Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Meehelpen huiswerk?

Mijn zoon(14) heeft zijn laatste proefwerkweek min of meer verknalt. Niet omdat hij te "dom"is maar omdat hij moeite heeft met concentratie en al heel snel denkt dat ie het wel kan om vervolgens te gaan gaimen.Vorig jaar overhoorde ik hem nog wel eens maar nu wil hij dat absoluut niet meer. Hoe begeleiden jullie je kinderen bij het huiswerk? En mn als je kind absoluut niet wil dat je hem helpt.

tonny

tonny

01-07-2013 om 10:05

'hij wil dat absoluut niet meer'

Waarom niet? Hij vindt het te kinderachtig? Of hij vindt de manier waarop je overhoort niet prettig? Bespreek eens wat er achter zit. Laten waaien zou ik niet doen, veel te jammer gezien de toekomst.

Desnoods goede resultaten belonen, dat wil wel eens helpen. En telefoon, pc, tablet, DS. playstation en al het andere moois buiten handbereik tijdens het leren!! Het leidt gewoon veel te veel af. En is in geen geval bevorderlijk voor de concentratie.

tonny

tonny

01-07-2013 om 10:08

En nog wat

ik was vast zeer spartaans toen onze kinderen pubers waren; in die jaren waren de spelcomputers nog niet zo opgerukt als nu, en smartphones voor pubers waren nog niet aan de orde. Ze mochten geen TV op hun kamer, ook geen spelcomputer. Wat zeg ik, ze hadden niet eens een pc met internet op hun eigen kamer - die stond op een centrale plek in huis.

Maar goed, de tijd van nu is geen excuus, als ouders houdt je de regie en is het je taak afleidend spul tijdelijk buiten bereik te zetten. Schermen blijven aandacht trekken, altijd. Kijk maar om je heen

-Flupke-

-Flupke-

01-07-2013 om 11:46

Ik denk

dat dat absoluut niet willen echt iets is om rekening mee te houden. Als je het forceert heb je zo'n enorme weerstand dat dit een slechte invloed heeft op het geheel. Das echt jammer: maar dit ligt erg aan het soort kind.Ik heb oiok een tijd geprobeerd bij mijn zoon om iets te forceren met met tegen zin
Wat heel mooi zou zijn is als je iemand kan vinden die dit met hem doet. Iemand die hij ook leuk vind, die hem echt kan stimuleren. En die er nog iets mee kan verdienen, als jij dat kan missen.

Karmijn

Karmijn

01-07-2013 om 11:56

Wat wil hij?

Wij hebben het heel duidelijk tegen onze zoon (14, ADHD) gezegd: 'Jongen, wat wil je zelf? Wil je vwo of havo doen? Als je dat wilt, dan zul je hulp van ons moeten accepteren, want anders lukt het niet.' Hij mag wel kiezen welke hulp hij krijgt.
Wij zijn een soort veredeld secretariaat (helpen met organiseren, herinneren, dingen uitzoeken). En wij helpen met lange teksten en woordjes overhoren. Voor dat laatste ben ik de sjaak, want als mijn man dat doet, dan botst het. Mijn man irriteert zich er teveel aan als zoon het niet de eerste keer al weet en dan krijgt zoon weer last van: 'Laat maar, het lukt toch niet.' En dat moet hij natuurlijk nu juist niet gaan denken.

Maylise

Maylise

01-07-2013 om 12:26

Wel helpen

Ik geef ze wel hulp bij het maken van huiswerk als dat nog niet helemaal zelfstandig lukt. Of ze willen of niet maakt me niet zoveel uit. Om van mijn bemoeienis af te komen is niet zo moeilijk; gewoon goede cijfers halen en je zult mij niet meer horen. Dan mogen ze het helemaal zelf weten.
Overigens kan je natuurlijk ook iemand inhuren om die hulp te geven (een bijles student) of gebruik maken van een huiswerk instituut. Als het tussen jullie echt enorm botst dan zou ik kiezen voor een neutrale derde of een huiswerk instituut.
Ik laat mijn kinderen daar tussen de keuze.

Verder is regelmatig en routine heel belangrijk. Ze maken hun huiswerk hier meestal in de keuken tegenwoordig. Ik of mijn man zijn in de buurt. We helpen met overhoren, nakijken en plannen als dat nodig is.

Mijn jongste dochter heeft veel moeite met wiskunde en natuurkunde en zij krijg bijles van een studente twee keer per week. Dat is niet heel goedkoop maar wel echt de moeite waard. Het scheelt enorm en ze is hier echt mee geholpen. Verder doet ze eigenlijk alles zelf. We overhoren op verzoek en dat is het wel zo'n beetje.

