Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Meeloopstage

Bij mijn dochter op school moeten de leerlingen in het kader van beroepsoriëntatie een week meelopen met iemand die een beroep heeft waarin je als leerling geïnteresseerd bent. Mijn dochter mag bijvoorbeeld meelopen met een chirurg (gaaf!).
Een vriendin van mijn dochter wil graag natuurkunde gaan studeren, maar ze weet nog niet wat ze ermee wil gaan doen. Zij heeft nog geen meeloopstage gevonden.
Heeft iemand hier een beroep waarvoor je natuurkunde nodig hebt? Kan iemand een weekje een 5 VWO-er laten meekijken? Iemand nog andere ideeën? Ik plaats dit op verzoek van de dames, want 'Ouders Online heeft altijd goede ideeën' (aldus dochter) en de moeder van de vriendin 'zit niet op OOL.'

Marjoleine64

Marjoleine64

12-01-2015 om 22:25

Is bij ons wel eens gedaan

Een collega heeft wel eens een zoon plus vriend voor een meeloopstage (dacht 2 dagen) meegebracht. Op het werk liepen ze dan mee met een andere jongere collega van een afdeling waar regelmatig net afgestudeerde ingenieurs werken in hun eerste functie. Niet echt 'natuurkunde' maar meer chemische technologie of werktuigbouw georienteerd (raffinaderij).

Annet

Annet

12-01-2015 om 22:41

Audioloog

Mijn zus is audiologe en werkt op een audiologisch centrum. De functie is een combinatie van techniek en gezondheidszorg. Zij heeft natuurkunde gestudeerd maar er zijn nog meer studies waarmee je dat kunt gaan doen. Daarna heeft ze een soort traineeship gedaan voor audiologie.
Zus woont in midden-Brabant maar een ander audiologisch centrum kan ook werken.

Pennetje

Pennetje

12-01-2015 om 22:41 Topicstarter

Ja, zoiets!

Inderdaad, meelopen met een collega en dan is zo'n eerste functie natuurlijk superleuk. School staat overigens in Amersfoort, dat was ik nog vergeten te vertellen.

KGO

KGO

12-01-2015 om 22:42

voorbeelden

- Klinisch fysicus in een ziekenhuis
- Philips Natlab
- Demcon (Enschede)
- Sensata (Almelo)
- KNMI (op de weerkamer)
- ASML (Veldhoven)

Kaatje

Pennetje

Pennetje

12-01-2015 om 22:43 Topicstarter

Annet

O, tegelijk gepost, Annet!
Gezondheidszorg, dat is inderdaad een leuk idee. Ik ken toevallig iemand op audiologie in het AMC, dat is misschien wel iets.

Pennetje

Pennetje

12-01-2015 om 22:44 Topicstarter

haha

Iedere keer dat ik post, is er net weer een andere post binnengekomen!
Wat een leuke ideeën allemaal.

Yura

Yura

13-01-2015 om 15:36

Hier in de 3e

Onze kinderen moesten het in de derde al doen. Best lastig om wat te vinden als je geen kruiwagen hebt, want niemand zit er echt op te wachten. Opvallend dat je dochter met een chirurg mee mag lopen, op onze school werd aan gegeven dat de gezondheidszorg een no-go was ivm privacy wetgeving. Degenen die het wel geprobeerd hebben kregen ook allemaal een nee. Wel een gave snuffelstage lijkt me. Misschien kan de vriendin de faculteit natuurkunde proberen van de universiteit Utrecht? Ik ken iemand die haar snuffelstage aan een natuurkundefaculteit heeft gedaan (wel was de professor een goede kennis van de vader), elke dag met een andere onderzoeker mee gelopen en geinverviewd wat ze deden enzo, was heel leuk.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2015 om 15:45

Audioloog?

Als je natuurkunde gestudeerd hebt kun je toch geen audioloog worden?
Maar kijk eens op de websites van universiteiten waar je natuurkunde kunt studeren, daar staat ook wel aangegeven wat voor beroepen je er mee kunt doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2015 om 15:45

En anders

Gaat ze toch een week meelopen met de eigen leraar natuurkunde?

Hanne.

Hanne.

13-01-2015 om 15:53

blijkbaar wel

Audiologen hebben in NL een natuurkundige of biomedische achtergrond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Audiologie

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-01-2015 om 16:01

gezondheidszorg

"op onze school werd aan gegeven dat de gezondheidszorg een no-go was ivm privacy wetgeving."

Volgens mij doen er op de school van mijn kindereen (zelfde als Stoepkrijt) juist behoorlijk wat leerlingen een stage in de gezondheidszorg. Mijn zoon overweegt bewegingswetenschappen en gaat een week bij een (sport)fysiotherapeut stage lopen. Zonder kruiwagen trouwens hoor, hij heeft het gewoon zelf gevraagd. Was direct akkoord. Fysiotherapeut vindt het juist hartstikke leuk!

Audioloog

Nadat ik mijn natuurkundestudie heb afgerond heb ik nog gesolliciteerd voor audioloog, daar vroegen ze naar natuurkundigen. Ik ben niet aangenomen aangezien ik niet geinteresseerd genoeg was in de mens achter de patient. Tja, kan gebeuren als harde beta...
Zelf werk ik nu op de universiteit en da's zolang ik geen college of practicum geef een beetje saai, dat is dan geen meelopen maar meezitten achter de computer.
Is ze misschien ook geinteresseerd in ruimteonderzoek/satelieten etc (was ik vroeger namelijk voordat ik mijn studie koos)? Ik ken nog iemand bij ESA, maar heb geen flauw idee of ze daar aan meelopers doen.
Overigens, Civiele techniek is ook een heel boeiende studie en daar kan je heel veel kanten mee op, omdat het behoorlijk practisch is en je het dagelijks overal tegenkomt, is meelopen met een civiel technisch ingenieur ook boeiend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.