Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van 17 jarige

Moeder van 17 jarige

14-10-2014 om 15:13

MBO school is handelingsverlegen

Mijn zoon is in februari gestrand in het eerste jaar van zijn MBO opleiding. Diagnoses waren bekend, hulp kreeg hij niet. Zoon zit sinds februari thuis, school is alleen met aanbiedingen gekomen waar zoon niets mee kon.
School wil donderdag overleggen met allerlei hotemetoten erbij want ze zijn handelingsverlegen.
Iemand een idee wat ik kan verwachten als een school zich handelingsverlegen vind? Kan ik passend onderwijs eisen? Zoon is blijkbaar de eerste. Heb ik weer
Ik wil graag een beetje voorbereid zitten daar want er zitten minstens drie man tegenover me en geen van de mensen die zoon begeleiden kunnen op zo'n korte termijn.
Zou dat tactiek zijn om 2 dagen van te voren een overleg aan te kondigen?

Tip 1

Er volgen vast tips wat betreft de handelingsonbekwaamheid van school.

Wat ik wel raar vindt is deze plotselinge, op korte termijn bijeenkomst waarbij jij niet vergezeld kan worden door een begeleider van je zoon. Ze tillen de afspraak maar over de herfstvakantie zodat niet alleen school vertegenwoordid is door hotemetoten maar jij ook.
Jij moet ook even de kans krijgen zaken rustig uit te zoeken, het gesprek voor te bereiden en misschien zelf oplossingen voor je zoon te zoeken.

Het is zaak dat iemand het opneemt voor je zoon en inderdaad weet wat je kunt verwachten en eisen van school. Ik zou zeker een begeleider meenemen en deze afspraak dus verzetten.

begeleiders

Ik zou even overleggen met de echte begeleiders van je zoon.
Zonodig overleggen met onderwijsconsulenten.
En anders die bijeenkomst maar uitzitten. Het kan een procedureding zijn waar ze aan moeten voldoen om bijvoorbeeld je zoon te kunnen schorsen. Ga er in elk geval niet alleen heen, maar neem iemand mee die ook namens jou goed kan luisteren en zaken voor jou kan onthouden.
Overleg met andere begeleiders die je zoon echt kennen kan je daar meer inzicht over geven.
Onderwijsconsulenten kunnen je adviseren wat je kunt doen.
Je hebt verder geen rechten in het onderwijs maar daar kan ik naast zitten, dus ik zou zelf met de echte begeleiders van je zoon en zonodig met onderwijsconsulenten, en uiteraard samen met je zoon, bespreken wat er mogelijk is aan onderwijs en wat de kortste weg daar naartoe is.
Klinkt als het ZAT team waar mijn dochter mee te maken kreeg op het voortgezet onderwijs. Ondertussen waren we met de echte begeleiding al bezig om alternatieve scholing te regelen. Maar ja, procedures, leerplicht, jeugddokter, hotemetoten. In de nieuwe jeugdwet wordt het nog erger. Misschien dat ze daar een voorschotje op nemen.
Hoe meer hotemetoten hoe minder resultaat en hoe meer gedoe. Helaas.
Dus laat je niet afleiden. Bedenk zelf, met hulp, hoe de scholing van je zoon vlotgetrokken kan worden. Daar gaat het uiteindelijk om.

Aanmelden voor Wajong

http://www.autismewatnu.blogspot.nl/2012/03/een-werkplek-met-autisme.html

Het kan zin hebben om juist nu, voor zijn achttiende verjaardag, je zoon aan te melden voor een WAJONG uitkering. Die regeling gaat veranderen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong

Tegeltje

Tegeltje

14-10-2014 om 18:19

uitstellen die bijeenkomst

Helemaal eens met Wil40. Neem de tijd. Als een school je ineens optrommelt, dan willen ze meestal iets doordrukken wat misschien niet in het belang van je zoon is. Hier moesten we op het VO ineens voor de kerstvakantie binnen een week op komen draven. Men wilde niet zeggen waar het over ging. We hebben dat geweigerd en gezegd dat we ons op zo'n korte termijn niet konden voorbereiden en dat we al helemaal niet zouden komen als niet gewoon werd gezegd wat het onderwerp van gesprek zou zijn. Ze hebben zich toen na veel protest uiteindelijk gevoegd. Gesprek is uitgesteld en men heeft ons ook van te voren geïnformeerd over wat de bedoeling was.
Dus: trek je eigen plan zoals ze in België zeggen. Een gesprek vindt pas plaats als ook jouw begeleiders erbij kunnen zijn, niet eerder.