Mijn jongste zoon heeft veel hulp met plannen en organiseren nodig dus daar moet je veel meer naast zitten en hem actief begeleiden.

Een beloning helpt ook. Hier stel ik bij overgang meestal wel iets aanlokkelijks voor en dat kan de motivatie bevorderen.

Yura

Yura

01-07-2013 om 12:59

Net als maylise

Zoon haalde 1 en 2 vwo glansrijk, schitterende cijfers zonder er veel voor te hoeven doen. Zo rond de herfstvakantie in 3 vwo bleek het niet meer op deze manier te kunnen, 7 tekorten, zijn overgang was op dat moment al in gevaar. Dus hup playstation opgeborgen en controle, controle, controle, overhoren en waar nodig extra uitleg op de lesstof. Hij heeft nooit een keus gehad of hij dat nu wel of niet wilde. Toen ik weer even verslapte zo rond de krokusvakantie ging het weer mis, dus playstation weer weg en weer controle. Komend jaar zit ik er vanaf dag 1 bovenop, enig nadeel is dat hij een NT profiel heeft waardoor man en ik inhoudelijk niet meer kunnen helpen. Gelukkig ben ik goed in Nederlands, Engels en Duits en zijn dat zoons zwakke vakken. Bij de rest houd ik vinger aan de pols en heb ik al een aanbod van een buurjongen die 2 klassen hoger zit.

P

P

01-07-2013 om 15:47

Precies

Bij slechte cijfers hebben ze hier niets te willen. Haal maar betere cijfers dan mag je het weer zelf proberen!

Monique D*

Monique D*

01-07-2013 om 17:22

Inderdaad, p

Als ze het alleen kunnen, dan moeten ze het ook bewijzen. Dochter wil ook niet graag dat ik haar help met haar huiswerk. Zij is naar zichzelf toe erg ongeduldig en zegt dan midden in mijn uitleg: "Ik begrìjp het nu wel, je praat teveel door!" Met de exacte vakken helpt haar oudere broer haar, cijfervakken uitleggen lukt mij niet. De zaakvakken, maatschappijleer en de talen (behalve Engels, want daar haalt ze alleen negens) kan ik haar wel bij ondersteunen. Broer is vaak de klos omdat zij problemen heeft met wiskunde (al kan hij wel eens ongeduldig worden, maar hij heeft altijd een andere manier van uitleggen, zodat het kwartje bij haar valt).
Volgend jaar wordt het spannend, want dan doet zij examen!
Zij kan goed leren met muziek, wat ik heel wonderlijk vind, want bij mij moet het doodstil zijn.

riza

riza

01-07-2013 om 20:14 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reacties. Als ik jullie reacties zo lees laat ik mn zoon wel erg vrij. Ook met het idee om zelf dingen uit te vinden en van je fouten te leren. Iets om over na te denken voor mij.

Stenna

Stenna

02-07-2013 om 01:11

Ook

Mijn zoon wilde ook niet dat ik hem hielp of overhoorde, dat botste ook meestal nogal. Maar van zijn vader accepteerde hij veel meer. Hoe is dat bij de jouwe, wat als zijn vader het eens probeert?
Uiteindelijk zijn wij wel uitgeweken naar huiswerkbegeleiding trouwens, ik vond de strijd te frustrerend. Daarover is verder nooit strijd geweest trouwens, hij wilde zelf ook wel en werd er toen hij eenmaal ging opeens ook helemaal gemotiveerd van. Had enorme klik met de begeleider. Ofwel, het lag dus echt aan mij

Stenna

Stenna

02-07-2013 om 01:17

Strenger

Zelf dingen uit laten vinden en vanje fouten leren is vind ik ook een goed principe. Met 1 uitzondering: gamen. Dat moet je op deze leeftijd echt als ouder in de hand houden. Hoe streng dat moet, met regels, tijdklokken, straf of juist met goed gesprek en afspraken, dat ligt aan het kind. Maar het is te veel gevraagd om zelfdiscipline in zake gamen geheel over te laten aan de om hyperstimulatie smekende puberhersenen in ontwikkeling. Je zegt ook niet dat ze maar gewoon een pakje sigaretten moeten roken om er zelf van te leren dat je daar verslaafd aan kunt raken.

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 21:41

Gelezen

Ik heb weleens de tip gelezen om niet zelf te helpen maar een slimme leerling (meisjes zijn misschien geschikter) van 1 of 2 jaar ouder te vragen. Dan voorkom je dat het een ouder/kind machtsstrijd wordt en profiteer je mogelijk van het feit dat het kind graag indruk wil maken op een oudere schoolgenoot.

Nadeel, het kost geld, maar het scheelt vast een stuk in je eigen frustratie. Mijn kids zijn nog te klein, maar als het ooit aan de orde zou komen ga ik het echt proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.