Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO Stage afgebroken wegens te laag nivo

Beste mensen,
Mijn zoon (2e klas MBO ICT) was dit schooljaar begonnen met zijn stage. Nu heeft hij deze moeten afbreken wegens het ontbreken van zijn basiskennis.
Hij is vorig jaar overgegaan omdat hij het gewenste aantal voldoendes heeft gehaald.
Nu is hij dus teruggezet naar de 1e klas.
Wat is jullie mening hierover? Ik loop er de hele week al over na te denken...

Dees

Dees

13-10-2017 om 12:10

Tja

Lastig lastig, ik vermoed dat zoals ik het lees hij met de hakken over de sloot is overgegaan blijkbaar een voordeel bam de twijfel gekregen en nu komen ze tot de conclusie dat dat een verkeerde inschatting was.

Wat ik er over denk is dat hij nu keihard kan werken om ook zijn andere vakken op voldoende te krijgen en zo volgend jaar met voldoende basiskennis alsnog op stage kan gaan.

Soms zijn regels niet handig gesteld, ik heb ook op het mbo gezeten waar mensen voldoendes haalden en uiteindelijk slaagden maar waarvan ik wist dat ze er eigenlijk nog weinig van begrepen.

B.tje

B.tje

13-10-2017 om 13:18 Topicstarter

aanvulling

Ten eerste zou dit bedrijf voor het eerst deelnemen als stagebedrijf. School heeft dat bedrijf dus goed moeten keuren.
Ten tweede zou school moeten kijken of het een bedrijf is wat bij de student past, ook daarin hebben ze dus gefaald.
Ten derde heeft school mijn zoon overlaten gaan naar de 2e...
Snap je nu mijn ... ding...?

MBOers zijn de vakmensen van de toekomst... niet op deze manier, denk ik.

B tje

Maar als het probleem inderdaad zit in het ontbreken van voldoende basiskennis bij je zoon, dan heeft dat verder niet zozeer met het bedrijf te maken. Enige waar de school dan in heeft gefaald, is in het toch laten overgaan van je kind. Hij heeft (net?) genoeg voldoendes weten te halen, maar de kennis is blijkbaar niet voldoende 'eigen' gemaakt. En daarom lukt de stage niet.

Wat vind jij dat de school nu zou moeten doen dan?

B.tje

B.tje

13-10-2017 om 13:45 Topicstarter

Jippox

Ik denk dat het bedrijf misschien beter past bij een 3e jaars student.
En idd... het was hakken over de sloot, maar ja, over is over....
Dan had school vorig jaar moeten aangeven, dat de kans zou bestaan dat hij het niet zou redden.
Ik vind dat school deze dingen op zijn minst zou moeten erkennen.
Misschien zou "onderwijs op maat" wat zijn, kijken waar de hiaten zitten en daar extra stof voor geven.
School zou ook een ander stagebedrijf kunnen zoeken...

Maar helaas... geen tijd

Paddington

Paddington

13-10-2017 om 13:52

School

doet in mijn ogen het enige juiste: zoon heeft de stof nog niet voldoende eigen gemaakt/kan de vertaalslag van theorie naar praktijk nog niet goed maken. Daar heeft hij hulp bij nodig. School kan hem die hulp niet bieden als hij op stage is.

Wat jij kunt doen, of eigenlijk zoon zou moeten doen is een gesprek aangaan over de manier waarop hij samen met de docenten kan zorgen dat hij volgend jaar wel klaar is voor stage.

Persoonlijk krijg ik bij jouw post een beetje het gevoel dat jij boos bent op school. Dat is in mijn ogen niet terecht. Soms kunnen scholieren de theorie best aardig oplepelen, helaas is dat geen garantie dat dit ook wordt begrepen. Dat is niet iemand zijn/haar schuld. Het is zo als het is. Dat betekent dat zoon wellicht anders moet leren. Misschien meer werkelijk moet gaan doen met de leerstof die hij krijgt.
Het is een beetje zoals sommige kinderen op de basisschool hebben met de tafels. Ze kennen prima alle rijtjes uit hun hoofd maar gaan de mist in bij een som als 13x11. Gewoon omdat ze nog niet snappen hoe het werkt.

Zeker bij ICT is het zo dat er in de praktijk heel veel begrip wordt gevraagd.