Tegenvoorstel doen

Zeggen dat je niet kan en een nieuw voorstel doen zodat je met begeleiders kan komen.

En ik vind het raar, heeft roc geen loopbaan begeleiders/schoolmaatschappelijk werk of iets dergelijks. Wij hebben dat op het roc wel, als studenten niet goed gaan kunnen ze daar begeleiding krijgen naar een goede plek. En waar is de zorgcoordinator van het roc? Die moet de docenten begeleiding als de problematiek al bekend is.

Alles is politiek

Het kan onhandig zijn dat de 'echte' begeleiders in een bijeenkomst zitten met de 'procedurelen'. Dan moet er namelijk een 'echte' oplossing uitkomen en dat kan een misvormd compromis betekenen.
Soms is het handiger om de 'echte' begeleiders hun werk te laten doen en de 'procedurelen' hun andere werk. Kan namelijk totaal langs elkaar heen goed komen.
Die vraag zou ik dus stellen: is het nuttig en nodig dat jullie, echte begeleiders, bij de bijeenkomst zijn? Wat denk je en wat stel je voor?
Soms is het nuttig om een groot deel van het gedoe maar gewoon glimlachend te ondergaan en verder te negeren. Ieder moet nou eenmaal zijn haar dingetje doen, maar jij houdt in de gaten wat je kind er feitelijk aan heeft. Niets. Jammer dan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2014 om 22:49

Onderwijsconsulenten

Morgen meteen onderwijsconsulenten bellen. Ik had zo'n akkefietje vorig jaar met de school van zoon en dankzij onderwijsconsulenten zijn we er goed uitgekomen. Zij hebben ons erg goed geadviseerd en een onderwijsconsulent is ook bij alle gesprekken op en met school aanwezig geweest na een eerste kennismaking bij ons thuis. School was duidelijk onder de indruk van de onderwijsconsulent; het is verbazingwekkend te zien hoe behulpzaam zo'n school wordt als een deskundige professionele overheidsinstantie zich er mee gaat bemoeien School werd door de onderwijsconsulent gewezen op onderwijs- en zorgplichten en handelingen waar men ofwel wel van op de hoogte was maar niet toepaste ofwel nog niet op de hoogte was. School wist niet eens dat zij zelf bij bepaalde problemen gratis Onderwijsconsulenten of Ziezon kon en kan inschakelen. Afijn, school werd door onze onderwijsconsulent behoorlijk streng toegesproken en uiteindelijk is het probleem in goede verstandhouding en tot volle tevredenheid van alle partijen opgelost.
Je zou dus school kunnen meedelen dat je contact hebt opgenomen met onderwijsconsulenten en eerst wil zien wat deze adviseert; desnoods dus dat dit gesprek op school pas plaats kan vinden als de onderwijsconsulent alle ins & outs kent van de situatie en deze bij het gesprek aanwezig gaat zijn. Succes! http://www.onderwijsconsulenten.nl/home/

Karin

Karin

14-10-2014 om 23:11

Handelingsverlegen

Handelingsverlegen betekent gewoon dat ze niet weten wat ze moeten. En aangezien je zoon al sinds februari thuis zit is het natuurlijk 'vreemd' dat ze nu pas laten weten handelingsverlegen te zijn. Dat weten ze al lang maar ze hebben nix gedaan. Grote kans dat zij op de vingers zijn getikt of dat iemand in de school 'wakker' is geworden en heeft bedacht dat zij zich niet aan hun verplichtingen houden op dit moment. Het zou zomaar kunnen dat ze gaan vertellen dat ze een andere ("betere") plek voor zoon hebben gevonden. De vraag is dan of zoon daar beter af is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2014 om 23:42

Handelingsverlegen

... en juist dat "handelingsverlegen" is precies waarom je onderwijsconsulenten moet inschakelen. Zij kennen de wet- en regelgeving, met name op het gebied van Passend Onderwijs, en weten exact welke rechten en plichten school heeft. Zij kunnen bemiddelen en in overleg met jullie en school naar oplossingen zoeken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-10-2014 om 18:07

En?

En, hoe is het afgelopen? Ik ben wel benieuwd...

