Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even anoniem

Even anoniem

15-05-2017 om 15:06

Meedenken op het VO

Ik ben gevraagd om met een groep leerkrachten en ouders samen te komen en mee te denken over de volgende onderwerpen op de middelbare school:

Kansklassen
Projectgestuurd onderwijs
Studie/huiswerkbegeleiding
Mentoren meer inzetten als coache

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen toevallig?

Tips doorgeven

Hier niet gelukt maar ik had graag, in plaats van een avond over drugs of zo, een avond georganiseerd voor de ouders van brugklassers over het begeleiden bij het huiswerk vanaf het begin. En dan niet dat ouders alleen even de gelegenheid geven en een kopje thee schenken, maar zich samen met puber verdiepen in het rooster en een planning maken van het huiswerk en dan erop toezien dat er ook in de week tijd voor is en dat die gebruikt wordt.
Het kan natuurlijk op verschillende manieren, maar hier ging dat zondagavond even de week overzien en dan in het begin dagelijks even doornemen en samen aan het werk. Samen de tas uitpakken en samen het huiswerk bekijken.
En niet direct gaan overhoren maar toch eerst aanmoedigen om te leren, je kunt ook samen lezen.
Even aankijken hoe puber dat oppakt en of je dat los kunt laten of er bij blijft.
Klassikale huiswerkbegeleiding was voor mijn kinderen ongeschikt, ze hadden een op een begeleiding nodig. En het ontslaat de mentoren niet van de noodzaak om ze te leren hoe ze het huiswerk kunnen aanpakken, want anders sta je er als ouder alleen voor en dat is toch minder makkelijk.

chaos

Wat er ook gekozen wordt, kans of project, zal allemaal wel voor- en nadelen hebben, maar het staat of valt ermee dat de organisatie daarvan helder is en zeer tijdig te volgen op de electronische leeromgeving, vooral voor de puber zelf, maar zonodig ook voor ouders. En niet vast starten, en de organisatie is pas 2 maanden later rond. Ervaring hier hoe ergerlijk dat allemaal kan zijn.

Angel3

Angel3

15-05-2017 om 20:38

Paar dingen

Welke regio?
Ga je licht eens opsteken bij scholen die hier al mee werken. Op school zoon is mentor zijn coach. Mag wat mij betreft steviger ingezet worden maar zoon gaat lekker dus weinig mee te maken. Voorbeeld is dat oa rapportgesprek met kind is en ouders zitten erbij als toehoorder. Kind moet gesprek voorbereiden . Vragen als: wat gaat goed. Wat niet. Wat heb je nodig van je ouders? Wat heb je nodig van mij als mentor? Hoe ga je xyz dan aanpakken? Wat spreken we daarover af?
Kind moet verslag ervan maken en in magister zetten. Als er vertrouwelijk gesprek is geweest komt het niet in magister.

Wat betreft huiswerkbegeleiding. Wat ze hier doen vanuit school is elke periode alles in magister zetten. Onderwerpen en hoofdstukken per week en week wanneer de toets is en waarover dat gaat.
Ook faciliteiten ze afvinklijsten. Je kunt dan zelf afvinken wat je gedaan hebt. Soort weektaak idee. Leerlingen kunnen dat bespreken met mentor indien gewenst. Het is hulpmiddel bij plannen en ouders hebben makkelijker inzicht in wanneer wat is qua toetsen. Dit staat of valt met het feit dat alle docenten dit in magister zetten. Op deze school is dat.
Succes

Angela67

Angela67

15-05-2017 om 21:09

als je wilt leren plannen

moet je eerst weten 'hoe' je leert en hoe lang je over iets doet.
Als docenten trouw alles in Magister zetten én huiswerk controleren én tussendoor overhoren (gewoon 'de beurt geven' in de klas) dan komen leerlingen er volgens mij redelijk snel achter hoe ze ongeveer leren. Als je dat een beetje door hebt, kun je leren plannen.
Niet andersom.
gr Angela

