Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

12-06-2015 om 08:13

MBO scholen in zwaar weer

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24148651/__Weer_ellende_op_mbo-scholen__.html

Welke mafkees heeft zo'n futuristisch gebouw bedacht en welke mafkees heeft dat goedgekeurd?

Krullevaar

Krullevaar

12-06-2015 om 08:57

Oh ja..

Dit is al oud nieuws. Maar weer een gevalletje van 'schoenmaker hou je bij je leest'. Grootheidswaanzin.

Architectuur

Ik vind het wel een mooi gebouw, echt een blikvanger om als student trots op te zijn.
Maar het artikel gaat vooral om de kosten en het geld wat er niet is. De wachtgelden en de kwetsbare organisatie en de problematiek binnen het MBO in het algemeen.
Als die problemen over kwaliteit en financiële zorg er niet waren, was het een architectonisch hoogstandje van moderne kunst zoals in Nederland wel meer bedrijven een kunstzinnige uitstraling meekrijgen ipv een grijze betonbouw met ramen dat je doet denken aan een gevangenis of bankgebouw.

Barvaux

Barvaux

12-06-2015 om 09:11

Flanagan

Ik zeg ook niet dat ik het niet mooi vind maar het is duidelijk dat een MBOschool dat niet kan betalen en nu mede daardoor in ernstige problemen komt en dan zeg ik: welke mafkees heeft het bedacht en welke mafkees heeft daar toestemming voor gegeven?

Grijze betonbouw is stukken goedkoper!

Lokdoos

Hoe aantrekkelijker hoe beter. Het doel studenten aantrekken om geld te vergaren om de financiële zorgen het hoofd te bieden, gaat niet lukken met een gehorige betonnen klankkast dat geen uitstraling heeft.
Het is een manier van marktwinning en bedrijfsvoering. Degene die verantwoordelijk is voor de toestemming, weet dat hij of zij dit toch niet persoonlijk op aangesproken wordt. Bij kritische vragen over de aanschaf roept het team dat dit in belang was van de leerlingen en het voortbestaan van de school, maatschappelijk belang.

De mafkees die het bedacht heeft, slaat trots op zijn borst; weer een kunstwerk van zijn hand dat het Hollandse landschap opsiert.
Geld speelt geen rol als je het niet in je eigen portomonee voelt.

Angela67

Angela67

12-06-2015 om 10:18

that's the problem

Waar je ziet in de discussies omtrent loting voor brugklassen dat schoolbesturen absoluut niet zien dat zij de oorzaak én de oplossing zijn, zie je hier dat MBO-scholen (zoals Flanagan schrijft) kennelijk niet zien dat hun geld moet gaan naar goede omgeving en faciliteiten leerkrachten en leerlingen(voorzieningen) - niet naar super-gebouwen, nog meer managers en mooie folders/juichende open dagen en vage opleidingen.

Hoe kan het toch dat de bestuurders in het onderwijs- zo ver afstaan van het dagelijks leven, terwijl de leerlingen en leerkrachten hun raison d'être zijn?

gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

12-06-2015 om 10:43

rdamse school

Geldt ook voor de directeur van die Rotterdamse middelbare school in een achterstandswijk. Die heeft een gift van 300.000 euro van Afas ontvangen. En wat bedenkt ie: de excellente leerlingen mogen een reisje naar NASA in Amerika maken??!!!

Dan denk ik: blijkbaar heb je het geld niet nodig, zijn er geen urgente zaken waar je je geld aan wilt besteden. Denk aan: opknappen gebouw, extra leerkrachten, extra ondersteuning, investeren in de ICT omgeving van de school, etc. Zaken waar alle leerlingen van profiteren.

Tuurlijk is zo'n reisje leuk en leerzaam. Maar nodig??

Sowieso: hoe bedenk je het?? Dan sta je toch ver af van de werkelijkheid.

Barvaux

Barvaux

23-06-2015 om 15:13

Flanagan

Kun je het echt nog steeds goedkeuren zo'n gebouw want dat is toch voor een groot deel de reden dat het vandaag kantje boord is (was).