Moeder van 17 jarige

Moeder van 17 jarige

18-10-2014 om 20:21

Afloop

Even een reactie Deze school heeft een handje van dingen op hele korte termijn plannen. Tijdje terug belden ze op dinsdag dat zoon woensdagochtend om half 9 moest meelopen met een eventuele nieuwe klas. En dan te bedenken dat we toen dus al een paar gesprekken hadden gehad over de aanpak die bij zoon past (zoon is autistisch) Dat hebben we toen niet gedaan want zoon raakte al helemaal van de leg bij de gedachte.
Het gesprek over de handelingsonbekwaamheid ben ik wel aangegaan, met zoon en zonder zijn begeleider. Die kon niet. Op zich ging het wel goed. Ik heb uitgebreid mijn gal gespuid over de gang van zaken en ze beaamden dat die ook niet bepaald een schoonheidsprijs verdiende. Maar het probleem blijft dat ze zoon niets geschikts kunnen aanbieden. Zoon is begonnen op een MBO 4 opleiding die hij met wat begeleiding ook aan zou kunnen. Die begeleiding kunnen zij niet bieden. Daar hebben ze geen mensen/geld voor.
Er is een optie voor een MBO 2 opleiding in ongeveer dezelfde richting maar die is natuurlijk al lang begonnen en ze zijn aan het uitzoeken of daar nog opties zijn. Hier is nu herfstvakantie en dus zijn we weer zeker een week verder eer ik daar wat van hoor.
Ik heb al lang geleden een Wajong voor zoon aangevraagd en die zou hij ook gekregen hebben als hij voor 1-1 jarig was geweest. Maar dat is een heel ander verhaal.
Dit laatste gesprek was met de Loopbaanbegeleider waar we al die tijd contact mee hebben gehad, met de directeur van het loopbaanportaal en met de voorzitter van het ZAT. Al die mensen zijn al van februari bezig met de opleiding van zoon maar er komt maar niks concreets uit. Bijzonder frustrerend.
De reden waarom dit overleg nu gepland werd is dat zoon dus die meeloopochtend aangeboden kreeg. Niet alleen was dat heel kort dag, het was ook een volkomen ongeschikte klas voor zoon. Ik heb daar even over doorgevraagd en in die klas zaten dus alle leerlingen met gedragsproblemen, ADHD, leerstoornissen etc. De sectormanager die me daar over belde zei zelf dat het een hele drukke en onrustige klas was. Wederom, we hadden toen dus al een aantal gesprekken gehad over wat zoon nodig heeft om tot leren te komen. Beetje rust en structuur bijvoorbeeld. En dan komen ze met zo'n klas aan, zucht. In ieder geval, dat aanbod heb ik dus geweigerd en daarna kreeg ik een mail dat ze zich zoveel moeite hadden gedaan om tot dit aanbod te komen en dat ze nu over gingen tot uitschrijving. Toen heb ik dus een hele pissige mail terug geschreven dat ik het daar niet mee eens was en wat ik vond van de gang van zaken. En daarom was nu weer dit overleg. Ik was erg boos. Door hun schuld is zoon gestruikeld, daarna komt er geen goed aanbod en dan zonder boe of bah uitschrijven. Dat gaat natuurlijk niet zo.
Maar er volgt dus nog een ronde na de herfstvakantie.

beleid

Dat is modern beleid. Niets passend onderwijs. Wat zij passend vinden moet passend zijn. Ook al zien ze zelf al mijlenver aankomen dat het niet gaat lukken.
Ik zou er niet teveel van verwachten en schuld heb je al helemaal niets aan, hoewel het natuurlijk erg teleurstellend is.
Ik zou toch zelf contact opnemen met onderwijsconsulenten. Er zou nu gezocht kunnen worden naar een nieuwe opening voor onderwijs. Wat is er nu mogelijk. En in elk geval moet het een veel rustiger en kleinere klas worden.
Dus met of zonder de school zou ik op zoek gaan, samen met advies van de onderwijsconsulenten. En waarom zou de WAJONG uitkering niets zijn?
Mogelijk is het tijd dat je zoon ergens gaat werken, of een leer werkovereenkomst? En overal is het echt moeilijk, het is echt een puzzel. Maar ik denk niet dat je het alleen bij de school kunt laten.

Overigens

Je zegt dat de begeleiders van je zoon er niet bij waren. Heb je die wel gesproken? Wat adviseren zij jou voor je zoon? Wat zien zij voor opties. De kunst is om openingen te blijven zoeken en kansen te vinden. Er zijn geen garanties.