Hier

Elk jaar in de brugklas is er een avond met lessen voor de ouders.
Een echt lesrooster, van lokaal naar lokaal met de schooltas en boeken en schriften van de hun kind.
Lessen van een half uur, van 19 tot 21.15 met een kwartier pauze.
Is echt heel leuk. Misschien niet helemaal wat jullie als onderwerp hadden. Maar wel een leuke vorm.
Even voelen wat je kind voelt

Lou

Lou

16-05-2017 om 13:37

Mentor en coach

Mijn dochter heeft sinds vandaag een coach in plaats van een mentor. Op deze school zijn dat dus verschillende functies, maar voor ouders is het niet duidelijk wat het verschil ertussen is. Ik wist niet eens dat er coaches waren eigenlijk. Nu ik dat wel weet, en ook weet wat een coach doet (vooral méér dan een mentor) had ik wel veel eerder om een coach willen vragen. Nu hebben we noodgedwongen afgewacht tot de school het aanbood, en is er veel tijd verloren gegaan.

Mijn dochter is overigens langdurig ziek, vandaar de coach. Die helpt haar met het regelen van alle praktische zaken zoals inhaaltoetsen, eventuele vrijstellingen van kleine toetsen, het maken van een aangepast rooster, het op de hoogte stellen van alle docenten. Heel fijn dat deze coach er nu is.

Meer duidelijkheid hierover lijkt me zinnig.

Li

Li

16-05-2017 om 13:53

Huiswerkbegeleiding

voor iedereen, niet alleen voor degenen die het kunnen betalen. Maar dat lijkt me evident. Ik heb nu mijn dochter op huiswerkbegeleiding en ze leert er niet alleen plannen, maar ook over haar faalangst heen te komen. Oplossing van de school was een niveau lager, het leek me niet dat je daarmee faalangst zou overwinnen. Alleen dacht school natuurlijk niet aan faalangst maar aan luiheid. Als iedereen gewoon huiswerbegeleiding krijgt, hoef je die discussie niet te voeren. Dan blijkt vanzelf wat een kind echt wel of niet aankan.

Li

Li

16-05-2017 om 13:54

kansklassen

Kansklassen lijken me prima, maar niet als ze vooral gebruikt worden om kinderen naar beneden te duwen. Zie mijn vorige post over hoe je dat kan vermijden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-05-2017 om 14:10

meedenken

Bij dit soort meedenk-sessies gaat het vaak al snel om de oplossing, en niet meer over het eventuele probleem dat moet worden opgelost.

Ik zou dus vooral willen weten/bespreken wat er momenteel niet goed genoeg gaat. Welke problemen moeten worden opgelost? Wat wil de schoolbereiken, welke doelstellingen zijn er? Dan kun je vervolgens veel gerichter brainstormen over bijvoorbeeld een kansklas. En kun je alle ideeën die langskomen toetsen: draagt dit bij aan de realisatie van de doelstellingen?

Ook is het goed om oog te hebben voor de eventuele nadelen en risico's. Zoals Li al noemt: kansklassen kunnen ook gebruikt worden om kinderen naar beneden te duwen. Het is belangrijk om dat op tafel te krijgen, zodat dekschool een goede afweging kan maken.

Li

Li

16-05-2017 om 14:12

ik mis passend onderwijs. Hier is dat dramatisch en dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van een kind.

Wat is het doel?

Ik vind het wat vaag merk ik. Wat is de bedoeling van dat denkgroepje? Van wie kwam het initiatief? Is het iets eenmaligs? (en zo ja: dan lijkt me de agenda wel erg vol). Wat gaat er met de resultaten gebeuren? Waarom ben jij precies gevraagd?

Misschien ben ik te zwartgallig ingesteld, maar soms heb ik bij dit soort initiatieven het idee dat ouders er als "vulling" bij worden gezet. Zo van: we hebben het allemaal eigenlijk al uitgedacht, maar voor de vorm nodigen we er wat ouders bij uit. Dat staat wel leuk richting bestuur...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.