Ik kan er met de pet niet bij dat er van ons geld zo'n gebouw wordt neergezet. Er was veel over te horen vandaag op radio1 en ik vind het verschrikkelijk voor die leerlingen, weer MBO'ers die in de kou komen te staan en al die geen diploma halen kost het ons allemaal nog veel meer, de leerkrachten en het huidige bestuur. De mensen die deze ellende veroorzaakt hebben worden niet gestraft.

Grootheidswaanzin, Zonnekoninggedrag en megalomane gebouwen!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4086601/2015/06/23/D-day-voor-ROC-Leiden-is-SP-redder-of-beul.dhtml

Extra of basis

#7 volgend mij mis je het punt zowel bij de MBO kwestie, als die van het extra geld, het cadeau van een derde partij, dat die r'damse school heeft gekregen.

Dat MBO heeft basisgeld gebruikt voor een megalomaan gebouw en heeft daarmee de lescontinuïteit op het spel gezet.

Schooldirecteur van 't Zelfde doet het tegenovergestelde. Hij gebruikt het extra geld, het cadeautje, juist niet voor basisdingen. Hij laat dat geld volledig buiten de continuïteit en geeft het vervolgens aan iets uit dat de leeringen van vandaag direct raakt. Zij kunnen nu wel mee naar Rome, kunnen wel de finale van de Formule 1 bezoeken én weer anderen kunnen naar Nasa.

Deze schooldirecteur zorgt voor een inbedding waar alle leerlingen van mee profiteren. Ook als ze niet allemaal gaan. Al is het maar door de verhalen. Door te weten dat het bestaat. Dat iemand uit hun midden daar is geweest. Of daar. Of daar.

De MBO directeur heeft iets verzonnen waar uiteindelijk niemand wat aan heeft. Behalve misschien de architect, de projectontwikkelaar en de bank.

Krullevaar

Krullevaar

23-06-2015 om 20:08

verschil

Ik snap het verschil echt wel. Maar als je 3 ton gaat besteden aan een reisje naar NASA dan heb je het m.i. niet nodig. Een taal- en cultuurreis voor alle leerlingen zou ik ook nog kunnen begrijpen, maar dit ging alleen om een klein groepje excellente leerlingen. Toevallig was dit ook dezelfde school die haar leerlingen vorig jaar een reisje Bahama's aanbood. Blijkbaar speelt de directeur graag reisburootje.

Ik kan me niet voorstellen dat een school geen nuttigere dingen heeft om het geld aan te besteden. Denk aan uitbreiding van de ICT omgeving van school, extra onderwijsondersteuning, etc. etc.

Anders is er vast wel een andere school te vinden met een beter bestemmingsplan.

Moni

Moni

23-06-2015 om 20:22

Het mooie van die gift was nou juist

dat de school het helemaal zelf mocht weten.
Het is op dit moment een eenmalige gift. En school kiest doelen uit die tot de verbeelding spreken. Echte extraatjes. Ik vind het geweldig.

Het ROC in Leiden heeft geld gestopt in stenen waardoor ze geen leraren meer konden betalen. Dat is dom.

niet waar

Het is niet waar dat het alleen maar naar een Nasa reis gaat ( wat stel je je voor trouwens: 10 leerlingen dien elk voor 30.000 euro stukmaken in een weekje? Of gaan ze ook nog naar de maan?)

Wat wel waar is, en dat vind ik geweldig, dat is dat dat geld direct naar de leerlingen gaat. Er wordt voor wat gedaan en bovendien iets waar ze zonder dat geld, zonder die school, nooit toe zouden komen.
Daar is school voor bedoeld. Zeker een school in een achterstandswijk.

bieb63

bieb63

23-06-2015 om 21:37

onze school

heeft van een extra gift ook gekozen voor een bepaalde doelgroep. Het is specifiek voor het VMBO-TL ingezet (dus in dit geval delen HAVO/VWO/GYM niet mee).Ze gaan van dit geld al een aantal jaar in de 3e (en dat kan nog een aantal jaar) een bijzondere werkweekreis doen. Ze maken een reis in het teken van WO2 naar Berlijn, Polen (Krakow) en Auschwitz. Een heel bijzondere en leerzame reis (uiteraard ook met wat leukigheid), die een stuk duurder is dan het gebruikelijke weekje naar de Ardenne ofzo. De school betaalt de helft van de reis uit deze gift. Ik vind het mooi.