Wellicht

kun je je hierop concentreren: 'Zoon is begonnen op een MBO 4 opleiding die hij met wat begeleiding ook aan zou kunnen. Die begeleiding kunnen zij niet bieden. Daar hebben ze geen mensen/geld voor.'
Want er komt alleen maar steeds meer ellende bij. De vraag is dus: kan zoon deze opleiding MBO-4 met begeleiding? Klopt het dat er voor die begeleiding geen geld is?

Voor de gezelligheid kun je het verhaal bekijken van de direkteur van een MBO in Doetinchem (dacht ik) die klaagde dat er geen geld was voor al die zorgkinderen en dat ze er dus wel toe over moesten gaan om die kinderen van school te sturen. Maar dan moet je ook even verder zoeken, naar de reactie van de minister: elke school krijgt 5000 euro extra voor een zorgkind (hoe ze dat bepalen weet ik ook niet) en de school die klaagde had miljoenen op een spaarrekening gezet. Ze was heel erg pissig over dat argument. Of het allemaal terecht is weet ik niet, ik zit niet zo in de boekhouding.

Kijk ook eens op 'hoe rijk is mijn school(bestuur)?' Helaas zijn de cijfers maar tot 2012, maar de overheid is ten opzichte van het onderwijs daarna echt niet krenterig geweest.

Bedenk ondertussen zelf eens wat voor begeleiding nuttig zou zijn en wat je met 5000 euro (op jaarbasis, dus echt veel is het niet) zou kunnen betalen.

Het zou mooi zijn als je in het volgende gesprek kon zeggen: jullie hebben aangegeven dat het met begeleiding wel zou lukken op mbo-4, ik heb begrepen dat de school 5000 euro extra heeft voor zorgleerlingen; welnu: dit kan voor die 5000 euro en dat zou mijn zoon alvast een beetje helpen. We kunnen daarna kijken wat er meer nodig is en waar dat geld vandaan zou kunnen komen.

Tsjor

marie

marie

18-10-2014 om 21:39

RMC of leerplichtambtenaar

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je ook contact opnemen bij de afdeling leerplicht bij de gemeente of het RMC. Daar krijg je volgens mij zowiezo mee te maken als je zoon zonder startkwalificatie met de opleiding stopt.
Voor de verdeling van de regio's:

http://www.rmcnet.nl

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2014 om 21:46

Zorgbudget

M.i.v. de Wet Passend Onderwijs krijgen individuele scholen geen geld meer voor zorgleerlingen. Ieder Samenwerkingsverband (van scholen) krijgt een vast budget voor zorgkosten en dit geld is niet alleen bestemd voor zorgleerlingen, maar ook voor de niet-zorgleerlingen. Aangezien er ook nog eens met ingang van de Wet Passend Onderwijs miljoenen bezuinigd moet worden, is het zorgbudget zeer krap. Het zorg- en begeleidingsaanbod per reguliere school is beduidend schaarser geworden omdat iedere cent drie keer omgedraaid moet worden, zo merk ik nu ook zelf (zoon met ADHD, reguliere school).
Vandaar dat reguliere scholen zorgleerlingen liever zien verdwijnen zodat ze per saldo per (zorg)leerling meer financiële ruimte hebben.
@Moeder van 17 jarige, Onderwijsconsulenten weet hier alles over en kan je ook precies vertellen aan welke plichten school zich moet houden en welk recht jij hebt als ouder van een zorgleerling. Neem maandag contact met ze op, leg de situatie uit en laat je goed adviseren. Het kost je niets.

Loi?

Misschien raar maar is de loi of een vorm van thuisstudie een optie?

Dus stel de vraag aan school of zij een vorm van thuis studie kunnen bieden waardoor zoon wel diploma kan halen? Vraag school dus buiten de gebaande paden te denken, want in een klas een opleiding doen is (blijkbaar?) geen optie. Wat kan hij van de opleiding thuis doen en wat koet er op school? Kan hij een aangepast rooster krijgen? Dus niet als de rest meedraaien in een klas, maar een maatwerk programma zodat hij voldoende basis heeft om stage te gaan lopen en zo zijn diploma kan halen.

Als het goed is, is het onderwijs competentie gericht en Iran school een maatwerk programma bieden. Ik weet niet of het vast ligt, maar voor chronisch zieke studenten bestaat volgens mij ook zo,iets.

Als school met praktische bezwaren gaat gooien (leerplicht) dan zou ik zeggen dat als zij een maatwerk programma leveren jij met leerplicht aan tafel gaat.

Overigens moet het mbo ook passend onderwijs bieden.

Of dit jaar opnieuw starten in zelfde niveau 4 opleiding maar dan nieuwe klas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.