergeet niet dat dit(hbo) laboranten gaan worden, ze moeten gewoon veel technieken routineus beheersen voor ze zelfstandig projecten kunnen doen. Zeker in het eerste jaar.

Ginny

Ginny

08-02-2014 om 12:27

verslagen schrijven is tot kunst verheven

"Vroegah" toen mijn man HTS deed (eind jaren 80) werden er veel praktijkuren gedraaid. Hij moest zelf leren lassen, draaien, frezen, etc.).
Hij is nog van de laatste lichting die ook nog echt praktijkexamens moest doen.
Daarna moest alles efficiënter en dus werd de gymzaal omgebouwd tot collegezaal (voorheen zaten ze gewoon met 25 in een klas ofzo) en werden de praktijklokalen gedemonteerd en alles verkocht.
Toen werd er gewoon een draaibank het podium opgereden en werd de studenten gevraagd er een verslag over te schrijven. En dat wordt geacht leiding te gaan geven..... Mijn man heeft ondertussen ook wel van die nieuwe studenten moeten bebeleiden. Ze kunnen prachtige presentaties inelkaar draaien, maar kunnen nog geen schroefje ergens indraaien.... Is toch wel handig bij een tecnisch beroep.
Dus Ginny wat dat betreft is het diploma wel gedevalueerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2014 om 12:30

Huh

Die laatste reactie was niet van mij...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2014 om 12:38

Overigens

Heb ik in de jaren ' 90 op de hts rondgelopen en toen speelde alles wat 'Ginny' schetst nog niet.

Ik denk zelf dat optie 1 het ideaal is maar krijg toch het idee dat 2 wel op de loer ligt. Ik voorzie toch een hoop blabla gehalte....

Stenna

Stenna

08-02-2014 om 15:03

ja, echte ginny

Ik ook. Als er niet genoeg geoefend wordt met technisch rekenen stort die pijler van die brug straks gewoon in. Als er niet genoeg uren labtraining is gedraaid gaat de patient met verkeerde testuitslag misschien dood. Ook al hebben de jonge medewerkers perfect hun competenties op het gebied van effectief onderhandelen, persoonlijke communicatie en presentatievaardigheid uitgewerkt.

marie

marie

08-02-2014 om 15:15

sorry Ginny

Ik (Marie) reageerde dus op de post van Ginny, ging dus iets mis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.