B.tje

B.tje

13-10-2017 om 14:07 Topicstarter

Paddington

Tuurlijk vind ik dit ook de juiste manier, maar ik vind ook dat school hier schuldig aan is en hier ook van leren!
Hij is nu terug naar klas 1. En ik hoop idd dat hij er volgend jaar wel klaar voor is.
Misschien kan school ook de 20 weken stage omdraaien; dus eerst les en daarna het stageblok laten doen.
Er zijn nl meer leerlingen die moeite hebben, maar "doorkabbelen. Ik hoop dat zij het wel redden.

braam

braam

13-10-2017 om 14:24

nou

Wat naar zeg! Ik kan me er best iets bij voorstellen dat het bedrijf inderdaad niet een goede inschatting heeft van wat er van een mbo-er op dit niveau verwacht kan worden, en ben het met jou eens dat het lijkt dat school dit beter had moeten inschatten. Maar het klinkt helaas ook alsof je er niet te veel aan kunt doen. Is er op zijn minst duidelijk wat hij precies niet kan wat hij volgens het bedrijf wel zou moeten kunnen? Ontbreken van basiskennis klinkt wel heel vaag.

Ik zie het op het hbo best vaak dat nieuwe docenten lang moeten aftasten voor ze doorhebben wat ze van studenten kunnen verwachten. Sommigen schatten het niveau veel te hoog in, anderen veel te laag. Is echt best lastig. En dat gaat dan om docenten, waarvan je meer kan verwachten dan van stagebedrijven lijkt mij.

Paddington

Paddington

13-10-2017 om 14:52

School

zal een reden hebben om eerst de stage te laten doen.

Ik vind het te makkelijk om het bij school of bij het stage-adres neer te leggen. Zoon moet hiervan gewoon leren en beseffen dat het niet het einde is.

Zoon van vriend kreeg een slecht beoordeling. Hij toonde geen initiatief tijdens zijn stage. Moeder en school zochten het probleem bij het stage adres. Want ja, was de eerste keer en ze hadden geen idee wat ze konden verwachten van een toen VMBO-er.

Nu zit zoon van vriend op MBO opleiding nummer 2 omdat hij op nummer 1 niet redde. Hij toont geen initiatief. Tjoh, waar hadden we dat eerder gehoord?

Wellicht is het zinvol om met zoon samen een gesprek te vragen bij het stage adres, niet om verhaal te halen maar om samen met zoon te kijken wat hij nog niet kan. Van fouten leer je het meest. Zeker als je samen met iemand kan analyseren wat die fout is. Dat laatste is wel heel belangrijk en zou ik dus op toezien dat het gebeurt.

B.tje

B.tje

13-10-2017 om 15:28 Topicstarter

paddington

... dat laatste is zeker de moeite waard. Bedankt voor de tip.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2017 om 15:53

bijzonder verhaal

Ik vind het een bijzonder verhaal, en ik zou hier zeker meer van willen weten als ouder. En een leerling zomaar een klas terugzetten? Mwah. Dar moet de school dan wel een heel goede verklaring voor hebben.

Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn. De eerste is dat het bedrijf niet goed wist wat ze van een stagiair mochten verwachten, en dat ze teleurgesteld zijn. Dat ze hoopten dat de stagiair veel meer productie kon draaien en dat blijkt niet het geval.

Wat ook zou kunnen spelen, is dat de school zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft. Dat het onderwijs in een of meerdere vakken is achtergebleven in het eerste jaar. Misschien is het een combinatie van beiden.

Wat het ook is: de school maakt zich er veel te makkelijk van af door de leerling dan maar een klas terug te zetten. Ik maak in ieder geval uit het bericht op dat daar geen overleg oid over is geweest.

Natuurlijk kunnen er ook nog andere dingen spelen (al dan niet in combinatie met de eerder genoemde zaken). Misschien heeft hij te weinig initiatief getoond. Of is zijn kennis inderdaad te summier. Als zijn kennis echt te beperkt is, dan hanteert de school niet de juiste overgangsnormen. Dat klinkt eerlijk gezegd niet zo logisch.

Ik vind dat de school echt wat uit te leggen heeft.

Kaori

Kaori

13-10-2017 om 15:59

ene MBO is de andere niet

Wij hebben ook regelmatig stagieres van verschillende MBO's in dezelfde studierichting. Er is wel verschil tussen het ene MBO en het andere in het niveau dat de leerlingen op een bepaald moment in hun studie hebben.

Als dit bedrijf is gewend aan leerlingen van een MBO met een hoog niveau en dat is bij de opleiding van de zoon van B.tje nu net lager dan kan het zijn dat het stagebedrijf het basisniveau te laag vind voor de opdracht die er was. Omdat ze de leerlingen van die school nog niet kennen.

Wij bepalen aan de hand van de 1e 2 weken welke opdracht de stagier precies gaat krijgen want verschillende niveaus binnen de opleidingen en verschillen tussen de stagieres. Dat is het voordeel van een groot bedrijf met veel mogelijkheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.