Krullevaar

Krullevaar

23-06-2015 om 21:52

Prima

Maar ik had het mooier gevonden als alle kinderen ervan zouden kunnen profiteren. Juist voor kinderen uit een achterstandswijk die misschien nooit op reis gaan. Voor een VMBO'er kan dat net zo waardevol zijn. En ook de keuze voor Nasa duidt m.i. op grootheidswaanzin, net als dat tripje naar de Bahama's. Waarom altijd meer, verder, duurder...

Niets mis met de school zelf

Met het gebouw zelf is niets mis. Als analist juich ik een opleidingscomplex voor mbo en hbo chemie, dat goed bereikbaar is met het OV en omringd met bioscience georiënteerde bedrijven toe. Veel kennis centraal en ruimte voor stageplaatsen in de achtertuin.

Maar zoals ik in #5 ook aan gaf, ( en de SP'er v. Dijk aangeeft) het bestuur moet er dan geen zootje van maken.

Als de school 18 miljoen nodig hebben, moeten ze maar eens gaan goudzoeken in de achtertuin, bij het bioscience park. Want naar mijn mening ligt het niet aan het ontwerp en de lokatie maar aan de toezicht.

Moni

Moni

23-06-2015 om 22:00

Een bedrag voor iedereen is een beetje voor ieder

Krullevaar, gebruik je verbeelding.
Deze directeur maakt bewuste keuzes. Misschien dat hij daarom juist geld binnenhaalt.
Een bedrijf geeft niet voor iedereen een beetje. Als ze dat zouden willen, hadden ze dat bij de voorwaarden gezet.
Deze directeur gebruikt zijn verbeelding. En het zou mij niet verbazen als alle leerlingen er trots op zijn dat leerlingen van hun school ook mee kunnen doen, terwijl daar eerst geen geld voor was. Dat zijn namelijk wel HUN leerlingen uit HUN achterstandswijk.

Barvaux

Barvaux

23-06-2015 om 22:23

Flanagan

Ik blijf mij toch verbazen, hoe kun je dit goedkeuren? Van gemeenschapsgeld? En dan niet inzien dat het het gebouw én de directie is die dit veroorzaakt hebben? De huur alleen al van twee gebouwen bedroeg 11 miljoen per JAAR!

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Nieuw-ROC-Leiden-zegt-fuck-you-tegen-peperdure-schoolgebouwen-van-huurbaas-Jan-Zeeman-146910

Besmettelijk

Krullevaar, ken je het broer en zus effect? Grote zus gaat naar Parijs, piept daar een woordje Frans en verdomd, vier jaar later als kleine broer naar het vo gaat, kent hij ook al een paar woorden Frans.
Vader en moeder lezen de krant en kijk aan, de kinderen beginnen ook al vroeg met lezen.

Alles draait om inbedding. Inbedding is een stap voorwaarts. Het stemt optimistisch. Het sluit je in in plaats van uit.
De klasgenoten van de leerlingen die naar Nasa gaan, zelfs de schoolgenoten, krijgen een verhaal mee voor het leven. Dat is waanzinnig belangrijk. Daar profiteren ze allemaal van.

Goh,

@Barvaux, Het pand stond er al in 2007. Dan ligt het toch niet aan de mafkees die het gebouwd heeft en degene die er toestemming voor gegeven heeft. ( zie je vraag in de opening) .
Ik denk niet dat het probleem de grootheidswaanzin is wat het pand betreft, maar onzorgvuldige afspraken over de huur op langer termijn.

Ps over verspilling van gemeentegeld doe ik maar geen uitspraken.

Die school is nu met het ID College onderdeel van MBO Rijnland. Hier in de regio geven ze het advies om vooral niet daarheen maar naar ROC Mondriaan in Den Haag te gaan… 

Sophia_!

Sophia_!

15-08-2021 om 14:49

dit was wel echt een oud topic 🤔

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.